Alma Media > Mainostajalle > PäättäjäMind – Vastuullisuus yrityksissä

PäättäjäMind – Vastuullisuus yrityksissä

Mitä vastuullisuuden toteuttamiseen ja seurantaan liittyviä toimenpiteitä yrityksissä on tehty? Missä vastuullisuusteemoissa yritykset itse arvioivat onnistuneen erityisen hyvin? PäättäjäMind-tutkimus pureutuu myös vastuullisuuteen.

Vastuullisuus voi tuoda kilpailuetua

Yrityksissä on monia vastuullisen liiketoiminnan piiriin kuuluvia osa-alueita, kuten ympäristövastuu sekä sosiaalinen ja taloudellinen vastuu.

Vastuullisuus on tärkeä osa liiketoimintaa ei vain maineen ja ympäristöhyödyn takia, vaan se voi tuoda yrityksille jopa taloudellisia hyötyjä ja mahdollisuuksia. Vastuulliseen toimintaan sitoutunut yritys voi houkutella esimerkiksi sijoittajia kiinnostumaan liiketoiminnastaan. Lisäksi vastuullisiin tekoihin panostava yritys voi saada selvää kilpailuetua sekä työntekijöitä että asiakkaita haaliessaan varsinkin, kun valintoja tehdään tulevaisuudessa yhä enemmän vastuullisuus edellä.

PäättäjäMind-vastauksista selviääkin, että yrityksen vastuullisuusteoilla on merkitystä, kun yrityspäättäjä hakee uutta työpaikkaa. Erittäin tärkeänä sen kokee kaikilla vastuullisuuden alueilla lähes 20 % vastaajista. Sosiaalinen vastuullisuus (mm. henkilöstö, asiakkaat, sijoittajat, alihankkijat) koetaan kaikkein tärkeimmäksi.

Hyvällä matkalla vastuullisuuteen

Vastuullisuudesta on tullut nykyisin yksi mitattava ja seurattava osa-alue yrityksissä eikä sen huomioiminen ole enää mitään uutta. PäättäjäMind-tutkimuksen vastauksista ilmeneekin, että päättäjät kokevat omassa yrityksessä vastuullisuuden toteutuvan kaikilla osa-alueilla jo todella hyvin. Vastauksissa näkyy selvästi suurempien yritysten panostukset vastuullisuusasioihin, sillä isompiin yrityksiin kohdistuu erilaisia velvoitteita.

On kuitenkin iloista huomata, että vastausten perusteella myös pienemmissä yrityksissä ollaan jo alkumatkalla vastuullisuuteen, vaikka konkreettiset toimenpiteet ovat vielä pienemmässä mittakaavassa. Pienemmissä yrityksissä on ehkä tehty määrittelyä, mitä vastuullisuus voisi tarkoittaa juuri meille ja tehty tulevaisuuden suunnitelmia, kun taas isommissa yrityksissä on jo syvennytty vastuulliseen toimintatapaan, työympäristöön ja työvälineisiin.

Seuraavilla vastuullisuusalueilla päättäjät ovat kokeneet toimenpiteiden onnistuneen erittäin hyvin (% vastaajista):

Toimitilat ja työympäristö; mm. hankinta, hallinta ja huolenpito (20 %)
Markkinointi ja viestintä; mm. tuotanto- ja kanavaratkaisut, läpinäkyvyys, viherpesun välttäminen (20 %)
Hyvä hallintotapa; mm. organisaation toiminnan johtaminen ja valvominen (25 %)
Henkilöstön monimuotoisuus; mm. sukupuoli, ikä, etnisyys, seksuaalinen suuntautuminen, uskonto jne. (31 %)
Henkilöstön tasa-arvo; mm. yhdenvertaisuuden edistäminen, inkluusio, palkkatasa-arvo jne. (28 %)

Vastuullisuus kiinnostaa yrityspäättäjiä – erotu vastuullisuusviestinnässä

Vastuullisuus on kiinnostava aihe: lukijat haluavat lukea siitä ja yritysjohto haluaa olla selvillä miten muut yritykset panostavat vastuullisuusteemoihin. Kiinnostusta ja tarvetta vastuullisuusaiheisiin sisältöihin on. Kun haluat viestiä oman yrityksesi vastuullisuudesta ja erottua vastuullisuusviestinnässä, omat vastuulliset teot kannattaa tuoda esiin rehellisesti ja näkyvästi. Meidän avullamme saat näkyvyyttä ja tunnettuutta juuri oikeissa paikoissa, sillä Alman kanavista ja medioista tavoitat ne yrityspäättäjät, joita vastuullisuusasiat kiinnostavat. Tästä kerromme mielellämme lisää.

Alman talous- ja ammattilaismediat tavoittavat suomalaisen miljoonayleisön joka viikko. Katso tavoittavuusluvut ja tutustu >

(Lähde: PäättäjäMind 2023)

Tiesitkö, että digimainonnallakin on hiilijalanjälki?

Vastuullisuus on myös Alman liiketoiminnan ytimessä.

Me raportoimme mainostaja-asiakkaillemme mainosverkostossamme julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt kampanjakohtaisesti osana kampanjoiden raportointia. ​

Alma Hiilimittari kertoo digimainontasi päästöt

Susanna Virkkula
Head of Marketing
Alma Mediaratkaisut

”Digimainonnan hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja pyrkimys niiden pienentämiseen on osa vastuullista markkinointia. Tarjoamme tähän mainostaja-asiakkaillemme työkaluksi Alma Hiilimittarin, sillä haluamme auttaa asiakkaitamme kohti kestävämpää digimainontaa.”

Haluatko tutustua dataan syvemmin?

PäättäjäMind-tuloksista hyötyvät kaikki markkinoijat, jotka pohtivat toimivia ratkaisuja tulokselliseen B2B-markkinointiin tavoittaen yritysten päättäjät ja asiantuntijat. Jos haluat nähdä PäättäjäMind-tulokset kokonaisuudessaan, uteliaisuutesi palkitaan! Käymme mielellämme yhdessä läpi, miten voit hyödyntää päättäjädataa omassa liiketoiminnassasi. Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

  • Julkaistu: 18.12.2023, 12:27
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: PäättäjäMind, Tutkimus, Vastuullisuus

Tällainen on PäättäjäMind

• Tutkimuksen kohderyhmänä ylemmät toimihenkilöt yrityksissä, joissa vähintään kaksi työntekijää ja joiden liikevaihto on +400 000 € vuodessa.
• Tutkimukseen vastasi 1906 kohderyhmän kuuluvaa ylempää toimihenkilöä.
• Tilastokeskuksen mukaan kohderyhmän koko 465 000.
• Rekisterinä käytettiin Alma Talentin Yritysrekisteriä.
• Lähde: Kantar Mind.

Vastaajat:
7 % ylin johto
62 % keskijohto tai esihenkilötaso
31 % asiantuntija

Vastaajista 15 % toimii päätoimisesti yrittäjänä yrityksessä, jossa vähintään kaksi työntekijää ja liikevaihto +400 000 €/v.

Vastaajien sijainti:
Uusimaa 46 %
Muu Suomi 54 %

 

Tutustu myös muihin PäättäjäMind-teemoihin:

YLIMMÄN JOHDON AGENDALLA JUURI NYT.
Miltä näyttävät johtoryhmän strategiset näkymät, mitkä ovat fokusalueet ja haasteet? Tästä juttuun >

DIGITALISAATIO.
Miten yrityksissä panostetaan digitaalisuuteen seuraavan 1–2 vuoden aikana? Mikä matkalla digitaalisuuteen tökkii? Tästä juttuun >

YRITTÄJÄT.
Kun vastaajana on yrittäjä. Yrittäjät vastaavat usein useammasta hankinta-alueesta. Mikä yrittäjien vastauksissa korostuu? Tästä juttuun >

 

Alma Talk: Asiakasymmärryksellä parempaa B2B-markkinointia

Miten data, laadukas sisältö, sopiva mediaympäristö ja tekoäly voivat auttaa ymmärryksen kasvattamisessa?

Lue juttukooste ja katso tallenne >

Jaa artikkeli