ALMA MEDIA -KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.2000 – 31.12.2000
ALMA MEDIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 15.02.2001, Klo 9.00 1/21
ALMA MEDIA -KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.2000 – 31.12.2000
Liikevaihto oli 2880 (2911) Mmk ja liikevoitto 93 (188) Mmk.
Alpress ja BIG tekivät erinomaiset tulokset. MTV:n tulos heikkeni
selvästi. Alprintin kertaluonteiset 40 Mmk:n kustannukset sekä
edellisvuotta 22 Mmk suuremmat tuotekehityspanostukset pienensivät
liikevoittoa. Hallitus ehdottaa osingoksi 3,00 mk (4,00 mk)
osakkeelta. Kuluvan vuoden liikevoiton odotetaan kasvavan
edellisvuodesta.
KONSERNIN AVAINLUVUT Mmk
tammi-joulukuu
2000 1999
Liikevaihto 2880 2911
Liikevoitto 93 188
-suhteessa liikevaihtoon (%) 3,2 6,5
Voitto ennen satunnaisia eriä 70 173
-suhteessa liikevaihtoon (%) 2,4 5,9
Omavaraisuusaste (%) 49 52
Gearing/Velkaantumisaste (%) 52 40
Käyttöomaisuusinvestoinnit 222 253
Kokoaikainen henkilöstö
keskimäärin 2887 2978
Tulos/osake laimennettu(mk) 2,72 7,15
Tulos/osake (mk) 2,77
MEUR
tammi-joulukuu
2000 1999
Liikevaihto 484 490
Liikevoitto 16 32
-suhteessa liikevaihtoon (%) 3,2 6,5
Voitto ennen satunnaisia eriä 12 29
-suhteessa liikevaihtoon (%) 2,4 5,9
Käyttöomaisuusinvestoinnit 37 43
Tulos/osake laimennettu (euro) 0,46
Tulos/osake (euro) 0,47
VUOSI 2000 LYHYESTI
Sanomalehtiä kustantavasta Alpress-liiketoimintaryhmästä
eriytettiin taloudellisen informaation tuotanto omaksi Business
Information Groupiksi. BIG:n tuotteiden kasvunäkymät ovat hyvät,
sillä ne ovat monimediapalveluja, joita välitetään tilaajille
painetun muodon lisäksi television, kiinteiden online-yhteyksien
ja mobiiliverkkojen välityksellä.
Sanomalehtiä kustantavan Alpressin kannattavuus parani ja sen
liikevoitto nousi ennätystasolle. BIG:n liikevaihto kasvoi 9% ja
liikevoitto kohosi yli 20%:iin liikevaihdosta.
Vuonna 1998 aloitettu painoliiketoiminnan uudelleenjärjestely
saatettiin loppuun. Alprint keskittyy jatkossa heat set -paino-
toimintaan ja sanomalehtipainotoiminta on liitetty vuoden 2001
alusta lukien osaksi Alpressia. Järjestelyjen kertaluonteiset
kustannukset rasittavat konsernin vuoden 2000 liikevoittoa 40
Mmk:lla. Sanomalehtien sopimuspainaminen kasvattaa Alpressin
liikevoittoa vuonna 2001. Heat set -painamiseen erikoistuneen
Alprintin liikevoiton odotetaan kääntyvän koko vuodelta taas
positiiviseksi.
MTV:n liikevaihto ja liikevoitto jäivät odotettua pienemmiksi.
Vuoden 2000 jälkipuoliskolla MTV-konsernissa tehtiin kattava
toiminta-analyysi. Analyysin perusteella tehtiin suunnitelma, mikä
tähtää toimintaprosessien tehostamiseen 150 henkilötyövuoden
verran. Neuvottelut näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ovat
meneillään. Näiden toimenpiteiden vaikutukset näkyvät MTV-
konsernin parantuvana kannattavuutena vuoden 2001 viimeiseltä
vuosineljännekseltä lähtien.
Alma Media -konsernilla on toimiluvat kahdelle ja puolelle
digitaaliselle kanavalle. Toimilupaehtojen mukaan toimiluvan
haltijat ovat sitoutuneet käynnistämään digitaalisen
lähetystoiminnan elokuussa 2001. Alma Median arvion mukaan
digitaalinen televisiotoiminta lisää vuonna 2001 konsernin
kustannuksia noin 50 Mmk:lla.
Alma Media on säilyttänyt johtavan asemansa uuden median
sisältöjen ja palveluiden tuottajana Suomessa. Uuden median
toiminnot on jaettu viiteen luokkaan, jotka ovat:
- brandien online-palvelut
- internet-horisontaali-portaalit
- luokiteltu ilmoittelu
- mediacom-palvelut (mm. internet-liittymät ja sisällöt)
- tekniset tukitoiminnotVuoden lopulla Alma Median verkkopalveluilla oli yli 700 000
aktiivista käyttäjää.Alma Median uuden median tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan
painopistealueet ovat sisällön hallinta (Content Management),
käyttäjien kokemusten hallinta (User Experience) sekä
asiakassuhdehallinta (Customer Relationship Management, CRM) ja
näihin liittyvät kaupalliset sovellukset. Näihin kolmeen
tutkimusalueeseen Alma Media käytti vuonna 2000 6 Mmk (2 Mmk).
Kaikkiaan konsernin T&K-panostukset nousivat yhteensä 56 Mmk:aan
(34 Mmk). Lisäksi KCRnet-hankkeeseen investoitiin 8 Mmk, mikä on
aktivoitu.Vuoden aikana Alma Media sai uuden median alueella päätökset
kolmesta patentista ja jätti 11 uutta patenttihakemusta. Kuluvan
vuoden aikana tämä toiminta laajenee selvästi.Alma Media konsernin kuluvan vuoden liikevaihdon odotetaan
kasvavan hieman edellisvuodesta ja liikevoiton odotetaan olevan
edellisvuotista suuremman.ALMA MEDIAN TOIMINTA LOKA-JOULUKUUSSA 2000
LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN LOKA-
JOULUKUUSSA (MMK)
Liikevaihto Liikevoitto/-tappio
2000 1999 2000 1999
10-12 10-12 % 10-12 10-12 %Alpress 290 281 3 36 28 29
BIG 73 71 3 15 18 -17
Broadcasting 291 313 -7 18 35 -49
New Media*) 27 11 145 -24 -10 -140
Alprint 209 199 5 -2 -4 100
Emoyhtiö 24 16 50 -12 -2 -500
Konsernikirj. -114 -92 24 -5 3 –
Yhteensä 800 799 0 26 68 -62
* New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto- ja liiketulosluvut
eivät noudata juridista organisaatiota. Alpressin ja BIG:n kanssa
olevat päällekkäisyydet on eliminoitu konsernikirjauksissa.)Konsernin liikevaihto oli loka-joulukuussa edellisen vuoden ver
tailujakson tasolla. Alpressin liikevaihdon kasvu jatkui hyvän il
moitus- ja levikkiliikevaihtokehityksen myötä myös vuoden viimei
sellä neljänneksellä. Osaltaan Alpressin liikevaihdon kasvuun ja
hyvään tuloskehitykseen vaikutti myös Iltalehden irtonumerohinnan
korotus joulukuussa.Business Information Groupin liikevaihto kasvoi lievästi edellis
vuoteen verrattuna, mutta panostukset uusiin tuotteisiin ja enna
koitua alhaisempi ilmoitusliikevaihto joulukuussa laskivat
tilapäisesti liikevoittoa viimeisellä neljänneksellä.Kasvaneet ohjelmistokustannukset ja panostukset helmikuussa
aloittaneeseen TVTV!-kaapelikanavaan lisäsivät televisiotoiminnan
kokonaiskustannuksia. Mainosajan myynnin liikevaihto laski 5%.
Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevaihto ja liikevoitto olivat
selvästi vertailujaksoa pienemmät. Jakson aikana Alma Media nosti
omistuksensa Oy Suomen Uutisradio Ab:sta (Radio Nova) 48%:sta 61
%:iin.New Media -liiketoimintaryhmässä aloitti uutena yhtiönä digi
taaliseen aineistohallintaan erikoistunut KCRnet Oy. MTV-
konsernista siirrettiin liiketoimintaryhmään mainoselokuviin ja
monimediaisiin digitaalisiin sisältöihin erikoistunut
Communication Base Finland Oy. Yhtiö toimi aikaisemmin
Tuotantoyhtiö FOR Oy -nimisenä. New Media -liiketoimintaryhmän
liikevaihtoa kasvattivat erityisesti luokitellun ilmoittelun,
finassipalveluiden ja MTV Tekstikanavan palveluiden hyvä kehitys.Alprintin toiminnan uudelleenjärjestelyt saatiin pääosin
päätökseen vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Alprintin
operatiivista kannattavuutta rasittivat vielä painotoiminnan
uudelleenjärjestelykustannukset. Myyntivoitot paransivat
liiketulosta.Emoyhtiön tutkimus- ja tuotekehityspanostukset ovat kasvaneet
selvästi edellisvuodesta.ALMA MEDIAN TOIMINTA TAMMI-JOULUKUUSSA 2000
LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN (MMK)
Liikevaihto Liikevoitto/-tappio
2000 1999 % 2000 1999 %Alpress 1083 1069 1 132 123 7
BIG 252 232 9 52 49 6
Broadcasting 1009 1064 -5 10 48 -79
New Media*) 80 29 176 -60 -28 -114
Alprint 785 786 0 -16 0 –
Emoyhtiö 92 63 46 -29 -9 -222
Konsernikirj. -421 -332 27 4 5 -20
Yhteensä 2880 2911 -1 93 188 -51
(* New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto- ja liiketulosluvut
eivät noudata juridista organisaatiota. Alpressin ja BIG:n kanssa
olevat päällekkäisyydet eliminoitu konsernikirjauksissa. New Media
-liiketoimintaryhmän liikevaihto vuodelta 1999 ei sisällä vuonna
2000 liiketoimintaryhmään siirrettyjen MTV-Tekstikanavan ja FOR
Oy:n 11 Mmk:n liikevaihtoa.)ALPRESSIN, BIG:N JA NEW MEDIAN LIIKEVAIHDOT KASVOIVAT,
BROADCASTINGIN LIIKEVAIHTO LASKIAlpressin levikki- ja ilmoitusliikevaihdot kasvoivat selvästi.
Erityisen positiivista kehitys oli Aamulehdessä ja Iltalehdessä.
