Alma Media > Mainostajalle > Hyödynnä loppuvuoden sesongit kohdentamisessa

Hyödynnä loppuvuoden sesongit kohdentamisessa

Loppuvuoden juhlakausi ja joulusesonki ovat monelle kuluttajakaupan alalla toimivalle mainostajalle myynnillisesti vuoden tärkein ajankohta. Kohdenna mainontaa datasegmenttien avulla myös sesongeissa. Näin varmistat, että saat sinulle tärkeät kohderyhmät kiinni ja voit myös valita oikean viestin sesonkiin, markkinointiviestinnän tavoitteisiin ja kohderyhmään sopivaksi.

Loppu- ja alkuvuoden sesongit alkavat olla käsillä. Joululahjoja hankitaan pukinkonttiin ja pian alkavalta alennusmyyntikaudelta odotetaan parhaita tarjouksia esimerkiksi vaatteista, kauden urheiluvälineistä ja muista käyttötavaroista. Loppuvuoden juhliin on yleensä ostoslistalla myös hieman parempia ruokia ja juomia.

Nappaa lahjojen hankkijat ja tarjoushaukat kiinni

Kuluttajien käyttäytymisen ja mallinnetun datan pohjalta muodostettavat Alman datasegmentit toimivat erinomaisesti myös sesonkeihin pohjautuvassa markkinoinnissa. Voit nopeasti ja helposti löytää oikeat kohderyhmät yrityksesi tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä testata ja kehittää digitaalista mainontaa jatkuvasti. Voit käyttää datasegmenttejä ohjelmallisessa mainonnassa tai yksittäisissä kampanjoissa.

Tutustu alla erilaisiin loppuvuoden sesongeissa hyödynnettäviin datasegmentteihin:

  • Esimerkkejä joulun lahjaostoksista kiinnostuneista datasegmenteistä:
    • Teknologia – Viihde-elektroniikka (segmentin koko noin 510 000)
    • Viihde – Kirjallisuus (segmentin koko noin 320 000)
  • Loppuvuoden juhlista ja juhlaherkuista kiinnostuneita datasegmenttejä:
    • Juhlat – Juhliin ja juhlien järjestämiseen liittyvät semanttiset käsitteet (segmentin koko noin 350 000)
    • Ruoanlaitto (segmentin koko noin 1 400 000)
    • Viinit (segmentin koko noin 510 000)
  • Parhaista tarjouksista kiinnostuneita datasegmenttejä:
    • Tarjoushaukat Alennusmyynteihin liittyvät semanttiset käsitteet (segmentin koko noin 460 000)

Katso kaikki ajankohtaisiin sesonkeihin liittyvät datasegmentit täältä >>

Keittiötarvikkeiden verkkokauppa hyödyntää loppuvuoden sesongit

Tuttuun tapaan kuukauden datasegmenttiartikkelissa esitellään esimerkkikampanja datasegmenttien käytöstä. Tällä kertaa esimerkkikampanjan mainostajana toimii kuvitteellinen keittiötarvikkeiden verkkokauppa. Yritys myy vähän erikoisempia välineitä ruuanlaittoon ja kattamiseen. Loppuvuosi ja etenkin joulu on yrityksen parasta myyntisesonkia, jolloin he tekevät myös liikennettä verkkokauppaan ohjaavaa digimainontaa.

Yritys on tunnistanut asiakasanalyysissään kolme tärkeää asiakasryhmää, jotka tekevät hankintoja verkkokaupasta etenkin loppuvuoden sesongin aikaan.

Tunnistetut asiakasryhmät ovat:
1) innokkaat kotikokit, jotka panostavat ruuanlaittoon ja kattaukseen ja hankkivat verkkokaupan tuotteita omaan käyttöön,
2) kuluttajat, jotka hankkivat verkkokaupan tuotteita lahjaksi ja
3) kuluttajat, jotka odottavat verkkokaupan hyviä tarjouksia ja hankkivat tuotteita tarjouskampanjoista.

Verkkokaupan loppuvuoden kampanja kohdennetaan ensin omaan käyttöön tuotteita hankkiville kotikokeille, jotka panostavat joulun ja muiden loppuvuoden juhlien ruuanlaittoon ja kattaukseen. Mainontaa kohdennetaan myös kuluttajille, jotka hankkivat tuotteita lahjaksi. Kampanjassa käytetään eri markkinointiviestejä kaikille eri kohderyhmille, jolloin se palvelee paremmin asiakkaiden tarpeita.

Joulun jälkeen kampanjan painopiste ja aineistojen sisällöt painottuvat alennusmyyntiin, jonka avulla myydään edellisen sesongin tuotteita tarjousten avulla. Mainontaa kohdennetaan tällöin esimerkiksi Tarjoushaukat-datasegmenttiin.

Haluatko kuulla lisää, miten datasegmentit auttavat kohdentamista sinun toimialallasi?

Datasegmentit perustavat yleisöjen käyttäytymiseen ja mediankäyttöön. Datasegmenttejä voi hyödyntää ohjelmallisen mainonnan tai yksittäisten kampanjoiden kohdentamiseen.

Keräämme datasegmenttien muodostamiseen ja mallintamiseen käytettävää dataa omista digipalveluistamme, tilaaja- ja rekisteröitymistiedoista sekä erilaisten kyselyiden avulla.

Tutustu tästä edellisiin kuukauden datasegmentti -artikkeleihin

Business-päättäjät »
Ruoka- ja juomaintoilijat »
Lifestyle-yleisöt »
Eri harrastuksista kiinnostuneet »
Kotimaan matkailijat »
Auton hankintaa suunnittelevat »
Sijoittajat »
Asunnonetsijät »
Penkkiurheilijat »


  • Julkaistu: 23.11.2022, 11:31
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kohdentaminen

Jaa artikkeli