Tehtävämme on kiihdyttää yksilöiden, yritysten ja yhteiskunnan kestävää kasvua.
Uskomme, että kasvu toteutuu, kun jokaisella on vapaus ja mahdollisuus tehdä valintoja juuri silloin ja missä niillä on eniten merkitystä.
Siksi me haluamme vaalia ihmisen luontaista uteliaisuutta, ja olla apuna elämän eri valinnoissa. Teemme sen tuomalla itse kullekin merkityksellisimmät sisällöt ja palvelut käden ulottuville.
Pyrimme toiminnallamme myönteisen vaikutuksen maksimointiin yhteiskunnassa sekä ympäristöjalanjäljen minimointiin.
Vaikuttavuutemme syntyy tavoittavuudesta sekä palvelujen ja sisältöjen merkityksellisyydestä.
Mahdollistamme kestävät valinnat työssä ja vapaalla, asumisessa ja liikkumisessa. Tarjoamme luotettavaa ja puolueetonta tietoa medioissamme. Suomessa markkinapaikoista ja medioistamme muodostuva digiverkosto tavoittaa 3,2 milj. suomalaista viikossa. Rekrytointiportaaleillamme on 11 maassa yhteensä 64 miljoonaa kävijää vuosittain.
Vauhditamme siirtymää vähähiiliseen yhteiskuntaan
Markkinapaikat mahdollistavat kuluttajien kestävät valinnat
Alman markkinapaikat mahdollistavat käyttäjien vastuulliset valinnat tarjoamalla ympäristölähtöisiä hakukriteerejä kohteiden listaamiseen sekä tietoa palvelutarjoajien vastuullisuudesta.
Aluepuntari ja Asuntopuntari tarjoavat pankeille vastuullisten lainapäätösten tueksi tarvittavan tiedon
Pankeilla on merkittävä rooli vähäpäästöisten kiinteistökohteiden luotottajana. Alman Asuntopuntari ja Aluepuntari tarjoavat finanssialalle tarvittavat tiedot vakuuskohteiden arviointiin reaaliaikaisena ja yhdestä lähteestä.
Alma Hiilimittari kertoo digimainonnan päästöt
Raportoimme mainosverkostossamme julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt kampanjakohtaisesti osana kampanjoiden raportointia mainostaja-asiakkaillemme.
DIAS mahdollistaa asunto- ja kiinteistökauppojen toteuttamisen aika- ja paikkariippumattomasti
Digitaaliset asuntokaupat vähentävät ajettuja kilometrejä, paperisten dokumenttien käyttöä ja auttavat alan eri toimijoita vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa.
Vahvistamme demokratiaa ja parempaa työelämää
Mediat toimivan demokratian edellytyksenä
Vastuullinen journalismi antaa totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu, jotta ihmisillä on oikeus muodostaa mielipiteensä luotettavan tiedon pohjalta.
Rekrytointipalvelumme kaikille paremman työelämän puolesta
Johtavat rekrytointipalvelumme eri Euroopan maissa työskentelevät tasa-arvoisen ja osallisuuden kokemusta korostavan työelämän eteen.
Tuki naisille Bosnia ja Hertsegovinassa
Projekti Maailmanpankin kanssa on tarjonnut työelämäneuvontaa, koulutusta ja työpaikkoja naisille Bosnia ja Hertsegovinassa.
Profesia Lab työelämän inkluusion puolesta
Slovakiasta lähtöisin oleva Profesia Lab on vuonna 2022 käynnistetty työnantajien, järjestöjen, koulujen sekä HR-ammattilaisten yhteistyömalli, jonka tavoitteena on lisätä osatyökykyisten työllistymistä kilpailluilla työmarkkinoilla.
Alma yhteistyössä 55 Rise and Shine liikkeen kanssa ikäsyrjinnän kitkemiseksi
Almalle on tärkeää edistää työelämän diversiteettiä, yhdenvertaisuutta ja inkluusiota. Yhteistyö 55 Rise and Shine –liikkeen kanssa käsittää yrityspäättäjille suunnatun paneelikeskustelujen sarjan, jossa tehdään näkyväksi ikäsyrjintään liittyviä ongelmakohtia ja ratkaisuja.
