CannesPAAKUVA

Näin teet maailman parasta markkinointia

Millaiset brändit tekevät maailman parasta markkinointia? Parhaiten erottautuvia ja halutuimpia yrityksiä ovat tällä hetkellä ne, jotka toimivat vastuullisesti – ja joilla on olemassaolon tarkoitus.

Menestysresepti on selkeä: Tuo rohkeasti esiin teemoja, jotka puhuttelevat ihmisten halua toimia epäitsekkäästi muiden hyväksi. Tällaiset yritykset vetävät yleisöt mukaan keskusteluun ja saavat heidät sitoutumaan brändiinsä. Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurio on useana vuonna analysoinut Cannes Lions -tapahtuman palkittuja ja tänäkin vuonna kilpailussa voittoja kahmivat brändit, joiden kampanjoissa korostuivat vastuullisuus ja merkityksellisyys.

Palkittujen töiden joukossa oli muun muassa ranskalainen Addict Aide -kampanja, jolla haluttiin herättää keskustelua nuorten alkoholin käytöstä. Kampanjan aikana nuori ranskalaismalli Louise Delage postasi kuuden viikon ajan kuvia Instagramiin. Vasta kampanjan päätteeksi tilin seuraajia shokeeratiin paljastamalla, että kyseessä oli keksitty henkilö sekä huomauttamalla, että seuraajilta oli jäänyt pääosin huomaamatta se, että Delagen jokaisessa kuvassa oli mukana alkoholia. Kampanjalla saavutettiin miljoonien yleisö ja saatiin kiinnitettyä huomiota usein peiteltyyn ongelmaan.

Vastuullisuus ja ihmisten altruismiin vetoaminen ovat olleet nousussa myös aiempina vuosina. Menestyminen uskottavalla ja puhuttelevalla vastuullisuusviestillä on myös mahdollista myös muillekin kuin vain järjestöille, myös korporaatioille. Kurion mukaan kolmen viime vuoden aikana kolmannes vastuullisuuskärjellä voittaneista kampanjoista on ollut kaupallisten brändien toteuttamia.

Sosiaalinen media kampanjan keskiöön

Kurion luovan johtajan, Jari Lähdevuoren mukaan sosiaalinen media oli avainroolissa jo 76 prosentissa Cannesin voittajakampanjoista. Kasvua oli kertynyt vielä viime vuodestakin, jolloin palkituista kampanjoista 63 prosenttia rakentui sosiaalisen median ympärille.

’’Viimeistään nyt on selvää, että maailman markkinointikärkeen ei ole asiaa, ellei sosiaalinen media ole markkinoinnin ytimessä’’, sanoo Lähdevuori.

Sosiaalinen media näkyi tämän vuoden voittajakampanjoissa hyvin monipuolisesti, lähtien yleisön kuuntelusta ja yksittäisistä viraalivideoista, päätyen mittaviin, integroituihin mainoskampanjoihin, jotka oli suunniteltu sosiaalinen media edellä.

’’Yllättävää kyllä, mutta vaikka alalla puhutaan paljon vaikuttajamarkkinoinnista ja yhteistyöstä bloggajien, tubettajien ja muiden some-vaikuttajien kanssa, vain murto-osa (6 %) palkituista kampanjoista hyödynsi sosiaalisen median vaikuttajia’’, Lähdevuori sanoo.

Online ja offline kohtaavat

Tämän vuoden Cannes-voittajissa silmiinpistävää oli myös se, kuinka sosiaalista mediaa hyödyntäviin kampanjoihin oli yhdistetty jokin reaalimaailman elementti. Jopa 64 prosenttia voittajatöistä yhdisti onnistuneesti online- ja offline-maailmat.

Cyber- sekä Terveys ja hyvinvointi -kategorioiden Grand Prix -palkinnot voittanut Meet Graham oli hyvä esimerkki kampanjasta, joka ulottui myös verkon ulkopuolelle. Australialaisessa kampanjassa haluttiin herätellä ihmisiä uudella tavalla liikenneturvallisuuteen. Yksi kampanjan elementeistä oli taiteilijan suunnittelema interaktiivinen veistos, joka havainnollisti, millainen voisi olla ihmiskeho, joka selviytyisi liikenneonnettomuuksista. Kampanjasta tuli maailmanlaajuinen ilmiö ja Graham kiertää Australian gallerioita edelleen, vielä yli vuosi kampanjan käynnistymisen jälkeen.

Kurio on koonnut “World Class Lessons on Social Media Marketing” -raporttia Cannes Lions -voittajista vuodesta 2012 lähtien. Tänä vuonna raporttia varten analysoitiin 673 Cannes-voittajaa. Kaikkiaan viimeisen kuuden vuoden aikana Kurio on analysoinut noin 3600 voittajatyötä. Myöhemmin syksyllä osoitteessa canneslions.com julkaistaan vielä videosarja, jossa suunnittelijat avaavat tarkemmin voitokkaiden some-kampanjoiden toteutusta.
  • Päivämäärä: 12.9.2017, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Trendit
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Etuovi_kaupunki_thumbnail

Etuovi.com selvitti: Kysyntä asuntomarkkinoilla vireää, yhteydenotot myyjiin huipputasolla elokuussa

Alma Mediaan kuuluvan Etuovi.com -asuntopalvelun mukaan kysyntä asuntomarkkinoilla on ollut varsin vireää perinteisesti hiljaisena pidettynä kesäaikana.

Trendit
global_rekry_270x203

Kuhina Euroopan työmarkkinoilla kansainvälistää rekrytointia

Rekrytointimarkkinoilta ei ole viime vuosina totuttu kuulemaan hyviä uutisia. Nyt edessä on kuitenkin positiivisempia näkymiä. Rekrytointi kansainvälistyy ja erityisesti itäisessä Keski-Euroopassa työmarkkinat käyvät kuumina.

Trendit
TOP5_artikkelit_2016_thumbnail

Alman uutishuoneen luetuimmat jutut 2016

Listasimme vuoden 2016 suosituimmat jutut Alma Median uutishuoneella. Luetuimpien artikkelien joukkoon mahtui juttuja digitaalisuudesta, markkinoinnista ja erilaisista mainosratkaisuista, kuten sisältömarkkinoinnista.

Trendit
sisältömarkkinointi_thumbnail

Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan hyötymarkkinointia

Sisältömarkkinointi on voimakas trendi, josta odotetaan tulevaisuudessa merkittävää kasvua. Mutta vain pitkäjänteinen työ, riittävän laadukkaasti ja asiakasta kuunnellen tehdyt sisällöt ratkaisevat.

Trendit