Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > ALMA MEDIA -KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.2000 – 31.12.2000

ALMA MEDIA -KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.2000 – 31.12.2000

ALMA MEDIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 15.02.2001, Klo 9.00 1/21

ALMA MEDIA -KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.2000 – 31.12.2000

Liikevaihto oli 2880 (2911) Mmk ja liikevoitto 93 (188) Mmk.
Alpress ja BIG tekivät erinomaiset tulokset. MTV:n tulos heikkeni
selvästi. Alprintin kertaluonteiset 40 Mmk:n kustannukset sekä
edellisvuotta 22 Mmk suuremmat tuotekehityspanostukset pienensivät
liikevoittoa. Hallitus ehdottaa osingoksi 3,00 mk (4,00 mk)
osakkeelta. Kuluvan vuoden liikevoiton odotetaan kasvavan
edellisvuodesta.

KONSERNIN AVAINLUVUT Mmk

tammi-joulukuu
2000 1999
Liikevaihto 2880 2911
Liikevoitto 93 188
-suhteessa liikevaihtoon (%) 3,2 6,5
Voitto ennen satunnaisia eriä 70 173
-suhteessa liikevaihtoon (%) 2,4 5,9
Omavaraisuusaste (%) 49 52
Gearing/Velkaantumisaste (%) 52 40
Käyttöomaisuusinvestoinnit 222 253
Kokoaikainen henkilöstö
keskimäärin 2887 2978
Tulos/osake laimennettu(mk) 2,72 7,15
Tulos/osake (mk) 2,77

MEUR
tammi-joulukuu
2000 1999
Liikevaihto 484 490
Liikevoitto 16 32
-suhteessa liikevaihtoon (%) 3,2 6,5
Voitto ennen satunnaisia eriä 12 29
-suhteessa liikevaihtoon (%) 2,4 5,9
Käyttöomaisuusinvestoinnit 37 43
Tulos/osake laimennettu (euro) 0,46
Tulos/osake (euro) 0,47

VUOSI 2000 LYHYESTI

Sanomalehtiä kustantavasta Alpress-liiketoimintaryhmästä
eriytettiin taloudellisen informaation tuotanto omaksi Business
Information Groupiksi. BIG:n tuotteiden kasvunäkymät ovat hyvät,
sillä ne ovat monimediapalveluja, joita välitetään tilaajille
painetun muodon lisäksi television, kiinteiden online-yhteyksien
ja mobiiliverkkojen välityksellä.

Sanomalehtiä kustantavan Alpressin kannattavuus parani ja sen
liikevoitto nousi ennätystasolle. BIG:n liikevaihto kasvoi 9% ja
liikevoitto kohosi yli 20%:iin liikevaihdosta.

Vuonna 1998 aloitettu painoliiketoiminnan uudelleenjärjestely
saatettiin loppuun. Alprint keskittyy jatkossa heat set -paino-
toimintaan ja sanomalehtipainotoiminta on liitetty vuoden 2001
alusta lukien osaksi Alpressia. Järjestelyjen kertaluonteiset
kustannukset rasittavat konsernin vuoden 2000 liikevoittoa 40
Mmk:lla. Sanomalehtien sopimuspainaminen kasvattaa Alpressin
liikevoittoa vuonna 2001. Heat set -painamiseen erikoistuneen
Alprintin liikevoiton odotetaan kääntyvän koko vuodelta taas
positiiviseksi.

MTV:n liikevaihto ja liikevoitto jäivät odotettua pienemmiksi.
Vuoden 2000 jälkipuoliskolla MTV-konsernissa tehtiin kattava
toiminta-analyysi. Analyysin perusteella tehtiin suunnitelma, mikä
tähtää toimintaprosessien tehostamiseen 150 henkilötyövuoden
verran. Neuvottelut näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ovat
meneillään. Näiden toimenpiteiden vaikutukset näkyvät MTV-
konsernin parantuvana kannattavuutena vuoden 2001 viimeiseltä
vuosineljännekseltä lähtien.

Alma Media -konsernilla on toimiluvat kahdelle ja puolelle
digitaaliselle kanavalle. Toimilupaehtojen mukaan toimiluvan
haltijat ovat sitoutuneet käynnistämään digitaalisen
lähetystoiminnan elokuussa 2001. Alma Median arvion mukaan
digitaalinen televisiotoiminta lisää vuonna 2001 konsernin
kustannuksia noin 50 Mmk:lla.

Alma Media on säilyttänyt johtavan asemansa uuden median
sisältöjen ja palveluiden tuottajana Suomessa. Uuden median
toiminnot on jaettu viiteen luokkaan, jotka ovat:

  • brandien online-palvelut
  • internet-horisontaali-portaalit
  • luokiteltu ilmoittelu
  • mediacom-palvelut (mm. internet-liittymät ja sisällöt)
  • tekniset tukitoiminnot

    Vuoden lopulla Alma Median verkkopalveluilla oli yli 700 000
    aktiivista käyttäjää.

    Alma Median uuden median tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan
    painopistealueet ovat sisällön hallinta (Content Management),
    käyttäjien kokemusten hallinta (User Experience) sekä
    asiakassuhdehallinta (Customer Relationship Management, CRM) ja
    näihin liittyvät kaupalliset sovellukset. Näihin kolmeen
    tutkimusalueeseen Alma Media käytti vuonna 2000 6 Mmk (2 Mmk).
    Kaikkiaan konsernin T&K-panostukset nousivat yhteensä 56 Mmk:aan
    (34 Mmk). Lisäksi KCRnet-hankkeeseen investoitiin 8 Mmk, mikä on
    aktivoitu.