Vertailukelpoisesti kasvu oli vielä merkittävämpää, sillä vuonna
1999 Alpressin luvut sisälsivät 34 Mmk painotoiminnan
liikevaihtoa.BIG:n liikevaihto kasvoi lähes kymmenen prosenttia. Liikevaihtoa
kasvatti erityisesti yli 100% lisääntynyt Kauppalehti Onlinen
palveluiden myynti. Kauppalehden ilmoitus- ja levikkiliikevaihdot
kasvoivat selvästi.New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto lähes kolminkertaistui.
Erityisesti luokitellun ilmoittelun verkkopalvelut Jobline ja DIME
kasvattivat voimakkaasti liikevaihtoaan.MTV:n liikevaihtoa laski ennakoitua alhaisempi mainosajan myynti.
Alprintin liikevaihto oli edellisen vuoden suuruinen. Heat set –
tuotannon keskittäminen yhteen suuryksikköön pienensi tämän
tuotelinjan liikevaihtoa, mutta vastaavasti Alpressin
sanomalehtien lisääntyneet levikit ja sivumäärät kasvattivat cold
set -tuotelinjan liikevaihtoaALPRESSILLE JA BIG:LLE ERINOMAISET TULOKSET, KONSERNIN
TUOTEKEHITYSPANOSTUKSET LASKIVAT KONSERNIN LIIKEVOITTOAAlpress ja BIG saavuttivat liikevoittotasolla ennätystulokset
Alpressin liikevoitto vastasi 12% liikevaihdosta ja oli 132 Mmk
(123 Mmk). BIG:n liikevoitto oli 52 Mmk (49 Mmk), mikä vastasi yli
20%:n liikevoittotasoa.Broadcasting-liiketoimintaryhmän uusi kaapelikanava lisäsi
kustannuksia runsaat 20 Mmk. MTV3-kanavan ohjelmistokustannukset
olivat hintojen nousun takia noin 27 Mmk edellisvuotista
suuremmat. Panostusten ansiosta MTV säilytti yli 40%:n
katsojaosuutensa ja asemansa ylivoimaisesti katsotuimpana
televisiokanavana.MTV:n mainosajan myynnin liikevaihto aleni edellisvuoteen
verrattuna noin 70 Mmk:lla. Osakkuusyhtiöiden vaikutus
Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevoittoon oli 24 Mmk (1 Mmk).
MTV Oy omistaa Ruotsissa toimivasta TV4 AB:stä 23,4%. TV4 AB:n
liikevaihto oli 2509 milj. kruunua. (2184) sen voitto ennen veroja
kohosi kaikkien aikojen ennätykseen ja oli 336 milj. kruunua (218
milj kruunua). Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevoitto oli 10
Mmk (48 Mmk).New Media -liiketoimintaryhmän kustannuksia lisäsivät merkit
tävästi koko vuoden ajan jatkuneet markkinointipanostukset,
lisääntyneet tuotekehityskustannukset sekä vuoden lopulla
aloittaneiden uusien yhtiöiden käynnistämis- ja
kehittämiskustannukset. Markkinointipanostusten ansiosta Alma
Median verkkopalveluiden käyttäjämäärät ovat kehittyneet hyvin.
Vuoden lopulla Alma Median verkkopalveluilla oli yli 700 000
aktiivista käyttäjää. New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto
kasvoi lähes kolminkertaiseksi 80 Mmk:aan (29 Mmk). Ryhmän
liiketappio -60 Mmk (-28 Mmk). Tulokseen vaikuttivat voimakkaasti
kasvaneet tuotekehityskustannukset, joiden odotetaan tuottavan
tulevina vuosina. Liiketoimintaryhmän tutkimus- ja
tuotekehityskustannukset olivat yhteensä 38 Mmk (23 Mmk).Vuoden aikana Alprintin toiminta järjestettiin uudelleen. Alprint
keskittyy jatkossa heat set -painotoimintaan, joka on keskitetty
pääosin yhteen suuryksikköön Tampereelle. Uudelleenjärjestelyistä
ja yksiköiden sulkemisesta johtuen Alprintin heat set -painotoi-
minnan liikevaihto jäi 56 Mmk edellisvuotta pienemmäksi, mutta
6/21
Sanomalehtipainotoiminnan liikevaihto kasvoi selvästi. Alprintin
koko vuoden liiketulos oli -16 Mmk (0 Mmk). Heat set -paino-
toiminnan uudelleenorganisoinnista aiheutui noin 40 Mmk:n
kertaluontoiset kustannukset ja lisäksi Vantaan Kaivokselan
sanomalehtipainon lakkauttamisesta aiheutui 15 Mmk:n satunnainen
kulu.Alma Media -konsernin liiketoiminnan muut tuotot olivat 44 Mmk (50
Mmk). Liiketoiminnan muut tuotot koostuivat mm. MTV:n ja Alprintin
ulkoistettujen liiketoimintojen sekä osakkeiden myyntivoitoista.Osuus kaikkien Alma Media -konsernin liiketoimintaan liittyvien
osakkuusyhtiöiden tuloksista oli 27 Mmk (2 Mmk). TV4 AB:n lisäksi
muut merkittävimmät osakkuusyhtiöt olivat Oy Suomen Uutisradio Ab
(Radio Nova), Suomen Tietotoimisto Oy, Tampereen Tietoverkko Oy,
Baltic News Service ja Pearson Television.KULUT EDELLISVUOTTA SUUREMMAT
Konsernin liiketoiminnan kulut ja poistot olivat yhteensä 2858
Mmk (2775 Mmk).Kulut olivat 93 Mmk edellistä vuotta suuremmat. Kasvu johtui
pääosin 40 Mmk:n Alprintin uudelleenjärjestelykustannuksista, 22
Mmk:lla edellisvuotta suuremmista tuotekehityspanostuksista ja yli
20 Mmk:n panostuksesta uuteen kaapelikanavaan. Näiden kaikkien
panostusten odotetaan lisäävän konsernin tuottoja tulevina
vuosina.Poistot olivat yhteensä 169 Mmk (176 Mmk). Poistoista liikearvo
poistoja oli 17 Mmk (15 Mmk). Liikevoitto oli 93 Mmk (188 Mmk).
Nettorahoituskulut olivat 23 Mmk (15 Mmk). Konsernin voitto ennen
satunnaisia eriä oli 70 Mmk (173 Mmk). Satunnaisiin eriin on kir
jattu 15 Mmk Kaivokselan hybridipainon toiminnan lopettamis
kustannuksia sekä lisäksi 5 Mmk alaskirjaukset
paikallisradioliiketoimintaan.Konsernin tuloksesta on veroina vähennetty 19 Mmk (57 Mmk).
Tilikauden voitto oli 29 Mmk (114 Mmk) ja tulos osaketta kohti
(laimennettu) 2,72 mk (7,15 mk).Konsernin taseen loppusumma oli vuoden lopussa 2 539 Mmk (2 521
Mmk). Omavaraisuusaste oli 49% (52%) ja oma pääoma osaketta
kohti oli 75,73 mk (79,00 mk).INVESTOINNIT JA RAHOITUS
Konsernin investoinnit olivat 222 Mmk (253 Mmk). Investoinneista
56 Mmk kohdistui Alprintin tuotantokoneiston investointeihin.
Broadcasting -liiketoimintaryhmän 54 Mmk:n investoinneista noin
puolet kohdistui tekniikkaan. Konsernin investoinneista 45 Mmk
kohdistui toimialayhtiöiden ja Venture Capitalist -tarkoituksessa
hankittujen yhtiöiden osakkeisiin.Konsernin likvidit varat olivat vuoden lopussa 112 Mmk (129 Mmk).
Korollisia velkoja oli yhteensä 733 Mmk (631 Mmk). Nettovelkaantu
misaste (gearing) oli 52% (40%). Painojen
uudelleenorganisoinnista aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ja
edellisvuotta suuremmat panostukset uuteen mediaan lisäsivät
ulkopuolista rahoitustarvetta.OSINKOEHDOTUS
Alma Media Oyj:n hallitus esittää 20.3.2001 kokoontuvalle yhtiöko
koukselle, että osinkoa maksetaan 3,00 mk osakkeelta.
[Oikaisu: 2.50 mk osakkeelta]TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT
Alma Media aloitti tammikuussa MTV3 Laajakaistayhteyksien tarjoa
misen kuluttajille pääkaupunkiseudulla. Alma Median tavoitteena on
saavuttaa vuoden aikana merkittävä osuus Suomessa myytävistä
kahden megabitin laajakaistayhteyksistä.MTV:n kilpailutilanne ja toimintaympäristö ovat muuttuneet viime
vuosina merkittävästi. Varmistaakseen kilpailukykynsä MTV uudistaa
toimintaprosessejaan. MTV-konsernin toiminnan kokonaistehokkuuden
parantamiseen tähtäävien suunnitelmien läpikäynti aloitettiin
yhteistyössä henkilöstön kanssa tammikuussa 2001. Näiden
keskustelujen aikana määritellään tarkemmin toteutettavat uudis
tukset MTV:n toimintaprosesseissa sekä niiden henkilöstövaikutuk
set ja toteutettavien toimenpiteiden aikataulut. Toimenpiteistä ei
ennakoida aiheutuvan olennaisia kertaluontoisia kustannuksia.
Lähinnä ohjelmatuotannon, uutis- ja ajankohtaistoimituksen,
teknisten palveluiden ja aluemyynnin uudistuksilla toimintaa
pyritään tehostamaan vuositasolla noin 150 henkilötyövuoden
verran, joka sisältää myös muutokset käytettävässä free lancer –
henkilöstössä. Yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut
käynnistyivät tammikuun lopulla ja niiden arvioidaan päättyvän
maaliskuun puolessa välissä 2001.Alma Media solmi pitkäaikaisen vuokrasopimuksen, jolla se vuokrasi
Vantaan Kaivokselassa omistamansa Alprintiltä vapautuvan 19 000
neliömetrin kiinteistön kokonaan konsernin ulkopuolelle.
