Alma Media > Uutinen > Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma on onnistunut uudistumaan voimakkaasti ja kääntämään perinteisen medialiiketoiminnan menestyväksi digitaaliseksi bisnekseksi. Lue, miten Alman tarina seuraavaksi jatkuu.

Vuonna 2023 merkittävä osuus Alman liikevaihdosta, yli 82 % tuli digitaalisista lähteistä. Vielä 15 vuotta sitten osuus oli hädin tuskin kaksinumeroinen.

Tulevina vuosina Alma vie digitaalisen strategian seuraavalle tasolle. Olemme siirtymässä digitaalisista markkinapaikoista kohti kehittyneitä alustoja. Mielenkiintoista vai mitä? Mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?

–  Perinteisesti markkinapaikkamme ovat tarjonneet alustan, jossa ostajat ja myyjät kohtaavat. Kun ihanteellinen koti, auto tai työpaikka on löydetty, varsinainen kauppa tapahtuu muualla. Edistyksellisillä alustoilla pyrimme parantamaan molempien osapuolten kokemusta, jotta koko kaupankäynti, myös maksaminen, voi tapahtua samalla alustalla turvallisesti, sanoo Alma Consumer -liiketoimintasegmentin johtaja Santtu Elsinen.

–  Edistyneiden alustojen hyötyjä ovat mm. lisääntynyt tehokkuus ja tuottavuus, skaalautuvuus ja joustavuus sekä yksilöllisempi käyttäjäkokemus. Lisäksi kehittyneet alustat tehostavat kauppakumppanien yhteistyötä ja parantavat alustan sopeutumiskykyä alan trendeihin, Santtu jatkaa.

Painopiste tekoälyn hyödyntämisessä ja henkilöstön osaamisen kasvattamisessa

Alman päivitetty digitaalinen strategia vaatii työntekijöiltä uusia taitoja ja tänä vuonna painopiste on tekoälyssä.

– Kehittääksemme palveluitamme kohti kehittyneitä digitaalisia alustoja, meidän on varmistettava, että työntekijöillämme on tarvittavat tiedot ja taidot viedä meidät kohti päämäärämme. Almalla tekoälyä on hyödynnetty palvelukehityksessä jo vuosia, mutta nyt kyseisen teknologian nopean kehityksen myötä koko henkilöstön osaamisen kasvattaminen on tarpeen, Santtu kertoo.

– Järjestimme viime syksynä koko yrityksen laajuisen Alma Growth Day -tapahtuman, joka oli omistettu kokonaan tekoälylle. Omat työntekijämme jakoivat onnistuneita tekoälyn käyttötapauksia kollegoilleen kaikissa Alma-maissa, Elsinen jatkaa.

Santtu Elsinen on työskennellyt Alma CDO:na vuodesta 2016. Hän aloitti hiljattain uudessa tehtävässä Alma Consumer -liiketoimintasegmentin johtajana. Alma Consumer on yksi Alman kolmesta liiketoimintasegmentistä ja koostuu digitaalisista markkinapaikkapalveluista, kuten Etuovi.com, Autotalli.com ja Nettiauto sekä monista muista. Myös Iltalehti, yksi Suomen suurimmista uutismedioista, raportoidaan tässä segmentissä.

Alma Consumer -segmentin kilpailukyky perustuu median ja palveluiden ylivertaiseen ulottuvuuteen digitaalisena verkostona, tinkimättömään journalismiin, ainutlaatuiseen tietovarantoomme sekä kehittyviin toimialavertikaaleihin asumisen, autojen ja vertailupalveluiden alueilla.

  • Julkaistu: 7.2.2024, 12:22
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus, Töissä Almalla, Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen…

Tutkimus

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit