Millaisia tietoja käsittelemme?
Asiakkainamme on niin kuluttajia kuin yrityksiä. Käsittelemme kuluttaja-asiakkaidemme lisäksi henkilötietoja potentiaalisista kuluttaja-asiakkaistamme sekä asiakasyritystemme ja potentiaalisten asiakasyritystemme työntekijöistä ja muista edustajista.
Jaamme käsittelemämme tiedot henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, evästeillä ja muilla tekniikoilla havainnoituihin verkkokäyttäytymistietoihin, sijaintitietoihin sekä kysely- ja paneelitietoihin. Lisäksi käsittelemme Alma Talent Tietopalveluissa erilaisia yritys-, henkilö- ja kiinteistötietoja.
Voimme yhdistää havainnoituja tietoja muihin tietoihisi sekä rikastaa antamillasi tiedoilla havainnoituja tietoja jäljempänä tarkemmin kuvatuin tavoin. Henkilötietoja käsittelemme vain siltä osin kuin se on tarpeellista määriteltyjen tarkoitusten toteuttamiseksi.
Kaikki toimintamme ei edellytä tiedon käsittelyä tunnistavassa muodossa. Mikäli tunnistettavuus ei jossain tilanteessa ole tarpeen, tietoja voidaan esimerkiksi tuotekehityksessä käsitellä muun muassa koostetusti tai anonyymissä muodossa.
Keräämme tyypillisesti seuraavia tietoja:
Kuluttaja-asiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot:
- Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite;
- Demografiatiedot, kuten asuinmaa, siviilisääty, syntymäaika, sukupuoli, kieli, ansiotaso ja varallisuuteen liittyvät tiedot, arvo tai ammatti, työantajan tiedot;
- Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten palveluissa tekemäsi tai niiden avulla tehdyt tarjouspyynnöt, tilaukset ja ostot Almalle tai Alman palvelujen kautta palvelujaan kilpailutukseen tai muutoin tarjoaville yhteistyökumppaneille, ostoprosessin eri vaiheet ja tapahtumat, tiedot julkaistuista ilmoituksista ja ilmoituksen kohteesta, asiakasnumero, laskutukseen ja perintään liittyvät tiedot (valittu maksutapa ja maksuvälineiden yksilöintitiedot, henkilötunnus luotolla myytäessä), yhteydenotot ja reklamaatiot, asiakaspalvelupuheluiden, valvontakameroiden tai chat-asiakaspalvelun kanssa käytyyn viestintään liittyvät tallenteet. Mikäli hyödynnät maksullisia palveluitamme, voimme suostumuksellasi tallentaa korttitiedon salatussa muodossa kolmannen osapuolen järjestelmään jatkoveloitusten mahdollistamiseksi. Itse tallennamme luottokorttimaksujen osalta luottokortin tyypin, vanhenemispäivän sekä kortin neljä viimeistä numeroa. Verkkomaksujärjestelmien osalta tallennamme tallennettuun korttiin liittyen geneerisen tunnisteen, jota käyttämällä voidaan korttiin kohdistaa maksuja. Verkkopankkimaksujen osalta tallennamme maksussa käytetyn viitenumeron sekä pankin tunnisteen;
- Muut palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset (esimerkiksi Alma-tunnus) ja salasanat, nimimerkki, palveluiden avulla tekemäsi ryhmittelyt, vertailut ja haut, lomakkeisiin täyttämäsi tiedot, kohdennetut edut ja kampanjat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet, tuottamasi tai sinua koskeva aineisto (esim. rekisterinpitäjään liittyvässä sosiaalisessa mediassa tuotettu aineisto ja viestintä), käytössä olevat kirjautumispalvelut (esim. Facebook Connect) ja tieto siitä, mihin kirjautumispalvelun käyttäjätiliin käyttäjän tili on kytketty;
- Valintoihin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät tiedot sekä suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot;
- Palvelussa antamasi kommentit ja arvostelut, mikäli annat ne omalla nimelläsi tai sinuun yhdistettävissä olevalla nimimerkillä. Huomioithan, että mikäli jätät kommentteja tai arvosteluja hyödyntäen ulkoisia kirjautumispalveluja (esim. Facebook Connect), tapahtuu se kyseisen kirjautumispalvelun profiilitiedoillasi ja muut käyttäjät näkevät profiilisi kommenttiesi ja arvosteluja yhteydessä. Kommentteja ja arvosteluja ei hyödynnetä muihin tarkoituksiin kuin kommentoinnin tai arvostelun toteuttamiseen.
Yritysasiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot:
- Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite;
- Työnantajan tiedot, kuten työnantajan nimi, y-tunnus, toimiala ja yhteystiedot;
- Tehtäviin ja asemaan liittyvät tiedot, kuten vastuualue ja hallituksen jäsenyys;
- Palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset ja salasanat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet;
- Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten tilaukset, Alman palveluissa tarjotut yrityksen tuotteet ja palvelut ja niihin liittyvät käyttö- ja hallinnointioikeudet, laskutustiedot, yhteydenotot ja reklamaatiot;
- Valintoihin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät tiedot sekä suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot.
Potentiaalisten asiakkaiden tiedot:
Potentiaalisista asiakkaista, kuten palveluistamme mahdollisesti kiinnostuneista henkilöistä tai entisistä asiakkaistamme, käsittelemme tyypillisesti tiedot nimestä, yhteystiedoista, iästä, sukupuolesta, äidinkielestä, arvosta tai ammatista sekä muusta tunnistetiedosta, kuten kohderyhmätiedosta. Potentiaalisten yritysasiakkaiden yhteyshenkilöistä käsittelemme lisäksi henkilön työtehtäviin liittyviä tietoja, kuten asema tai vastuualue yrityksessä.
Evästeillä ja muilla tekniikoilla havaitut tiedot:
Keräämme automaattisesti tietoja siitä, miten käytät Alman sivustoja ja mobiilisovelluksia (esim. vierailun tiedot, kuten sivun osoite, vierailun kesto ja ajoittuminen ja se, millä sivun alueilla vierailet (esim. uutiset/kotimaa), luetun artikkelin tiedot, kuten artikkelin otsikko, aihesanat, artikkelin pituus ja julkaisupäivä, palvelun ominaisuuksien käyttöön liittyvää tietoa, kuten tallennetut artikkelit ja kiinnostuksen kohteet, hakuehdot, kuten käyttäjän tekemät hakutiedot (esim. asunnon sijainti ja huoneiden määrä). Näiden lisäksi keräämme päätelaitettasi koskevia teknisiä tietoja (mukaan lukien IP-osoite, laitteen ID-tunnus, fyysinen sijainti, selain, operaattori ja käyttöjärjestelmätyyppi sekä niihin liittyvät URL-osoitteet). Tiedot kertyvät automaattisesti palvelinlokeihin tai niitä kerätään käyttäjän päätelaitteelle asetettujen evästeiden tai sovellusten mobiilitunnisteiden taikka JSON-objektin avulla. Lisätietoja saat jäljempänä olevasta kappaleesta ”Mitä evästeet ovat ja miten niitä käytetään?”
Sijaintitiedot:
Sijaintitiedot määritetään käytettävissä olevien geo- ja verkkopaikannusmenetelmien avulla. Sijaintitietoja kerätään ja hyödynnetään pääasiallisesti silloin, kun käytät Alman sovellusta tai sivustoa, jolle olet antanut suostumuksen sijaintiperusteisten palveluiden, kuten paikallisen säätietojen tai sijaintiin perustuvan mainonnan esittämiseen. Jotkin sovellukset saattavat paikantaa käyttäjän päätelaitteen myös silloin, kun et käytä sovellusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa sijainnin tarkkailua, vaan Alma tallentaa ainoastaan tiedon vierailuistasi tietyissä ennalta määritellyissä paikoissa ns. beaconien avulla. Tietyt palvelut mahdollistavat sinulle tärkeiden sijaintien, kuten kodin, työpaikan, koulun ja kauppojen, tallentamisen palvelussa olevaan karttaan. Tällöin sijaintitieto perustuu antamiisi tietoihin eikä käyttämäsi laitteen sijaintitietojen käsittelyyn.
Kysely- ja paneelitiedot:
Voimme suorittaa yksittäisiä kyselyitä verkkosivustoillamme taikka kutsua sinut osallistumaan pysyvämpään paneelitutkimukseen. Tyypillisesti kyselyvastaukset ovat nimettömiä, mutta keräämme vastaajasta erilaisia demografisia tietoja vastausten taustoittamiseksi.