Kiinteistöstä on toimistotilaa noin 7000 neliömetriä. Kiinteistön
vuokrauksen nettovaikutus Alma Media -konsernin tulokseen on
selvästi positiivinen.Alma Media nosti omistusosuutensa joulukuussa 2000 Oy Suomen Uu
tisradio Ab:stä 48%:sta 61%:iin. Omistusmuutosten johdosta lii
kenne- ja viestintäministeriö otti radion toimiluvan uudelleen kä
sittelyyn. Ministeriö myönsi helmikuussa Oy Suomen Uutisradio
Ab:lle toimiluvan entisin ehdoin. Toimilupa on voimassa vuoteen
2006 saakka.Alma Media nosti helmikuussa 2001 aikaisemman suunnitelman
mukaisesti omistusosuutensa monimediallisiin tuotantoihin
erikoistuneessa Intervisio Oy:ssä 34%:sta 51%:iin.MTV Oy myi helmikuussa MTV Tuotanto Oy:n. Yhtiön palveluksessa on
34 henkilöä. MTV Tuotanto Oy jatkaa toimintaansa entisissä
tiloissa. MTV Oy ostaa yhtiöltä tarvitsemansa tuotantopalvelut.Iltalehden levikki vuoden toiselta puoliskolta tarkastettiin hel
mikuussa. Iltalehden kuusipäiväinen levikki kasvoi 1,0% ja vii
konvaihdelevikki 1,9% edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrat
tuna. Iltalehti on kasvattanut markkinaosuutta iltapäivälehtimark
kinoilla 37%:sta 38%:iinNÄKYMÄT KULUVALLE VUODELLE
Suomen kansantalouden kasvun odotetaan muodostuvan kuluvana vuonna
jonkin verran vuotta 2000 alhaisemmaksi. Epävarmuutta kehitykseen
luo ennustettu suhdanteiden volatiilisuuden lisääntyminen sekä
Suomessa että erityisesti Yhdysvalloissa.Alpressin liikevoiton odotetaan kasvavan. Alpressin liikevaihto
kasvaa noin 50 Mmk:lla siksi, että se vastaa vuoden alusta lukien
myös konsernin omien lehtien painamisen lisäksi myös painamisesta
konsernin ulkopuolisille asiakkaille. Paperinhintojen
ennakoituakin suuremmat korotukset heikentävät osaltaan muuten
positiivista tuloskuvaa. Paperinhinnan korotukset voidaan osin
kompensoida tarkentamalla sivumäärien hallintaa ja vaihtamalla
käytettyjä paperilaatuja.Jollei Suomen taloudellisessa tilanteessa tapahdu merkittävää muu
tosta heikompaan suuntaan, toimintaympäristö tarjoaa BIG:lle
mahdollisuuden sekä liikevaihtonsa kasvattamiseen että
kannattavuutensa parantamiseen. Tammikuun tuloskehitys ja Kauppa
lehden tilauskannan kehitys tukevat ennustetta.Television katselu lisääntyi vuoden 2000 aikana merkittävästi. En
nusteiden mukaan mainostajat aikovat lisätä panostuksiaan televi
sioon. MTV on säilyttänyt ylivoimaisen katsojaosuuden kaikissa
mainostajien haluamissa kohderyhmissä. Sen ylivoimaisen aseman
markkinointia mainosmediana tehostetaan. MTV on lisäksi
käynnistänyt merkittävän toimintatehokkuuttaan ja asiakaspalvelu
aan parantavan ohjelman. Näiden vaikutukset näkyvät pääosin vasta
vuoden viimeisellä neljänneksellä. TVTV!-kanavan liikevaihdon
odotetaan kasvavan, joten sen tulosta heikentävä vaikutus pienenee
edellisvuodesta. MTV:n talouskehityksen kannalta myynnin volyymien
kehittyminen on ensisijaisen tärkeää.New Media -liiketoimintaryhmän tavoitteena on säilyttää johtava
asemansa sekä verkkopalveluiden tuottajana että internetmainon
nassa Suomessa. Tämä tarkoittaa markkinoiden kasvun ylittävää
kasvutavoitetta kävijämäärissä ja liikevaihdon kaksinkertaistumista.
Lukuun ottamatta panostuksia digitaaliseen televisiotoimintaan myös
absoluuttisen liiketappion odotetaan alentuvan. Alma Media on
varautunut panostamaan digitaalisen televisiotoiminnan aloittamiseen
kuluvana vuonna 50 Mmk.Alprintin toimintaympäristössä ei odoteta tapahtuvan oleellisia
muutoksia. Viime vuonna toteutetun toiminnan uudelleenorganisoin
nin ansiosta Alprintin kustannustehokkuus paranee selvästi ja Al
printin liikevoiton odotetaan kääntyvän positiiviseksi.Media-alan yhtiönä Alma Median vuosineljännekset poikkeavat
oleellisesti toisistaan. Ensimmäisen ja kolmannen neljänneksen
liikevaihdot ovat normaalisti toista ja neljättä neljännestä
pienemmät sama vaihtelu näkyy myös liikevoittotasolla.Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon odotetaan
olevan edellisen vuoden tasolla, mutta liikevoiton odotetaan
jäävän edellisvuoden vertailujaksoa alhaisemmaksi, johtuen
vertailujakson muista tuotoista. Konsernin koko vuoden
liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman ja konsernin operatiivisen