    Vuoden aikana Alma Media sai uuden median alueella päätökset
    kolmesta patentista ja jätti 11 uutta patenttihakemusta. Kuluvan
    vuoden aikana tämä toiminta laajenee selvästi.

    Alma Media konsernin kuluvan vuoden liikevaihdon odotetaan
    kasvavan hieman edellisvuodesta ja liikevoiton odotetaan olevan
    edellisvuotista suuremman.

    ALMA MEDIAN TOIMINTA LOKA-JOULUKUUSSA 2000

    LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN LOKA-
    JOULUKUUSSA (MMK)
    Liikevaihto Liikevoitto/-tappio
    2000 1999 2000 1999
    10-12 10-12 % 10-12 10-12 %

    Alpress 290 281 3 36 28 29
    BIG 73 71 3 15 18 -17
    Broadcasting 291 313 -7 18 35 -49
    New Media*) 27 11 145 -24 -10 -140
    Alprint 209 199 5 -2 -4 100
    Emoyhtiö 24 16 50 -12 -2 -500
    Konsernikirj. -114 -92 24 -5 3 –
    Yhteensä 800 799 0 26 68 -62
    * New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto- ja liiketulosluvut
    eivät noudata juridista organisaatiota. Alpressin ja BIG:n kanssa
    olevat päällekkäisyydet on eliminoitu konsernikirjauksissa.)

    Konsernin liikevaihto oli loka-joulukuussa edellisen vuoden ver
    tailujakson tasolla. Alpressin liikevaihdon kasvu jatkui hyvän il
    moitus- ja levikkiliikevaihtokehityksen myötä myös vuoden viimei
    sellä neljänneksellä. Osaltaan Alpressin liikevaihdon kasvuun ja
    hyvään tuloskehitykseen vaikutti myös Iltalehden irtonumerohinnan
    korotus joulukuussa.

    Business Information Groupin liikevaihto kasvoi lievästi edellis
    vuoteen verrattuna, mutta panostukset uusiin tuotteisiin ja enna
    koitua alhaisempi ilmoitusliikevaihto joulukuussa laskivat
    tilapäisesti liikevoittoa viimeisellä neljänneksellä.

    Kasvaneet ohjelmistokustannukset ja panostukset helmikuussa
    aloittaneeseen TVTV!-kaapelikanavaan lisäsivät televisiotoiminnan
    kokonaiskustannuksia. Mainosajan myynnin liikevaihto laski 5%.
    Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevaihto ja liikevoitto olivat
    selvästi vertailujaksoa pienemmät. Jakson aikana Alma Media nosti
    omistuksensa Oy Suomen Uutisradio Ab:sta (Radio Nova) 48%:sta 61
    %:iin.

    New Media -liiketoimintaryhmässä aloitti uutena yhtiönä digi
    taaliseen aineistohallintaan erikoistunut KCRnet Oy. MTV-
    konsernista siirrettiin liiketoimintaryhmään mainoselokuviin ja
    monimediaisiin digitaalisiin sisältöihin erikoistunut
    Communication Base Finland Oy. Yhtiö toimi aikaisemmin
    Tuotantoyhtiö FOR Oy -nimisenä. New Media -liiketoimintaryhmän
    liikevaihtoa kasvattivat erityisesti luokitellun ilmoittelun,
    finassipalveluiden ja MTV Tekstikanavan palveluiden hyvä kehitys.

    Alprintin toiminnan uudelleenjärjestelyt saatiin pääosin
    päätökseen vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Alprintin
    operatiivista kannattavuutta rasittivat vielä painotoiminnan
    uudelleenjärjestelykustannukset. Myyntivoitot paransivat
    liiketulosta.

    Emoyhtiön tutkimus- ja tuotekehityspanostukset ovat kasvaneet
    selvästi edellisvuodesta.

    ALMA MEDIAN TOIMINTA TAMMI-JOULUKUUSSA 2000

    LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN (MMK)

    Liikevaihto Liikevoitto/-tappio
    2000 1999 % 2000 1999 %

    Alpress 1083 1069 1 132 123 7
    BIG 252 232 9 52 49 6
    Broadcasting 1009 1064 -5 10 48 -79
    New Media*) 80 29 176 -60 -28 -114
    Alprint 785 786 0 -16 0 –
    Emoyhtiö 92 63 46 -29 -9 -222
    Konsernikirj. -421 -332 27 4 5 -20
    Yhteensä 2880 2911 -1 93 188 -51
    (* New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto- ja liiketulosluvut
    eivät noudata juridista organisaatiota. Alpressin ja BIG:n kanssa
    olevat päällekkäisyydet eliminoitu konsernikirjauksissa. New Media
    -liiketoimintaryhmän liikevaihto vuodelta 1999 ei sisällä vuonna
    2000 liiketoimintaryhmään siirrettyjen MTV-Tekstikanavan ja FOR
    Oy:n 11 Mmk:n liikevaihtoa.)

    ALPRESSIN, BIG:N JA NEW MEDIAN LIIKEVAIHDOT KASVOIVAT,
    BROADCASTINGIN LIIKEVAIHTO LASKI

    Alpressin levikki- ja ilmoitusliikevaihdot kasvoivat selvästi.
    Erityisen positiivista kehitys oli Aamulehdessä ja Iltalehdessä.
    Vertailukelpoisesti kasvu oli vielä merkittävämpää, sillä vuonna
    1999 Alpressin luvut sisälsivät 34 Mmk painotoiminnan
    liikevaihtoa.

