Kestävää kasvua liiketoimintaan
Strategia
Alma Median strategian perustan muodostavat ydinliiketoiminnan transformaatio, digitaalisen liiketoiminnan kasvu ja kansainvälistyminen.
Strategian kulmakivet
1. YDINLIIKETOIMINNAN TRANSFORMAATIO
- Jatkamme laajentumista mediasta markkinapaikkoihin ja digitaalisiin palveluihin.
- Kehitämme markkinapaikkamme kehittyneiksi digitaalisiksi alustoiksi.
- Vahvistamme konsernisynergioita tehokkaalla yhteistyöllä.
2. DIGITAALINEN KASVU
- Monipuolistamme ja kehitämme uusia tulovirtoja nykyisillä palvelualueilla.
- Laajennumme arvoketjussa uusille, synergisille liiketoiminta-alueille.
3. KANSAINVÄLISTYMINEN
- Laajennamme rekrytointiliiketoimintaamme uusille maantieteellisille alueille.
- Kasvatamme uusia palveluita markkinapaikoillemme nykyisillä maantieteellisillä alueilla.
Muuntautumisemme painetun lehden liiketoimintaan nojaavasta liiketoiminnasta digipalveluja tarjoavaksi yhtiöksi on ollut hyvässä vauhdissa jo pitkään.
Medialiiketoiminnan transformaatiota on tehty parikymmentä vuotta, kun yhtiössä päätettiin viedä kustannusliiketoiminta tulevaisuuteen kääntämällä painettu media digitaaliseksi. Investoinnit digitaaliseen mediaan ja palveluihin alkoivat 1990-luvun puolivälissä ja Kauppalehden ja Iltalehden verkkosivustot olivat pystyssä jo 1990-luvun lopulla. Siihen aikaan digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli muutaman prosentin luokkaa. Samaan aikaan, kun työ mediamurroksen parissa alkoi, investoinnit markkinapaikkoihin alkoivat.
Markkinapaikka- ja palveluliiketoiminnassa kehitysaskeleet etenevät kohti kehittyneempiä kaupankäyntialustoja ja medialiiketoiminnassa digitaalinen transformaatio jatkuu
Transformaatiomatkan aikana yhtiöllä on ollut käytännössä sama strategia koko ajan: käännös painetusta digitaaliseen mediaan ja mediasta palveluihin, sekä kansainvälistyminen.
Jatkamme liiketoimintamme transformaatiota mediasta markkinapaikkoihin ja digitaalisiin palveluihin. Tavoitteenamme on vahvistaa nykyistä liiketoimintaamme rekrytoinnin, asumisen ja toimitilojen, liikkumisen, ammattilaisille suunnattujen tietopalveluiden ja median alueilla. Haemme liiketoimintojemme välistä synergiaa yhteistyöstä ja yhteisesti tuotetuista palveluista esimerkiksi yleisöjen kehittämisen, datan ja teknologian sekä mainosmyynnin alueilla.
Strategiassamme kuljemme kohti kehittyneempiä media-, informaatio- ja kaupankäyntialustoja. Tavoitteenamme on monipuolistaa tulovirtoja ja täydentää tarjontaamme digitaalisissa osto- ja myyntiprosesseissa yritys- ja kuluttaja-asiakkaillemme. Jatkamme rekrytointiliiketoimintojemme kansainvälistymispolkua ja etsimme myös uusia laajenemismahdollisuuksia nykyisiltä markkinoilta. Markkinapaikkaliiketoiminnassamme keskitymme informaatio- ja kaupankäyntialustojemme laajentamiseen, transaktionaalisen liiketoiminnan kasvattamiseen ja uusiin datapalveluihin. Kasvua vauhditetaan orgaanisen kehityksen lisäksi yritysostoin.
Viime vuosien digitaaliseen transformaatioon perustuva strategia on ollut onnistunut: laajentumisemme digitaalisissa palveluissa itäiseen Keski-Eurooppaan on ollut menestyksellistä ja yhtiön liikevaihdosta suurin osa (yli 80 %) tulee digitaalisista lähteistä. Markkinapaikkaliiketoiminnan osuus liikevaihdosta on lähes puolet, medialiiketoiminnan osuus noin kolmannes ja palveluiden osuus noin viidennes.
Digitalisaatio avaa meille monia mahdollisuuksia ja kasvatamme mediasta yhä enemmän palvelua. Valmistaudumme markkinoiden muutoksiin ja jatkamme strategian perustan painopisteiden toteuttamista. Kilpailutilanne kiristyy edelleen, kun yhä useammat kansainväliset teknologiajätit ja uudet, markkinaa disruptoivat toimijat haastavat paikalliset toimijat. Tehokas reagointi kiristyvään kilpailuun ja muuttuvaan toimintaympäristöön edellyttää aktiivista yhteistyötä ja tiedon jakamista konsernin ja toimialojen sisällä. Toimintaympäristössä digitalisaation trendi jatkuu ja sitä ohjaavat teknologian kehitys ja kuluttajakäyttäytymisen muutos – digitaalinen liiketoiminta kehittyy vastaamaan palvelujen käyttäjien odotuksia.