kannattavuuden paranevan. Liikevoiton odotetaan koko vuodelta
olevan edellistä vuotta suuremman.HENKILÖSTÖ JA HALLINTO
Alma Median kokoaikaisen henkilöstön kirjavahvuus oli vuoden 2000
lopussa 2887 (2978) ja osa-aikaisia oli 1349 (1254).Henkilömäärät
kasvoivat konsernin tuotekehitykseen ja uuteen mediaan liittyvissä
toiminnoissa eli New Media -liiketoimintaryh-mässä, emoyhtiön
kehitysyksikössä ja Business Information Groupissa ja siellä
nimenomaan online-palveluissa. Uudet konserniyhtiöt Oy Suomen
Uutisradio Ab (Radio Nova), MTV-Tele Oy, Balance Consulting Oy
lisäsivät henkilömäärää yhteensä 66 henkeä.Alprintin toimintaa sopeutettiin konsernin strategisten valintojen
mukaan vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta. Toiminnan kes
kittämisen sekä tuotantoyksikköjen myynnin ja lopettamisen joh
dosta Alprintin henkilömäärä aleni 109 henkilöllä.Alma Media Oyj:n hallituksen puheenjohtajana toimi 16.3.2000
pidettyyn varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka Björn Mattsson ja
varapuheenjohtajana Bengt Braun. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä
järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin
Olli Reenpää ja varapuheenjohtajaksi Bengt Braun.Hallituksen jäseninä toimivat koko tilikauden Pekka Ala-Pietilä,
Bengt Braun, Matti Häkkinen, Olli Reenpää ja Kari Stadigh. Halli
tuksen jäsenyydestä eroa pyytäneiden Pirkko Alitalon ja Björn
Mattssonin tilalle hallitukseen valittiin heidän jäljellä olevaksi
vuoden toimikaudeksi toimitusjohtaja Matti Kavetvuo ja
varatoimitusjohtaja Jonas Nyrén.Hallituksen jäseniksi valittujen Kavetvuon ja Nyrénin tilalle ei
valittu uusia jäseniä hallintoneuvostoon. Hallintoneuvoston
erovuoroisista jäsenistä toimitusjohtaja Ari Heiniö,
toimitusjohtaja Paavo Pitkänen ja arkkitehti Jarmo Raveala
valittiin uudelleen. Uutena jäsenenä hallintoneuvostoon valittiin
vuorineuvos Björn Mattsson. Hallintoneuvoston puheenjohtajina
toimivat vuoden aikana ikänsä takia hallintoneuvoston jättänyt
Arjo Anttila ja Björn Mattsson. Varapuheenjohtajana toimi koko
vuoden ajan Paavo Pitkänen Alma Media Oyj:n hallintoneuvostossa
henkilöstön uudeksi edustajaksi nimettiin vuoden aikana Pekka
Niemiaho Vesa Kallionpään tilalle. Veli Kalle Tavakka erosi omasta
pyynnöstään hallintoneuvoston jäsenyydestä. Yhtiökokous valitsi
yhtiön tilintarkastajiksi KPMG Wideri Oy Ab:n ja Mauri Palvin,
KHT. Alma Media Oyj:n toimitusjohtajana toimi koko tilikauden ajan
Matti Packalén.Konsernin johtokuntaa on täydennetty vuoden aikana kahdella uu
della jäsenellä. Business Information Groupin johtaja ja Kustan
nusosakeyhtiö Kauppalehden toimitusjohtaja Juha Blomster
nimitettiin johtokunnan jäseneksi syyskuun alusta lukien ja Mikko
Räisänen marraskuun alusta lukien vastuualueenaan Alma Median digi-
tv- ja laajakaistapohjaisten liiketoimintojen kehittäminen sekä
mediamarkkinointi edellä mainituilla alueilla. Räisänen kuuluu
sekä Broadcasting- että New Media -liiketoimintaryhmien
toimialahallituksiin.OSAKKEET JA OMISTUSRAKENNE
Yhtiön hallituksella ei ollut tilikauden aikana voimassa olevia
valtuutuksia osakepääoman korottamiseksi. Tilikauden päättyessä
Alma Media Oyj:n rekisteröity osakepääoma oli 157 Mmk. Osakepää
omasta 68 Mmk muodostuu I-sarjan osakkeista ja 89 Mmk II-sarjan
osakkeista. Vuoden lopussa ulkomaalaisten omistajien rekiste
röimien ja hallintarekisteröityjen osakkeenomistajien omistukset
vastasivat 33% (32%) yhtiön osakkeista.Alma Median I-sarjan osakkeista vaihdettiin vuoden aikana Helsin
gin Pörssissä 14% (15%) osakesarjasta ja II-sarjan osakkeista
45% (54%) osakesarjasta. Kaikkiaan osakkeita vaihdettiin vuoden
aikana 208 (160) milj. eurolla. Yhtiön markkina-arvo vuoden lo
pussa oli 308 (497) milj. euroa.Osakekurssien kehitys (euroa)
Kurssi Kurssi Ylin Alin
3.1.2000 30.12.2000 kurssi kurssiI-sarja 30,90 19,00 65,00 17,25
II-sarja 31,50 19,99 70,00 18,00
Varsinaisen yhtiökokouksen 24.3.1999 päätöksen mukaisesti liikkee
seen lasketun henkilöstölle suunnatun optiolainan määrä oli
1 220 000 markkaa ja siihen liittyvillä optio-oikeuksilla voidaan
merkitä yhteensä 610 000 Alma Media Oyj:n II-sarjan osaketta.