    BIG:n liikevaihto kasvoi lähes kymmenen prosenttia. Liikevaihtoa
    kasvatti erityisesti yli 100% lisääntynyt Kauppalehti Onlinen
    palveluiden myynti. Kauppalehden ilmoitus- ja levikkiliikevaihdot
    kasvoivat selvästi.

    New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto lähes kolminkertaistui.
    Erityisesti luokitellun ilmoittelun verkkopalvelut Jobline ja DIME
    kasvattivat voimakkaasti liikevaihtoaan.

    MTV:n liikevaihtoa laski ennakoitua alhaisempi mainosajan myynti.

    Alprintin liikevaihto oli edellisen vuoden suuruinen. Heat set –
    tuotannon keskittäminen yhteen suuryksikköön pienensi tämän
    tuotelinjan liikevaihtoa, mutta vastaavasti Alpressin
    sanomalehtien lisääntyneet levikit ja sivumäärät kasvattivat cold
    set -tuotelinjan liikevaihtoa

    ALPRESSILLE JA BIG:LLE ERINOMAISET TULOKSET, KONSERNIN
    TUOTEKEHITYSPANOSTUKSET LASKIVAT KONSERNIN LIIKEVOITTOA

    Alpress ja BIG saavuttivat liikevoittotasolla ennätystulokset
    Alpressin liikevoitto vastasi 12% liikevaihdosta ja oli 132 Mmk
    (123 Mmk). BIG:n liikevoitto oli 52 Mmk (49 Mmk), mikä vastasi yli
    20%:n liikevoittotasoa.

    Broadcasting-liiketoimintaryhmän uusi kaapelikanava lisäsi
    kustannuksia runsaat 20 Mmk. MTV3-kanavan ohjelmistokustannukset
    olivat hintojen nousun takia noin 27 Mmk edellisvuotista
    suuremmat. Panostusten ansiosta MTV säilytti yli 40%:n
    katsojaosuutensa ja asemansa ylivoimaisesti katsotuimpana
    televisiokanavana.

    MTV:n mainosajan myynnin liikevaihto aleni edellisvuoteen
    verrattuna noin 70 Mmk:lla. Osakkuusyhtiöiden vaikutus
    Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevoittoon oli 24 Mmk (1 Mmk).
    MTV Oy omistaa Ruotsissa toimivasta TV4 AB:stä 23,4%. TV4 AB:n
    liikevaihto oli 2509 milj. kruunua. (2184) sen voitto ennen veroja
    kohosi kaikkien aikojen ennätykseen ja oli 336 milj. kruunua (218
    milj kruunua). Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevoitto oli 10
    Mmk (48 Mmk).

    New Media -liiketoimintaryhmän kustannuksia lisäsivät merkit
    tävästi koko vuoden ajan jatkuneet markkinointipanostukset,
    lisääntyneet tuotekehityskustannukset sekä vuoden lopulla
    aloittaneiden uusien yhtiöiden käynnistämis- ja
    kehittämiskustannukset. Markkinointipanostusten ansiosta Alma
    Median verkkopalveluiden käyttäjämäärät ovat kehittyneet hyvin.
    Vuoden lopulla Alma Median verkkopalveluilla oli yli 700 000
    aktiivista käyttäjää. New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto
    kasvoi lähes kolminkertaiseksi 80 Mmk:aan (29 Mmk). Ryhmän
    liiketappio -60 Mmk (-28 Mmk). Tulokseen vaikuttivat voimakkaasti
    kasvaneet tuotekehityskustannukset, joiden odotetaan tuottavan
    tulevina vuosina. Liiketoimintaryhmän tutkimus- ja
    tuotekehityskustannukset olivat yhteensä 38 Mmk (23 Mmk).

    Vuoden aikana Alprintin toiminta järjestettiin uudelleen. Alprint
    keskittyy jatkossa heat set -painotoimintaan, joka on keskitetty
    pääosin yhteen suuryksikköön Tampereelle. Uudelleenjärjestelyistä
    ja yksiköiden sulkemisesta johtuen Alprintin heat set -painotoi-
    minnan liikevaihto jäi 56 Mmk edellisvuotta pienemmäksi, mutta
    6/21
    Sanomalehtipainotoiminnan liikevaihto kasvoi selvästi. Alprintin
    koko vuoden liiketulos oli -16 Mmk (0 Mmk). Heat set -paino-
    toiminnan uudelleenorganisoinnista aiheutui noin 40 Mmk:n
    kertaluontoiset kustannukset ja lisäksi Vantaan Kaivokselan
    sanomalehtipainon lakkauttamisesta aiheutui 15 Mmk:n satunnainen
    kulu.

    Alma Media -konsernin liiketoiminnan muut tuotot olivat 44 Mmk (50
    Mmk). Liiketoiminnan muut tuotot koostuivat mm. MTV:n ja Alprintin
    ulkoistettujen liiketoimintojen sekä osakkeiden myyntivoitoista.

    Osuus kaikkien Alma Media -konsernin liiketoimintaan liittyvien
    osakkuusyhtiöiden tuloksista oli 27 Mmk (2 Mmk). TV4 AB:n lisäksi
    muut merkittävimmät osakkuusyhtiöt olivat Oy Suomen Uutisradio Ab
    (Radio Nova), Suomen Tietotoimisto Oy, Tampereen Tietoverkko Oy,
    Baltic News Service ja Pearson Television.

    KULUT EDELLISVUOTTA SUUREMMAT

    Konsernin liiketoiminnan kulut ja poistot olivat yhteensä 2858
    Mmk (2775 Mmk).

    Kulut olivat 93 Mmk edellistä vuotta suuremmat. Kasvu johtui
    pääosin 40 Mmk:n Alprintin uudelleenjärjestelykustannuksista, 22
    Mmk:lla edellisvuotta suuremmista tuotekehityspanostuksista ja yli
    20 Mmk:n panostuksesta uuteen kaapelikanavaan. Näiden kaikkien
    panostusten odotetaan lisäävän konsernin tuottoja tulevina
    vuosina.

    Poistot olivat yhteensä 169 Mmk (176 Mmk). Poistoista liikearvo
    poistoja oli 17 Mmk (15 Mmk). Liikevoitto oli 93 Mmk (188 Mmk).
    Nettorahoituskulut olivat 23 Mmk (15 Mmk). Konsernin voitto ennen
    satunnaisia eriä oli 70 Mmk (173 Mmk). Satunnaisiin eriin on kir
    jattu 15 Mmk Kaivokselan hybridipainon toiminnan lopettamis
    kustannuksia sekä lisäksi 5 Mmk alaskirjaukset
    paikallisradioliiketoimintaan.

    Konsernin tuloksesta on veroina vähennetty 19 Mmk (57 Mmk).
    Tilikauden voitto oli 29 Mmk (114 Mmk) ja tulos osaketta kohti
    (laimennettu) 2,72 mk (7,15 mk).

    Konsernin taseen loppusumma oli vuoden lopussa 2 539 Mmk (2 521
    Mmk). Omavaraisuusaste oli 49% (52%) ja oma pääoma osaketta
    kohti oli 75,73 mk (79,00 mk).

    INVESTOINNIT JA RAHOITUS

    Konsernin investoinnit olivat 222 Mmk (253 Mmk). Investoinneista
    56 Mmk kohdistui Alprintin tuotantokoneiston investointeihin.
    Broadcasting -liiketoimintaryhmän 54 Mmk:n investoinneista noin
    puolet kohdistui tekniikkaan. Konsernin investoinneista 45 Mmk
    kohdistui toimialayhtiöiden ja Venture Capitalist -tarkoituksessa
    hankittujen yhtiöiden osakkeisiin.

    Konsernin likvidit varat olivat vuoden lopussa 112 Mmk (129 Mmk).
    Korollisia velkoja oli yhteensä 733 Mmk (631 Mmk). Nettovelkaantu
    misaste (gearing) oli 52% (40%). Painojen
    uudelleenorganisoinnista aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ja
    edellisvuotta suuremmat panostukset uuteen mediaan lisäsivät
    ulkopuolista rahoitustarvetta.

    OSINKOEHDOTUS

    Alma Media Oyj:n hallitus esittää 20.3.2001 kokoontuvalle yhtiöko
    koukselle, että osinkoa maksetaan 3,00 mk osakkeelta.
    [Oikaisu: 2.50 mk osakkeelta]

    TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

    Alma Media aloitti tammikuussa MTV3 Laajakaistayhteyksien tarjoa
    misen kuluttajille pääkaupunkiseudulla. Alma Median tavoitteena on
    saavuttaa vuoden aikana merkittävä osuus Suomessa myytävistä
    kahden megabitin laajakaistayhteyksistä.

    MTV:n kilpailutilanne ja toimintaympäristö ovat muuttuneet viime
    vuosina merkittävästi. Varmistaakseen kilpailukykynsä MTV uudistaa
    toimintaprosessejaan. MTV-konsernin toiminnan kokonaistehokkuuden
    parantamiseen tähtäävien suunnitelmien läpikäynti aloitettiin
    yhteistyössä henkilöstön kanssa tammikuussa 2001. Näiden
    keskustelujen aikana määritellään tarkemmin toteutettavat uudis
    tukset MTV:n toimintaprosesseissa sekä niiden henkilöstövaikutuk
    set ja toteutettavien toimenpiteiden aikataulut. Toimenpiteistä ei
    ennakoida aiheutuvan olennaisia kertaluontoisia kustannuksia.
    Lähinnä ohjelmatuotannon, uutis- ja ajankohtaistoimituksen,
    teknisten palveluiden ja aluemyynnin uudistuksilla toimintaa
    pyritään tehostamaan vuositasolla noin 150 henkilötyövuoden
    verran, joka sisältää myös muutokset käytettävässä free lancer –
    henkilöstössä. Yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut
    käynnistyivät tammikuun lopulla ja niiden arvioidaan päättyvän
    maaliskuun puolessa välissä 2001.

    Alma Media solmi pitkäaikaisen vuokrasopimuksen, jolla se vuokrasi
    Vantaan Kaivokselassa omistamansa Alprintiltä vapautuvan 19 000
    neliömetrin kiinteistön kokonaan konsernin ulkopuolelle.
    Kiinteistöstä on toimistotilaa noin 7000 neliömetriä. Kiinteistön
    vuokrauksen nettovaikutus Alma Media -konsernin tulokseen on
    selvästi positiivinen.

    Alma Media nosti omistusosuutensa joulukuussa 2000 Oy Suomen Uu
    tisradio Ab:stä 48%:sta 61%:iin. Omistusmuutosten johdosta lii
    kenne- ja viestintäministeriö otti radion toimiluvan uudelleen kä
    sittelyyn. Ministeriö myönsi helmikuussa Oy Suomen Uutisradio
    Ab:lle toimiluvan entisin ehdoin. Toimilupa on voimassa vuoteen
    2006 saakka.

