USEIN KYSYTTYÄ

Mikä digimarkkinoinnissa askarruttaa, miksi kannattaa mainostaa tai mitä on kohdentaminen? Olemme koonneet yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia digimarkkinoinnista ja siihen liittyvästä tälle sivulle. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, älä epäröi ottaa yhteyttä »

Digimarkkinointi

En ymmärrä digimarkkinoinnista mitään – miten etenen?

Tämä sivusto on juuri sinua varten. Olemme koonneet näille sivuille paljon perustietoa digimarkkinoinnista ja mainonnasta. Käy vaikka tutustumassa mainioihin artikkeleihin tai katso millaisia kokonaisuuksia olemme toteuttaneet asiakkaillemme ja miten he ovat hyötyneet mainosratkaisuistamme.

Etkö vielä tiedä, mitä haluat – tai pohditko mikä ratkaisu sopisi juuri sinun tarpeeseesi?

Mikäli jokin asia jää askarruttamaan tai haluat kuulla lisää, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi, varaa virtuaalisumpit asiantuntijamme kanssa. Autamme sinua mielellämme!

Markkinoijan tietopankki

Mainonta

Miksi kannattaa mainostaa?

Mainostaminen on tapa hankkia lisää asiakkaita, muistuttaa nykyasiakkaita olemassaolostasi, herättää huomiota, vauhdittaa myyntikampanjoita, lanseerata uusia tuotteita ja tasata sesonkien välisiä hiljaisia hetkiä. Mainonta on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa yrityksesi liikevaihtoa.

Mitä pienempi yritys ja brändi on, sen isompi rooli mainonnalla on, sillä yritys ei tee tulosta ilman asiakkaita.
Mainostamiseen pätee hyvin toteamus ”poissa silmistä, poissa mielestä”. Jos yleisö ei altistu mainonnalle, muistijälki voi hiipua ja yrityksesi voi unohtua asiakkaiden mielestä kokonaan. Ilman mainontaa voit menettää nykyisetkin asiakkaat kilpailijalle, joka mainostaa tehokkaasti.

Joku voi ajatella, että ”yritykselläni on tarvittava asiakaskunta nyt enkä tarvitse lisää asiakkaita”. Entä kun asiakaskunta vaihtuu; löytyy parempi tai halvempi tuote ja asiakkaat siirtyvät kilpailijalle; ihmiset muuttavat eivätkä käytä enää vanhan alueen palveluita; jossain on saatavilla parempaa palvelua ja kanta-asiakkuus siirtyy muualle. Asiakkaan tekemää ostopäätöstä kannattaa vahvistaa, että hän on tehnyt hyvän päätöksen valitessaan juuri sinun yrityksesi. Ja esimerkiksi jatkuvalla mainonnalla olet asiakkaan mielessä jatkossakin. Omaa markkina-asemaansa kannattaa pitää yllä, jotta sitä ei menetä kilpailijalle.

Mainontaa voi tehdä kaikenkokoisilla budjeteilla moneen eri tarpeeseen tavoitteista riippuen. Brändimainonnalla voit vaikuttaa mielikuviin, joita ihmisillä on yrityksestäsi. Mainonnalla voit myös ohjata aktiivisesti liikennettä sivustollesi, verkkokauppaan tai fyysiseen myymälään ostoksille. Voit myös tehdä pitkäntähtäimen kasvua ja bränditunnettuutta jatkuvalla mainonnalla. Jos taas haluat yrityksesi löytyvän verkosta helpommin, mainonnalla saa nopeasti apua löydettävyyteen.

Mitä on mainonnan kohdentaminen?

Kohdentaminen on sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle, joka todennäköisimmin ostaisi mainonnan kohteena olevia tuotteita tai palveluita.

Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa tietylle alueelle, tietystä aihepiiristä kiinnostuneille tai vaikka tiettyyn mediaan, kuten Iltalehteen. Tavoitteistasi riippuen mainoksen voi kohdentaa myös iän, sukupuolen, ammattiryhmän mukaan tai sen mukaan, millä laitteella mainoksen näkee. Näiden lisäksi on lukuisia muita kohdentamisen mahdollisuuksia, näistä voit kysyä meiltä lisää!