TET.fi-palvelu mullistaa nuorten työelämään tutustumisen
Alma ja Jobly ovat mukana kehittämässä Lasten ja nuorten säätiön TET.fi palvelua, joka tekee nuorten työelämään tutustumisen helpommaksi ja yhdenvertaisemmaksi.
Yhteistyön kautta halutaan varmistaa, että kaikilla koululaisilla eli tulevaisuuden työnhakijoilla olisi yhdenvertaiset ja monipuoliset mahdollisuudet tutustua työelämään.
Mahdollistamme kannattavan kasvun ja eettisesti kestävän liiketoiminnan
DOKS® varmistaa hyvän hallintotavan ja governance-riskien hallinnan
DOKS® palvelun kautta asiakkaat saavat laadukkaat työkalut hyvän hallintotavan toteuttamiseen, governance-riskien hallintaan ja samalla varmistavat eettisten liiketoimintaperiaatteiden noudattamista.
Yritystieto liiketoiminnan eri vaiheisiin
Alman Yritystiedon kokonaisuus tarjoaa palveluita prospektointiin, asiakasseurantaan, yrityksien analysointiin ja asiakasrekisterien päivittämiseen. Palvelusta löytyvät olennainen yritys- ja päättäjädata liiketoiminnan eri vaiheisiin.
Juridiikan palvelut – viimeisin lainsäädäntöön pohjaava tieto
Lainsäädäntö määrittelee yrityksille lukuisia velvoitteita. Alman sisällöt juridiikan, taloushallinnon ja verotuksen sekä työsuhteiden ja -oikeuden asiantuntijoille kattavat päivittyviä hakuteoksia ja tietopalveluja sekä ammattikirjallisuutta.
Alman vastuullisuustavoitteet
Alma Median vastuullisuustavoitteet ovat henkilöstön, myös ylimmän johdon, palkitsemiskriteereitä. Vastuullisuustavoitteita palkitsemisen perusteena Alma Mediassa on yhteensä seitsemän.
Ympäristövastuu
2024
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen omassa toiminnassa 4,7 prosenttia ja toimitusketjussa 1,27 % vuodessa
2030
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen omassa toiminnassa 52 % ja toimitusketjussa 14 %
Sosiaalinen vastuu
2024
Enintään viisi Julkisen sanan neuvoston langettavaa päätöstä vuodessa
Alman sivustoilla ei esiinny kansainvälisen kauppakamarin hyvää markkinointitapaa rikkovaa mainontaa
Työelämän laatu, työntekijöiden nettosuositteluindeksi NPS >8 (eNPS 43)
Hyvä hallintotapa
2024
100 % Alma Median henkilöstöstä on suorittanut Code of Conduct – valmennuksen
90 % keskeisimmistä alihankkijoista on sitoutunut yhtiön eettisen ohjeistuksen noudattamiseen
JATKUVA TAVOITE
Yhtiön palveluissa ei esiinny vakavia tietoturvaloukkauksia.
Alma Median vastuullisuustyön virstanpylväitä
Digimainonnan hiilijalanjäljen mittaus
Ensimmäisenä mediatalona Suomessa Alma Media mahdollistaa asiakkailleen digimainonnan hiilijalanjäljen laskennan.
Digiaste yli 80 %
Alma Median liiketoiminnan digiaste ylittää 80%.
Sähköinen autopolitiikka
Almalle uusi sähköinen autopolitiikka.
Päästöttömään kaukokylmään
Tampereen toimitilan koko puolittuu ja tiloissa siirrytään päästöttömän kaukokylmän käyttöön.
Digiaste yli 80 %
Alma Median liiketoiminnan digiaste ylittää 80%.
SBT 2023 -tavoitteet
SBT organisaatio validoi Alman 2030 ilmastotavoitteet > 50% / 14%.
Sähköinen autopolitiikka
Almalle uusi sähköinen autopolitiikka.
Vastuullisuustavoitteet henkilöstölle
Alma Median vastuullisuustavoitteet henkilöstön, myös ylimmän johdon, palkitsemiskriteereihin.
Whistleblow kolmansille osapuolille
Anonyymi väärinkäytösten ilmiantokanava (Whistleblow) myös kolmansille osapuolille.
