Alma Media > Mainostajalle > Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan
Markkinoinnin trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä kiihtyvään tahtiin, tartumme aiheeseen uudelleen. Miten alkuvuoden trendiennustuksissa on onnistuttu? Katso, mistä edelleen puhutaan.

1. Puhuvia päitä ruudulla jatkossakin?

Mikä on tapahtumien tulevaisuus – tai paremminkin millainen? Koronarajoitusten purkamisen jälkeen on taas mahdollista järjestää massatapahtumia ja ihmisillä tuntuu olevan tarve sosiaalisiin tilanteisiin, mutta entä ammattitapahtumiin?

Moni tapahtumajärjestäjä pohtii, mitä uutta ja mahtavaa pitää tarjota, jotta osallistujat saadaan tulemaan paikan päälle. Tähän emme todennäköisesti tule näkemään suuria ratkaisuja vielä vuonna 2022.

On jännittävää seurata, mihin teknologia ja yleisön halukkuus taipuvat. Tuleeko lisää uusia semi-webinaareja, nähdäänkö enemmän saumatonta kanavien yhteensovittamista ja interaktiivista hybridiosallistumista tai jotain aivan muuta?

Verkostoidu ja inspiroidu eturivin päättäjien kanssa: Alma Business Events >>

Vaikuta ja inspiroidu - Alma Business Events

2. Liikkuva kuva taistelee kuluttajien huomiosta

Videot, suoratoistot, some ja varsinkin se TikTok. Liikkuva kuva on siirtymässä ja osittain siirtynyt jo uusiin kanaviin perinteisen tv:n ulkopuolelle kännyköihin ja suoratoistopalveluihin.

Videosisällöt kiinnostavat yhä enemmän ja niihin myös panostetaan, mutta erottumiskeinoja täytyy todellakin luovia. Kuluttajan ei ole enää ”pakko” kuluttaa mitään sisältöä vain ajankulumisen vuoksi, sillä tarjolla on jo kaikkea kaikille ja aina tilanteeseen sopiva media tai kanava.

Toivottavasti kaikille sisällöille ja kanaville löytyy ajan myötä oma paikkansa tässä sisältöjen tuhdissa maailmassa.

Ylläty videotuotannon helppoudesta: Alma Brand Studio loihtii menestystarinoita >>

Alma Brand Studio - pistä videoammattilaiset töihin

3. Ostamisen uudet mahdollisuudet

Live shopping on vuorovaikutteista shoppailua, jossa ostoksia tehdään verkkokaupassa kotisohvalta livelähetyksessä esimerkiksi brändin edustajan tai vaikuttajan kanssa. Kysymyksiä ja vinkkejä on siis mahdollista saada ihan suoraan asiantuntijoilta.

Nousussa on myös social shopping, jossa sosiaalisen median alusta on myös virtuaalinen kauppakeskus. Tuotevideoita, suositteluita ja esittelyitä nähdään yhä enemmän vaikuttajien esitteleminä esimerkiksi Instagramissa, ja ostoksille pääsee suoraan omalta feediltä.

Kuluttajille on siis tarjolla uudenlaisia shoppailuelämyksiä ja ostotapoja live ja social shoppingin muodossa, voisi puhua jopa ostamisen hybridimalleista. Tavallinen verkko-ostaminen alkaakin näyttää kahteen edellä mainittuun tapaan varsin passiiviselta ja yksinäiseltä tavalta käydä ostoksilla.

Miten kuluttajien ostorutiinit muuttuvat: Alma Talk – Retail Buying Study 2022 >>

Retail Buying Study seuraa muuttuvaa ostokäyttäytymistä

4. Kun todellisuus ei enää riitä

Siinä missä VR (Virtual Reality) vie käyttäjän toiseen maailmaan, puolivirtuaalinen maailma AR (Augmented Reality) taas on lisätty todellisuus, jossa todelliseen maailmaan lisätään virtuaalista sisältöä.

AR on jo tunnettua suositusta Pokémon GO -pelistä, jossa hahmoja kerätään puhelimen näytöltä reaaliaikaisesti oikeassa ympäristössä liikkuen. Mutta AR-teknologiaa voi hyödyntää myös markkinoinnissa ja uudenlaisissa keinoissa olla vuorovaikutuksessa.

Esimerkkinä Ikea Place -sovellus, jonka avulla voit tuoda huonekalun virtuaalisesti omaan kotiisi, ja nähdä miltä se näyttää ennen tuotteen ostamista.

Emme voi kuin odottaa toiveikkaana, mitä mahdollisuuksia AR-teknologia tuo kaupallisen alan lisäksi esimerkiksi rakennusalalle, koulutuksiin ja lääketieteelle.


5. Vastuullisuus on kestoaihe

Vastuullisilla toimenpiteillä on laajat vaikutukset: vastuullisuudella saavutetaan kilpailuetua, sillä se vaikuttaa maineeseen ja brändiin, mutta se myös luo vahvaa arvopohjaa ja vaikuttaa koko henkilöstön hyvinvointiin.

Vastuullisuus on toki aina ollut tärkeää, mutta vuosien kuluessa siitä on tullut jopa trendikästä. Alkaa olla aika lunastaa vastuullisuuslupauksia ja näyttää oikeita, aitoja tekoja. Pelkkä päälle liimattu vastuullisuusleima ei mene enää kuluttajille läpi.

Tulevaisuutta ajatellen myös oman henkilöstön sitouttaminen vastuulliseen ajatteluun ja toimintaan sekä perehtyminen vastuullisuusviestintään kannattaa aloittaa viimeistään nyt, sillä moni muu on matkan jo aloittanut.

Sinituote huomioi vastuullisuuden jo tuotekehityksessä:
Brand Talk 2022 – vuoden arvostetuimmat brändit >>

Miten vastuullisuus näkyy markkinoijien työssä:
Alma Talk – vastuullisuuden markkinointi >>


Katso myös:
Kolmen toimistojättiläisen ennustuksia markkinoinnin trendeistä alkuvuonna 2022:
Alma Talk – markkinoinnin trendit 2022 >>

  • Julkaistu: 16.9.2022, 08:19
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: markkinointi, trendit

Näistä trendeistä puhutaan:
1. Tapahtumien tulevaisuus
2. Liikkuva kuva
3. Live ja social shopping
4. AR, lisätty todellisuus
5. Vastuullisuus

Jaa artikkeli