Optiolaina poikkesi osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta ja se
oli suunnattu Alma Media Oyj:n henkilöstön lisäksi Alma Media
Oyj:n kokonaan omistamalle tytäryhtiölle Marcenter Oy:lle. Lainan
merkintäaika oli 12.24.4.1999. Laina ylimerkittiin lähes
viisinkertaisesti. Lainaa merkitsi 759 henkilöä. Marcenter Oy
merkitsi 75 750 osakkeen merkintään oikeuttavat optio-oikeudet.Optiolainan merkintähintojen laskentaperusteena käytettävä II-sar
jan osakkeen keskikurssi lokakuussa 1999 oli 20,58 euroa osak
keelta. Optiolainan ehtojen mukaan puolet osakkeista on merkittä
vissä 28.5.2001 alkaen kurssiin, joka on 12% yli vuoden 1999 lo
kakuun keskikurssin eli 23,05 euroa osakkeelta ja puolet osak
keista on merkittävissä 28.5.2003 alkaen kurssiin, joka on 28%
yli laskentaperustekurssin eli 26,34 euroa osakkeelta. Merkintä
hinnoista vähennetään ennen merkintöjä maksettavat osingot.TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA TOIMIALAKATSAUKSET
Alma Media -konserni on mediayritys, jonka liiketoiminta on jaettu
viiteen toimialaan. Alpress vastaa sanomalehtien kustantamisesta,
Business Information Group taloudellisen informaation tuotannosta
ja jakelusta eri jakelukanaviin, Broadcasting-liiketoimintaryhmä
televisio- ja radioliiketoiminnasta, Alprint painotoiminnasta ja
New Media uuteen mediaan liittyvästä liiketoiminnasta. Konsernin
emoyhtiönä toimii Alma Media Oyj, jonka osakkeet noteerataan
Helsingin Pörssissä. Emoyhtiö vastaa keskitetysti mm. koko
konsernin liiketoiminnan ohjauksesta ja strategisista
kehityshankkeista, rahoituksesta, kiinteistöistä sekä pörssiyhtiön
yleisistä velvollisuuksista.Alma Median liikevaihdosta noin 60% muodostuu television mainos
ajan myynnistä, sanomalehtien ilmoitustuotoista ja
verkkomainonnasta. Alma Media -konsernin liikevaihdosta noin 90%
tulee Suomesta. Alprintin liikevaihdosta vienti kattaa melko tark
kaan yhden kolmasosan. Viennistä 2/3 menee Pohjoismaihin. Alma Me
dia -konsernin merkittävin kansainvälinen panostus on 23,4%:n
omistusosuus Ruotsissa toimivasta TV4 AB:stä.Mediamainonta kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 7,7%.
Mediamainonnan määrä oli Gallup-Mainostiedon julkaiseman ennakko
tiedon mukaan 6,6 mrd mk. Sanomalehdet lisäsivät markkinaosuuttaan
mediamainonnasta, sillä sanomalehtimainonta kasvoi 8%. Muista
suurista mediamuodoista televisiomainonta kasvoi 4%, aika
kauslehtimainonta 8%, radio 9% ja verkkomainonta 89%.
Sanomalehtien osuus mediamainonnasta oli 52%. Mainonta
maakuntalehdissä kasvoi keskimäärin 6%, iltapäivälehdissä noin 5
%, ilmaisjakelulehdissä 3% ja paikallislehdissä 1%.Sanomalehtien levikkikehitys oli epäyhtenäinen. Suomessa ilmesty
vien päivälehtien levikit laskivat keskimäärin vajaan prosentin ja
pienempien 1-3 kertaa viikossa ilmestyvien lehtien levikit laski
vat runsaat 2%. Television katsomiseen käytetty aika kasvoi 4%.
Tästä huolimatta televisiomainonta menetti markkinaosuuttaan me
diamainonnasta muille medioille.Internetin käyttö kasvoi voimakkaasti. Vuoden lopussa yli 2
miljoonaa suomalaista oli käyttänyt internetiä. Tästä määrästä
noin 90% oli käyttänyt Alma Median verkkopalveluita. Alma Media
on käyttäjämäärillä mitattuna Suomen suurin verkkopalveluiden
tuottaja. Internetmainonta ja sähköinen kaupankäynti ovat kehitty
neet ennakoitua hitaammin.Graafisella alalla paperinhinnat kohosivat 2-3%. Kysyntätilan
teessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia edellisvuoteen nähden.ALPRESS
Alma Median lehtien kustantaminen on keskitetty pääosin Alpress-
liiketoimintaryhmään. Vuoden aikana Alpressistä irrotettiin Kaup
palehti, jonka tuotteiden ympärille muodostettiin Business Infor
mation Group. Toimintaympäristö oli molemmille liiketoimintaryh
mille suotuisa.Lehdistä kuutena päivänä viikossa ilmestyvä Iltalehti on
valtakunnallinen lehti. Alpressin seitsenpäiväiset sanomalehdet
ovat Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat ja
Kainuun Sanomat, jotka kaikki ovat alueellisia ykköslehtiä. Näiden
lehtien lisäksi Alpress julkaisee 17 paikallislehteä ja seitsemää
kaupunki- ja ilmaisjakelulehteä. Alpressin sanomalehtien yhteen
