Alma Media > Mainostajat > Ohjelmallinen mainonta > Ohjelmallinen mainonta > Blogi > Alma Spotlight – Daniil Ivanov, Tulos Helsinki: Mainonnan hiilijalanjälki on kuuminta alalla juuri nyt!

Alma Spotlight – Daniil Ivanov, Tulos Helsinki:
Mainonnan hiilijalanjälki on kuuminta alalla juuri nyt!

Ensimmäisenä Alma Spotlightin valokiilassa on Daniil Ivanov Tulokselta. Annetaanpa Daniilin kertoa omin sanoin, mitä mieltä hän on esimerkiksi mainonnan hiilijalanjäljestä, evästeiden poistumisesta ja tekoälystä! Entä ketä digimarkkinoinnin ammattilaisia hän haluaa nostaa esiin ja kiittää uransa varrelta?

Olen Daniil, luotettava ja helposti lähestyttävä markkinoinnin asiantuntija naapurimaasta Virosta. Työskentelen tuloshakuisessa markkinointitoimistossa Tuloksessa, jossa olen ollut 2 vuotta ja toimin siellä tällä hetkellä johtavassa konsulttitehtävässä. Olen työskennellyt ohjelmallisen mainonnan parissa yhteensä yli viisi vuotta.

Teen monipuolisesti asioita digimarkkinoinnin ympärillä. Olkoon se sitten asiakastyötä, sisäisten kaupallisten mallien arvioimista tai ohjelmallisen mainonnan ulkoisten ja sisäisten kumppaneiden johtamista. Ja hei, joskus teen jopa bannereita, eli hyvin monipuolisesti kaikkea!

Mainonnan hiilijalanjälki on kuuminta alalla juuri nyt!

Digimainonta vaikuttaa merkittävästi hiilidioksidin kokonaispäästöihin. Siksi hiilijalanjälki mainonnassa – etenkin ohjelmallisessa mainonnassa – on kuumin puheenaihe juuri nyt.

Monet ajattelevat, että internet ja digimainonta eivät aiheuta päästöjä, mutta se ei ole totta. Mainonnan pääasialliset päästölähteet ovat mainoshävikki, ohjelmallisten järjestelmien tehottomuudet, mainosten tuotanto, tiedonsiirto ja verkkotunnusten tehottomuus.

Kestävän tulevaisuuden kannalta netin ja digitaalisen mainonnan aiheuttamilla päästöillä on väliä ja niihin tulisi puuttua voimakkaasti. Aiheesta on käyty paljon keskustelua sekä pohjoismaiden tasolla että viime aikoina myös Suomessa.

Käytännön ratkaisuja on alkanut ilmestymään

Onneksi myös käytännön ratkaisuja alkaa ilmestymään: esimerkiksi yhteistyökumppanini SeenThis tarjoaa teknologiaa, joilla vaikuttaa digimainonnan hiilijalanjälkeen. Lisäksi Adform on tehnyt yhteistyötä Scope3:n kanssa ratkaistakseen saman ongelman omasta näkökulmastaan. Keskeistä tällöin on muun muassa mainosten sijoittelu vastuullisille ja tehokkaille verkkosivustoille sekä suuria päästöjä tuottavien sivustojen jatkuva poissuodattaminen.

Lisäksi on erittäin hienoa kuulla, että nyt Alma tarjoaa hiilijalanjäljen mittaamisen digikampanjoihin. Se on tulevaisuuteen tähtäävää ajattelua! Viime aikoina olen myös työstänyt case-studya Heineken-konsernin Sol-oluelle digimarkkinoinnin hiilijalanjäljestä. Sol on tuottanut suuren osan oluistaan Alankomaissa Zoeterwouden panimolla aurinkoenergialla. Heinekenin kestävyyshankkeelle vuodelle 2030 nimeltään ”Brew a Better World” olisi hyötyä tällaisista paikallisista aloitteista, myös digimarkkinointiin liittyen. Tulemme yhdessä SeenThisin ja Adformin kanssa tekemään asiakkaalle tästä case-studyn.

Tiesitkö, että Alma Media mahdollistaa digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä Suomessa?