    Alma Media nosti helmikuussa 2001 aikaisemman suunnitelman
    mukaisesti omistusosuutensa monimediallisiin tuotantoihin
    erikoistuneessa Intervisio Oy:ssä 34%:sta 51%:iin.

    MTV Oy myi helmikuussa MTV Tuotanto Oy:n. Yhtiön palveluksessa on
    34 henkilöä. MTV Tuotanto Oy jatkaa toimintaansa entisissä
    tiloissa. MTV Oy ostaa yhtiöltä tarvitsemansa tuotantopalvelut.

    Iltalehden levikki vuoden toiselta puoliskolta tarkastettiin hel
    mikuussa. Iltalehden kuusipäiväinen levikki kasvoi 1,0% ja vii
    konvaihdelevikki 1,9% edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrat
    tuna. Iltalehti on kasvattanut markkinaosuutta iltapäivälehtimark
    kinoilla 37%:sta 38%:iin

    NÄKYMÄT KULUVALLE VUODELLE

    Suomen kansantalouden kasvun odotetaan muodostuvan kuluvana vuonna
    jonkin verran vuotta 2000 alhaisemmaksi. Epävarmuutta kehitykseen
    luo ennustettu suhdanteiden volatiilisuuden lisääntyminen sekä
    Suomessa että erityisesti Yhdysvalloissa.

    Alpressin liikevoiton odotetaan kasvavan. Alpressin liikevaihto
    kasvaa noin 50 Mmk:lla siksi, että se vastaa vuoden alusta lukien
    myös konsernin omien lehtien painamisen lisäksi myös painamisesta
    konsernin ulkopuolisille asiakkaille. Paperinhintojen
    ennakoituakin suuremmat korotukset heikentävät osaltaan muuten
    positiivista tuloskuvaa. Paperinhinnan korotukset voidaan osin
    kompensoida tarkentamalla sivumäärien hallintaa ja vaihtamalla
    käytettyjä paperilaatuja.

    Jollei Suomen taloudellisessa tilanteessa tapahdu merkittävää muu
    tosta heikompaan suuntaan, toimintaympäristö tarjoaa BIG:lle
    mahdollisuuden sekä liikevaihtonsa kasvattamiseen että
    kannattavuutensa parantamiseen. Tammikuun tuloskehitys ja Kauppa
    lehden tilauskannan kehitys tukevat ennustetta.

    Television katselu lisääntyi vuoden 2000 aikana merkittävästi. En
    nusteiden mukaan mainostajat aikovat lisätä panostuksiaan televi
    sioon. MTV on säilyttänyt ylivoimaisen katsojaosuuden kaikissa
    mainostajien haluamissa kohderyhmissä. Sen ylivoimaisen aseman
    markkinointia mainosmediana tehostetaan. MTV on lisäksi
    käynnistänyt merkittävän toimintatehokkuuttaan ja asiakaspalvelu
    aan parantavan ohjelman. Näiden vaikutukset näkyvät pääosin vasta
    vuoden viimeisellä neljänneksellä. TVTV!-kanavan liikevaihdon
    odotetaan kasvavan, joten sen tulosta heikentävä vaikutus pienenee
    edellisvuodesta. MTV:n talouskehityksen kannalta myynnin volyymien
    kehittyminen on ensisijaisen tärkeää.

    New Media -liiketoimintaryhmän tavoitteena on säilyttää johtava
    asemansa sekä verkkopalveluiden tuottajana että internetmainon
    nassa Suomessa. Tämä tarkoittaa markkinoiden kasvun ylittävää
    kasvutavoitetta kävijämäärissä ja liikevaihdon kaksinkertaistumista.
    Lukuun ottamatta panostuksia digitaaliseen televisiotoimintaan myös
    absoluuttisen liiketappion odotetaan alentuvan. Alma Media on
    varautunut panostamaan digitaalisen televisiotoiminnan aloittamiseen
    kuluvana vuonna 50 Mmk.

    Alprintin toimintaympäristössä ei odoteta tapahtuvan oleellisia
    muutoksia. Viime vuonna toteutetun toiminnan uudelleenorganisoin
    nin ansiosta Alprintin kustannustehokkuus paranee selvästi ja Al
    printin liikevoiton odotetaan kääntyvän positiiviseksi.

    Media-alan yhtiönä Alma Median vuosineljännekset poikkeavat
    oleellisesti toisistaan. Ensimmäisen ja kolmannen neljänneksen
    liikevaihdot ovat normaalisti toista ja neljättä neljännestä
    pienemmät sama vaihtelu näkyy myös liikevoittotasolla.

    Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon odotetaan
    olevan edellisen vuoden tasolla, mutta liikevoiton odotetaan
    jäävän edellisvuoden vertailujaksoa alhaisemmaksi, johtuen
    vertailujakson muista tuotoista. Konsernin koko vuoden
    liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman ja konsernin operatiivisen
    kannattavuuden paranevan. Liikevoiton odotetaan koko vuodelta
    olevan edellistä vuotta suuremman.

    HENKILÖSTÖ JA HALLINTO

    Alma Median kokoaikaisen henkilöstön kirjavahvuus oli vuoden 2000
    lopussa 2887 (2978) ja osa-aikaisia oli 1349 (1254).Henkilömäärät
    kasvoivat konsernin tuotekehitykseen ja uuteen mediaan liittyvissä
    toiminnoissa eli New Media -liiketoimintaryh-mässä, emoyhtiön
    kehitysyksikössä ja Business Information Groupissa ja siellä
    nimenomaan online-palveluissa. Uudet konserniyhtiöt Oy Suomen
    Uutisradio Ab (Radio Nova), MTV-Tele Oy, Balance Consulting Oy
    lisäsivät henkilömäärää yhteensä 66 henkeä.

