Alma Media > Mainostajalle > Alma Talk > Retail Buying Study 2022
Retail Buying Study 2022

Retail Buying Study 2022

Pohjoismaiden suurin kaupan alan tutkimus Retail Buying Study on taas täällä. Mikä on muuttunut korona-ajan jälkeen kuluttajien ostokäyttäytymisessä vai onko mikään? Kenen verkko-ostoskori on tällä hetkellä suurin, ja mitä se pitää sisällään? Myös aivan uusi ostajaryhmä on tunnistettu. Nyt tulevat digiboomerit!

Katso tallenne Alma Talkista artikkelin lopusta.

Miten milleniaalit, sukupolvi X ja boomerit ostavat?

Retail Buying Study on kattava kaupan alan tutkimus, joka seuraa milleniaalien, sukupolvi X:n ja boomereiden muuttuvaa ostokäyttäytymistä. Tulokset ovat jännittäviä, sillä nyt on nähtävissä uusia trendejä pitkän etätyöajan ja koronarajoitusten jälkeen, ja kun maailmalla vallitsee jälleen uusia epävarmuustekijöitä. Autamme sinua ymmärtämään muutoksia sekä tunnistamaan trendin, mihin suuntaan kuluttaminen on menossa ja mikä vaikutus tällä kaikella on kauppaan. 

Retail Buying Study -tutkimuksessa eritellään neljä ostajatyyppiä:

Webroomers etsivät inspiraatiota verkosta, ostavat kivijalasta.

Store shoppers etsivät inspiraatiota kivijalasta, ostavat kivijalasta.

Online shoppers etsivät inspiraatiota verkosta, ostavat verkosta.
Showroomers etsivät inspiraatiota kivijalasta, ostavat verkosta.

Nyt tulevat digiboomerit!

Tutkimus kertoo, että käytännössä jokainen fyysiseen myymälään astuva asiakas on myös digitaalinen asiakas. Nimittäin niiden osuus, jotka hakevat inspiraatiota netistä, mutta päätyvät fyysiseen kauppaan on ottanut suuren hypyn kolmessa vuodessa ja noussut 7 prosenttiyksikköä 46 prosentista 53 prosenttiin. Vastaavasti koko ostoprosessinsa fyysisessä liikkeessä tekevien määrä on romahtanut kolmessa vuodessa kolmanneksesta viidennekseen.

Boomereiden monikanavaisuus ilahduttaa, ja tutkimus tunnistikin aivan uuden ryhmän, niin sanotut digiboomerit, jotka edustavat jopa kolmasosaa ennen vuotta 1965 syntyneestä sukupolvesta. Boomerit aloittavat nyt ostoprosessinsa verkossa useammin kuin ennen pandemiaa, ja turvautuvat yhä vähemmän pelkkään fyysiseen kauppaan. 

Retail Buying Study on kaupan alan tutkimus, joka kattaa 13 kategoriaa:

Ostorutiinit muuttuvat, seuraako kauppa perässä

Ruuan verkkokauppa on tullut vauhdilla mukaan digijunaan, ja pandemia on edistänyt kaikkea digiostamista oikein toden teolla. Kuluttajien rutiinit muuttuvat, kun jopa autoja ostetaan puhtaasti verkosta.

Vaikka vielä verkosta ei olisi totuttu ostamaan, sieltä haetaan tuotetietoja, etsitään tuotteiden saatavuutta, vertaillaan hintoja ja haetaan inspiraatiota. Koko harkintapolku alkaa verkosta yhä useammin, joten myös tunnettuutta pitää rakentaa digitaalisissa kanavissa. Kuoleeko rakkaus kivijalkaan? Ei suinkaan. Kolme neljästä kivijalkamyymälään astuvasta asiakkaasta on ensin hankkinut tietoa ja inspiraatiota verkosta. Mikä saa siis kuluttajat yhä hakeutumaan fyysisiin kauppoihin?

Palaamme tutkimuksen tuloksiin tarkemmin tämän vuoden aikana. Kermat päältä on nähtävissä ja kuultavissa Alma Talkissa.

Katso Alma Talk -tallenne

Loading the player...

Retail Buying Study -tuloksia käy läpi Emilia Lillberg, Kuulas Helsinki.
Mitä suomalaiset markkinoijat voivat oppia Amazonista, tästä kertoo Gesa Wuestemann, Rufus/Mediabrands Finland.

Lisäksi Alma-studiossa ääneen pääsevät panelistit:
Martin Österberg, Head of Marketing, Polestar
Reetta Noukka, Chief Operating Officer, Finnish Design Shop
Laura Leskelä, Senior Customer Experience Manager, Kesko
Anne Terimo, Kaupallinen johtaja, Oda Suomi

Retail Buying Study on Mediabrands-ketjun Pohjoismaiden suurin kaupan alan tutkimus, jota on toteutettu Euroopassa vuodesta 2011 alkaen ja Suomessa vuodesta 2015 lähtien. Tutkimus tehdään tänä vuonna 11 Euroopan maassa ja kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa tutkimus perustuu 7 000 online-vastaajaan, 13 tutkittuun kategoriaan ja yli 200 kauppa- ja tuotebrändiin sekä vertailutietoon vuodesta 2015. Tutkimuksen toteutuksesta Suomessa vastaa Mediabrandsin asiakasymmärrys- ja tutkimustoimisto Kuulas Helsinki. https://www.retailbuyingstudy.fi/

  • Julkaistu: 25.5.2022, 15:17
  • Kategoria: Alma Talk, Mainostajalle
  • Teema: retail-buying-study

Jaa artikkeli