Alma Media > Mainostajalle > PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä
PäättäjäMind-tutkimus - Digitalisaatio yrityksissä

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen teknologiakehitykseen, IT-projekteihin ja digitalisaatioon. Mikä matkalla digitaalisuuteen tökkii? PäättäjäMind-tuloksista se selviää.

Digitalisaatio mahdollistaa kasvun ja parantaa kilpailukykyä

Mitä digitalisaatio tarkoittaa? Termin alle mahtuu monenlaista toimenpidettä, kehityskohdetta ja hanketta, ja voi yrityksen toimialasta ja koosta riippuen tarkoittaa esimerkiksi ajanvarausjärjestelmän siirtämistä verkkoon, verkkokaupan perustamista tai analytiikan ja tekoälyratkaisuiden parempaa hyödyntämistä.

Yleisesti ottaen digitalisaatiolla pyritään parantamaan yrityksen kilpailukykyä nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä, lisäämään tehokkuutta automatisoimalla ja optimoimalla sekä kehittämään uusia tuotteita ja palveluita digitaalisten teknologioiden avulla.

Kasvuyrityksissä näkyy kansainvälistyminen

Kasvuyrityksissä on luonnollisesti monia investointi- ja hankintatarpeita. PäättäjäMind-tutkimuksen mukaan peräti 37 % kasvua hakevista yrityksistä on aloittamassa kansainvälisiä operaatioita. Digitalisaatioon panostaminen voi mahdollistaa nopean kasvun ja laajentumisen kansainvälisille markkinoille.

TOP 5: Näin digitalisaatioon aiotaan panostaa

Panostukset digitaalisuuteen seuraavan 1–2 vuoden aikana:

  1. Tietoturvaratkaisuihin panostaminen.
  2. Digitaaliset itsepalveluratkaisut asiakkaille.
  3. Sisällöt digitaalisiin kanaviin.
  4. Tekoälyn hyödyntäminen.
  5. Dataan liittyvät hankkeet.

Mikä matkalla digitaalisuuteen tökkii?

Yritykset kohtaavat digitalisoitumisessa useita haasteita, jotka voivat hidastaa tai jopa estää etenemisen. Yleisimmät esteet liittyvät digi-investointien kustannuksiin, jotka voivat varsinkin alkuvaiheessa nousta hyvin korkeaksi.

PäättäjäMind-tutkimuksen mukaan digitalisaation esteeksi koetaan myös asiakkaiden ja muiden sidosryhmien valmiusasteen vaihtelu. Tämä saattaa näyttäytyä esimerkiksi eri teknologioiden ja järjestelmien yhteensopivuushaasteina yritysten välillä, mikä saattaa vaikeuttaa yhteistyötä.

Suurimmaksi digitalisaation esteeksi joryn näkökulmasta paljastui vastausten mukaan kuitenkin digiosaamisen tai -resurssien puute. Näin ollen yritykset eivät pääse hyödyntämään uusia teknologioita, vaikka halua olisi.

Miten esteisiin pitäisi tarttua?

Digitalisaatio voi tuoda yritykselle merkittäviä etuja, mutta sen toteuttaminen ja toteutuminen vaatii suuria investointeja ja valmiutta sopeutua muutoksiin. Yritysten tulisi siis varautua panostamaan henkilöstön koulutuksiin ja tietoisuuden lisäämiseen myös sidosryhmiin päin.

Jokainen edelläkävijäyritys voi auttaa digitalisaation polulla eteenpäin ja jakaa tietoisuutta esimerkiksi tuottamalla hyötysisältöjä niin oman organisaation sisällä kuin tarjota niitä ulkopuolellekin.

(Lähde: PäättäjäMind 2023)

Digiluovuuden äänenkannattaja

Suomen ainoa it-alan uutis- ja ajankohtaislehti Tivi ei jätä pulaan, kun digitalisaatio aiheuttaa päänvaivaa

”Yritysten digitalisaatiopäätöksien tekijät tuntevat usein olonsa yksinäiseksi. Johtajat eivät välttämättä ymmärrä, mistä on kysymys, kun puhutaan vaikka kokonaisarkkitehtuuriin liittyvistä muutoksista tai hybridipilveen siirtymisestä tai teknisen velan aiheuttamista ongelmista. Alaiset vaativat lisää resursseja. Ympäristö rassaa.”

Harri Junttila, Alma Talentin tekniikka- ja it-lehtien päätoimittaja
Harri Junttila, Alma Talentin tekniikka- ja it-lehtien päätoimittaja

”Esimerkin voima on vahva. Tivi uutisoi koko ajan, joka päivä, miten digitalisaatio Suomessa etenee. Kerromme isoista projekteista niin tilaajan kuin toimittajankin näkökulmasta. Paljastamme parhaita käytäntöjä ja autamme ratkaisemaan kiperiä tilanteita. Kerromme, mikä meni pieleen ja miksi, mutta myös missä onnistuttiin ja millä keinoin.”

Lue Tiviä täällä: www.tivi.fi

Haluatko kuulla lisää?

PäättäjäMind-tuloksista hyötyvät kaikki markkinoijat, jotka pohtivat toimivia ratkaisuja tulokselliseen B2B-markkinointiin tavoittaen yritysten päättäjät ja asiantuntijat. Jos haluat nähdä PäättäjäMind-tulokset kokonaisuudessaan, uteliaisuutesi palkitaan! Käymme mielellämme yhdessä läpi, miten voit hyödyntää päättäjädataa omassa liiketoiminnassasi. Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

  • Julkaistu: 26.10.2023, 09:37
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Digitaalisuus, Kohdentaminen, PäättäjäMind, Tutkimus

Tällainen on PäättäjäMind

• Tutkimuksen kohderyhmänä ylemmät toimihenkilöt yrityksissä, joissa vähintään kaksi työntekijää ja joiden liikevaihto on +400 000 € vuodessa.
• Tutkimukseen vastasi 1906 kohderyhmän kuuluvaa ylempää toimihenkilöä.
• Tilastokeskuksen mukaan kohderyhmän koko 465 000.
• Rekisterinä käytettiin Alma Talentin Yritysrekisteriä.
• Lähde: Kantar Mind.

Vastaajat:
7 % ylin johto
62 % keskijohto tai esihenkilötaso
31 % asiantuntija

Vastaajista 15 % toimii päätoimisesti yrittäjänä.

Vastaajien sijainti:
Uusimaa 46 %
Muu Suomi 54 %

 

Seuraa PäättäjäMind-teemoja:

YLIMMÄN JOHDON AGENDALLA JUURI NYT.
Miltä näyttävät johtoryhmän strategiset näkymät, mitkä ovat fokusalueet ja haasteet? Tästä juttuun >

YRITTÄJÄT.
Kun vastaajana on yrittäjä. Yrittäjät vastaavat usein useammasta hankinta-alueesta. Mikä yrittäjien vastauksissa korostuu? Tästä juttuun >

VASTUULLISUUS.
Mitä vastuullisuuden toteuttamiseen ja seurantaan liittyviä toimenpiteitä yrityksissä on tehty? Missä vastuullisuusteemoissa on onnistuttu? Tästä juttuun >

 

Alma Talk: Asiakasymmärryksellä parempaa B2B-markkinointia

Miten data, laadukas sisältö, sopiva mediaympäristö ja tekoäly voivat auttaa ymmärryksen kasvattamisessa?

Lue juttukooste ja katso tallenne >

Jaa artikkeli