    Alprintin toimintaa sopeutettiin konsernin strategisten valintojen
    mukaan vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta. Toiminnan kes
    kittämisen sekä tuotantoyksikköjen myynnin ja lopettamisen joh
    dosta Alprintin henkilömäärä aleni 109 henkilöllä.

    Alma Media Oyj:n hallituksen puheenjohtajana toimi 16.3.2000
    pidettyyn varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka Björn Mattsson ja
    varapuheenjohtajana Bengt Braun. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä
    järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin
    Olli Reenpää ja varapuheenjohtajaksi Bengt Braun.

    Hallituksen jäseninä toimivat koko tilikauden Pekka Ala-Pietilä,
    Bengt Braun, Matti Häkkinen, Olli Reenpää ja Kari Stadigh. Halli
    tuksen jäsenyydestä eroa pyytäneiden Pirkko Alitalon ja Björn
    Mattssonin tilalle hallitukseen valittiin heidän jäljellä olevaksi
    vuoden toimikaudeksi toimitusjohtaja Matti Kavetvuo ja
    varatoimitusjohtaja Jonas Nyrén.

    Hallituksen jäseniksi valittujen Kavetvuon ja Nyrénin tilalle ei
    valittu uusia jäseniä hallintoneuvostoon. Hallintoneuvoston
    erovuoroisista jäsenistä toimitusjohtaja Ari Heiniö,
    toimitusjohtaja Paavo Pitkänen ja arkkitehti Jarmo Raveala
    valittiin uudelleen. Uutena jäsenenä hallintoneuvostoon valittiin
    vuorineuvos Björn Mattsson. Hallintoneuvoston puheenjohtajina
    toimivat vuoden aikana ikänsä takia hallintoneuvoston jättänyt
    Arjo Anttila ja Björn Mattsson. Varapuheenjohtajana toimi koko
    vuoden ajan Paavo Pitkänen Alma Media Oyj:n hallintoneuvostossa
    henkilöstön uudeksi edustajaksi nimettiin vuoden aikana Pekka
    Niemiaho Vesa Kallionpään tilalle. Veli Kalle Tavakka erosi omasta
    pyynnöstään hallintoneuvoston jäsenyydestä. Yhtiökokous valitsi
    yhtiön tilintarkastajiksi KPMG Wideri Oy Ab:n ja Mauri Palvin,
    KHT. Alma Media Oyj:n toimitusjohtajana toimi koko tilikauden ajan
    Matti Packalén.

    Konsernin johtokuntaa on täydennetty vuoden aikana kahdella uu
    della jäsenellä. Business Information Groupin johtaja ja Kustan
    nusosakeyhtiö Kauppalehden toimitusjohtaja Juha Blomster
    nimitettiin johtokunnan jäseneksi syyskuun alusta lukien ja Mikko
    Räisänen marraskuun alusta lukien vastuualueenaan Alma Median digi-
    tv- ja laajakaistapohjaisten liiketoimintojen kehittäminen sekä
    mediamarkkinointi edellä mainituilla alueilla. Räisänen kuuluu
    sekä Broadcasting- että New Media -liiketoimintaryhmien
    toimialahallituksiin.

    OSAKKEET JA OMISTUSRAKENNE

    Yhtiön hallituksella ei ollut tilikauden aikana voimassa olevia
    valtuutuksia osakepääoman korottamiseksi. Tilikauden päättyessä
    Alma Media Oyj:n rekisteröity osakepääoma oli 157 Mmk. Osakepää
    omasta 68 Mmk muodostuu I-sarjan osakkeista ja 89 Mmk II-sarjan
    osakkeista. Vuoden lopussa ulkomaalaisten omistajien rekiste
    röimien ja hallintarekisteröityjen osakkeenomistajien omistukset
    vastasivat 33% (32%) yhtiön osakkeista.

    Alma Median I-sarjan osakkeista vaihdettiin vuoden aikana Helsin
    gin Pörssissä 14% (15%) osakesarjasta ja II-sarjan osakkeista
    45% (54%) osakesarjasta. Kaikkiaan osakkeita vaihdettiin vuoden
    aikana 208 (160) milj. eurolla. Yhtiön markkina-arvo vuoden lo
    pussa oli 308 (497) milj. euroa.

    Osakekurssien kehitys (euroa)

    Kurssi Kurssi Ylin Alin
    3.1.2000 30.12.2000 kurssi kurssi

    I-sarja 30,90 19,00 65,00 17,25
    II-sarja 31,50 19,99 70,00 18,00
    Varsinaisen yhtiökokouksen 24.3.1999 päätöksen mukaisesti liikkee
    seen lasketun henkilöstölle suunnatun optiolainan määrä oli
    1 220 000 markkaa ja siihen liittyvillä optio-oikeuksilla voidaan
    merkitä yhteensä 610 000 Alma Media Oyj:n II-sarjan osaketta.
    Optiolaina poikkesi osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta ja se
    oli suunnattu Alma Media Oyj:n henkilöstön lisäksi Alma Media
    Oyj:n kokonaan omistamalle tytäryhtiölle Marcenter Oy:lle. Lainan
    merkintäaika oli 12.—24.4.1999. Laina ylimerkittiin lähes
    viisinkertaisesti. Lainaa merkitsi 759 henkilöä. Marcenter Oy
    merkitsi 75 750 osakkeen merkintään oikeuttavat optio-oikeudet.

