Autoilussa on meneillään iso murros.

Autoile helposti ilman omaa autoa

Auton arvon aleneminen on kallein omistusautoon liittyvä kuluerä. Silti moni ei halua luopua autoilusta. Murros on kuitenkin jo käynnissä. 

Kaupunkipyörät nousivat viime kesänä pääkaupunkiseudulla hittipalveluksi. Keltaisia vuokrapyöriä vilahteli liikenteessä runsaasti. Kuluttajat löysivät uuden edullisen liikkumismuodon ja oppivat nopeasti sen käytön.

Kuluttajakäyttäytymisen muutos on pantu merkille myös Tampereella Autotalli.comissa. Pyöräliikenteen sijaan Alma Mediapartnersissa pohditaan autolla liikkumisen mahdollisuuksia. Kyse on uudesta liikkuvuuteen liittyvästä palvelusta, jolle etsitään kiihkeästi iskevää suomenkielistä nimeä. Maailmalla Mobility as a Service, MaaS, on jo tuttu käsite.

Autotalli.comin liiketoimintapäällikkö Aleksi Alpin bisnesnenää liikkuvuuspalvelut ovat kutittaneet jo jonkin aikaa. Keväällä 2017 vaihto- ja uusia autoja välittävään Autotalli.com-sivustoon liitettiin osio, joka esittelee uusia autoilemisen tapoja. Yksi esimerkki on yksityisleasing. Se tarjoaa yksityishenkilölle mahdollisuuden solmia pitkäaikainen vuokrasopimus auton käytöstä leasing-sopimuksella.

Uusi markkinapaikka – Liikkuvuus – teki Suomen-laajuisen bisnesavauksen kokoamalla kaikki palveluntarjoajat yhdelle alustalle.

– Uusia toimijoita on syntynyt viime aikoina kuin sieniä sateella, Alppi toteaa. 

Oli korkea aika tuoda valoa ryteikköön ja tarjota kuluttajille jäsenneltyä tietoa alan toimijoista. Samalla oma liiketoiminta-ajatus kirkastui: Autotalli.com ei tarjoa omia autoja, vaan keskittyy palveluntarjoajien esittelemiseen ja yhteyden luomiseen palvelun etsijän ja tarjoajan välillä.

Autoliikkeet aktiivisesti mukana


Kaikki eivät halua omistaa autoa, vaan tarvitsevat menopeliä satunnaisesti. Moni arvostaa huoletonta autoilua. Autotalli.comin tavoitteena on auttaa kuluttajaa löytämään omiin tarpeisiinsa soveltuva auto. 

Liikkuvuus-osiosta löytyy lomake, johon kuluttaja kirjaa tarpeensa. Sen jälkeen Autotalli.com välittää tiedot palveluntarjoajille eli autoliikkeille, jotka voivat tehdä kuluttajalle tarjouksia.

– Autoliikkeet ovat lähteneet ihailtavasti mukaan. Ne hakevat uutta suuntaa ja tavoittelevat uutta asiakaskuntaa. Nuorison kiinnostus auton omistamiseen on selkeästi pienempi kuin ennen, Alppi sanoo.

Ilmiö on tuttu myös Ruotsissa. Älykästä liikkumista tutkivan Arto O. Salosen mukaan esimerkiksi Tukholmassa ajokortin ajaa enää joka kymmenes 18 vuotta täyttävä nuori.

– Helsingissä tähän on vielä matkaa, mutta suunta on selvä: yhä harvempi kaupunkilainen nuori ajaa Suomessa ajokortin. Todellinen tarve ei liity auton omistamisen vaan liikkumispalvelun saatavuuteen, Metropolian Ammattikorkeakoulun tutkimusjohtaja sanoo.

Autotalli.comin uutuuspalvelu on levinnyt pikkuhiljaa kuluttajien tietoisuuteen; sivulla on päivittäisiä kävijöitä tuhatkunta.

– Nyt kuluttajat tutkivat tilannetta, mutta vuoden päästä asia on jo paljon tutumpi. Meidän tehtävämme on valistaa, Alppi kiteyttää. 

Valistusfilosofiaan sisältyy muun muassa sivuilta löytyvä auton arvonalenemaa käsittelevä pro gradu -tutkielma, joka on herättänyt laajaa kiinnostusta. Uuden auton arvosta katoaa keskimäärin kymmenisen prosenttia vuosittain. Vaihtoauto onkin monelle uutta autoa järkevämpi vaihtoehto. 

– Henkilöautot seisovat noin 90 prosenttia ajasta parkissa. Parkissa oleva pääoma ei tuota. Oman auton yhteiskäyttöön siirtämisestä eräs haastattelemamme henkilö totesi, että ’Tämä idea on loistava. Minunkin autoni seisoo työpaikalla aamu kuudesta ilta kahdeksaan. Ihan hyvin joku voisi käyttää sitä. Tulisi kaikille halvemmaksi’, Salonen toteaa.

Entistä useammalle yksityisleasingautot ovat kätevin valinta. Kuluttajan ei tarvitse tuskailla arvon alenemista, huolehtia huolloista tai maksaa taloyhtiölle autotallivuokraa.

Digitalisaatio vauhdittaa liikkuvuutta


Suomessa liikkuvuuspalvelut ovat vielä lähtökuopissaan. Toisin on esimerkiksi Saksassa. Alpin tiimi teki markkinoita tutkiessaan tutustumismatkan Berliiniin ja pani merkille, että liikkumispalvelut ovat siellä hyvässä iskussa ja varteenotettava lisä yksityisautoilun, julkisen liikenteen ja taksien käytön rinnalla. 

Suomessa liikkumispalveluilla lienee parhaat menestymisen mahdollisuudet isoissa kaupungeissa, pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.  

Liikkuvuuspalvelun kehittymistä vauhdittaa digitalisaatio. Alppi ei osaa edes arvailla, millaisia mahdollisuuksia se tuo. Voimme jo nyt avata autonoven ja käynnistää auton kännykän sovelluksella. Ehkä voimme joskus maksaa yhtiövastikkeessamme – saunavuoron tapaan – yhteisauton käyttömahdollisuudesta. 

Autoala on selvässä murroksessa ja kilpailu vain kovenee.

– Tietyt toimijat ovat vahvoilla. Palvelujen pitää olla kattavia, Alppi sanoo.  Autotalli.com seuraa tilannetta silmä kovana, sillä sen tehtävä on tarjota palveluista tietoa. 

Arto Salosen 10 teesiä siitä, miten autoilu mullistuu

1. Ihminen on sosiaalinen olento, joten vallalla oleva normaali määrittää myös sitä, miten liikutaan. Kun uudenlainen liikkumistapa ylittää kriittisen kävijämäärän, siitä tulee uusi normaali. Kaupunkipyörissä on tunnistettavissa juuri tämä ilmiö Suomessa ja ulkomailla.
2. Huomattava käyttäytymisen muutoksen tekijä on terveys. Kävelyn ja pyöräilyn lisääntyminen perustuu juuri tähän. Uudenlaisen käyttäytymisen pysyvyyttä varmistavat oman terveyden lisäksi muut hyödyt, esimerkiksi päästöttömyys.

3. Autovalmistajista tulee liikkumispalveluyhtiöitä, jotka tarjoavat tarkoituksenmukaisen kulkemisratkaisun ilman auton omistamista. Tällä viikolla se voi olla pakettiauto ja ensi viikolla taajama-alueelle sopiva pieni sähköauto.

4. Liikkumiseen ja kulkemiseen liittyvät suuret trendit kytkeytyvät joukkoistumiseen, automatisoitumiseen ja sähköistymiseen.

5. Muutos on kokonaisvaltainen. Esimerkiksi sähköautojen määrä 250–350-kertaistuu Suomessa seuraavan kymmenen vuoden aikana.

6. Parinkymmenen vuoden päästä valmistetaan pääasiassa yhteiskäyttöön tulevia, itseajavia kulkuneuvoja, joiden käyttövoima on sähkö.

7. Terveys- ja hyvinvointikysymysten pinnalla olo ja omien elintoimintojen mittaaminen esimerkiksi hyvinvointirannekkeilla tekee kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa. Kävelyn ja pyöräilyn lisääntymisen ansiosta moottoroitujen kulkuvälineiden käyttö lyhyillä, alle viiden kilometrin matkoilla vähenee selvästi.

8. Automatisoituvat kulkuneuvot ovat houkutteleva vaihtoehto etenkin parantuvan turvallisuuden ansiosta. Niitä otettaneen aluksi käyttöön rajatuilla alueilla siten, että koko alueen liikenne järjestetään algoritmiohjautuvasti. Inhimillisten riskitekijöiden poistuttua liikenneonnettomuudet vähenevät jopa 90 prosenttia.

9. Suomi on edelläkävijä automatisoitujen kulkuneuvojen kehityksessä sallivan lainsäädännön ja onnistuneiden kokeilujen ansiosta. Kyse on samanlaisesta kehityskulusta, joka tapahtui hisseissä. Aluksi niissä oli hissinkuljettaja, mutta nykyään luotamme automatiikkaan. 

10. Joukkoliikenne muodostaa liikkumisen perustan myös tulevaisuudessa. Ilman liikkumisen joukkoistumista ruuhkat, kustannukset ja liikenteen päästöt lisääntyvät. Kaupunkilaisten liikkuminen rakentuu suuria matkustajamääriä siirtävien runkolinjojen varaan. Ne tarvitsevat täydennystä, jotta matkan alku tai loppu hoituu. Tässä on tilaa monenlaisille uusille ratkaisuille, kuten automaattipienbusseille, joissa ei ole kuljettajaa, mutta kuljettajan tilalla voidaan nähdä vaikkapa paikallisen leipomon ruisleipää myyvä bussiemäntä tai -isäntä. Myös paikallisjuniin voidaan tuoda palveluja, jotka helpottavat ihmisten arkea. Palveluja voivat olla vaikkapa päivittäistavarakioski tai niskahartiahieronta matkan aikana. Pitkän matkan junissa tullaan näkemään kuntosaleja.
  • Päivämäärä: 21.11.2017, 11:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Helen Moster
  • Kuvat: Shutterstock

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Hakkeri

Informaatiohäirintä piinaa mediaa

Botit, trollit ja epäluotettavat uutislähteet ovat arkisia informaatiovaikuttamisen välineitä nykypäivän mediassa, ja varsinkin vaalien alla tavoitteellinen vaikuttaminen lisääntyy.

Digitaalisuus
Joni Mäkinen

Muuttuva työ täytyy kohdata rohkeasti

Vastuu työelämän muutoksessa mukana pysymisessä on sekä työnantajalla että työntekijällä.

Digitaalisuus
SIMOALMATHUMBNAIL

Datan matka - Sivulatauksesta kohdennukseen

Oletko joskus verkossa surffatessasi miettinyt, miksi näet juuri sellaista mainontaa, sisältömarkkinointia tai journalistista sisältöä kuin näet? Tiedätkö, miksi sinulle suositellaan kohtaamiasi sisältöjä? Vastaus löytyy datasta, jota sinusta on kerätty ja jota olet antanut luvan käyttää.

Digitaalisuus
annathumb

GDPR lopettaa henkilötietojen keräämisen kuluttajien selän takana

Pian se päättyy. GDPR:n siirtymäaika. EU:n uutta tietosuoja-asetusta ryhdytään soveltamaan 25.5.2018 alkaen, jolloin kaiken henkilötietojen käsittelyn tulee olla uuden sääntelyn mukaista. Ovatko suomalaiset yritykset valmiita tietosuojan uuteen aikaan?

Digitaalisuus