Alma Talent Tietopalveluiden yritys-, kiinteistö- ja henkilötiedot:
Alma Talent Tietopalveluiden yhteydessä käsittelemme ja luovutamme asiakkaillemme seuraavia tietoja palvelun Yritystiedot, Kiinteistötiedot ja Henkilötiedot -osioiden kautta välitettynä:
- Yritystiedot, kuten vastuuhenkilön asema ja nimenkirjoitusoikeus eri yrityksissä ja yhteisöissä, tosiasialliset edunsaajat, henkilön syntymäaika tai henkilötunnus (vaatii lakiin perustuvan käyttötarkoituksen ja tiedontuottajan luvan), yhteystiedot, kotipaikka ja kansalaisuus;
- Kiinteistötiedot, kuten kiinteistöjen omistajatiedot (esim. nimi, syntymäaika tai henkilötunnus, osoite) ja huoneistojen asukastiedot (esim. nimi, huoneistotunnus, syntymäaika, huoneistoon muuttopäivä);
- Henkilötiedot, kuten henkilön nimi, syntymäaika tai henkilötunnus, osoite, äidinkieli, edunvalvontatieto, maksuhäiriömerkinnät, liiketoimintakiellot, velkajärjestelyt, avioehdot ja lahjoitukset;
- Päättäjät -tietokannan tiedot, kuten henkilön nimi ja titteli, henkilön edustama yritys ja sen taustatiedot (mm. toimiala, henkilökuntaluokka, liikevaihtoluokka), henkilön operatiivinen ja/tai hankinnallinen vastuualue (ns. asemavaltuutus) sekä yhteystiedot (käynti- ja postiosoite, sähköpostiosoite, mobiilinumero).
Kohdissa 2) ja 3) mainittujen tietojen sekä kohdan 1) osalta konkurssi- ja yrityssaneerausrekisterin tietojen luovutus Alma Talent Tietopalveluiden asiakkaille on luvanvaraista ja edellyttää tiedontuottajan lupaa.
Sensitiiviset tiedot:
Mikäli itse haluat kertoa meille arkaluontoiseksi luokiteltavia tietoja (kuten Uusi Suomi -verkkojulkaisun julkisessa käyttäjäprofiilissa joidenkin käyttäjien kertoma käyttäjän edustama poliittinen puolue), käsitellään näitä tietoja suostumuksesi perusteella. Alma Talentin palveluiden osalta voimme saada tiedon ammattiliittoon kuulumisestasi suoraan sinulta suostumuksellasi, tai ammattiliittosi kautta. Ammattiliitot voivat luovuttaa ko. tiedon mm. siinä yhteydessä, kun tarjoamme palvelujamme yhteistyössä ammattiliiton kanssa alennettuun hintaan liiton jäsenille.
Sensitiivisiä tietoja käytetään aina vain kyseisen palvelun toteuttamiseksi, eikä niitä luovuteta kyseisen palvelun ulkopuolelle. Mikäli itse päätät luovuttaa sensitiivisiä tietoja sellaisissa yhteyksissä, joissa niitä ei ole pyydetty, teet sen omalla riskilläsi.
Eri tietoryhmien yhdistäminen:
Voimme yhdistää evästeillä havainnoituja käyttäytymistietoja henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, kuten nimeen ja sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi voimme yhdistää kysely- tai paneelitietoja tunnistetun asiakkaan tietoihin, jos olemme saaneet siihen suostumuksesi. Tietojen yhdistämistä ja henkilötietojen käsittelyä tehdään pääasiallisesti yhteisrekisterinpitäjien sisäisesti. Esimerkiksi Alma Consumer -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat Alma Media Suomi Oy, Rantapallo Oy, Kotikokki net Oy ja Etua Oy käsittelevät ko. yhtiöiden asiakkaisiin liittyviä henkilötietoja yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa.
Tietoja voidaan yhdistää ja jakaa myös liiketoiminta-alueiden kesken seuraavin tavoin:
- Alma-tunnus: Alma-tunnusta käyttävän asiakkaan henkilötietoja voidaan jakaa liiketoiminta-alueiden kesken, jotta asiakkaan käyttökokemus olisi mahdollisimman saumaton sekä sisältö ja mainonta asiakkaalle mahdollisimman relevanttia. Alma-tunnusta kehitetään jatkuvasti ja tuomme siihen vaiheittain uusia ominaisuuksia. Tutustu Alma-tunnuksen itsepalveluun.
- Tilastollinen mallintaminen: Voimme hyödyntää esimerkiksi erilaisissa kyselyissä antamiasi tietoja ja evästeiden avulla havaittuja käyttäytymistietoja tilastollisessa mallinnuksessa, jolloin yleistämme tiedot aina koskemaan laajempaa joukkoa. Esimerkiksi mainonnassa mallinnus perustuu olettamukseen, että tietyn demografian omaavat selaimet käyttäytyvät verkostossamme samalla tavalla. Evästeillä havainnoitu käyttäytymisprofiili on koko Alman verkoston laajuinen, pois lukien tietyt yrityskäyttäjille suunnatut palvelut.