Evästeiden poistuminen tuo myös uusia mahdollisuuksia

Evästeiden poistumiseen liittyy niin positiivisia kuin negatiivisia puolia sekä myös uusia mahdollisuuksia. Evästeisiin perustuva tekniikka on tarjonnut käyttömukavuutta kohdentamiseen ja siten olemme tulleet siitä jopa riippuvaisiksi ja unohtaneet innovatiivisemmat tavat kohdentaa. Ymmärrämmekö enää, miten asiakkaat ostavat tuotteita ja sitoutuvat brändiin? Emmehän ylikuormita yleisöjä evästepohjaisella mainonnalla, jolloin he menettävät luottamuksensa brändeihin?

Evästeiden poistuminen tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia luottamussuhteita loppukäyttäjien kanssa. Brändit, jotka hyödyntävät sisältöjä ja konteksteja voivat kasvattaa luottamusta kohderyhmiensä silmissä.

Tulossa kohdentamisen renessanssi?

Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen vaikeuttaa mainostajien mahdollisuutta seurata yleisöjen verkossa, tarjota heille kohdennettua mainontaa sekä arvioida ja mitata kanavien tehokkuutta. Tämän sanotaan johtavan ”vähemmän tehokkaaseen” mainontaan.

Tulevaisuus ei kuitenkaan ole näin synkkä, sillä parhaillaan tehdään paljon työtä korvaavien ratkaisujen, kuten tunnistepohjaisten sovellusten parissa. ID-yhdistelmäratkaisuilla voidaan yhdistää eri tunnisteet yhdeksi ID:ksi, joka auttaa eri tunnisteita käyttäviä julkaisijoita ja mainostajia hahmottamaan laajan tunnisteiden viidakon.

Tulevasta muutoksesta on seurannut myös entistä tiiviimpi datayhteistyö julkaisijoiden kanssa. Näenkin tulevaisuudessa suorastaan vaihtoehtoisten kohdennusratkaisujen renessanssin: esimerkiksi kontekstiin, sisältöihin, tageihin tai avainsanoihin liittyvät kohdentamisen menetelmät kasvattavat merkitystään. Myös oman ensimmäisen osapuolen datan, kuten CRM-järjestelmien tarjoaman tiedon hyödyntäminen kohdentamisessa on tärkeää. Ota CDP:si (Customer Data Platform) ja DMP:si (Data Management Platfrom) vakavasti!

Suomi jäljessä muita pohjoismaita

Näkemykseni mukaan verrattuna muihin Pohjoismaiden Suomi ottaa aikaa sopeutuakseen evästeettömyyteen. Rakennamme asioita joko hitaammin tai sitten keskitymme vahvoihin, pitkäkestoisiin ratkaisuihin tulevaisuuden menestyksen varmistamiseksi.

Samalla Google lykkää jatkuvasti ”tuomiopäivää” jättäen meidät kaikki kehittämään tekniikkaa vähän sokkona. Mainonnan julkaisijat myös käsittelevät haastetta omista lähtökohdistaan ja liiketoimintatavoitteistaan.

Näin valmistaudut evästeiden poistumiseen

On kuitenkin asioita, joita mainostaja voi tehdä ja valmistautua evästeiden poistumiseen. Ensimmäiseksi kehottaisin hyödyntämään omaa ensimmäisen osapuolen dataa. Nyt viimeistään kannattaa aloittaa pohtia datayhteistyötä julkaisijoiden kanssa ja hyödyntää omaa dataa kohdentamisessa.

Kysy myös toimistoltasi, mitä he tekevät valmistautuakseen evästeiden poistumiseen ja miten he voisivat auttaa sinua.

Jotkut toimijat luottavat myös ns. walled garden -ratkaisuun. Joten pidetään peukut pystyssä, että voimme nauttia myös jatkossa avoimista ratkaisuista, jotka ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.

Tekoäly työkaluksi ohjelmalliseen mainontaan

On vaikea antaa täsmällistä vastausta siihen, miten tekoäly lopulta tulee vaikuttamaan ohjelmalliseen mainontaan. Lyhyellä tähtäimellä uskon, että se voi parantaa erityisesti dynaamista luovaa optimointia sekä algoritmien käyttöä analyysissa tai suosituksissa. Pitkällä tähtäimellä uskon sen voivan tuottaa datalähtöisiä päätöksiä digimainontaan ja suositella esimerkiksi alustoja todennäköisyysanalyysin kautta.

Ehkä tulemme myös näkemään ratkaisun, jossa tekoäly tarjoaa koko kierroksen luovasta ratkaisusta testaukseen saumattomasti DSP:n kautta. Tärkeää silloin on käyttäjäystävällisyys ja yhteensopivuus DSP:den kanssa – silloin se voi ns. räjäyttää koko pankin.

Myös me Tuloksella olemme alkaneet hyödyntää tekoälyä. Tutkimme parhaita tapoja tarjota asiakkaillemme tekoälyn mahdollistamia ainutlaatuisia ratkaisuja. Esimerkkinä tästä dynaaminen luova optimointi. Se tulee olemaan vallankumouksellinen ja tulevaisuuteen suuntautuva ratkaisu, joka auttaa brändejä näyttäytymään uniikkeina.

Emme käytä tekoälyä ainoastaan suunnittelussa ja sisällöntuotannossa, vaan myös tietojen analysoinnissa. Esimerkiksi ChatGPT yhdistettynä Excel-tiliin auttaa luomaan monimutkaisia kaavoja ja analysoimaan tietoja sekunneissa, tarjoten suosituksia datan perusteella.

Itse asiassa jokainen meistä voisi luoda oman henkilökohtaisen avustajan työpaikalleen. Se voisi olla intranetin chatbotti, joka käsittelee kaikkia sisäisiä dokumentteja ja yrityksen käytäntöjä keskustellen. Kukapa olisi parempi vastaamaan vaikkapa kaikkiin työterveydenhuoltoon tai lomabonuksiin liittyviin kysymyksiin, kuin tekoäly, joka on koulutettu kaikilla yrityksenne kirjoittamilla ohjeilla?

Lopputerveiset

Kiitos Daniil näkemyksistäsi digimarkkinoinnin ja ohjelmallisen mainonnan kuumiin ilmiöihin!

Lopuksi haluaisimme kysyä pari henkilökohtaisempaa kysymystä.


Mitä tekisit, jos et työskentelisi digitaalisessa mainonnassa?

Olen aina huomannut kallistuvani asioiden visuaaliseen puoleen. Nautin monimutkaisten prosessien tai tietojen yksinkertaistamisesta visuaalisesti miellyttäviksi ja helposti omaksuttaviksi käsitteiksi. Powerpoint-esitykseni ovat ehdottomasti huippuluokkaa!

Toinen intohimoni on ruoanlaitto. Myös siinä suuri määrä monimutkaisia ​​ainesosia muunnetaan maukkaiksi ja visuaalisesti miellyttäviksi annoksiksi. Nautin kun näen muiden ihmisten reaktiot niin esityksiini kuin valmistamiini ruokalajeihin.


Nimeä yksi tai useampi kollega, jotka ovat vaikuttanut merkittävästi uraasi!

Ennen kaikkea: Christopher Fernandez, joka antoi minulle ohjauksessaan mahdollisuuden päästä alalle ja oikeaan ympäristöön.

Korppu Korpinen: mentori, jota en koskaan pyytänyt, mutta todella tarvitsin oppiakseni ohjelmallista mainontaa pienimpiä yksityiskohtia myöten.

Nico Paajanen: ”Johtaja” isolla alkukirjaimella.

Niko Hovilainen: valmentajani sisäiseen rauhaan mediamaailman päivittäisessä myllerryksessä.

Viimeisenä, mutta varmasti ei vähäisimpänä, on rikoskumppanini ja ohjelmallisen mainonnan kaksoissisareni: Emmi Vilkanen.

Alma Spotlight

Alma Spotlight on artikkelisarja, jossa päästämme asiakkaamme ääneen.

Kuulemme muun muassa siitä, mikä on kuuminta juuri nyt ohjelmallisen mainonnan tai laajemmin digimarkkinoinnin piirissä. Millaisten asioiden parissa ohjelmallisen mainonnan ostajat toimistoissa parhaillaan työskentelevät ja mitkä ilmiöt puhuttavat alalla?

Alma Spotlight myös haastaa ja haluaa aikaansaada keskustelua – vakavista aiheista, mutta ei välttämättä vakavissaan.

“Most hottest, literally off the shelves burning hot discussion is the carbon emission on advertisement.” -Daniil Ivanov, Senior Programmatic Consultant, Tulos