Alma Media > Sijoittajille > Alma Media sijoituskohteena > Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtajan katsaus 18.7.2024: Tulevan kasvun rakentamista vaimeassa toimintaympäristössä

Alma Median liiketoiminta kehittyi toisella vuosineljänneksellä odotustemme mukaisesti. Liikevaihto kasvoi 2,4 % 80,1 milj. euroon. Liikevaihto sai tukea yrityskaupoista, mutta Tšekin korunan heikentynyt kurssi hidasti liikevaihdon kehittymistä. Mainonnan liikevaihto laski 7,6 % 15,9 milj. euroon.

Oikaistu liikevoitto pysyi vertailukauden tasolla 19,4 milj. eurossa ja oli 24,2 % liikevaihdosta. Digiliiketoiminnan osuus kokonaisliikevaihdosta nousi ennätystasolle 84,4 %:iin. Panostukset palveluiden kehitykseen erityisesti Marketplaces- ja Alma Career -segmenteissä painoivat kannattavuutta, mutta Alma News Median tiukka kulukuri näkyi positiivisesti alarivillä. Euroopan Keskuspankin pitkään odotetut koronlaskut alkoivat — niiden toivotaan tukevan kuluttajien luottamusta omaan talouteen sekä aikeita toteuttaa kestokulutushankintoja.

Panostuksia palvelukehitykseen vauhditettiin

Alma Career -segmentin liikevaihto laski 2,5 % 27,7 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto laski 9,0 % 11,1 milj. euroon, ollen 40,2 % liikevaihdosta. Heikentyneen korunan vaikutus liikevaihdon laskuun oli noin 0,8 MEUR. Toisella kvartaalilla laskutuksen kehitys paikallisin valuutoin oli -1,2 % (Q1: -4,9 %).

Alma Careerin toimintamaissa työmarkkinasuhdanteet vaihtelivat huomattavasti. Merkittävistä toimintamaista Tšekissä tilanne pysyi paikallaan, kun pienet työnantajat rekrytoivat, mutta isommat asiakkaat pysyivät odottelevammalla kannalla. Slovakiassa ja Kroatiassa vireän rekrytointimarkkinan taustalla oli edelleen työnhakijoiden korkea aktiivisuus, kova kilpailu ammattitaitoisesta työvoimasta sekä matala työttömyysaste. Sitä vastoin tilanne jatkui haastavana Baltiassa ja Suomessa.

Alma Marketplaces -segmentissä liikevaihto kasvoi Netwheelsin hankinnan vauhdittamana toisella vuosineljänneksellä 15,3 % 25,1 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto kasvoi 9,7 % 7,1 milj. euroon ja oli 28,4 % liikevaihdosta. Kannattavuusparannus kiri kiinni vuoden ensimmäisen kvartaalin tuloslaskun. Mobility-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 48,1 % 9,0 (6,1) milj. euroon ja ilman yrityskauppojen vaikutustakin liikevaihdon kasvu oli 9,9 %. Asuntomarkkinan negatiiviset vaikutukset näkyivät viiveellä asumisen ja palveluiden liikevaihdossa. Real estate -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 4,2 %.

Yrityskauppojen myötä kulut kasvoivat Marketplaces -segmentissä lähes 18 %. Jatkoimme haastavasta markkinatilanteesta huolimatta kehitysprojekteja määrätietoisesti erityisesti autoilun ja asumisen digitaalisissa palveluissa sekä muissa keskeisissä transaktionaalisen kaupankäynnin hankkeissa.

Netwheelsin hankinta alkuvuonna täydentää yritysasiakkaillemme tarjottavia autoilun ja liikkumisen palveluita ja edesauttaa markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnan kehittämistä sujuvoittamalla ajoneuvojen osto- ja myyntiprosesseja sekä tarjoamalla digitaalisia ratkaisuja autoliikkeille, maahantuojille, rahoitusyhtiöille, sovelluskehittäjille ja muille autoalan toimijoille.

Alma News Media -segmentin liikevaihto laski 2,2 % 27,2 milj. euroon mainonnan 4 %:n laskun myötä, mutta oikaistu liikevoitto pysyi vertailukauden tasolla 3,8 milj. eurossa vuoden toisella neljänneksellä. Aktiivisen kulujenhallinnan myötä kulut laskivat 2,7 % ja oikaistu liikevoitto nousi 14,1 %:iin (13,7 %) liikevaihdosta.

Kotimaiselle medialle suhdanne pysyi haastavana, vaikka yleinen kiinnostus uutisiin pysyi vankkana. Kohdennetun ja personoidun sisällön kehityksen myötä maksullisen Iltalehti Plus -palvelun tilaajamäärä nousi yli 52 400:n. Vahva digitaalinen transformaatio jatkui digitaalisen liiketoiminnan osuuden noustua lähes 60 %:iin liikevaihdosta. Suoramarkkinointi kasvoi niin liikevaihdon kuin liikevoitonkin osalta.

Alma Median vahva taloudellinen asema ja toimiva liiketoimintamalli

Rahoitusasemamme on Netwheelsin hankinnasta huolimatta vahva. Nettovelan ja käyttökatteen suhde oli 1,9 ja omavaraisuusasteemme 44,3 prosenttia. Digitaaliset liiketoimintamallimme ovat kustannustehokkaita, skaalautuvia ja mahdollistavat edelleen laajentumisen asiakkaan arvoketjussa meille tärkeillä liiketoiminta-alueilla.

Yhteistyöllä ja ainutlaatuisella kilpailuedulla olemme luoneet kokonaisuuden, jonka kasvua tukeva kulttuuri ja vahva osaaminen ovat pohjana myös tulevalle kasvulle.

Kai Telanne
Toimitusjohtaja

_a7a0813

”Yhteistyöllä ja ainutlaatuisella kilpailuedulla olemme luoneet kokonaisuuden, jonka kasvua tukeva kulttuuri ja vahva osaaminen ovat pohjana myös tulevalle kasvulle.”