Alma Media > Mainostajalle > Kohdenna mainontaa kotimaan matkailusta kiinnostuneille yleisöille
Tavoita kotimaan matkailusta kiinnostuneet

Kohdenna mainontaa kotimaan matkailusta kiinnostuneille yleisöille

Kesä ja kesälomalaiset ovat pian täällä ja kotimaan matkailun sesonki on käynnistymässä. Meiltä löydät ratkaisut kotimaan matkailusta tai mökkeilystä kiinnostuneiden kohderyhmien tavoittamiseen. Datasegmenteillä kohdentaminen on tehokas tapa kohdentaa mainontaa tietystä aihepiiristä kiinnostuneisiin yleisöihin.

Tällä kertaa esittelemme datakohdentamisen segmenttinä kotimaan matkailuun liittyvät yleisöt. Kesän ja lomakauden lähestyessä matkailusta kiinnostuneet aktivoituvat, jolloin näihin yleisöihin kohdennettu mainonta on ajankohtaista.

Datasegmentit muodostetaan keräämällä verkkokävijöiden käyttäytymisdataa sivustoiltamme. Lisäksi dataa kerätään tilaajatiedoista ja kyselyistä. Kerätty data viedään datanhallintajärjestelmään, jossa siitä luodaan erilaisia sääntöjä hyödyntäen datasegmenttejä. Segmentit voidaan aktivoida hyödynnettäväksi mainonnan kohdentamiseen suorakampanjoissa sekä ohjelmallisesti ostettuna.

Kuukauden datasegmentti -artikkelien tarkoitus on esitellä käytännönläheisesti mainonnan kohdentamisessa hyödynnettäviä yleisösegmenttejä.
Lue edelliset artikkelit tästä:

Näin kohdennat mainontaa auton hankintaa suunnitteleville »
Sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita asumisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla »

Kotimaan matkailusta ja mökkeilystä kiinnostuneet kiinni

Kiinnostuksesta ylipäätään matkailuun indikoi muun muassa vierailut Iltalehden Matkailu-osiossa tai Rantapallo- ja Pallontallaajat-sivustoilla. Kotimaan matkailusta kiinnostuneiden datasegmentti on muodostettu selaimista, jotka vierailevat GoFinland-, Nettimökki- tai Nettikaravaani-sivustoilla. Myös käynnit Rantapallo-sivuston Suomi-osiossa nostavat selaimen kotimaanmatkailusta kiinnostuneiden datasegmenttiin.

Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi näillä kotimaan matkailusta kiinnostuneille kohderyhmille:

  • Matkailusta kiinnostuneet (segmentin koko noin 560 000)
  • Kotimaan matkailusta kiinnostuneet (segmentin koko noin 180 000)

Suomalaiset ovat mökkikansaa, joten myös mökkeilystä kiinnostuneet ovat mielenkiintoinen kohderyhmä. Mökkeilystä kiinnostuneiden datasegmentit muodostetaan selaimista, jotka vierailevat Iltalehden Mökkeily-extrassa ja lukevat muita mökkeilyyn liittyviä sisältöjä.

Mainontaa voi kohdentaa myös tälle mökkeilevälle kohderyhmälle:

  • Mökkeilystä kiinnostuneet (segmentin koko noin 330 000)

Matkailijat tarvitsevat erilaisia palveluja

Datasegmentit toimivat mainostajan työkaluna tehokkaaseen digitaalisen mainonnan kohdentamiseen. Kuukauden datasegmentin esittelyn yhteydessä avaamme datasegmenteillä kohdentamista myös käytännönläheisten vinkkien ja kampanjaesimerkkien kautta.

Kotimaan matkailusta kiinnostuneet yleisöt sopivat kohderyhmäksi vaikkapa hotelli- ja ravintola-alan mainostajille. Kotimaassa matkaillessa tarvitaan myös esimerkiksi polttoainetta tai käyttötarvikkeita matkan varrelle tai mökille. Myös mainonta erilaisista nähtävyyksistä, lomakohteista tai tapahtumista voivat houkutella tien päällä olevia tai vasta kesärientojaan suunnittelevia matkalaisia.

Muista myös sijaintiin ja säätilaan perustuva kohdentaminen

Vaikka tässä artikkelissa on pureuduttu matkailusta kiinnostuneisiin datasegmenttien käyttöön, niin kotimaan matkailun yhteydessä kannattaa muistaa myös sijaintiin ja säätilaan perustuvat kohdentamisen keinot.

Esimerkiksi paikallista tapahtumaa tai muuta rajatulla maantieteellisellä alueella toimivaa matkailupalvelua voidaan mainostaa kohdentamalla maa-, maakunta-, kaupunki- tai postinumerotasolla. Lisäksi mobiilissa voidaan kohdentaa mainontaa tarkasti käyttäjän GPS-sijainnin avulla.

Säätila on usein matkailijan mielessä ja se voi muuttaa suunnitelmia. Helteellä suunnataan vaikkapa rannalle, kun taas sateen sattuessa voi esimerkiksi sisäleikkipuisto houkutella ainakin perheen pienempiä. Meillä voitkin kohdentaa mainontaa myös vallitsevan säätilan mukaan. Paras Sää-sovelluksessa voit kohdentaa kampanjasi lämpötilan, sademäärän tai allergiasään mukaan. Myös koko Iltalehdessä sääkohdennus onnistuu, mikäli käyttäjä on hyväksynyt sijaintiedot.

Lisätietoa kohderyhmästä:

Tutkimme, miten kotimaan matkailusta kiinnostuneet ovat ja millaista heidän verkkokäyttämisensä on. Tämä yleisö on aktiivisimmillaan viikonloppuisin sekä maanantaina. Keskellä viikkoa verkkokäyntien aktiivisuus laskee.

Mobiilikäyttö on yleistä, sillä noin 70 % näihin datasegmentteihin kuuluvista on verkossa mobiililaitteella.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

  • Julkaistu: 31.5.2022, 11:03
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: kohdentaminen

Jaa artikkeli