laskettu levikki on noin 500 000 kappaletta ja kaupunki- ja
ilmaisjakelulehtien painos on noin 175 000 kappaletta. Yhteensä
lehdillä on yli 1,5 miljoonaa lukijaa. Alpressin markkinaosuus
Suomen päivälehtien yhteenlasketusta levikistä on 22%.Vuoden aikana Alpress nosti omistusosuutensa Lapin Kansa Oy:ssä 76
%:iin, Pohjolan Sanomat Oy:ssä 92%:iin ja Kainuun Sanomain Kirja
paino Oy:ssä 92%:iin.Lehtien levikit ja levikkituotot kasvoivat yleistä
markkinakehitystä nopeammin. Alpressin suurista lehdistä
Iltalehti, Aamulehti ja Satakunnan Kansa kasvattivat levikkejään,
kun keskimäärin sanomalehtien levikit Suomessa laskivat vajaan
prosentin. Alpressin paikallislehtien yhteenlaskettu levikki
kasvoi lähes 2%. Alpressin lehtien levikkituotot kasvoivat yli 3%.Ilmoitustuotot kasvoivat keskimäärin 6%. Lehdittäin kehitys
vaihteli Aamulehden 8%:n kasvusta Kainuun Sanomien 3%:n
vähentymiseen. Ilmoitusten keskihinnoissa ei tapahtunut oleellisia
muutoksia.Liikevaihto oli 1083 Mmk (1069 Mmk). Vertailuvuoden luku sisältää
Pohjolan Sanomien ja Kainuun Sanomien painotoiminnan liikevaihtoa
34 Mmk. Alpressin liikevoitto oli 132 Mmk (123 Mmk). Erityisen
hyvin Alpressin lehdistä menestyivät Aamulehti ja Iltalehti.BUSINESS INFORMATION GROUP
Kauppalehden tuotteiden ympärille kootun Business Information
Groupin vuosi oli hyvä. Huolimatta aggressiivisesta kilpailutilan
teesta taloussanomalehtimarkkinoilla, Kauppalehti on onnistunut
kasvattamaan levikkinsä kaikkien aikojen ennätykseen. Kauppalehden
levikki kasvoi 3% edellisvuodesta. Lehden levikkituotot nousivat
6%, joten levikinkasvu on toteutettu terveeltä pohjalta.Suomen talouden voimakas kasvu antoi hyvän pohjan business-to-bu
siness-markkinoilla toimivalle Kauppalehdelle ilmoitusvälineenä.
Lehden ilmoitustuotot kasvoivat 4%.Vuoden aikana perustettuun Business Information Groupiin ostettiin
yritysanalyyseja tuottava Balance Consulting Oy. Tällä ei ollut
vielä merkittävää vaikutusta ryhmän liikevaihtoon ja tulokseen.
Kauppalehti omistaa 50% Suomen Uutislinkki Oy:stä, joka tuottaa
mm. MTV3-kanavan talousuutiset. BIG on Baltian johtavan
uutistoimiston Baltic News Servicen suurin omistaja 26%:n
osuudellaan.BIG:n liikevaihto kasvoi 9% 252 Mmk:aan ja liikevoitto 6% 52
Mmk:aan.BROADCASTING
Alma Median televisio- ja radioliiketoiminnoista vastaa
Broadcasting-liiketoimintaryhmä. MTV Oy vastaa maanpäällisen MTV3-
kanavan ja vuoden 2000 helmikuussa aloittaneen kaapelikanava
TVTV!:n liiketoiminnoista. Ryhmään kuuluvat myös osakkuusyhtiöinä
Ruotsissa toimiva TV4 AB (23,8%) ja markkinointinimellä Radio
Nova tunnettu Oy Suomen Uutisradio Ab sekä
digitaalitelevsiotoimintaa varten perustetut CITY-TV -yhtiöt ja
Suomen Urheilutelevisio Oy. Alma Media omisti aikaisemmin 48%
radio Novasta, mutta se nosti omistusosuutensa 61%:iin
joulukuussa 2000.Television katselu lisääntyi vuonna 2000 4% eli 7 minuuttia 2
tuntiin 48 minuuttiin. MTV saavutti strategiansa mukaisesti
korkean 40%:n katsojaosuuden sekä kokonaiskatselusta että prime
time -katselusta.Televisiomainontaan käytettiin Suomessa 1,3 miljardia markkaa. Te
levisiomainonta lisääntyi yleistä mainonnanmäärän lisäystä vähem
män eli 4%. Televisiomainonnan markkinaosuus mediamainonnasta
aleni lievästi ja oli edelleen vajaat 20%. MTV3-kanavan osuus
Suomen televisiomainonnasta oli 75% (83%). MTV:n mainosajan
myynti oli 942 Mmk (1013 Mmk).Televisiomainonta ei kehittynyt Suomessa odotusten mukaisesti vaan
se menetti markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. MTV saavutti
kanavillaan katsojaosuustavoitteensa sekä kokonaiskatselusta että
prime timesta. Vaikka kaupallisten tv-kanavien katselu lisääntyi,
MTV ei onnistunut säilyttämään markkinaosuuttaan televisiomainon
nasta. MTV:ssä onkin käynnistetty useita toimenpiteitä asiakaspal
velun ja mediamyynnin tehostamiseksi. Kiristynyt kilpailu on nos
tanut sekä kotimaisten ohjelmatuotantojen että ulkomaisten osto-
ohjelmien hintoja. Vuoden aikana MTV on keventänyt kustannusraken
nettaan ja ulkoistanut toimintojaan. Vuoden aikana käynnistettiin
koko konsernia
- Julkaistu: 15.2.2001 klo 08:00
- Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet