Ohjelmallisesti ostettu Iltalehden digikokosivu toi ABC:lle huikeat kampanjatulokset

Liikenneasemaketju ABC toteutti kevättalvella 2019 kampanjan, jolla haluttiin kasvattaa ketjun A’la Carte -ruokien ja Chef’s Burgerin myyntiä.

Ohjelmallisesti ostettu Iltalehden digikokosivukampanja olikin erittäin hyvä osoitus nokkelasta ja luovasta videon hyödyntämisestä osana laajempaa kokonaisuutta.

Toteutuksessa hyödynnettiin Alma Visualsin markkinointiteknologioita. Niiden avulla löydettiin helposti ja nopeasti lyhyelle videolle uudenlainen display-mainosten toteutustapa, jolla tarjottiin kohdeyleisölle oivalluksia jo kenties aiemmin nähdyn tv-filmin jatkoksi.

SOK ABC 370x240

Tavoitteena ravintolamyynnin kasvattaminen

Mainostajan kampanjalle asettamat tavoitteet koskivat ABC:n A’la Carte -myynnin kasvattamista kokonaisuudessaan, sekä erityisesti Chef’s Burgerin kappalemääräisen myynnin lisäämistä.

Kampanjan ensisijaiseksi kohderyhmäksi määriteltiin ABC:n ydinkohderyhmä lapsiperheet. Tämän impulsiivisesti, joskin tiedostavasti ja kokeilevasti kuluttavan segmentin keskuudessa haluttiin erityisesti vahvistaa mielikuvaa ABC:sta korkean laadun ja hyvän valikoiman tarjoajana.

Toissijaisena kohderyhmänä olivat miehet ikäluokassa 25-54 vuotta. Tämän kohderyhmän edustajat ovat valmiita maksamaan hyvästä laadusta ja ajan säästämisestä, ja mainontaan suhtaudutaan positiivisesti. Heidän keskuudessaan tavoitteena oli erityisesti taktisen myynnin edistäminen. 

Ratkaisuna ohjelmallisesti ostettu Iltalehden digikokosivu

Osana kampanjan laajempaa kokonaisuutta toteutettiin Iltalehden digikokosivu-formaatti ohjelmallisesti ostettuna mobiilissa ja desktopissa. Kampanjan keräämät näytöt jakautuivat tasaisesti molempien päätelaitteiden kesken.

Monimediallisena kokonaisuutena tehtyyn kampanjaratkaisuun päädyttiin, kun Alman mediamyynnistä oltiin mainostajaan yhteydessä liittyen uudenlaiseen, poikkeuksellisen huomioarvon mahdollistavaan toteutustapaan.

Mainostaja tarttuikin uuteen mainonnan mahdollisuuteen ennakkoluulottomasti, ja kampanjan käytännön toteutuksen kanssa päästiin todella nopeasti eteenpäin Alman luovan tuotannon ja mainostajan puolen suunnittelijoiden yhteistyön avulla. Erityisesti kehuja saikin ratkaisun mahdollistama tapa yhdistää luovassa toteutuksessa tuotevideo ja paikkakuntaluettelointi, mikä osoittautui tehokkaaksi.

ABC_case_capture_2

Huikeat tulokset sekä desktopissa että mobiilissa

Mainostaja oli erittäin tyytyväinen niin kampanjan toteutustapaan kuin sen tuloksiinkin. Erityisesti videon katselun osalta tulokset olivat huikeat: keskimäärin sitä katsottiin kummassakin päätelaitteessa yli 74 %, loppuunkatseluasteen ollessa yli 56 %. Tulokset ylittävät myös Alman videoiden katselun keskiarvot kummassakin päätelaitteessa.

Timo Jako SOK

 

 


”Tarjottu toteutustapa oli hyvä proaktiivinen ehdotus, johon halusimme tarttua. Yhteistyössä Alman suunnittelijoiden ja oman luovan tiimimme kanssa saimme tuotannon ripeästi kasaan, mikä mahdollisti loistavan toteutuksen.

Kampanjan teho näkyi myös myyntiluvuissa: kampanjakuukauden aikana Chef’s Burger -tuoteperheen myynti kipusi legendaarisen ABC lehtipihvin rinnalle ja joinakin viikkoina sen ohi jopa myyntiykköseksi.”

- Timo Jalo, Head of Marketing, ABC