Liiketoimintamalli

Alma Medialla on liiketoimintaa neljässä liiketoiminta- ja raportointisegmentissä:

  • Alma Markets
  • Alma Talent
  • Alma News & Life
  • Alma Regions

segmenttikuvat_FI

Alma Median pääasialliset liikevaihdon lähteet ovat:

  • mainosmyynti sekä painetuissa sanomalehdissä että verkkopalveluissa,
  • sisältöjen myynti sekä painetussa että digitaalisessa muodossa
  • palvelumyynti

Liikevaihto_2015

Kustannusliiketoiminnan liiketoimintamalli

Perinteisin Alma Median liiketoiminta, julkaisuliiketoiminta, pitää sisällään Alma Aluemedian kustantamat paikallis- ja aluelehdet, Iltalehden liitelehtineen sekä Kauppalehden. Tämä liiketoiminta perustuu journalistisen sisällön kautta muodostuvaan suhteeseen lehden lukijan kanssa.

Lukijasuhde muotoutuu median kehittyessä moniulotteiseksi mediabrändin asiakkuudeksi, jonka lujuus vaihtelee satunnaisesta verkkosivuilla vierailusta painetun sanomalehden kestotilaukseen ja verkkopalvelujen hyödyntämiseen maksavana ja rekisteröityneenä käyttäjänä. Sisältömyynnin komponenteista painetun lehden sisältömyynti on Alma Mediassa laskevalla trendillä, ja digitaalisten sisältöjen myynti puolestaan kasvavalla uralla. 

Lukijat ja verkkokävijät muodostavat kullekin välineelle ominaiset kohderyhmät, jotka ovat puolestaan mainosmyynnin perusta. Näitä kohderyhmäkontakteja myydään sekä välinekohtaisesti että kokonaisuutena mainostajille.  Alman mediabrändien kokonaistavoittavuus on viime vuosina kasvanut voimakkaasti verkkosivustojen kävijämäärien kasvaessa. Digitaalisen mainosmyynnin osuus kaikesta mainosmyynnistä on selvässä kasvussa Alma Mediassa. 

Kustannusliiketoiminnassa kertyy myös palveluliikevaihtoa lähinnä paino- ja jakeluyhtiö Alma Manun palveluista Alma Median ulkopuolisille tahoille. 

Digitaalisten palveluiden liiketoimintamalli

Alma Median digitaalisten palvelujen Digitaalisten kuluttajapalvelujen asiakkaina on sekä yrityksiä että kuluttajia. Liiketoimintamalli perustuu niin sanotun luokitellun ilmoittelun kohdeilmoituksista perittäviin maksuihin, näkyvyysilmoitteluun palveluissa, palvelumyyntiin sekä hyötysisällöistä ja/tai palvelun käyttäjille suunnatusta mainonnasta kertyviin tulovirtoihin. 

Markkinaosuuksista kilpailtaessa brändin vetovoima ja sen ylläpitämiseksi tehtävä markkinointi on digitaalisessa ympäristössä ratkaisevan tärkeää. Alma Median kuluttajapalvelut ovat oman segmenttinsä tunnetuimpia brändejä niin Suomessa, Tšekin tasavallassa kuin muissa konsernin toimintamaissa.

Palvelujen suosio käyttäjien keskuudessa pohjautuu hyvään käytettävyyteen, sisältöjen ainutlaatuisuuteen ja monessa tapauksessa myös yhteisöllisyyden voimaan. Mainostajalle tämä merkitsee mahdollisuutta tavoittaa kohdennetusti oman alansa yritykset tai kuluttajat.