Alma Media > Tietosuoja > Tietosuoja-2019

Yksityisyydensuoja Alma Mediassa

Olemme poistaneet vanhan henkilötietolain (523/1999, kumottu 1.1.2019 voimaantulleella tietosuojalailla 1050/2018) mukaiset rekisteriselosteet ja tietosuojaselosteet. Niiden sijaan löydät jatkossa yleisen tietosuojainformaation alla olevasta kuvauksesta.  

Tietosuojakuvaus

Me Alma Media –konsernissa (”Alma”) arvostamme yksityisyyttäsi ja pyrimme tarjoamaan sinulle turvallisen ja varman käyttökokemuksen. Samanaikaisesti haluamme ymmärtää tarpeitasi ja mielenkiinnon kohteitasi sekä luoda sinua kiinnostavaa sisältöä. Keräämällä dataa useasta eri lähteestä ja hyödyntämällä sitä innovatiivisesti voimme tuottaa lisäarvoa niin palveluidemme käyttäjille kuin mainostaja-asiakkaillemme. 

Tässä tietosuojakuvauksessa kerromme tarkemmin, miten Alma Media Oyj:n alaiseen konserniin kuuluvat yhtiöt keräävät ja käyttävät henkilötietoja. 

Palvelemme rekisteröityjä ensisijaisesti liiketoiminta-alueittain. Alman liiketoiminta-alueita ovat: Alma Talent, Alma Consumer ja Alma Markets. Kuhunkin liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yhtiöt toimivat yhteisrekisterinpitäjinä keskenään yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa.

Alma Talentin asiakas- ja markkinointirekisterin rekisterinpitäjä (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Talent Oy (y-tunnus 0869288-1)

Alma Consumerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa): 

  • Alma Media Kustannus Oy (y-tunnus 2442233-9)
  • Alma Media Suomi Oy (y-tunnus 0869290-2)
  • Alma Manu Oy (y-tunnus 1058025-6)
  • Rantapallo Oy (y-tunnus 2297415-6)
  • Kotikokki net Oy (y-tunnus 2192628-3)

Alma Marketsin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

  • Alma Mediapartners Oy (y-tunnus 2307556-6)
  • Alma Career Oy (y-tunnus 1482646-0)

Kun käytät jotakin sivustoa, tuotetta tai palvelua, jonka jokin yllä mainituista yhtiöistä tarjoaa, ovat kyseiseen samaan liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yllä luetellut yhtiöt yhteisrekisterinpitäjiä tietojesi osalta. Alman tuotteet ja palvelut löytyvät täältä. Lisätietoja Alman eri yhtiöiden roolista saa tämän tietosuojakuvauksen kappaleesta ”Miten ja milloin Alma toimii yhteisrekisterinpitäjänä”.

Alma Marketsiin kuuluvan Alma Career Oy:n alainen Monster.fi-palvelu tarjotaan yhteistyössä yhdysvaltalaisen Monster Worldwide, Inc. -yhtiön kanssa, joka toimii ko. palvelun osalta Alma Career Oy:n lisäksi itsenäisenä rekisterinpitäjänä. Kyseiseen palveluun tämän tietosuojakuvauksen lisäksi sovellettava Monsterin tietosuojakäytäntö löytyy täältä. 

Pyydämme tutustumaan tähän tietosuojakuvaukseen.  Tämän tietosuojakuvauksen tarkoituksena on täyttää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja muun soveltuvan tietosuojalainsäädännön vaatimukset sekä koota yhteen Alman tietosuojainformaatio. 

Huomioithan, että palvelumme voivat sisältää linkkejä ulkopuolisiin sivustoihin. Emme voi kontrolloida näitä sivustoja, eikä tämä tietosuojakuvaus koske näitä ulkopuolisia sivustoja. Suosittelemme käyttämään harkintaa selaillessasi internetiä sekä tutustumaan jokaisen sivuston yksityisyydensuojakäytäntöihin erikseen. 

  • 1 Millaisia tietoja käsittelemme?

    Asiakkainamme on niin kuluttajia kuin yrityksiä. Käsittelemme kuluttaja-asiakkaidemme lisäksi henkilötietoja potentiaalisista kuluttaja-asiakkaistamme sekä asiakasyritystemme ja potentiaalisten asiakasyritystemme työntekijöistä ja muista edustajista.

    Jaamme käsittelemämme tiedot henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, evästeillä ja muilla tekniikoilla havainnoituihin verkkokäyttäytymistietoihin, sijaintitietoihin, kysely- ja paneelitietoihin sekä edellä mainituista tiedoista johdettuihin tietoihin. Lisäksi käsittelemme Alma Talent Tietopalveluissa erilaisia yritys-, henkilö- ja kiinteistötietoja.

    Voimme yhdistää havainnoituja tietoja muihin tietoihisi sekä rikastaa antamillasi tiedoilla havainnoituja tietoja jäljempänä tarkemmin kuvatuin tavoin. Henkilötietoja käsittelemme vain siltä osin kuin se on tarpeellista määriteltyjen tarkoitusten toteuttamiseksi.

    Kaikki toimintamme ei edellytä tiedon käsittelyä tunnistavassa muodossa. Mikäli tunnistettavuus ei jossain tilanteessa ole tarpeen, tietoja voidaan esimerkiksi tuotekehityksessä käsitellä muun muassa koostetusti tai anonyymissä muodossa.

    Keräämme tyypillisesti seuraavia tietoja:

    Kuluttaja-asiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot: 

    1. Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite;
    2. Demografiatiedot, kuten asuinmaa, siviilisääty, syntymäaika, sukupuoli, kieli, ansiotaso ja varallisuuteen liittyvät tiedot, arvo tai ammatti, työantajan tiedot;
    3. Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten palveluissa tekemäsi tai niiden avulla tehdyt tarjouspyynnöt, tilaukset ja ostot Almalle tai Alman palvelujen kautta palvelujaan kilpailutukseen tai muutoin tarjoaville yhteistyökumppaneille, ostoprosessin eri vaiheet ja tapahtumat, tiedot julkaistuista ilmoituksista ja ilmoituksen kohteesta, asiakasnumero, laskutukseen ja perintään liittyvät tiedot (valittu maksutapa ja maksuvälineiden yksilöintitiedot, henkilötunnus luotolla myytäessä), yhteydenotot ja reklamaatiot, asiakaspalvelupuheluiden, valvontakameroiden tai chatbotien kanssa käytyyn viestintään liittyvät tallenteet. Mikäli hyödynnät maksullisia palveluitamme, voimme suostumuksellasi tallentaa korttitiedon salatussa muodossa kolmannen osapuolen järjestelmään jatkoveloitusten mahdollistamiseksi. Itse tallennamme luottokorttimaksujen osalta luottokortin tyypin, vanhenemispäivän sekä kortin neljä viimeistä numeroa. Verkkomaksujärjestelmien osalta tallennamme tallennettuun korttiin liittyen geneerisen tunnisteen, jota käyttämällä voidaan korttiin kohdistaa maksuja. Verkkopankkimaksujen osalta tallennamme maksussa käytetyn viitenumeron sekä pankin tunnisteen;
    4. Muut palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset ja salasanat, nimimerkki, palveluiden avulla tekemäsi vertailut ja haut, kohdennetut edut ja kampanjat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet, tuottamasi tai sinua koskeva aineisto (esim. rekisterinpitäjään liittyvässä sosiaalisessa mediassa tuotettu aineisto ja viestintä), käytössä olevat kirjautumispalvelut (esim. Facebook Connect) ja tieto siitä, mihin kirjautumispalvelun käyttäjätiliin käyttäjän tili on kytketty;
    5. Valintoihin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät tiedot, kuten suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot;
    6. Palvelussa antamasi kommentit ja arvostelut, mikäli annat ne omalla nimelläsi tai sinuun yhdistettävissä olevalla nimimerkillä. Huomioithan, että mikäli jätät kommentteja tai arvosteluja hyödyntäen ulkoisia kirjautumispalveluja (esim. Facebook Connect), tapahtuu se kyseisen kirjautumispalvelun profiilitiedoillasi ja muut käyttäjät näkevät profiilisi kommenttiesi ja arvosteluja yhteydessä. Kommentteja ja arvosteluja ei hyödynnetä muihin tarkoituksiin kuin kommentoinnin tai arvostelun toteuttamiseen. Yritysasiakkaiden henkilökohtaisesti tunnistavat tiedot: 
    7. Perustiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite;
    8. Työnantajan tiedot, kuten työnantajan nimi, y-tunnus, toimiala ja yhteystiedot;
    9. Tehtäviin ja asemaan liittyvät tiedot, kuten vastuualue ja hallituksen jäsenyys;
    10. Palveluiden käyttöön liittyvät tiedot, kuten käyttäjätunnukset ja salasanat, uutiskirjeiden ja markkinointiviestien avaaminen ja sen johdosta tehdyt toimenpiteet;
    11. Asiakkuuteen liittyvät tiedot, kuten tilaukset, Alman palveluissa tarjotut yrityksen tuotteet ja palvelut ja niihin liittyvät käyttö- ja hallinnointioikeudet, laskutustiedot, yhteydenotot ja reklamaatiot;
    12. Valintoihin ja mielenkiinnonkohtaisiin liittyvät tiedot, kuten suoramarkkinointisuostumukset ja -kiellot, tiedot mielenkiinnonkohteista.