    Optiolainan merkintähintojen laskentaperusteena käytettävä II-sar
    jan osakkeen keskikurssi lokakuussa 1999 oli 20,58 euroa osak
    keelta. Optiolainan ehtojen mukaan puolet osakkeista on merkittä
    vissä 28.5.2001 alkaen kurssiin, joka on 12% yli vuoden 1999 lo
    kakuun keskikurssin eli 23,05 euroa osakkeelta ja puolet osak
    keista on merkittävissä 28.5.2003 alkaen kurssiin, joka on 28%
    yli laskentaperustekurssin eli 26,34 euroa osakkeelta. Merkintä
    hinnoista vähennetään ennen merkintöjä maksettavat osingot.

    TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA TOIMIALAKATSAUKSET

    Alma Media -konserni on mediayritys, jonka liiketoiminta on jaettu
    viiteen toimialaan. Alpress vastaa sanomalehtien kustantamisesta,
    Business Information Group taloudellisen informaation tuotannosta
    ja jakelusta eri jakelukanaviin, Broadcasting-liiketoimintaryhmä
    televisio- ja radioliiketoiminnasta, Alprint painotoiminnasta ja
    New Media uuteen mediaan liittyvästä liiketoiminnasta. Konsernin
    emoyhtiönä toimii Alma Media Oyj, jonka osakkeet noteerataan
    Helsingin Pörssissä. Emoyhtiö vastaa keskitetysti mm. koko
    konsernin liiketoiminnan ohjauksesta ja strategisista
    kehityshankkeista, rahoituksesta, kiinteistöistä sekä pörssiyhtiön
    yleisistä velvollisuuksista.

    Alma Median liikevaihdosta noin 60% muodostuu television mainos
    ajan myynnistä, sanomalehtien ilmoitustuotoista ja
    verkkomainonnasta. Alma Media -konsernin liikevaihdosta noin 90%
    tulee Suomesta. Alprintin liikevaihdosta vienti kattaa melko tark
    kaan yhden kolmasosan. Viennistä 2/3 menee Pohjoismaihin. Alma Me
    dia -konsernin merkittävin kansainvälinen panostus on 23,4%:n
    omistusosuus Ruotsissa toimivasta TV4 AB:stä.

    Mediamainonta kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 7,7%.
    Mediamainonnan määrä oli Gallup-Mainostiedon julkaiseman ennakko
    tiedon mukaan 6,6 mrd mk. Sanomalehdet lisäsivät markkinaosuuttaan
    mediamainonnasta, sillä sanomalehtimainonta kasvoi 8%. Muista
    suurista mediamuodoista televisiomainonta kasvoi 4%, aika
    kauslehtimainonta 8%, radio 9% ja verkkomainonta 89%.
    Sanomalehtien osuus mediamainonnasta oli 52%. Mainonta
    maakuntalehdissä kasvoi keskimäärin 6%, iltapäivälehdissä noin 5
    %, ilmaisjakelulehdissä 3% ja paikallislehdissä 1%.

    Sanomalehtien levikkikehitys oli epäyhtenäinen. Suomessa ilmesty
    vien päivälehtien levikit laskivat keskimäärin vajaan prosentin ja
    pienempien 1-3 kertaa viikossa ilmestyvien lehtien levikit laski
    vat runsaat 2%. Television katsomiseen käytetty aika kasvoi 4%.
    Tästä huolimatta televisiomainonta menetti markkinaosuuttaan me
    diamainonnasta muille medioille.

    Internetin käyttö kasvoi voimakkaasti. Vuoden lopussa yli 2
    miljoonaa suomalaista oli käyttänyt internetiä. Tästä määrästä
    noin 90% oli käyttänyt Alma Median verkkopalveluita. Alma Media
    on käyttäjämäärillä mitattuna Suomen suurin verkkopalveluiden
    tuottaja. Internetmainonta ja sähköinen kaupankäynti ovat kehitty
    neet ennakoitua hitaammin.

    Graafisella alalla paperinhinnat kohosivat 2-3%. Kysyntätilan
    teessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia edellisvuoteen nähden.

    ALPRESS

    Alma Median lehtien kustantaminen on keskitetty pääosin Alpress-
    liiketoimintaryhmään. Vuoden aikana Alpressistä irrotettiin Kaup
    palehti, jonka tuotteiden ympärille muodostettiin Business Infor
    mation Group. Toimintaympäristö oli molemmille liiketoimintaryh
    mille suotuisa.

    Lehdistä kuutena päivänä viikossa ilmestyvä Iltalehti on
    valtakunnallinen lehti. Alpressin seitsenpäiväiset sanomalehdet
    ovat Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat ja
    Kainuun Sanomat, jotka kaikki ovat alueellisia ykköslehtiä. Näiden
    lehtien lisäksi Alpress julkaisee 17 paikallislehteä ja seitsemää
    kaupunki- ja ilmaisjakelulehteä. Alpressin sanomalehtien yhteen
    laskettu levikki on noin 500 000 kappaletta ja kaupunki- ja
    ilmaisjakelulehtien painos on noin 175 000 kappaletta. Yhteensä
    lehdillä on yli 1,5 miljoonaa lukijaa. Alpressin markkinaosuus
    Suomen päivälehtien yhteenlasketusta levikistä on 22%.