Käyttäjien kiinnostus asiointiin ja kaupankäyntiin verkossa kasvaa, myös kotitalouksien suurempien hankintojen osalta. Ostoprosessien digitalisoituessa otamme strategisia askeleita kehittääksemme markkinapaikkojamme luokitellun listausilmoittelun palveluista kehittyneiksi digitaalisiksi alustoiksi. Tavoitteena on auttaa sekä loppukäyttäjiämme että B2B-kumppaneitamme asioimaan vaivatta ja sujuvasti verkossa ja tarjota lisäpalveluita asiointiprosessin eri vaiheissa. Kuluttaja voi esimerkiksi viedä auto- tai asuntokaupan loppuun asti rahoitusjärjestelyjä myöten uusilla kaupankäyntialustoilla. Tähän tarvitaan loppukeväästä 2023 Alma Median saamaa toimilupaa hoitaa maksuvälitystä. Esimerkkejä uusista palveluista ovat liikkumisen osalta muun muassa autokaupan dokumentaatio ja maksaminen sähköisesti, älypuhelimella hoituvat Helpot kaupat -malli ja helmikuussa 2023 aloittanut digitaalinen käytettyjen autojen huutokauppa Baana. Asumisen osalta vastaaviin esimerkkeihin kuuluvat OviPro-palvelukokonaisuus, sähköiset työkalut asuntokaupan kaikkiin vaiheisiin, asunto– ja kiinteistökauppohin sekä Asuntoneuvos, eli vuokrasuhteen digitalisoinnin työkalut ja ajantasainen markkinatieto asuntosijoittamisen tueksi. DOKS-palvelu auttaa yrityksiä digitaalisella työkalulla rahanpesuvelvoitteiden hoidossa, pakoteseurannassa sekä yleisesti asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa.
Segmenttien ja liiketoimintojen välinen yhteistyö Suomessa jatkuu ja synergiaetuja haetaan yhteisestä mainosmyynnistä, data- ja teknologiaosaamisesta sekä yleisökehityksestä. Alma Career United -hanke on vuoden 2021 lopusta lähtien lisännyt suunnitelmien mukaisesti yhteistyötä tuotekehityksessä, myynnissä ja markkinoinnissa, yhtenäistänyt teknologiaa ja toimintamalleja ja rakentanut kansainvälisesti entistä kilpailukykyisempiä palveluita. Hanke tähtää vahvempaan synergiaan palvelun tuottamisessa yritysasiakkaille ja laajempien yli toimintamaiden rajojen ulottuvien rekrytointiratkaisujen kehittämiseen. Etenemiselle keskeistä on 11 maan yhteisen tuotekehityksen mahdollistavan teknologian ja palvelualustojen yhtenäistäminen sekä talouden, HR:n ja juridisten prosessien asteittainen tuominen osaksi konsernin prosesseja. Myös yritysasiakkaille lanseerattu B2B-brändi, Alma Career, mahdollistaa samojen tuotteiden ja palveluiden ostamisen ja myymisen kaikissa Career-maissa ja laajemmin Euroopassa.
Strategian toteuttaminen vuonna 2024
Alma Career -segmentin rekrytointiliiketoimintamme sisäistä yhteistyötä syventävä Career United -hanke jatkui, ja yhteisen järjestelmäarkkitehtuurin ja taustajärjestelmien uudistamisprojektit etenivät suunnitellusti. Maarajat ylittävän
tuoteorganisaation rakentaminen on hyvässä vauhdissa ja tavoitteena on kilpailukyvyn ylläpito, tuotekehityksen tehostaminen, alustajärjestelmien nopeampi yhtenäistäminen sekä tuotevalikoiman tehokkaampi hallinta. Tšekissä kehitetty
mobiilirekrytointipalvelu Prace za Rohem laajennettiin vuodenvaihteessa onnistuneesti myös Slovakian markkinalle ja mobiilirekrytointipalvelu Poslovac lanseerattiin uudistettuna Kroatian markkinalle.
Alma Marketplaces -segmentissä Netwheelsin hankinta täydentää Alma Median yritysasiakkaille tarjottavia autoilun ja liikkumisen palveluita markkinapaikkaliiketoiminnassamme. Yrityskaupan myötä laajentunut tarjooma tehostaa ajoneuvojen osto- ja myyntiprosesseja ja edesauttaa markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnan kehittämistä. Kehitysprojektit autoilun ja asumisen ammattilaisille suunnattujen myyntijärjestelmien uudistamiseksi sekä transaktionaalisen liiketoiminnan kasvattamiseksi jatkuivat. Digitaalisen kiinteistönvälityksen OviPro-järjestelmässä olemme siirtyneet käyttöönottovaiheeseen. OviPro korvaa vaiheittain nykyisen KIVI-välitysjärjestelmän.
