Yhä useampi työnhakija on mobiili
Rekrytointisivustojen mobiileista kävijöistä hukataan suuri osa, jos työtä tarjoavan työnantajayrityksen hakusivusto ei mukaudu mobiiliin selailuun.
Samalla kun työnhaku siirtyy yhä vahvemmin verkkoon,
siitä tulee myös yhä mobiilimpaa. Viime vuoden aikana verkkosisältöjen
mobiiliselailu kasvoi maailmanlaajuisesti 23 prosenttiin kaikesta
verkkoselailusta. Vuoteen 2017 mennessä mobiilin osuus ohittaa selailun
pöytäkoneella, kertoo Adobe Digitalin tuore selvitys.
Monster.fi-työnhakupalvelun verkkokävijöistä yli 40
prosenttia selailee sisältöjä mobiilisti.
”Yllättävän monella yrityksellä on vielä kehitettävää omien
rekrytointisivujensa toimivuudessa”, kertoo Marja Pylkkänen Monster.fistä.
Pylkkäsen mukaan tämä merkitsee hukattuja
mahdollisuuksia. Rekrytointisivujen konversioaste eli sivujen kautta
lähetettyjen työhakemusten osuus käynneistä on pöytäkoneella keskimäärin 8
prosenttia mutta mobiilisti vain 1,5 prosenttia. Luku perustuu yhdysvaltalaisen
verkkorekrytointiin erikoistuneen tutkimus- ja palveluyhtiö Appcastin
tutkimusaineistoon.
”Mobiili on yleisesti aktivoivin väline, joten rekrytointisivujen
sisältö kannattaisi miettiä todella huolellisesti”, Pylkkänen huomauttaa.
Paras sisältö mukautuu mobiiliin
Responsiiviset verkkosivustot mukautuvat automaattisesti
mobiiliselaimelle. Pelkkä responsiivisuuskaan ei välttämättä riitä tavoittamaan
kävijöitä. Esimerkiksi pitkiä tekstejä ei mobiilissa jakseta lukea.
”Mobiilissa sisällön pitää olla napakkaa ja tekstin
lyhyttä”, Pylkkänen kuvailee.
Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, miten
yrityksen sähköinen työnhakulomake toimii. Appcastin Yhdysvalloissa tekemän
tutkimuksen mukaan hakijoiden määrä putoaa 75 prosenttia, jos hakulomakkeen
täyttäminen kestää yli 15 minuuttia. Tutkimuksessa analysoitiin 250 000
työnhakijan käyttäytymistä.
”Onko tarpeen kysyä hakulomakkeessa kaikki
mahdollinen? Riittäisivätkö esimerkiksi perustiedot tai ansioluettelo tai jopa
pelkkä kiinnostuksen ilmaiseminen?” kysyy Pylkkänen.
Huippuasiantuntijoita haettaessa jo pelkkä
yhteydenottolupa voi olla riittävä.
Pylkkänen kehottaa hyödyntämään mobiilissa erilaisia
sisältötyyppejä. Esimerkiksi video on kasvattanut suosiotaan tasaisesti viime vuosina.
Yhdysvaltalaisen Reelseo-markkinointiyhtiön tuoreen tutkimuksen mukaan
esimerkiksi verkkokaupassa yli 70 prosenttia tuotevideon katsoneista
asiakkaista ostaa tuotteen. Jos mobiilioptimointi olisi kohdallaan, sama
suhdeluku voisi päteä myös työnhakusivuja selaileviin työnhakijoihin.
Helpompaa työnhakua mobiililaitteella
Mobiiliselailun kasvu näkyy Monsterin ja Alman
tytäryhtiöissä myös muualla Euroopassa. Virossa mobiilisti jätettyjen
hakemusten määrä on tuplaantunut vuodessa ja on nyt 6,7 prosenttia kaikista hakemuksista.
”Uskomme, että mobiilihaku tulee vallitsevaksi ja että
siitä tulee helpompaa kuin tähän asti. Esimerkiksi ansioluettelon lähettäminen
ei varmasti jatkossa ole tarpeen, vaan on löydettävä helpompia tapoja kiinnostuksen
ilmaisemiseen”, toteaa Andres Junkur
CV-Onlinesta.
Tšekkiläinen LMC s.r.o. on juuri lanseerannut
uuden mobiiliapplikaation. Applikaatio hyödyntää sijaintitietoa, ja
työnhakijalle suositellaan hänen määrittelemänsä osoitteen lähistöllä avautuvia
työpaikkoja.
”Myös Jobs.cz- and Prace.cz -työnhakusivustot
muokataan täysin responsiivisiksi, koska mobiilista on tulossa ensisijainen
kanava aktiivisille työnhakijoille. Kiinnitämme erityistä huomiota myös
konversioon”, kertoo Milan Jasny Tšekin
paikallisyhtiöstä LMC:stä.
Milan Jasny
Serbiassa toimivan Alman tytäryhtiön portaalin Poslovi
Infostudin liikenteestä 35 prosenttia tulee mobiilista. Tänä vuonna luvun
odotetaan nousevan jopa 50 prosenttiin. Paikalliseen Android-sovellukseen on
tulossa uusi ominaisuus, jonka avulla voi hakea työpaikkaa suoraan.
Kroatiassa hyödynnetään työnhaussa erityisesti
sosiaalisen median kanavia.
”Olemme lisäksi kehittäneet portaalimme
responsiivisuutta mieluummin kuin lanseeranneet mobiilisovelluksia, sillä
Kroatian kaltaisessa pienessä maassa ihmiset kyllästyvät mobiiliapplikaatioihin
nopeasti”, kertoo Igor Žonja Tau Onlinesta.
Päivämäärä: 8.3.2016
Teema: Monikanavaisuus
Teksti: Johanna Hytönen