    Vuoden aikana Alpress nosti omistusosuutensa Lapin Kansa Oy:ssä 76
    %:iin, Pohjolan Sanomat Oy:ssä 92%:iin ja Kainuun Sanomain Kirja
    paino Oy:ssä 92%:iin.

    Lehtien levikit ja levikkituotot kasvoivat yleistä
    markkinakehitystä nopeammin. Alpressin suurista lehdistä
    Iltalehti, Aamulehti ja Satakunnan Kansa kasvattivat levikkejään,
    kun keskimäärin sanomalehtien levikit Suomessa laskivat vajaan
    prosentin. Alpressin paikallislehtien yhteenlaskettu levikki
    kasvoi lähes 2%. Alpressin lehtien levikkituotot kasvoivat yli 3%.

    Ilmoitustuotot kasvoivat keskimäärin 6%. Lehdittäin kehitys
    vaihteli Aamulehden 8%:n kasvusta Kainuun Sanomien 3%:n
    vähentymiseen. Ilmoitusten keskihinnoissa ei tapahtunut oleellisia
    muutoksia.

    Liikevaihto oli 1083 Mmk (1069 Mmk). Vertailuvuoden luku sisältää
    Pohjolan Sanomien ja Kainuun Sanomien painotoiminnan liikevaihtoa
    34 Mmk. Alpressin liikevoitto oli 132 Mmk (123 Mmk). Erityisen
    hyvin Alpressin lehdistä menestyivät Aamulehti ja Iltalehti.

    BUSINESS INFORMATION GROUP

    Kauppalehden tuotteiden ympärille kootun Business Information
    Groupin vuosi oli hyvä. Huolimatta aggressiivisesta kilpailutilan
    teesta taloussanomalehtimarkkinoilla, Kauppalehti on onnistunut
    kasvattamaan levikkinsä kaikkien aikojen ennätykseen. Kauppalehden
    levikki kasvoi 3% edellisvuodesta. Lehden levikkituotot nousivat
    6%, joten levikinkasvu on toteutettu terveeltä pohjalta.

    Suomen talouden voimakas kasvu antoi hyvän pohjan business-to-bu
    siness-markkinoilla toimivalle Kauppalehdelle ilmoitusvälineenä.
    Lehden ilmoitustuotot kasvoivat 4%.

    Vuoden aikana perustettuun Business Information Groupiin ostettiin
    yritysanalyyseja tuottava Balance Consulting Oy. Tällä ei ollut
    vielä merkittävää vaikutusta ryhmän liikevaihtoon ja tulokseen.
    Kauppalehti omistaa 50% Suomen Uutislinkki Oy:stä, joka tuottaa
    mm. MTV3-kanavan talousuutiset. BIG on Baltian johtavan
    uutistoimiston Baltic News Servicen suurin omistaja 26%:n
    osuudellaan.

    BIG:n liikevaihto kasvoi 9% 252 Mmk:aan ja liikevoitto 6% 52
    Mmk:aan.

    BROADCASTING

    Alma Median televisio- ja radioliiketoiminnoista vastaa
    Broadcasting-liiketoimintaryhmä. MTV Oy vastaa maanpäällisen MTV3-
    kanavan ja vuoden 2000 helmikuussa aloittaneen kaapelikanava
    TVTV!:n liiketoiminnoista. Ryhmään kuuluvat myös osakkuusyhtiöinä
    Ruotsissa toimiva TV4 AB (23,8%) ja markkinointinimellä Radio
    Nova tunnettu Oy Suomen Uutisradio Ab sekä
    digitaalitelevsiotoimintaa varten perustetut CITY-TV -yhtiöt ja
    Suomen Urheilutelevisio Oy. Alma Media omisti aikaisemmin 48%
    radio Novasta, mutta se nosti omistusosuutensa 61%:iin
    joulukuussa 2000.

    Television katselu lisääntyi vuonna 2000 4% eli 7 minuuttia 2
    tuntiin 48 minuuttiin. MTV saavutti strategiansa mukaisesti
    korkean 40%:n katsojaosuuden sekä kokonaiskatselusta että prime
    time -katselusta.

    Televisiomainontaan käytettiin Suomessa 1,3 miljardia markkaa. Te
    levisiomainonta lisääntyi yleistä mainonnanmäärän lisäystä vähem
    män eli 4%. Televisiomainonnan markkinaosuus mediamainonnasta
    aleni lievästi ja oli edelleen vajaat 20%. MTV3-kanavan osuus
    Suomen televisiomainonnasta oli 75% (83%). MTV:n mainosajan
    myynti oli 942 Mmk (1013 Mmk).

    Televisiomainonta ei kehittynyt Suomessa odotusten mukaisesti vaan
    se menetti markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. MTV saavutti
    kanavillaan katsojaosuustavoitteensa sekä kokonaiskatselusta että
    prime timesta. Vaikka kaupallisten tv-kanavien katselu lisääntyi,
    MTV ei onnistunut säilyttämään markkinaosuuttaan televisiomainon
    nasta. MTV:ssä onkin käynnistetty useita toimenpiteitä asiakaspal
    velun ja mediamyynnin tehostamiseksi. Kiristynyt kilpailu on nos
    tanut sekä kotimaisten ohjelmatuotantojen että ulkomaisten osto-
    ohjelmien hintoja. Vuoden aikana MTV on keventänyt kustannusraken
    nettaan ja ulkoistanut toimintojaan. Vuoden aikana käynnistettiin
    koko konsernia

    • Julkaistu: 15.2.2001, 08:00
    • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

    Jaa artikkeli