Alma News Mediassa yhtenä keskeisenä kehityshankkeena on yhteisen media-alustan rakentaminen mediabrändeille. Tähän liittyen teknologia- ja dataorganisaatiot yhdistettiin jo vuoden 2023 puolella ja alkuvuonna 2024 lanseerattiin kaikille
toimituksille yhteisiä työkaluja digijulkaisemiseen. Median AItiimi (Artificial Intelligence, suom. tekoäly) on aloittanut työnsä ja ensimmäiset toimituksellista työtä avustavat työkalut on jo otettu käyttöön. Tuotepuolella Kauppalehden digitaaliset
palvelut käyttäjille, sivusto sekä sovellus, on kokonaan uudistettu sekä uutissisältöjä terävöitetty. Kokonaan uutena sisältötuotteena on lanseerattu KL Avain -konsepti, joka lisää syventävien sisältöjen painoarvoa ja kasvattaa Kauppalehden
arvoa digitilaajille.
Tutustu Alma Median pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin.
Liiketoimintamalli
Alma Medialla on liiketoimintaa kolmessa liiketoiminta- ja raportointisegmentissä:
- Alma Career
- Alma Marketplaces
- Alma News Media
Alma Median pääasialliset liikevaihdon lähteet ovat:
- luokiteltu ilmoittelu,
- mainonta,
- digitaaliset palvelut,
- sisällöt,
- muu myynti.
Liiketoimintamallin kuvaus
Digitaalisen transformaation edetessä Alma Median liiketoiminnan yhä keskeisemmäksi osaksi ovat muodostuneet digitaaliset markkinapaikat, muun muassa rekrytointiliiketoimintaan sekä asumiseen ja liikkumiseen liittyvät palvelut. Alma Median digitaalisten palveluiden asiakkaita ovat sekä yritykset että kuluttajat. Digitaalisten palveluiden liiketoimintamalli perustuu niin sanotun luokitellun ilmoittelun kohdeilmoituksista perittäviin maksuihin, näkyvyysilmoitteluun palveluissa, palvelumyyntiin, hyötysisällöistä ja/tai palvelun käyttäjille suunnatusta mainonnasta kertyviin tulovirtoihin, tilausmaksuihin ja lisenssimaksuihin tietojärjestelmien käytöstä.
Medialiiketoiminta pitää sisällään esimerkiksi ammatti- ja talousmedia kuin myös valtakunnallinen monikanavamedia Iltalehti. Medialiiketoiminta perustuu sisällön kautta muodostuvaan suhteeseen lukijan kanssa. Median kehittyessä lukijasuhde muotoutuu moniulotteiseksi mediabrändin asiakkuudeksi, jonka lujuus vaihtelee satunnaisesta kävijästä tai irtonumeron ostajasta säännölliseen verkkopalvelujen hyödyntämiseen maksavana ja rekisteröityneenä käyttäjänä tai painetun lehden kestotilaajana.
Palveluitamme ovat myös mm. kirjankustannus, tietopalvelut, koulutus-, tapahtuma- ja suoramarkkinointiliiketoiminta.
Lukijat ja verkkokävijät muodostavat kullekin välineelle ominaiset kohderyhmät, jotka ovat puolestaan mainosmyynnin perusta. Näitä kohderyhmäkontakteja myydään media- tai välinekohtaisesti sekä yleisösegmentteinä digitaalisesta Alma-verkostosta mainostajille. Mainostajalle tämä merkitsee mahdollisuutta tavoittaa kohdennetusti oman alansa yritykset, asiantuntijat, päättäjät, yrittäjät tai kuluttajat. Datan, analytiikan ja koneoppimisen hyödyntäminen on yhä keskeisempää mainostaja-asiakkaiden tuote- ja palvelutarjooman parantamisessa ja loppukäyttäjien palvelujen rikastamisessa. Data ja markkinoinnin automaatio mahdollistavat yhä laadukkaampien, toimivampien sekä vaikuttavampien ratkaisujen tarjoamisen mainostajille.
Brändin vetovoima ja sen ylläpitämiseksi tehtävä markkinointi on digitaalisessa ympäristössä ratkaisevan tärkeää. Alma Median palvelut ovat oman segmenttinsä tunnetuimpia brändejä Suomessa ja konsernin toimintamaissa itäisessä Keski-Euroopassa.
Palvelujen suosio käyttäjien keskuudessa pohjautuu hyvään käytettävyyteen, sisältöjen ainutlaatuisuuteen ja monessa tapauksessa myös yhteisöllisyyden voimaan. Keskeistä on myös kyky reagoida paikallisiin asiakastarpeisiin paikallisesti räätälöidyillä tuotteilla ja palveluilla.
Arvonluonti
Alma Median arvonluonnissa asiakkaille, osakkeenomistajille ja yhteiskunnalle avainroolissa ovat henkilöstön vahva journalismin, markkinoinnin ja teknologian osaaminen, vahvat tuote- ja palvelubrändit, asiakasdata, parhaat kumppanit, tehokas tuotanto- ja jakeluverkosto sekä vakaa taloudellinen asema. Näitä on kuvattu tarkemmin arvonluontia kuvaavassa kaaviossa.