    Potentiaalisten asiakkaiden tiedot:

    Potentiaalisista asiakkaista, kuten palveluistamme mahdollisesti kiinnostuneista henkilöistä tai entisistä asiakkaistamme, käsittelemme tyypillisesti tiedot nimestä, yhteystiedoista, iästä, sukupuolesta, äidinkielestä, arvosta tai ammatista sekä muusta tunnistetiedosta, kuten kohderyhmätiedosta. Potentiaalisten yritysasiakkaiden yhteyshenkilöistä käsittelemme lisäksi henkilön työtehtäviin liittyviä tietoja, kuten asema tai vastuualue yrityksessä.

    Evästeillä ja muilla tekniikoilla havaitut tiedot:

    Keräämme automaattisesti tietoja siitä, miten käytät Alman sivustoja ja mobiilisovelluksia (esim. vierailun kesto ja ajoittuminen sekä minkä hakulauseiden ja -sanojen sekä hakukoneen kautta vierailu on linkitetty) sekä millä sivustoilla ja sivustojen alueilla vierailet. Näiden lisäksi keräämme päätelaitettasi koskevia teknisiä tietoja (mukaan lukien IP-osoite, laitteen ID-tunnus, fyysinen sijainti, selain, operaattori ja käyttöjärjestelmätyyppi sekä niihin liittyvät URL-osoitteet). Tiedot kertyvät automaattisesti palvelinlokeihin tai niitä kerätään käyttäjän päätelaitteelle asetettujen evästeiden avulla. Lisätietoja saat jäljempänä olevasta kappaleesta ”Mitä evästeet ovat ja miten niitä käytetään?”

    Sijaintitiedot:

    Sijaintitiedot määritetään käytettävissä olevien geo- ja verkkopaikannusmenetelmien avulla. Sijaintitietoja kerätään ja hyödynnetään pääasiallisesti silloin, kun käytät Alman sovellusta tai sivustoa, jolle olet antanut suostumuksen sijaintiperusteisten palveluiden, kuten paikallisen säätietojen tai sijaintiin perustuvan mainonnan esittämiseen. Jotkin sovellukset saattavat paikantaa käyttäjän päätelaitteen myös silloin, kun et käytä sovellusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa sijainnin tarkkailua, vaan Alma tallentaa ainoastaan tiedon vierailuistasi tietyissä ennalta määritellyissä paikoissa ns. beaconien avulla. Tietyt palvelut mahdollistavat sinulle tärkeiden sijaintien, kuten kodin, työpaikan, koulun ja kauppojen, tallentamisen palvelussa olevaan karttaan. Tällöin tieto perustuu antamiisi tietoihin eikä käyttämäsi laitteen sijaintitietojen käsittelyyn.

    Kysely- ja paneelitiedot:

    Voimme suorittaa yksittäisiä kyselyitä verkkosivustoillamme taikka kutsua sinut osallistumaan pysyvämpään paneelitutkimukseen. Tyypillisesti kyselyvastaukset ovat nimettömiä, mutta keräämme vastaajasta erilaisia sosiodemografisia tietoja vastausten taustoittamiseksi. Voimme yhdistää kyselyssä antamiasi tietoja sekä evästeiden avulla havaittuja käyttäytymistietoja tilastollisessa mallinnuksessa, jolloin yleistämme tiedot koskemaan laajempaa joukkoa. Emme yhdistä kysely- tai paneelitietoja tunnistetun asiakkaan tietoihin, ellemme ole saaneet siihen suostumusta.

    Johdetut tiedot:

    Käytämme yllä lueteltuja tietoja laskennallisissa malleissa. Esimerkiksi mainonnassa teemme sosiodemografista kohdennusta, jossa mallinnus perustuu olettamukseen, että tietyn sosiodemografian omaavat selaimet käyttäytyvät verkostossamme samalla tavalla.

    Alma Talent Tietopalveluiden yritys-, kiinteistö- ja henkilötiedot:

    Alma Talent Tietopalveluiden yhteydessä käsittelemme ja luovutamme asiakkaillemme seuraavia tietoja palvelun Yritystiedot, Kiinteistötiedot ja Henkilötiedot -osioiden kautta välitettynä:

    1) Yritystiedot, kuten vastuuhenkilön asema ja nimenkirjoitusoikeus eri yrityksissä ja yhteisöissä, vastuuhenkilön syntymäaika tai henkilötunnus (vaatii lakiin perustuvan käyttötarkoituksen ja tiedontuottajan luvan), yhteystiedot, kotipaikka ja kansalaisuus;

    2) Kiinteistötiedot, kuten kiinteistöjen omistajatiedot (esim. nimi, syntymäaika tai henkilötunnus, osoite) ja huoneistojen asukastiedot (esim. nimi, huoneistotunnus, syntymäaika, huoneistoon muuttopäivä);

    3) Henkilötiedot, kuten henkilön nimi, osoite, äidinkieli, edunvalvontatieto, maksuhäiriömerkinnät, liiketoimintakiellot, velkajärjestelyt, avioehdot ja lahjoitukset;

    4) Päättäjät -tietokannan tiedot, kuten henkilön nimi ja titteli, henkilön edustama yritys ja sen taustatiedot (mm. toimiala, henkilökuntaluokka, liikevaihtoluokka), henkilön operatiivinen ja/tai hankinnallinen vastuualue (ns. asemavaltuutus) sekä yhteystiedot (käynti- ja postiosoite, sähköpostiosoite, mobiilinumero).

