Alma Media > Uutinen > Joblyn arvopohjainen työnhaku tuottaa sopivimpia rekrytointeja

Joblyn arvopohjainen työnhaku tuottaa sopivimpia rekrytointeja

Alman tavoite on kiihdyttää omalla toiminnallaan yksilöiden, yritysten ja yhteiskunnan kestävää kasvua. Työnhakusivusto Jobly ratkoo omalta osaltaan globaalia rekrytointihaastetta arvopohjaisuudella, sillä työnhakijat valitsevat entistä huolellisemmin työpaikkansa, ja usein valinta osuu sellaiseen yritykseen, jonka kanssa voidaan jakaa yhteiset arvot. Jobly tuo maailman ensimmäisenä työhakupalveluna työnhaun tueksi vaikuttavuusdataa kotimaiselta Upright-teknologiayhtiöltä.

Joblyä lähdettiin alusta alkaen rakentamaan tulevaisuuden työnhakupalveluksi, ja siksi vaikuttavuus ja vastuullisuus ovat liiketoiminnan ytimessä.

Arvopohjaisuus liiketoiminnan ytimessä

Joblyssa on kymmeniä tuhansia avoimia paikkoja ja arvopohjainen työnhaku tekee hakijalle sopivimman löytämisestä helpompaa.

“Yhä useampi työntekijä ja -hakija miettii yritysten vaikuttavuutta maailmaan ja on jopa valmis irtisanoutumaan, jos omat ja yrityksen edustamat arvot eivät kohtaa. Tämä kehitys tulee todennäköisesti vain voimistumaan. Joblyä lähdettiin alusta alkaen rakentamaan tulevaisuuden työnhakupalveluksi ja siksi vaikuttavuus sekä vastuullisuus ovat meille tärkeitä asioita. Kumppania pohdittaessa oli hienoa havaita, että juuri suomalainen Upright Project edustaa vaikuttavuuden mittaamisessa maailman huippua”, kuvaa Joblyn markkinointijohtaja Annika Ruola.

Lähes kaikkien yritysten liiketoiminta synnyttää joitakin positiivisia vaikutuksia – mutta myös negatiivisia vaikutuksia positiivisten aikaansaamiseksi. Upright-datan tavoitteena ei ole kertoa, mitkä työpaikat ovat hyviä tai huonoja, vaan antaa työnhakijoille mahdollisuus nähdä työpaikoista niiden vaikutuksiin liittyvää dataa ja peilata sitä omiin arvoihinsa ja prioriteetteihinsa.

Uprightin keräämä vaikuttavuustieto eroaa perinteisistä vastuullisuusmittareista ja -sertifikaateista siten, että Upright mittaa laaja-alaisesti yrityksen liiketoiminnan positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia. Datan lähteitä ovat tieteelliset julkaisut, julkiset lähteet ja yritysten itse toimittama tieto, jotka koneoppimista hyödyntävä matemaattinen malli muokkaa ymmärrettävään ja vertailtavaan muotoon.

Pitkäjänteistä kehitystyötä

Joblyn tarina alkoi jo keväällä 2021, kun hakusivusto uudistettiin teknisesti. Vaikka nimi pysyi vielä tuolloin Monsterina, konepellin alla tehty työ käyttäjäkokemuksen parantamiseksi tuotti tulosta välittömästi. Vierailut sivustolla ja tehtyjen työhakemusten määrät lähtivät huimaan kasvuun haastavasta kilpailu- ja työmarkkinatilanteesta huolimatta. “Kun sitten uusi brändi Jobly lanseerattiin, pääsimme liikkeelle hyvillä pohjatuloksilla ja siitä ollaan edelleen tultu ylöspäin”, Ruola sanoo.

Jobly jatkokehittää arvopohjaisen datan esittämistä, ja on tehnyt aiheeseen liittyen käyttäjätutkimusta muun muassa hakupalvelussa julkaistun kyselyn sekä käyttäjäworkshopin kautta. Käyttäjiltä saadun palautteen mukaan vastuullisuus on tärkeä valintakriteeri työnhaussa ja vaikuttavuustiedon sanallistaminen, yksinkertaistaminen ja selittäminen on tärkeää.

“Tätä työtä teemme myös työnantajien kanssa. Autamme ja kehitämme tapoja, joilla yritykset voivat sanoittaa omia Upright-tuloksiaan, ja hyödyntää niitä rekrytoinneissa ja työnantajabrändin kehittämisessä. Työnhakijoilta saadun palautteen mukaan arvopohjaisen työnhaun merkitys vain kasvaa tulevaisuudessa”, Ruola jatkaa.

Kehitystyö Joblyssa on jatkuvaa ja tärkein tavoite on, että mahdollisimman moni löytää itselleen sopivimman työpaikan.

Tutustu Joblyyn.

Lisää Alman vastuullisuustyöstä tuoreimmassa vastuullisuusraportissa.

  • Julkaistu: 15.5.2023, 10:37
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu, Vastuullisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Vastuullisuuden edelläkävijä K-ryhmä käyttää Alma Hiilimittaria

K-ryhmä on vastuullisuustyössään maailman johtavia toimijoita. Vastuullisuuden hyväksi tehdään työtä…

Vastuullisuus

Katso webinaaritallenne: Vastuullisen digimainonnan mittaaminen

Alma Mediaratkaisuiden Johanna Vartiainen oli puhumassa vastuullisesta digimainonnasta ja sen…

Vastuullisuus

PäättäjäMind – Vastuullisuus yrityksissä

Mitä vastuullisuuden toteuttamiseen ja seurantaan liittyviä toimenpiteitä yrityksissä on tehty?…

Vastuullisuus