Mainonta kannattaa kohdentaa, koska siten tavoitat yrityksellesi oleellisen yleisön eikä mainosnäyttöjä mene hukkaan. Kohdentaminen säästää myös mainosbudjettiasi, kun mainonta on osuvampaa sopivalle yleisölle. Esimerkiksi koiranomistaja kiinnostuu luultavammin enemmän koiranruokamainoksesta kuin kissanhiekkamainoksesta.

Kohdentaminen

Yritykselläni ei ole vielä verkkosivua – kannattaako minun mainostaa? 

Mainostaa kannattaa, vaikka ei olisi verkkosivua – voit ohjata yleisön palvelujesi pariin esimerkiksi osoitetiedon avulla. Ilman verkkosivua voi tehdä sekä digimainontaa että printtimainontaa.

Mainonnan toistoilla yrityksesi tuotteet ja palvelut jäävät mieleen, ja voit näin kasvattaa tunnettuutta. Brändiä voi rakentaa myös mainonnan keinoin, kunhan mainostat niissä kanavissa, joissa asiakkaasi liikkuvat.

Verkkosivu on kuitenkin tärkeä osa yrityksen toimintaa. Mainoksessa ei tila riitä esittämään koko tuotevalikoimaa eikä kertomaan yrityksestä kaikkea, joten mainoksesta on helppoa ohjata klikkaamaan lisää kotisivuilta. Kotisivut myös auttavat yritystäsi löytymään silloin, kun tuotteitasi ja palveluitasi etsitään verkosta, esimerkiksi hakukoneista.

Kotisivut ovat tärkeä myynnin ja markkinoinnin kanava yritykselle. Ota yhteyttä ja kerro toiveistasi, rakennamme yrityksesi tyyliin sopivan verkkosivun, jotta asiakkaat löytävät tuotteidesi pariin helpommin.

Millainen on hyvä bannerimainos?

Bannerimainonnalle kannattaa ensin määritellä tavoite ja kohderyhmä. Jo nämä asiat määrittävät pitkälti, miten ja ketä bannerin pitäisi puhutella. Lisäksi hyvä kehote aktivoi klikkaamaan!

1. Hyvä bannerimainos huomataan ja se tukee tavoitteitasi.
2. Hyvä bannerimainos on kaupallisesti toimiva ja saa aikaan tuloksia.
3. Bannerin viesti tukee tavoitetta ja ohjaa toimintaan.
4. Banneri on visuaalisesti selkeä ja vastaa brändiä.
5. Banneri on teknisesti toimiva.

Lue lisää display-mainonnasta

Minulla ei ole mainosmateriaalia – miten toimin? 

Ei huolta! Me tiedämme, millainen sisältö ja viesti uppoaa havittelemaasi kohderyhmään. Anna siis meidän auttaa mainoksesi suunnittelussa ja toteutuksessa: saat meiltä esimerkiksi mainosbannerit, videot tai sisältömarkkinoinnin artikkelit laadukkaasti toteutettuna. Jo pienellä budjetilla pääset alkuun!

Voit tuottaa mainosmateriaalin halutessasi itse, mutta voit myös tilata suunnittelun ja aineiston valmistuksen meiltä. Meiltä saat mainosratkaisuja sekä digimarkkinointia kaikenkokoisiin tarpeisiin.

Alma Visuals
Brand Studio

Mistä saan tietoa, kuinka mainoskampanjani sujuvat?

Kampanjan tulokset käydään läpi kanssasi aina kampanjan päätyttyä. Voit toki tarvittaessa ottaa yhteyttä omaan Alma-yhteyshenkilöösi, jos haluat tietää kampanjan sujuvuudesta jo kampanjan kuluessa. Tulosten läpikäynnissä voitte yhdessä pohtia mainontasi kehittämistä tulevissa kampanjoissa.

Katso oman alueesi yhteyshenkilö ja kysy lisää >>

Mistä pääsen näkemään, missä ostamani kampanjan mainokset näkyvät? 

Tilausvahvistuksessasi on mainittu mediat, joissa mainoksesi näkyvät.