    Kohdissa 2) ja 3) mainittujen tietojen sekä kohdan 1) osalta konkurssi- ja yrityssaneerausrekisterin tietojen luovutus Alma Talent Tietopalveluiden asiakkaille on luvanvaraista ja edellyttää tiedontuottajan lupaa.

    Sensitiiviset tiedot:

    Mikäli itse haluat kertoa meille arkaluontoiseksi luokiteltavia tietoja (kuten E-kontakti.fi-palvelussa joidenkin käyttäjien kertomat uskonto, seksuaalinen suuntautuminen ja syntyperä tai Uusi Suomi -verkkojulkaisun julkisessa käyttäjäprofiilissa joidenkin käyttäjien kertoma käyttäjän edustama poliittinen puolue), käsitellään näitä tietoja suostumuksesi perusteella. Alma Talentin palveluiden osalta voimme saada tiedon ammattiliittoon kuulumisestasi suoraan sinulta suostumuksellasi, tai ammattiliittosi kautta. Ammattiliitot voivat luovuttaa ko. tiedon mm. siinä yhteydessä, kun tarjoamme palvelujamme yhteistyössä ammattiliiton kanssa alennettuun hintaan liiton jäsenille.

    Sensitiivisiä tietoja käytetään aina vain kyseisen palvelun toteuttamiseksi, eikä niitä luovuteta kyseisen palvelun ulkopuolelle. Mikäli itse päätät luovuttaa sensitiivisiä tietoja sellaisissa yhteyksissä, joissa niitä ei ole pyydetty, teet sen omalla riskilläsi.

  • 2 Mistä tiedot saadaan?

    Saamme tietojasi rekisteröitymisen, tilauksen tai muun yhteydenoton kautta. Saamme tiedot joko suoraan sinulta tai vaikkapa ryhmätilauksen yhteydessä puolestasi toimivalta taholta. Tiedot voivat olla palvelujen käytöstä havainnoituja ja johdettuja. Tietoja voidaan kerätä ja päivittää rekisterinpitäjän ja sen kanssa kulloinkin samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden rekistereistä. Lisäksi saamme tietoja viranomaisten pitämistä rekistereistä, luottotieto- ja asiakashäiriörekisteristä, toimintoihimme liittyvistä sosiaalisista medioista sekä muista luotettavista rekistereistä. Alma Talent Tietopalveluiden tietolähteenä toimivat erilaiset tiedontuottajat ja puhelimitse tekemämme selvitystyö.

  • 3 Mihin tarkoituksiin tietoja käytämme ja mikä on käsittelyn oikeusperuste?

    Käsittelemme tietoa seuraavilla sääntelyyn pohjautuvilla perusteilla:

    • Sopimus: Käsittelemme antamiasi tietoja täyttääksemme sopimuksen palvelusta tai tuotteesta, jonka olet tilannut. Joidenkin palveluiden ominaispiirre on sisällön personointi, jolloin katsomme sen kuuluvan osaksi sopimuksen täyttämistä. Emme voi tehdä tarjousta tai täyttää sopimusta, kuten toimittaa lehteä, mahdollistaa kirjautumista digitaaliselle tilille taikka räätälöidä sisältöä mielenkiinnon kohteittesi mukaisesti, laskuttaa palveluitamme taikka pitää sinuun yhteyttä sopimukseen liittyvissä asioissa ilman henkilötietojen käsittelyä. Pyrimme tietoja kerätessämme informoimaan, mitkä tiedot ovat pakollisia sopimuksen täyttämiseksi ja mitkä voit antaa halutessasi.
    • Suostumus: Voimme käsitellä tietojasi suostumuksesi perusteella (mikäli laki vaatii suostumuksen pyytämistä) lähettääksemme sinulle suoramarkkinointiviestejä sähköisiä kanavia käyttäen, luovuttaaksemme yhteystietojasi valikoitujen kumppanien sähköisiä suoramarkkinointitoimenpiteitä varten taikka tarjotaksemme sijaintiperusteisia palveluita. Voimme myös pyytää suostumuksesi siinä tilanteessa, että käsittelyn tarkoitukset muuttuisivat tai joudumme poikkeuksellisesti käsittelemään arkaluonteisia tietoja, kuten tietoa ammattiliiton jäsenyydestä. Voit peruuttaa antamasi suostumuksen milloin tahansa. Suostumuksen peruuttaminen voi vaikuttaa palvelujen käytettävyyteen ja toiminnallisuuksiin. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta ennen sen peruuttamista tehdyn suostumukseen perustuvan käsittelyn laillisuuteen. Huomioithan, että kaikki suoramarkkinointitoimenpiteet eivät edellytä nimenomaista suostumusta. Voimme esimerkiksi lähettää sinulle sähköpostia olemassa olevan asiakkuuden perusteella markkinoidaksemme tuotteita tai palveluita, jotka ovat vastaavia kuin jo tilaamasi tuote tai palvelu. Voimme myös lähettää sinulle sähköpostia työsähköpostiisi asemasi perusteella ilman suostumusta tilanteissa, joissa markkinoitava tuote tai palvelu liittyy työtehtäviisi. Tällaisissa tilanteissakin sinulla on aina kuitenkin oikeus kieltäytyä suoramarkkinoinnista.
    • Oikeutettu etu: Käsittelemme henkilötietoja Alma Media -konsernin sisällä liiketoiminnan ja asiakaspalvelun analysointiin ja kehittämiseen, tuotekehitykseen ja raportointiin, profilointiin ja segmentointiin sekä mainonnan räätälöintiin. Tavoitteenamme on parantaa asiakasymmärrystä sekä luoda mielenkiinnonkohteisiisi paremmin sopivia sisältöjä ja palveluja. Esimerkiksi tuotekehityksessä ja raportoinnissa käsitellään tietoja pääsääntöisesti ryhmätasolla, eikä raporteista voi tunnistaa yksittäistä rekisteröityä. Mainonnan kohdentamisessa käytämme pääasiallisesti tietoja kohderyhmistä jäljempänä kuvatuin tavoin. Emme hyödynnä mahdollisesti antamiasi sensitiivisiä tietoja tähän käyttötarkoitukseen.Käsittelemme tietoja palvelujen väärinkäytösten estämiseen ja selvittämiseen. Joudumme ajoittain tutkimaan vaikkapa palvelun lokitietoja tai puheluiden tallenteita selvittääksemme palveluihimme liittyviä väärinkäytöksiä tai selvittääksemme tuotannon ongelmatilanteita tekniikassa tai asiakaspalvelussa. Valvontakameroita käytämme turvallisuussyistä palvelupisteillämme.Alman Talent Tietopalvelut tarjoavat mm. kattavaa tietoa suomalaisten yritysten päättäjistä, jotta yritysasiakkaamme voivat päivittää oman asiakasrekisterinsä tietoja tai löytää ne henkilöt, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita heidän tuotteistaan ja palveluistaan. Palvelun avulla asiakkaat voivat huolehtia oman asiakas- tai markkinointirekisterinsä ajantasaisuudesta tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä oikeutetun edun perusteella.

      Lisäksi voimme käyttää tietoja markkinointi- ja mielipidetutkimuksiin sekä puhelimitse tai postitse tapahtuvaan taikka työtehtävien tai olemassa olevan asiakkuuden perusteella kohdistettuun markkinointiin.

      Asiakaspalveluun tulevat puhelut nauhoitetaan osapuolten asiointiin liittyvien oikeuksien turvaamiseksi. Puhelut voidaan nauhoittaa oikeutetun edun perusteella myös tilanteissa, joissa asiakassuhdetta ei ole syntynyt.

      Edellä mainitut tarkoitukset ovat oikeutetun etumme mukaisia, ja katsomme, että voit odottaa käsittelyä sinun ja Alma Media -konserniin kuuluvan yhtiön välisen suhteen tai työtehtäviesi tai asemasi perusteella. Voit vastustaa käsittelyä jäljempänä kuvatuin tavoin. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan minimoimaan tunnistettavan tiedon käsittelyn.

    • Lakisääteinen velvoite: Voimme olla velvoitettuja säilyttämään joitakin henkilötietojasi noudattaaksemme kirjanpito- tai muuta pakottavaa lainsäädäntöä asiakassuhteen aikana ja sen päättymisen jälkeenkin. Tällöin käsittely perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen.
    • Alma käsittelijänä: Toimimme tietyissä tilanteissa henkilötietojen käsittelijän roolissa jonkin muun rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi Alma Marketsin erilaisissa yhteydenottolomakkeissa annettuja tietoja käsitellään pääsääntöisesti rekisterinpitäjänä toimivien kiinteistönvälittäjien, autoliikkeiden, pankkien ja vakuutusyhtiöiden puolesta. Tietyissä tilanteissa näitäkin tietoja voidaan käsitellä myös Alma Marketsin omiin tarkoituksiin vaikkapa väärinkäytöstilanteiden selvittämiseksi.
  • 4 Kuinka kauan säilytämme tietoja?

    Säilytämme tietojasi vähintään asiakassuhteen keston ajan sekä kohtuullisen ajan sen jälkeen. Tiedot säilytetään esimerkiksi asiakkuuden perusteella pääsääntöisesti 48 kuukautta viimeisimmän sopimuskauden tai tilausjakson päättymisen tai digitaalisen tilin viimeisimmän kirjautumisen jälkeen, jotta voimme lähettää sinulle aiempaan tilaus- tai ostoshistoriaan tai pääteltyihin mielenkiinnon kohtaisiin perustuvia tarjouksia, mahdollistaa palveluiden helpon uudelleenaktivoimisen, käyttää tietoja palveluidemme kehittämiseen sekä vastata mahdollisiin reklamaatioihin.

    Mikäli et ole käyttänyt mitään liiketoimintayksikön palvelua (esim. kirjautumalla palveluun) kohtuullisessa ajassa, voimme lähettää sinulle sähköpostiviestin, jossa pyydetään vahvistamaan, onko asiakkuus edelleen voimassa. Mikäli vahvistusta ei saada viestissä asetetun määräajan sisällä, katsotaan asiakkuus päättyneeksi. Ennen tietojen siirtämistä lopullisesti hävitettäväksi voimme lähettää sinulle vielä viimeisen muistutusviestin. Tämän jälkeen vanhaa profiilia ei voi enää aktivoida.

    Noin kolmen kuukauden sisällä yllä kuvatuin kriteerein määritellyn asiakkuuden päättymisestä karsimme tarpeettomat tiedot ja siirrämme tyypillisesti tiedot nimestäsi, yhteystiedoistasi, iästäsi, sukupuolestasi, äidinkielestäsi, arvosta tai ammatista sekä muun tunnistetiedon, kuten kohderyhmätiedon, markkinointirekisteriin. Käsittelemme tietoja markkinointitarkoituksiin niin kauan kuin et ole kieltäytynyt vastaanottamasta markkinointiviestejä. Mikäli kieltäydyt markkinoinnista, eikä muuta käsittelyperustetta ole, säilytämme tiedon kiellosta ja yhteystiedoista, jotta voimme varmistaa kiellon noudattamisen.

    Asiakaspalveluun tulevien puheluiden nauhoitteita säilytetään pääsääntöisesti 12 kuukauden ajan, ellei perustetta pidemmälle säilytysajalle ole.

    Evästeillä ja muilla vastaavilla tekniikoilla kerättyjä verkkokäyttäytymistietoja säilytämme tyypillisesti 24 kuukauden ajan, sillä tämän ajan tietojen oletetaan kuvaavaan mielenkiinnon kohteitasi. Tiedoista pääteltyjä kohderyhmätietoja, jotka on yhdistetty asiakastietoihin, voidaan säilyttää niin kauan kuin asiakastietoja tai markkinointirekisterin tietoja säilytetään.

    Pyrimme pitämään hallussamme olevat henkilötiedot oikeina ja ajantasaisina poistamalla tarpeettomia tietoja sekä päivittämällä vanhentuneita tietoja. Kehotamme sinua kuitenkin aika ajoin tarkastamaan tietojesi ajantasaisuuden kirjautumalla palveluiden omat tiedot -osioihin. Voit myös itse vaikuttaa tietojen säilytysaikaan jäljempänä kuvattujen valintojen kautta, esimerkiksi pyytää tietojesi poistamista.

    Päättyneisiin asiakkuuksiin liittyvien tietojen poistamisen osalta kehitystyö ja testaus on vielä osittain kesken, jonka vuoksi meillä saattaa jossain tilanteissa olla tietoja pidemmältä ajalta kuin tässä kuvauksessa on kerrottu. Pyrimme päivittämään järjestelmämme mahdollisimman pian.

    Noudatamme lakisääteisiä velvoitteita tiedon säilyttämisessä. Tiedot sopimuksen täytäntöönpanemisesta voimme joutua säilyttämään jopa yli 10 vuotta asiakassuhteen päättymisestä oikeusvaateilta puolustautumista varten.

  • 5 Mitä evästeet ovat ja miten niitä käytetään?

    Voimme kerätä Alman digipalveluissa ja mobiilisovelluksissa käyttäytymistietoja evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden (esim. ns. web beacon -jäljitteiden, pikselien ja tägien) avulla. Eväste on pieni tiedosto, joka tallentuu päätelaitteellesi, ja joka sisältää nimettömän, numeerisen tunnisteen, jonka avulla voimme yksilöidä ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Myös mobiilisovelluksissa käytetään evästeitä vastaavaa numeerista tunnistetta. Evästeet ja muut vastaavat tekniikat eivät vahingoita päätelaitettasi tai tiedostojasi. Niitä ei voida käyttää virusten levittämiseen, eivätkä ne mahdollista kovalevylläsi olevien tietojen tutkimista. Alman lisäksi myös kolmannet osapuolet asettavat evästeitä Alman sivustoille tai hyödyntävät niitä vastaavia tekniikoita.

    Käytämme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita kehittääksemme palveluistamme yhä parempia, näyttääksemme osuvampaa mainontaa sekä räätälöidäksemme palveluiden ja markkinointiviestien sisältöjä. Autamme mainostajiamme kohdentamaan Alman palveluissa näkyvää mainontaa sellaisille käyttäjille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet mainostajamme verkkokaupassa ja katsoneet tiettyä tuotetta. Vastaavalla tavalla Alman mainoksia voidaan kohdentaa kolmansien osapuolten palveluissa Alman verkoston ulkopuolella sillä perusteella, että käyttäjä on vieraillut palvelussamme.

    Voimme yhdistää evästeillä tai muilla vastaavilla tekniikoilla kerättyä käyttäytymistietoja henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, kuten nimeen ja sähköpostiosoitteeseen, mutta useimmiten taustoitamme sinuun liittyvillä demografiatiedoilla (kuten iällä tai paikkakunnalla) havainnoituja verkkokäyttäytymistietoja. Voimme näin luoda sivustojen käyttäjistä erilaisia kohderyhmiä. Kohderyhmät koostuvat tiedoista, jotka koskevat joukkoa, jonka ennakoidaan käyttäytyvän samankaltaisesti tai omaavan samankaltaisia piirteitä, kuten urheilusta kiinnostuneet (arvioituun kiinnostuksen kohteeseen perustuva kohderyhmä), todennäköisesti auton tai uuden asunnon ostavat (arvioituun aikomukseen perustuva kohderyhmä), pääkaupunkiseudulla asuvat (arvioituun maantieteelliseen sijaintiin taikka annettuun paikkakuntatietoon perustuva kohderyhmä) tai 20-30-vuotiaat (arvioituun tai annettuun ikään perustuva kohderyhmä). Mainonnan kohdentamisessa pyrimme ennen kaikkea löytämään mainostajia kiinnostavia kohderyhmiä, emme kohdentamaan mainontaa sinulle henkilökohtaisesti.

    Ns. ensimmäisen osapuolen evästeet ovat osoitepalkissa näkyvän sivuston asettamia. Näiden lisäksi palveluissamme käytetään ns. kolmansien osapuolien, kuten mainosverkostojen, mittaus- ja seurantapalveluiden tarjoajien, mainosteknologiatarjoajien sekä sosiaalisen median palveluiden, evästeitä. Sosiaalisen median palveluiden yhteydessä tapahtuvaan käsittelyyn sovelletaan aina myös kyseisen sosiaalisen median palveluntarjoajan tietojenkäsittelyehtoja.

    Käytämme palveluissamme mm. Google Analyticsiä mittaamaan sivustomme käyttöä. Käytössämme on myös Google Analytics –mainontaominaisuuksia (uudelleenmarkkinointi, samankaltaiset yleisöt –palvelu, Google Display –verkoston näyttökertaraportointi, Google Analyticsin kohderyhmätietojen ja aihepiirien raportointi sekä Google Analyticsin User ID -tunnisteominaisuudet). Googlen työkalujen käyttämiin evästeisiin tallennettavat tiedot (esimerkiksi pseudonymisoidut IP-osoitteet) lähetetään edelleen tallennettaviksi Googlen palvelimiin eri puolilla maailmaa. Tästä johtuen kyseisiä tietoja voidaan käsitellä palvelimilla, jotka sijaitsevat muualla kuin käyttäjän asuinmaassa. Saamiensa tietojen avulla Google arvioi käyttäjän tapaa selata sivujen sisältöä ja laatii yhteenvetoraportteja sivuston käytöstä. Lisäksi Google laatii selvityksiä sivustojen yhteydessä tarjottavista palveluista ja tuottaa internetin käyttöä koskevia tilastoja. Google voi myös mukauttaa käyttäjille näkyvien mainosten sisältöä aiemman selaushistorian perusteella. Google voi myös välittää tietoja kolmansille osapuolille, jos lainsäädäntö sitä edellyttää, tai tapauksissa, joissa kolmas osapuoli käsittelee tietoa Googlen toimeksiannosta.

    Pyrimme mm. erilaisin fyysisin, elektronisin ja sopimuksellisin keinoin varmistamaan sen, ettei asiattomilla tahoilla ole pääsyä tietoihisi ja etteivät sopimuskumppanimme käyttäisi tietoja muutoin kuin yhteistyön edellyttämällä tavalla. Kolmannet osapuolet pyritään sitouttamaan voimassaolevaan lainsäädäntöön.

    Alman sivustoilla evästeitä ja muita vastaavia teknologioita käytetään pääasiallisesti seuraaviin tarkoituksiin:

    • Toiminnalliset evästeet: Nämä evästeet ovat välttämättömiä palveluiden ja niiden toimintojen käyttämiseksi, esimerkiksi sisäänkirjautumiseksi, ja ovat siksi aina käytössä. Toimintoevästeitä käytetään myös muiden palveluiden tarjoamiseen, esimerkiksi mahdollistamaan videoiden katselu sivustollamme.
    • Tietojen tallennus ja tietoihin pääsy: Muiden kuin välttämättömien evästeiden tallennus laitteelle ja aiemmin tallennettujen tietojen lukeminen. Näiden avulla tunnistamme palaavan käyttäjän ja muistamme käyttäjän valinnat, kuten käyttäjätunnuksen, kielen tai alueen.
    • Personointi: Personointiin käytettävät evästeet auttavat seuraamaan, miten verkkopalveluita käytetään ja määrittämään käyttäjän kiinnostuksen kohteita. Tietoja käytetään sisällön ja mainonnan kohdentamiseen Alman palveluissa, sekä yhteistyökumppaneiden palveluissa.
    • Mainosten valinta, toimittaminen ja raportointi: Tietoja käytetään sivuston käytön analysoimiseksi, käyttäjämäärien laskemiseksi, mainonnan näyttömäärien, tavoittavuuden ja konversion mittaamiseksi sekä mainonnan kohdentamiseksi. Lisäksi voimme seurata evästeiden avulla, onko lähettämäamme markkinointiviestiin reagoitu.
    • Sisällön valinta, toimittaminen ja raportointi: Sisällön kohdentamiseen käytettävät evästeet auttavat kohdentamaan kiinnostuksen mukaista sisältöä sekä mahdollistavat sisällön toimittamisen ja tehokkuuden mittaamisen. Tämä sisältää käyttäjän kiinnostuksen kohteita ja näytettyä sisältöä koskevan tiedon käsittelyn.
    • Mittaaminen: Palvelun käyttöä koskevien tietojen kerääminen ja yhdistäminen aiemmin kerättyyn tietoon. Tietoja käytetään mittaamaan, selvittämään ja raportoimaan palvelun käyttöä.
    • Tietojen luovutus: Tietojen luovuttaminen kolmansille osapuolille mm. mainonnan kohdentamiseksi. Tiedot on pääsääntöisesti muutettu sellaiseen muotoon, ettei yksittäinen henkilö ole niistä suoraan tunnistettavissa.
    • Päätelaitteiden yhdistäminen: Samalle käyttäjälle kuuluvien laitteiden tunnistaminen ja näiden tietojen yhdistäminen. Tietoa hyödynnetään edellä mainittuja käyttötarkoituksia varten.
    • Sosiaalisen median evästeet: Sosiaalisen median evästeitä käytetään tunnistamaan käyttäjä sosiaalisen median palveluissa, mainonnan kohdentamiseen, mahdollistamaan kirjautuminen sosiaalisen median tilillä ja osallistumisen keskusteluun sekä tietojen jakaminen sosiaalisessa mediassa.

    Voit vaikuttaa evästeisiin alla kuvatuin tavoin.

    Lue lisää: Alma evästeasetukset – usein kysyttyä

  • 6 Millaisia vaikutusmahdollisuuksia rekisteröidyllä on?

    Olemme sitoutuneita tarjoamaan valinta- ja hallintamahdollisuuksia tietosuojaan liittyen sekä olemme parhaillamme kehittämässä yhä helppokäyttöisempiä vaikutusmahdollisuuksia, jotta voisit itse käyttäjätilisi kautta hallinnoida tietojasi. Alla listaamme erilaisia tapoja, joilla voit tällä hetkellä vaikuttaa tietojen keräämiseen ja käsittelyyn:

    • Tietojen tarkastaminen, korjaaminen ja poistaminen: Sinulla on oikeus tarkastaa sinusta tallennetut henkilötiedot. Pyynnöstäsi oikaisemme, täydennämme tai poistamme käsittelyn tarkoituksen kannalta virheelliset, puutteelliset tai vanhentuneet henkilötiedot. Oikeutta tutustua voidaan kuitenkin rajoittaa lainsäädännön, muiden henkilöiden yksityisyyden suojan ja liikesalaisuuksien suojan perusteella. Alma Talent Tietopalveluiden osalta tietyt henkilötiedot välitetään suoraan viranomaislähteistä, jolloin mahdolliset pyynnöt tietojen oikaisua, täydentämistä tai poistamista koskien tulee kohdistaa ko. viranomaiselle.
    • Tietojen siirtäminen: Voit myös halutessasi saada siirretyksi antamasi henkilötiedot, joita käsittelemme automaattisesti suostumuksen tai sopimuksen perusteella, ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    • Suoramarkkinoinnin ja siihen liittyvän profiloinnin kielto-oikeus: Voit milloin tahansa kieltää tietojesi luovuttamisen ja käsittelyn suoramarkkinointia varten painamalla markkinointiviestin lopussa olevaa linkkiä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    • Vastustamis- ja rajoittamisoikeus: Voit vastustaa käsittelyä, joka perustuu oikeutettuun etuun, henkilökohtaiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella.  Esimerkiksi tällaisessa tilanteessa käsittelyä rajoitetaan siksi ajaksi, kun arvioidaan perusteita vastustaa käsittelyä. Käsittelyä voidaan rajoittaa myös mm. silloin, kun rekisteröity kiistää henkilötietojen paikkansapitävyyden, jolloin käsittelyä rajoitetaan ajaksi, jonka kuluessa voimme varmistaa tietojen paikkansapitävyyden.
    • Suostumuksen peruuttaminen: Voit peruuttaa antamasi suostumuksen milloin tahansa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai muilla erikseen tarjotuin keinoin. Esimerkiksi voit milloin tahansa peruuttaa antamasi suostumuksen mobiililaitteen sijaintitietojen käyttöön laitteen, selaimen tai mobiilisovelluksen asetuksista. Suoramarkkinointisuostumuksen voit peruuttaa painamalla markkinointiviestin lopussa olevaa linkkiä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    • Valitusoikeus: Voit tehdä valituksen viranomaiselle, mikäli katsot, että tietojasi on käsitelty tämän tietosuojakuvauksen ja kulloinkin voimassaolevan lainsäädännön vastaisesi.Jos haluat käyttää yllä lueteltuja oikeuksiasi, pyynnöt arvioidaan tilanne- ja tapauskohtaisesti. Käytäthän tietojen tarkastus- ja poistopyynnöissäsi Alman tietosuojapyyntöihin liittyvää lomaketta, joka löytyy tämän sivun lopusta.Pyydämme oikeuksiesi käyttämiseksi todentamaan henkilöllisyytesi. Huomioithan, että voimme myös säilyttää ja käyttää tietojasi, jos se on tarpeen lainsäädännön velvoitteiden noudattamiseksi, riita-asioiden ratkaisemiseksi tai sopimusten täytäntöönpanemiseksi.Evästeiden ja muiden teknologioiden osalta voit vaikuttaa käsittelyyn seuraavin tavoin:
    • Sivuston yksityinen selaus: Yksityisellä selauksella (”Private Browsing”, ”Incognito” tai ”InPrivate”) voit selata sivustoja niin, ettei sivuista, joilla olet käynyt, tallenneta tietoja evästeiden avulla.
    • Evästeiden estäminen: Voit estää evästeiden käytön muuttamalla selaimesi asetuksia. Evästeiden käytön estäminen saattaa vaikuttaa palveluidemme toiminnallisuuteen. Sen lisäksi evästeiden estäminen voi joissakin tilanteissa vaikuttaa palvelusta maksamaasi hintaan; esimerkiksi Alma Talent Tietopalveluissa voit ladata palvelusta useamman kerran saman asiakirjan saman käyttökerran aikana, mutta laskutamme vain yhdestä hausta. Ilman evästeitä emme voi seurata näitä hakuja ja laskutamme kunkin haun erikseen.
    • Evästeiden tai mobiilitunnisteen tyhjentäminen: Voit tyhjentää evästeet selaimen asetuksista taikka nollata mobiilitunnisteen laitteen asetuksista.
    • Tyhjentämällä evästeet tai mobiilitunnisteen säännöllisin väliajoin voit vaihtaa tunnistetta, jonka pohjalta sinusta muodostuu profiili. Evästeiden tyhjentäminen ei kuitenkaan lopeta kokonaan tiedon keruuta, vaan pikemminkin nollaa aikaisempiin käyttäytymistietoihin pohjautuvan profiilin.
    • Google Analyticsin käytön estäminen: Voit estää esim. sivuston tietojen käyttämisen Google Analyticsissa asentamalla Google Analyticsin käytön estävän selaimen lisäosan. Tämä lisäosa estää verkkosivustoilla käynnissä olevaa Google Analyticsin JavaScriptia (ga.js, analytics.js ja dc.js) jakamasta sivuston käyntitietoja Google Analyticsille.
    • Mainonnan kohdentamisen estäminen: Käyttämämme tärkeimmät mainosteknologiat tällä hetkellä on lueteltu alla.  Voit kieltäytyä mainonnan kohdentamisesta vierailemalla alla lueteltujen kumppanien ns. opt-out -sivustoilla.
    • Mobiilisovelluksiin liittyvä tietojen käsittely: Käyttäjällä on useita mahdollisuuksia vaikuttaa mobiilisovellusten keräämiin tietoihin. Usein mobiilisovellukset tarjoavat mahdollisuuden hallita valintoja liittyen sijaintitietojen käsittelyyn, sovelluksen lähettämiin ilmoituksiin sekä mainonnan kohdentamiseen sovelluksen asetusten kautta. Käyttäjä pystyy sovelluksen asetusten lisäksi vaikuttamaan sovellusten keräämään dataan myös puhelimen yleisistä asetuksista.

    Voit kieltäytyä kohdennetusta mainonnasta Googlen osalta täältä ja Facebookin osalta täällä. Muiden Alman käyttämien järjestelmien ja muiden kolmansien osapuolten tekemään kohdentamiseen voi vaikuttaa IAB Europen itsesääntelymallin puitteissa täällä.

    Huomioithan, että edellä listattujen linkkien kautta tehdyt estot perustuvat evästeisiin ja päättyvät, mikäli poistat kaikki selaimesi evästeet. Tekemäsi valinnat ovat selainkohtaisia, joten mikäli käytät useampia selaimia, muistathan tehdä valinnat kullakin selaimella.

    Jos kiellät mainonnan kohdentamisen, näet edelleen yhtä paljon mainontaa kuin aiemmin, mutta se ei ole todennäköisten kiinnostusten kohteidesi mukaan valikoitua.

    Mikäli mainonnan kohdentaminen ei perustu evästeisiin, tekemäsi evästevalinnat eivät välttämättä vaikuta mainonnan kohdentamisessa tapahtuvaan tietojen käsittelyyn. Käyttämäsi selain ei välttämättä salli tällaisten muuhun kuin evästeisiin perustuvien teknologioiden estämistä.

  • 7 Ketkä käsittelevät henkilötietoja?

    Tietojasi käsittelevät ne Alma Media -konsernin työntekijät, joilla on oikeus tietojen käsittelyyn työtehtäviensä hoitamiseksi. Lisäksi käytämme tietojen käsittelyssä alihankkijoita, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että tietoja käsitellään kulloinkin voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti. Jos siirrämme tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle, varmistamme, että siirto tapahtuu lainsäädännön sallimia tiedonsiirtomekanismeja, kuten EU:n mallisopimuslausekkeita, hyödyntäen.

  • 8 Mihin tietoja luovutetaan?

    Alma Media -konserni: Voimme käsitellä henkilötietojasi Alma Media -konsernin sisällä. Alma Media -konserniin emoyhtiö Alma Media Oyj:n lisäksi kulloinkin kuuluvat yhtiöt on lueteltu tämän tietosuojakuvauksen alussa.

    Alma Talent Tietopalvelut: Alma Talent Tietopalvelut kokoaa yhteen eri tiedontuottajien tarjoamia mm. seuraavia tietoja yritysten päättäjistä, kiinteistöjen omistajista sekä muista henkilöistä: nimi, yhteystiedot ja edunvalvontatiedot, maksuhäiriöt, liiketoimintakiellot, velkajärjestelyt, avioehdot ja lahjoitukset. Näitä tietoja luovutetaan Alma Talent Tietopalveluiden asiakkaille palvelun käyttöehtojen mukaisesti. Luovutettavien tietojen laajuus riippuu luovutuksensaajan toimialasta ja tietojen käyttötarkoituksesta ja edellyttää pääsääntöisesti tiedontuottajan lupaa. Päättäjät -tietokannan tietoja luovutetaan kohdennettuun kampanjakäyttöön ja asiakkaiden omien asiakas- ja markkinointirekisterien jatkuvaan huoltoon. Vastuualueen mukaisia päättäjätietoja yritysasiakkaat saavat käyttää rekisteröidyn henkilön työtehtäviin kuuluvan informaation lähettämiseen.

    Mainonnan kohderyhmät: 

    • Mainostilan ostaminen ja myyminen reaaliaikaisesti: Mainostilan ostaminen ja myynti tapahtuu tyypillisesti automaattisesti ja reaaliaikaisesti ohjelmistoja hyödyntäen. Mainostaja-asiakkaat ja niiden kumppanit käyttävät Alman sivustoilta kerättyä tietoa tehdäkseen ostopäätöksen mainostilasta sekä mitatakseen kampanjan tuloksia (mainosnäytöt, tavoittavuus ja konversio). Alman myyntiehtojen mukaisesti Alman verkostosta kerättyjä tietoja ei saa käyttää muihin tarkoituksiin tai yhdistää muihin tietoihin, vaan siitä pitää sopia aina erikseen kanssamme.
    • Mainonnan kohderyhmien luovuttaminen kampanjoihin: Ajoittain saatamme tehdä valikoitujen yhteistyökumppaniemme kanssa lyhytkestoisia kampanjoita, joissa annamme kumppanillemme pääsyn kohderyhmätietoihin, jotta kumppani voisi tavoittaa ne ryhmät, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita kumppanin tarjoamista tuotteista tai palveluista. Tällöin kumppani saattaa yhdistää tietoja omiin tietoihinsa. Kampanjan kesto on rajattu ja yhdistämistä tehdään pääasiallisesti reaaliaikaisesti tai lyhytkestoisesti siten, ettei kumppani saa rikastaa kohderyhmätiedoilla omaa asiakasrekisteriään.
    • Huomaathan, että mainonnan kohderyhmiä voidaan hyödyntää Alman verkoston ulkopuolella siten, että kumppani käsittelee Alman asiakkaiden tietojen henkilötietojen käsittelijänä. Esimerkiksi Facebookin mukautetut kohderyhmät muodostetaan siten, että sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi perusteella luodaan selaimessa salattu tunniste, jota verrataan Facebookin salattuihin tunnisteisiin. Näin voidaan kohdentaa mainontaa Facebookissa Alman asiakkaille taikka luoda kohderyhmiä, jotka muistuttavat Alman asiakkaiden profiileja. Alma ei saa tietoa siitä, mitkä Facebookille välitetyt tunnisteet päätyvät lopulliseen kohderyhmään ja mille tunnisteille ei löydy Facebookista vastinetta. Facebook ei puolestaan saa Almalta tietoa siitä, kuka tunnisteen takana on. Facebook on sitoutunut käyttämään kohderyhmää ainoastaan Alman mainontaan. Mukautettuihin kohderyhmiin voi vaikuttaa Facebookin kautta täällä.

    Viranomaiset: Voimme luovuttaa henkilötietojasi toimivaltaisten viranomaisten edellyttämällä, kulloinkin voimassaolevaan lainsäädäntöön perustuvalla, tavalla. Näihin viranomaisiin kuuluvat esimerkiksi vero-, poliisi-, täytäntöönpano- ja valvontaviranomaiset.

    Tutkimus ja tuotekehitys: Voimme luovuttaa tietojasi tieteellistä tai historiallista tutkimusta sekä tuotekehitystä varten. Tiedot on pääsääntöisesti muutettu sellaiseen muotoon, että tiedon kohde ei enää ole niistä tunnistettavissa.

    Yritysjärjestelyt: Mikäli myymme, fuusioimme tai muutoin järjestelemme liiketoimintaamme, henkilötietojasi voidaan luovuttaa ostajille ja näiden neuvonantajille.

    Suoramarkkinointi sekä mielipide- ja markkinatutkimukset: Voimme luovuttaa henkilötietojasi luvan- ja kiellonvaraiseen suoramarkkinointiin sekä mielipide- ja markkinatutkimuksiin, ellet ole tätä kieltänyt. Voimme esimerkiksi luovuttaa markkinapaikkaan tallentamasi hakukriteerit, tiettyihin kohteisiin liittyvät yhteydenottopyynnöt ja yhteystietosi valikoiduille yhteistyökumppaneille, kuten sinua kiinnostavien kohteiden myyjille tai välittäjille.

    Tapahtumien yhteistyökumppanit Alma Talentin osallistujille maksuttomien tapahtuma- ja koulutuspalveluiden kulloisetkin yhteistyökumppanit saavat säännönmukaisesti tapahtumaan tai koulutukseen osallistuneiden henkilöiden tiedot.

    Suostumus: Voimme luovuttaa tietojasi kolmansille osapuolille, mikäli olet antanut siihen suostumuksesi.

    Perintä ja oikeusvaateet: Voimme luovuttaa henkilötietojasi kolmansille, jos se on tarpeen sopimuksen täytäntöönpanemiseksi, saatavien perimiseksi, mahdollisten rikkomusten tutkimiseksi taikka oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

    Markkinapaikoissa palvelujaan tarjoavat tai muutoin esillä olevat palveluntarjoajat: Tietyissä tilanteissa palveluiden tarjoaminen ja sopimuksien noudattaminen edellyttää tietojesi luovuttamista. Mikäli olet tilannut markkinapaikkojemme avulla kolmannelta osapuolelta tarjouksen (esim. lainatarjouspyyntö pankille asunnonvaihdon yhteydessä) tai varsinaisen palvelun (esim. katsastusajan autollesi), luovutamme tarpeelliset tietosi ko. palveluntarjoajalle, jotta tämä voi toimittaa pyytämäsi tarjouksen tai toteuttaa tilaamasi palvelun. Yhteistyökumppaneille voidaan myös luovuttaa palveluissa lisänäkyvyyttä ostaneen rekisteröidyn nimi, sähköpostiosoite ja kohdeilmoituksen tietoja, jotta on mahdollista selvittää sähköpostitse rekisteröidyn kanssa kuinka lisänäkyvyystuote on toiminut. Työpaikan hakuun liittyvien palvelujen osalta, tutustuthan tarkemmin Monsterin tietosuojainformaatioon.

    Työyhteisö yritystilauksissa: Mikäli palvelun käyttö perustuu työnantajasi tai muun yrityksen puolestasi tekemään tilaukseen, voimme jakaa tietoa palvelun käytöstäsi työyhteisösi sopimus- tai laskutusyhteyshenkilöille siinä määrin kuin se on tarpeellista vaikkapa laskutusta varten.

    Tietojen julkistaminen: Tiettyjen palvelujemme, kuten seuranhakupalvelu e-kontakti.fi:n, tarkoitus on sallia käyttäjien jakaa keskenään tietojaan ja mahdollistaa muiden käyttäjien etsiminen. Tämän vuoksi osa tiedoista voi olla lähtökohtaisesti julkisia, ja kenen tahansa löydettävissä internetistä. Monissa palveluissamme voit itse määritellä tietojesi julkisuuden ja/tai itse päättää mitä tietoja annat itsestäsi.

    Sopimusehtojen etusijaisuus: Mikäli olemme sopimusehdoin sitoutuneet olemaan luovuttamatta tietoja palvelun ulkopuolelle, noudatamme ensisijaisesti sopimusehtoja.

    Ei-luovutettavat tiedot: Seuraavien palveluiden tietoja ei missään tilanteessa luovuteta kyseisen palvelun ulkopuolelle: Lakimiesmatrikkeli, Valtiokalenteri ja sanakirjapalvelut.

  • 9 Miten tiedot suojataan?

    Suojaamme henkilötietosi erittäin huolellisesti käyttämällä asianmukaisia organisatorisia ja teknisiä tietoturvakeinoja. Tietokannat, joihin rekisterin tietoja tallennetaan, ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin keinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa. Manuaalisesti käsiteltävät, rekisteröityjen tietoja sisältävät asiakirjat säilytetään lukituissa tiloissa siten, että asiattomilta on niihin pääsy estetty. Huolehdimme, että ainoastaan niillä työtekijöillä ja rekisterinpitäjän lukuun toimivien yritysten työntekijöillä on pääsy tietoihin, joille se heidän työtehtäviensä hoitamisen vuoksi on tarpeen. Työtiloissa liikkumista valvotaan kulkuluvilla.

  • 10 Miten ja milloin Alma toimii yhteisrekisterinpitäjänä?

    Palvelemme rekisteröityjä ensisijaisesti liiketoiminta-alueittain. Alman liiketoiminta-alueita ovat: Alma Talent, Alma Consumer ja Alma Markets. Kuhunkin liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yhtiöt määrittävät keskenään yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa käsittelyn tarkoitukset ja keinot, jolloin ne toimivat yhteisrekisterinpitäjinä. Liiketoiminta-alueisiin kuuluvat yhtiöt ja niiden emoyhtiö Alma Media Oyj ovat tehneet kirjalliset sopimukset yhteisrekisterinpitäjyydestä.

    Alma Talentin asiakas- ja markkinointirekisterin rekisterinpitäjä (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

    • Alma Talent Oy (y-tunnus 0869288-1)

    Alma Consumerin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

    • Alma Media Kustannus Oy (y-tunnus 2442233-9)
    • Alma Media Suomi Oy (y-tunnus 0869290-2)
    • Alma Manu Oy (y-tunnus 1058025-6)
    • Rantapallo Oy (y-tunnus 2297415-6)
    • Kotikokki net Oy (y-tunnus 2192628-3)

    Alma Marketsin asiakas- ja markkinointirekisterin yhteisrekisterinpitäjät (yhdessä Alma Media Oyj:n kanssa):

    • Alma Mediapartners Oy (y-tunnus 2307556-6)
    • Alma Career Oy (y-tunnus 1482646-0)

    Alman yhteisrekisterinpitäjät informoivat sinua henkilötietojen käsittelystä tämän tietosuojakuvauksen kautta, ja voit olla oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteydessä tämän tietosuojakuvauksen kohdassa ”Mihin voin ottaa yhteyttä” nimettyihin henkilöihin taikka käyttää sinulle tarjottuja muita vaikutusmahdollisuuksia (esimerkiksi painaa sähköpostiviestin lopussa olevaa linkkiä peruuttaaksesi suostumuksen tai vastustaaksesi sähköistä suoramarkkinointia).

    Lisäksi yksittäiset Alman yhtiöt toimivat yhteisrekisterinpitäjänä silloin, kun ne ylläpitävät sivua Facebookissa. Alman Facebook-sivujen kävijätietojen osalta Facebook ja Alma ovat yhteisrekisterinpitäjiä. Saat lisätietoja henkilötietojen käsittelystä Facebookin tietosuojakuvauksesta. Keräämme tietoja mm. Facebook-sivujemme tykkäyksistä ja vierailuista, julkaisujemme näkyvyydestä sekä julkaisujemme tavoittaneiden henkilöiden demografiaprofiileista.

  • 11 Voidaanko tähän tietosuojakuvaukseen tehdä muutoksia?

    Kehitämme palvelujamme jatkuvasti ja voimme muuttaa tätä tietosuojakuvausta. Muutokset voivat perustua myös lainsäädännön muuttumiseen. Suosittelemme tutustumaan tietosuojakuvauksen sisältöön säännöllisesti.

    Muutokset, jotka julkaistiin 24.5.2018, perustuivat EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkamiseen. Tämän jälkeen tietosuojakuvaukseen tehtiin 31.5.2019 eri palveluiden kuvauksiin liittyviä tarkennuksia, kun samalla luovuttiin yksittäisiä palveluita koskevista rekisteri- ja tietosuojaselosteista. Edellisen version Alman tietosuojalausekkeesta löydät täältä

  • 12 Mihin voit ottaa yhteyttä?

    Mikäli sinulla on kysymyksiä Alman palveluihin liittyen, pyydämme ottamaan yhteyttä kyseisen palvelun asiakaspalveluun. Tietosuoja-asioiden osalta pyydämme olemaan yhteydessä seuraaviin henkilöihin:

    Alma Talentin palvelut: Nina Söderholm, sähköposti nina.soderholm(at)almamedia.fi
    Alma Consumerin palvelut: Soile Brandt, sähköposti soile.brandt(at)iltalehti.fi
    Alma Marketsin palvelut: Anne-Marie Ranta, sähköposti anne-marie.ranta(at)almamedia.fi

    Mikäli yhteydenotto koskee nimenomaan tätä Alma Media -konsernin tietosuojakuvausta, pyydämme ystävällisesti lähettämään palautetta sähköpostitse osoitteeseen: tietosuoja(at)almamedia.fi tai lähettämään kirjeitse yhteydenoton osoitteeseen: Alma Media Oyj, Tietosuoja/Laki, Alvar Aallon katu 3 C, 00100 Helsinki. Alma Media -konsernin tietosuojavastaavana toimii Matti Venho.

Päivitetty 26.6.2020

Tietojen tarkastaminen, korjaaminen ja poistaminen

Käytäthän tietojen tarkastus- ja poistopyynnöissäsi Alman tietosuojapyyntöihin liittyvää lomaketta. Täytäthän lomakkeen ohjeiden mukaisesti.