Toimitusjohtajan katsaus
Toimitusjohtajan katsaus 25.4.2025: Marketplaces vauhdittamassa kasvua
Alma Median liiketoiminta kehittyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä suotuisasti. Liikevaihto kasvoi yrityskauppojen tukemana 4,0 % 79,2 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto kasvoi 6,6 % 17,2 milj. euroon, 21,7 %:iin liikevaihdosta. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli 83,9 %. Konsernin mainosmyynti laski 5,5 %.
Rahoitusasemamme vahvistui: velkaantumisasteemme (gearing) oli kvartaalin lopussa 54,4 (59,8) ja omavaraisuusasteemme 50,5 (46,3) prosenttia.
Alkuvuonna kestokulutustavaroiden kysynnän piristyminen kotimaan markkinoilla tuki liikevaihdon kasvua. EKP:n tekemät ohjauskoron laskut ovat osaltaan vahvistaneet kuluttajien mahdollisuuksia toteuttaa kestokulutushankintoja. Globaalin talouden heilahtelut, tuontitullit ja niiden mahdollisesti aiheuttamat kansainvälisen kaupan vaikeudet saattavat vaikuttaa markkinoiden kehitykseen jatkossa.
Vauhditimme panostuksia palvelukehitykseen erityisesti Career- ja Marketplaces-segmenteissä
Alma Career -segmentin liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla 26,7 milj. eurossa. Oikaistu liikevoitto laski 5,9 % 9,8 milj. euroon, ollen 36,6 % liikevaihdosta. Paikallisin valuutoin liikevaihto laski 1,2 % ja oikaistu liikevoitto laski 6,3 %. Ensimmäisen kvartaalin laskutus paikallisin valuutoin kasvoi 1,9 % (Q1/2024: -4,9 %). Segmentin kannattavuutta painoivat yhteisen työpaikka-alustan kehityskustannukset sekä kasvaneet työvoimakustannukset päätoimintamaissa.
Segmentin toimintamaista Tšekissä ja Slovakiassa hyvä työllisyystilanne jatkui ja sen myötä työvoiman kysyntä pysyi vakaana. Edellisen kvartaalin tapaan pienten ja keskisuurten asiakkaiden segmenteissä rekrytoinnit kasvoivat, mutta myös suurempien asiakkaiden segmentissä nähtiin ensimmäisiä merkkejä kasvusta vallitsevasta epävarmuudesta huolimatta. Myös Kroatiassa työmarkkinan hyvä veto jatkui ja työttömien määrä laski edelleen viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Baltiassa ja Suomessa markkinatilanne jatkui vaikeana ja Career North -alueen liikevaihto laski edelleen 12,2 %, kun muualla oltiin vertailukauden tasolla.
Alma Marketplaces -segmentissä liikevaihto kasvoi Edilex- ja Netwheels- hankintojen vauhdittamana 17,5 % 26,9 milj. euroon. Liikevaihdon orgaaninen kasvu oli 8,9 %. Oikaistu liikevoitto nousi 26,4 % 7,4 milj. euroon ja oli 27,5 % liikevaihdosta. Yrityskauppojen myötä kulut nousivat 14,5 %. Jatkoimme vaimeasta markkinatilanteesta huolimatta kehitysprojekteja erityisesti autoilun ja asumisen digitaalisissa palveluissa keskittyen transaktionaalisen liiketoiminnan ja tekoälyavusteisen teknologian kehittämiseen. Mobility-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 14,3 % 8,8 milj. euroon. Ilman yrityskauppojen vaikutusta liikevaihdon kasvu oli 3,4 %. Real estate -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 20,3 % 10,1 milj. euroon. Asuntomarkkinan piristymisestä saatiin myönteisiä signaaleja erityisesti käytettyjen asuntojen kauppamäärien osalta.
Alma News Media -segmentin liikevaihto laski 2,7 % 25,8 milj. euroon. Aktiivisen kuluhallinnan johdosta oikaistut kulut laskivat 4,8 % ja oikaistu liikevoitto vahvistui 17,3 % 3 milj. euroon, 11,6 %:iin liikevaihdosta.
Segmentin mainonnan myynti laski 4,3 %. Kiinnostus uutisiin säilyi korkealla tasolla globaalin tullisodan myllerryksessä ja digitaalinen sisältöliikevaihto kasvoi 12,0 %. Myös listautumismarkkina alkoi viimein heräillä Helsingin pörssissä. Digitilauksia on nyt reilut 213 000 kappaletta. Digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi 60,5 %:iin. Videoiden määrää lisättiin Kauppalehdessä ja liikkuvan kuvan ratkaisuja kehitettiin edelleen.
Tekoäly kehittyy nopeasti – hyödynnämme edelläkävijänä sen mahdollisuudet
Vastataksemme asiakkaidemme ja kumppaneidemme muuttuviin tarpeisiin investoimme määrätietoisesti osaamiseen ja teknologiaan. Strategiamme keskiössä on liiketoiminnan jatkuva kehittäminen, kasvu ja skaalaus uusinta tekoälyteknologiaa hyödyntäen. Almassa on käynnissä kymmeniä tekoälyyn pohjautuvia hankkeita, joiden tavoitteena on tehostaa prosesseja, täydentää nykyisiä palveluita älykkäillä ominaisuuksilla ja tuoda markkinoille täysin uusia tekoälypohjaisia liiketoimintakonsepteja.
Generatiivisen tekoälyn käyttöönotto etenee vauhdilla kaikissa liiketoiminnoissamme. Hyviä esimerkkejä tästä ovat “Kysy Iltalehdeltä” sekä Etuovi.com-sovelluksen “Hae omin sanoin” -ominaisuudet, jotka ovat jo saatavilla beta-vaiheen palveluina.
Kai Telanne
Toimitusjohtaja

”Strategiamme keskiössä on liiketoiminnan jatkuva kehittäminen, kasvu ja skaalaus uusinta tekoälyteknologiaa hyödyntäen.”