Alma Media > Tiedotepankki > 2015 > 2015 > 2015 > Mistä urheilualan Airbnb tai Netflix?

Mistä urheilualan Airbnb tai Netflix?

Tomi Terentjeff leipoo yrityksestään urheilu- ja hyvinvointialan haastajaa.

Tomi Terentjeff tuli Piilaaksoon ja jäi tälle tielleen. Hän etsii kontakteja, markkinoita ja rahoitusta Sportconnect-palvelulleen, joka yhdistää urheilu- ja valmennusosaamisen niitä kaipaaviin asiakkaisiin.

Idea syntyi miehen omasta tuskasta ja taustasta.

“Olen harrastanut pienestä pitäen kaikenlaista urheilua. Pikkupaikkakunnalla urheiluosaamista oli rajallisesti. Puolitoista vuotta sitten aloin miettiä, miten sitä voisi jakaa tehokkaammin.”

Tomi Terentjeff, 35

Ammatti: Sportconnectin perustaja ja vetäjä.

Mitä teet Piilaaksossa? Kun Suomi meni kesäksi kiinni, päätin tulla Piilaaksoon tutustumaan paikallisiin markkinoihin ja luomaan kontakteja. Tärkeimmät urheilu- ja hyvinvointialan vaikuttajat ovat täällä, samoin potentiaaliset, maksukykyiset asiakkaat. Tavoitteenani on luoda Sportconnectista viidessä vuodessa urheilun ja hyvinvoinnin Netflix.

Mitä haet täältä? Kolmea asiaa: 1) Kontakteja, jotka ovat elintärkeitä, jotta voin saada: 2) asiakkaita ja 3) rahoitusta.

Mieleenpainuvin Piilaakso-kokemus? Osallistuin elokuun lopulla kahden viikon mittaiseen nuorten yritysten BlackBox-koulutukseen Palo Altossa. Mukana oli 14 yrittäjää eri puolilta maailmaa. Vaikka olimme kaikki eri kulttuureista, olimme samanlaisia. Kulttuurierot katosivat nopeasti, koska meillä kaikilla oli sama tekemisen palo ja yhteinen intressi: yrittäjyys ja oman yrityksen kehittäminen.

Tapaamiset pitävät Tomi Terentjeffin kiireisenä Piilaaksossa. Onneksi myöhäisen aamupalan ehtii syödä haastattelun lomassa.

Tilanne urheilu- ja hyvinvointialalla on Terentjeffin mukaan mielenkiintoinen, sillä koko alan mullistavan “yksisarvisen” tittelistä kamppaillaan vielä.

Yksi alan menestystarina on Fitbit-hyvinvointiranneke. Toinen ehdokas yksisarviseksi voisi Terentjeffin mukaan olla kovassa kasvussa oleva ClassPass, kuntosalijäsenyys, jolla voi käydä lähes kaikilla kaupungin saleilla ja liikuntatunneilla.

“Puettava teknologia ja quantified self ovat isoja trendejä. Uskon, että itsensä mittaaminen yleistyy, etenkin sitten kun teknologia naamioituu paremmin osaksi arkea eikä erillisiä rannekkeita enää tarvita. Puhelinhan on jo tietyllä tavalla puettavaa teknologiaa.”

Suomessa tehdään itse, Amerikassa ostetaan palveluita

Se, mikä Suomessa voi vielä tuntua oudolta tai hassulta, on arkipäivää ja normaalia Yhdysvalloissa. Terentjeff nostaa esimerkiksi on demand -palvelut (palvelut, joita ostetaan yksi kerrallaan tarpeen mukaan), joiden kysyntä ja tarjonta on Piilaaksossa edelleen kasvussa. “

“Melkein mitä tahansa voi tilata kotiovelle milloin tahansa. Suomessa on vahva itse tekemisen kulttuuri, täällä taas maksetaan palveluista. Suomessa vielä naureskelin sovellukselle, jolla voi tilata jonkun viemään auton puolestaan autopesuun.”


Autopesu-sovellus havainnollistaa, miten yrityksen pitää osata joustaa ja muuttaa toimintatapaansa markkinoiden mukaan. Kaikki, mikä toimii Suomessa, ei välttämättä toimikaan muualla. Esimerkiksi suomalainen Kiosked vaihtoi strategiaansa verkkokauppaklikkauksista verkkomainontaan ja sai liikevaihtonsa huimaan kasvuun.

“Sama pätee myös toisin päin: kaikki täällä toimivat ideat eivät välttämättä toimi Suomessa. Esimerkiksi Uberin läpimurtoa hidastaa Suomessa tiukka sääntely.”

Piilaakson sulatusuuni

Terentjeff saapui Piilaaksoon kesän kynnyksellä, kun Suomessa alkoi kesälomakausi. Piilaaksossa lomalla ei olla juuri koskaan, joten bisnestä voi edistää milloin tahansa.

Piilaaksoon saavuttuaan Terentjeff alkoi käyttää Twitteriä.

“Twitterin kautta olen löytänyt alan vaikuttajia ja törmännyt sellaiseen informaatioon, johon ei muualla törmäisi.”

Myös LinkedInistä on hyötyä, sanoo Terentjeff.

“Sen avulla voin hahmottaa, kuka voi tehdä minulle intron henkilölle, jonka haluan tavata. Piilaakso pyörii introjen ympärillä, ilman niitä eteneminen on todella hankalaa. Yhteyksiä on silti vaalittava. Pelkästään iso LinkedIn-verkosto ei auta ketään. Nimet ja henkilöt unohtuvat nopeasti, sillä kaikki tapaavat uusia ihmisiä paljon ja jatkuvasti. Kaikki perustuu luottamukseen.”


Terentjeff onkin osallistunut Piilaaksossa niin moniin tapahtumiin kuin mahdollista. Verkostoituminen on kaiken perusta.

“Tapaan täällä joka päivä ihmisiä, jotka ovat muuttaneet Piilaaksoon viikko tai kuukausi sitten. Muuttoliike on valtava.”

Terentjeffin paluulento Suomeen meni eilen eikä uutta paluulippua vielä ole. “Täällä on elettävä hetkessä. Kun lähdet täältä, sinut unohdetaan saman tien. Täällä on tapana toimia lyhyellä jänteellä. Tapaamisia sovitaan seuraavalle viikolle, viikkojen päähän ei sovita mitään.”

Parin viikon pistohyökkäys Piilaaksoon ei riitä. “Vasta pari viikkoa täällä oltuasi alkaa tapahtua”, Terentjeff kuvailee.