Alma-taloon uusiutuvaa energiaa
Uusiutuvaan energiaan perustuva lämmitys ja jäähdytys Alma-taloon.
SBT-tavoitteet saavutetaan
2016 asetetut SBT-tavoitteet saavutetaan etuajassa. Alma Media asettaa uudet tavoitteet.
Whistleblow kolmansille osapuolille
Anonyymi väärinkäytösten ilmiantokanava (Whistleblow) myös kolmansille osapuolille.
Ensimmäinen hiilineutraali journalistinen printtijulkaisu
Talouselämästä ensimmäinen hiilineutraali journalistinen printtijulkaisu Suomessa/Euroopassa.
Alma-taloon uusiutuvaa energiaa
Uusiutuvaan energiaan perustuva lämmitys ja jäähdytys Alma-taloon.
Uusiutuvaa vesivoimaa
Alma Media siirtyy päästöttömän uusiutuvan (vesivoima) energian käyttöön Suomen toiminnoissaan.
SBT-tavoitteet kolmantena mediayhtiönä maailmassa
Kolmantena mediayhtiönä maailmassa Alma Media asettaa toiminnalleen tieteeseen perustuvat validoidut SBT-tavoitteet vuoteen 2025.
Digiaste yli 50 %
Alma Median liiketoiminnan digiaste ylittää maagisen 50%:n rajan.
Tutkimus media-alan yritysvastuusta
Alma Media ensimmäisenä Suomessa julkistaa tutkimusraportin media-alan yritysvastuusta.
Pariisin julistukseen sitoutuminen
Alma Media sitoutuu Pariisin julistukseen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Digiaste yli 50 %
Alma Median liiketoiminnan digiaste ylittää maagisen 50%:n rajan.
Printin ja digin ympäristövaikutusselvitys
Alma Media selvittää printin ja digin ympäristövaikutukset yhdessä VTT:n ja Kungliga Tekniska Högskolanin kanssa.
Tutkimus media-alan yritysvastuusta
Alma Media ensimmäisenä Suomessa julkistaa tutkimusraportin media-alan yritysvastuusta.
CDP-raportoinnin startti
Alma Media aloittaa CDP (Carbon Disclosure Project) -raportoinnin.
Keväällä 2024 vastuullisuustietomme on julkaistu vuosikertomuksessa osana hallituksen toimintakertomusta muun kuin taloudellisen tiedon selvityksessä. Noudatamme vastuullisuusraportoinnissa olennaisuuden periaatetta.
Tutustu vuosiraporttiin.
Alma Medialle olennaiset YK:n kestävän kehityksen tavoitteet
Yhdessä
Kunnioitamme YK:n Global Compact -aloitetta, YK:n yleismaailmallista ihmisoikeuksien julistusta, Kansainvälisen työjärjestö ILO:n julistusta työelämän perusperiaatteista ja -oikeuksista, ja tuomme näitä periaatteita esiin myös sidosryhmillemme.
Kannamme liiketoiminnastamme sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen vastuun emmekä hyväksy alihankkijoiltamme tai kumppaneiltamme epäeettisiä tai ekologisesti tai sosiaalisesti kestämättömiä toimintatapoja. Keskeiset eettiset toimintaperiaatteet on kirjattu Alma Median eettiseen ohjeistukseen (Code of Conduct).
Yritysvastuumme kehittämisessä meitä auttaa joukko luotettavia ja pitkäaikaisia kumppaneita, joiden kanssa
teemme yhteistyötä. Sen lisäksi kuulumme muutamiin yritysvastuuverkostoihin ja –yhteistyöelimiin,
jotka toimivat tuntosarvinamme laajempaan yritysvastuukenttään.
Näistä kumppanuuksistamme ja jäsenyyksistämme tärkeimmät on esitelty alla.
Lisätietoja
-
Elina Kukkonen
Viestintä- ja brändijohtaja
Puh. 010 665 2333
elina.kukkonen(at)almamedia.fi -
Minna Kemppainen
Brändi- ja vastuullisuusmanageri
Puh. 0106656545
minna.kemppainen(at)almamedia.fi