Ostamasi kampanjan mainosnäytöt jaetaan kampanjasi aikana tasaisesti valitsemallesi kohderyhmälle. Et saa ”pakotettua” mainosta näkymään juuri tiettyyn hetkeen itsellesi, mutta voit halutessasi pyytää omalta Alma-yhteyshenkilöltäsi linkin, jonka kautta näet, miltä mainontasi näyttää. Kampanjan jälkeen Alma-yhteyshenkilösi käy kampanjasi tulokset läpi, jolloin näet, missä mainonta on näkynyt ja minkälaista yleisöä viestisi on saavuttanut.

Katso oman alueesi yhteyshenkilö ja kysy lisää >>

Budjettini on n. 500 €/kk. Kannattaako minun ottaa edes yhteyttä?

Tarjoamme ratkaisuja kaikenkokoisille budjeteille. Jo 500 eurolla kuukaudessa on mahdollisuus tehdä vaikutus tavoittelemiisi kohderyhmiin. Asiantuntijamme auttavat löytämään juuri sinulle oikean ratkaisun juuri sinulle sopivalla budjetilla.

Mikä on tulospohjainen mainonta (CPC)​?

Tulospohjainen mainonta tarkoittaa verkkomainontaa, jossa mainostaja maksaa vain mainonnan toteutuneista klikeistä.

Tulospohjainen mainonta sopii erityisen hyvin kävijäliikenteen ohjaukseen ja verkkokaupan myynnin edistämiseen. Tällä ratkaisulla ohjataan potentiaalisia asiakkaita ”ostoputkeen” – esim. tutustumaan tuotteeseen, kokeilemaan, lataamaan esitteen. Jatkuva tulospohjainen mainonta on tehokas tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri oikealla hetkellä.

Mainonta optimoidaan näkymään sinne, missä se tuottaa parhaiten tuloksia. Alma-verkostossa mainonta näkyy turvallisessa mediaympäristössä kotimaisissa ja tunnetuissa medioissa. Aineiston on oltava toimintaan ohjaava ja sen tulee sisältää esimerkiksi kehote, kilpailu tai tarjous.

Voit hyödyntää kampanjassa Alman monipuolisia kohdennusmahdollisuuksia esimerkiksi alue, demografia tai kiinnostusalueista muun muassa moottoriajoneuvot, harrastukset tai sisustaminen.

Hakukonemarkkinointi

Kuinka yritykseni löytyisi paremmin Googlesta ja muista hakukoneista?

Hyvä, että olet kiinnostunut hakukonelöydettävyydestä, se on yksi tärkeimpiä verkkosivun ominaisuuksia.

Hyvän löydettävyyden varmistat oikeilla sisällöillä ja kotisivujen laadukkaalla teknisellä toteutuksella. Lisäksi hakukonemarkkinoinnilla voit parantaa yrityksesi löydettävyyttä joko optimoimalla verkkosivujesi sisältöä (SEO), mikä parantaa löydettävyyttä orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa tai ostamalla hakukoneista mainospaikkoja (SEM).

Ota yhteyttä niin laitetaan löydettävyysasiat kuntoon!

Verkkokauppa

Kuinka paljon WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

WooCommerce-verkkokaupan hintaan vaikuttaa työn laajuus ja vaadittavat toiminnallisuudet. Tehokkaan, räätälöidyn verkkokaupparatkaisun hintaluokka alkaa 17 000 eurosta. Mitä laajempi ja uniikimpi kokonaisuus, sitä enemmän tarvitaan aikaa ja rahaa.

Mitä tämä vaatii sinulta?

Käytännössä voit osallistua verkkokaupan rakentamiseen juuri niin paljon kuin haluat ja pystyt. Vähimmillään osuutesi voi olla muutaman tunnin aloituspalaveri, materiaalien toimitus sähköpostilla sekä valmiin verkkokaupan kommentointi. Mutta se voi olla myös strategista kehitystyötä asiantuntijoidemme kanssa, tekstien kirjoittamista ja esimerkiksi uusien tuotekuvien ottamista.

Kuinka kauan verkkokaupan toteutus kestää?

Toteutamme jokaisen projektin yksilöllisenä kokonaisuutena, jotta sen tuoma hyöty on mahdollisimman suuri. Tästä syystä aikaa projektille on syytä varata 4-6 kuukautta.