Alma Hiilimittari kertoo digimainontasi päästöt

    Alma Media > Mainostajat > Alma Hiilimittari kertoo digimainontasi päästöt

Alma Media mahdollistaa digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediayhtiönä Suomessa.

Raportoimme mainosverkostossamme julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt kampanjakohtaisesti osana kampanjoiden raportointia mainostaja-asiakkaillemme. ​

Tavoitteena on auttaa asiakkaitamme tunnistamaan digimainonnan aiheuttaman hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät ja rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja.

Näitä asioita Alma Hiilimittari mittaa

Hiilimittari mittaa kampanjan keskimääräisen hiilijalanjäljen per 1000 mainosnäyttöä, kampanjan kokonaishiilijalanjäljen sekä vertaa sitä keskimääräiseen suomalaisen vuosittaiseen päästömäärään.

Alta näet esimerkkikampanjan raportoituja lukuja:

Kampanjan keskimääräinen hiilijalanjälki
per 1000 mainosnäyttöä (grammaa hiilidioksidia per mille).
Kokonaishiilijalanjälkeen lasketaan mukaan kampanjassa jaellut mainosnäytöt.
Vertailuluku kertoo, kuinka monen suomalaisen keskimääräistä hiilijalanjälkeä kampanjan päästöt vastaavat.

Näistä tekijöistä digimainonnan hiilijalanjälki koostuu

Luovan aineiston jakelu

Mainosaineiston jakeluun käytettävät teknologiat, sisältäen dataliikenteen ja teknologiat


Median jakelu

Kuluttajan käyttämään mediaan ja sen jakeluun liittyvät päästöt


Kuluttajan laitteen päästöt

Älylaitteiden, tietokoneiden ja televisoiden päästöt kulutuksen aikana

Mainonnan jakelu

Mainonnan ostamiseen käytettävät mainonnan teknologiat ja ostotapa

Näin pienennät digimainonnan hiilijalanjälkeä

  1. Aloita mittaamisesta ja pyydä mediakumppaniltasi mainonnan hiilijalanjälki. Tunnista korkeapäästöiset kumppanit, mainosverkostot ja teknologiat.
  2. Ohjaa investointisi vähäpäästöisiin ratkaisuihin. Kotimainen mediakumppani on Scope3:n mukaan todistetusti vähäpäästöisempi valinta.
  3. Harkitse, mikä osuus ohjelmallisen mainonnan investoinneistasi menee korkeiden hiilipäästöjen sivustoille, erityisesti Open Marketplacessa.

Ajankohtaista Hiilimittarista

Mitkä tekijät vaikuttavat digimainonnan hiilijalanjälkeen? – Alma Hiilimittari kertoo sen

Alma Hiilimittari kertoo digitaalisen mainonnan ympäristövaikutuksista hiilipäästöjen muodossa. Mutta mitkä…

Vastuullisuus

Alma Spotlight – Daniil Ivanov, Tulos Helsinki: Mainonnan hiilijalanjälki on kuuminta alalla juuri nyt!

Alma Spotlight on artikkelisarja, jossa päästämme asiakkaamme ääneen.

Alma Spotlight

Webinaaritallenne: Digimainonnallakin on hiilijalanjälki

Toukokuussa kerroimme, että Alma Media mahdollistaa ensimmäisenä mediatalona Suomessa digitaalisen…

Vastuullisuus

Alma Media aloittaa digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa  

Digitaalinen mainonta vaikuttaa yrityksesi hiilijalanjälkeen. Tiedätkö kuinka paljon? Alma Media…

Vastuullisuus

Vastuullisuus Alman liiketoiminnan ytimessä

Hiilijalanjäljen mittaaminen on osa vastuullista liiketoimintaa. Alma Median yritysvastuu rakentuu kaikille yrityksille yhteisestä ja toimialalle erityisestä yritysvastuusta.

Uskomme brändiemme kykyyn vaikuttaa positiivisesti toimialan kehitykseen:

Journalismi

Päätoimitettu vastuu median sisällöstä- ja markkinoinnista. Kansalaisen oikeus luotettavaan, tarkistettuun tietoon.

Markkinointi

Valheellisen ja harhaanjohtavan mainonnan estäminen. Asiakkaiden valistaminen vastuullisessa markkinoinnissa.

Digitaaliset mediat ja palvelut

Vastuullinen datan käsittely. Transformaation kiihdyttäminen media-alan hiilijalanjäljen pienentämiseksi.


Katso ajankohtainen webinaari

Kuinka hiilijalanjälkeä mitataan? Miten digimainonnan hiilijalanjälki vertautuu ei-digimuotoiseen mainontaan?

Yhteistyössä Scope3:n kanssa

Kampanjakohtaisen hiilijalanjäljen laskentamallin tuottaa meille Scope3 -yritys, joka avoimen lähdekoodin päästömallia käyttämällä pystyy mittaamaan mainoksen tuottamisen kaikki päästöt alusta loppuun. Scope3:n tarkka ja yksityiskohtainen verkkosivustojen ja mainosten jakelupäästöjen malli käyttää sekä julkisia että yksityisiä tietolähteitä, mukaan lukien tunnustettuja alan standardeja (mm. ads.txt ja sellers.json.). Menetelmää kehitetään lisäksi jatkuvasti. Lue lisää Scope3:sta >>

Haluatko tietää, miten sinä voit vaikuttaa digimainontasi hiilijalanjälkeen?

Ota yhteyttä mediamyyntiimme, niin jutellaan lisää!