Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

(julkistettu Q1/2017 -osavuosikatsauksen yhteydessä 28.4.2017)

Alma Median liikevaihto- ja kannattavuuskehitys oli vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä hyvä. Liikevaihto kasvoi pääosin orgaanisesti 4,4 prosenttia 90,5 miljoonaan euroon. Kasvun lähteinä toimivat Alma Marketsin digiliiketoiminnan sekä kotimaisten medioidemme verkkomainonnan hyvä kehitys ja kunnallisvaalimainonta, mutta myös vertailuajankohtaan nähden työpäivien ja ilmestymiskertojen suurempi määrä. Kannattavuuden merkittävään paranemiseen vaikuttivat ensisijaisesti useissa liiketoiminnoissa viime vuonna toteutetut tehostamistoimet. Konsernin oikaistu liikevoitto kasvoi tammi–maaliskuussa 128 prosenttia 12,6 miljoonaan euroon.

Suomen talouskehitys on vahvistunut alkuvuonna, mutta kasvun merkit eivät näy mainosinvestoinneissa. Kantar TNS:n mukaan mediamainonnan määrä laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,7 prosenttia. Verkkomainonta kuitenkin kasvoi 7,4 prosenttia. Alma Median digitaalinen mainosmyynti kasvoi markkinaa nopeammin tuloksellisten mainosratkaisujen ja uusien mobiilipalveluiden ansiosta.

Alma Markets -segmentissä liikevaihdon kasvun ja hyvän liikevoittokehityksen taustalla olivat rekrytointiliiketoiminnan suotuisa toimintaympäristö itäisessä Keski-Euroopassa sekä piristynyt asunto- ja autokauppa kotimaassa. Segmentin tulosta paransi myös poistojen lasku.

Alma Talentissa liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla, ja tulosparannus saavutettiin Talentum-integraatioon liittyvillä uudelleenjärjestelyillä Suomen ja Ruotsin medialiiketoiminnoissa sekä kustannussäästöillä Tietopalvelussa. Mainostajat ovat ottaneet hyvin vastaan Alma Talentista muodostuneen laaja-alaisen mediaperheen: segmentin mainosmyynti kehittyi hyvin, erityisesti verkkomainonnassa ja sisältömarkkinoinnissa. Alma Talentin ensimmäiset, uuden strategian kehityshankkeiden mukaiset digitaaliset ratkaisut tuotiin markkinoille alkuvuonna.

Media-alan murros sekä digitaalinen transformaatio näkyivät selkeimmin Alma News & Lifen toiminnassa: digimainosmyynti kasvoi selvästi, erityisesti mobiilimainonta ja ohjelmallinen ostaminen, mutta painetun median irtonumeromyynti jatkoi laskuaan. Lisäksi panostukset palveluliiketoimintaan nostivat kustannuksia.

Alma Regionsissa liikevaihtoa kasvattivat ulkoinen painomyynti ja parantunut sisältömyynti. Segmentin mainosmyynti laski vaalimainonnasta huolimatta. Kannattavuutta paransi edellisvuonna toteutettu kustannusrakenteen keventäminen.

Pitkään jatkunut kysynnän lasku Kemi-Tornio -alueella ja kannattamaton toiminta johtivat päätökseen yhdistää Pohjolan Sanomat Lapin Kansaan. Päätös yli 100-vuotiaan brändin lakkauttamisesta ei ollut helppo, mutta välttämätön. Tavoitteenamme on rakentaa Lapin maakuntaan yksi vahva maakuntamedia sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediapalveluna.

Vahva asema valituilla markkinoilla, vakaa liiketoiminnan rahavirta sekä rahoitusasema antavat erinomaiset valmiudet Alma Median tulevaisuuden rakentamiselle. Etsimme jatkuvasti uusia liiketoiminnan kasvun lähteitä lähinnä digitaalisten palveluiden alueelta Suomessa ja muualla Euroopassa.

Kai_Telanne_013_370x370
Vahva asema valituilla markkinoilla, vakaa liiketoiminnan rahavirta sekä rahoitusasema antavat erinomaiset
valmiudet Alma Median tulevaisuuden rakentamiselle.