Alma Media > Mainostajalle > Sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla
Tavoita sijoittamisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla

Sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla

Datasegmenteillä kohdentaminen on tapa saada juuri tietynlaiset kohderyhmät kiinni ja tehdä mainontaa tehokkaasti ja tuloksellisesti. Datakohdentamisen on myös todettu parantavan kampanjoiden tuloksia. Lue lisää datakohdentamisesta ja miten saat esimerkiksi sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla.

Luet kuukauden datasegmentti -artikkelia, jossa nostamme esiin mielenkiintoisia datasegmenttejä sekä annamme vinkkejä, miten datakohdentamista voi hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa. Tällä kertaa keskitymme sijoittamisesta kiinnostuneisiin kohderyhmiin.

Datakohdentaminen parantaa digitaalisen mainonnan tehoa muun muassa parantamalla kampanjoiden klikkiprosentteja. Muodostamme digitaalisen mainonnan kohdentamisessa hyödynnettävät datasegmentit muun muassa verkkokäyttäytymisen sekä tilaaja- ja rekisteröitymistietojen perusteella.

Lue myös aiemmat kuukauden datasegmentti -artikkelit:
Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita asumisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla »

Kohdentamien oikeaan datasegmenttiin parantaa kampanjan tuloksia

Datakohdentamisen suurimpia hyötyjä on oikean kohderyhmän tavoittaminen oikealla hetkellä, sieltä missä kohderyhmä sattuu kulloinkin olemaan. Kohderyhmään kuuluva tavoitetaan esimerkiksi lukemasta Iltalehden uutisia, Kauppalehdestä tarkistamasta pörssikursseja, haaveilemasta uudesta autosta autoilun markkinapaikoilla tai vaikkapa etsimästä uutta asuntoa Etuovesta. Kampanja saa näin oikean mediaympäristön lisäksi lisää tavoittavuutta ja toistoa.

Datan ja kohdentamisen palveluiden tuotepäällikkö Jenna Kärki konkretisoi datakohdentamisen hyötyjä seuraavasti: ”Oikea datasegmentti voi parantaa kampanjan tuloksia. Tutkimustemme mukaan klikkiprosentti oli jopa 62 % parempi datakohdennettuna kuin ilman datakohdennusta. Tulokset paranevat, koska kohdentamalla sopivaan datasegmenttiin tavoitetaan oikea kohderyhmä todennäköisemmin, kuin kohdentamatta. On tietysti hyvä muistaa, että datasegmenttejä ei muodosteta henkilötasolla – tarkkuus ei koskaan ole 100 %, mutta kuitenkin huomattavasti enemmän kuin kohdentamatta ollenkaan.”

Toimiva kohdentamisen tapa ja oikeat kohderyhmät eivät välttämättä löydy kerralla, vaan vaatii hieman testaamista. Ja tekemistä kannattaa aina optimoida, jotta markkinointi-investoinnista saadaan kaikki tehot irti. Jenna Kärki muistuttaakin testaamisen hyödyistä: ”Ei ole yhtä oikeaa tapaa kohdentaa mainontaa. Digitaalinen mainonta on kuitenkin siitä mahtavaa, että uusien mahdollisuuksien testaaminen on helppoa. Varaa siis mainosbudjetistasi, vaikka pienikin osa, uusien asioiden testaamiseen. Ja hyödynnä oppeja tulevissa kampanjoissa.”

Tavoita sijoittamisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla

Kun on tarve kohdistaa mainontaa Alman verkostossa sijoittamisesta kiinnostuneille, kannattaa hyödyntää esimerkiksi seuraavia datasegmenttejä:

  • Asuntosijoittamisesta kiinnostuneet (segmentin koko noin 110 000)
  • Metsäsijoittajat ja -omistajat (segmentin koko noin 220 000)
  • Sijoittamisesta kiinnostuneet (segmentin koko noin 610 000)

Segmentit on muodostettu muun muassa Etuoven vierailujen ja sieltä sijoitusasuntojen tai metsäpalstojen hakujen perusteella. Myös aiheeseen liittyvien semanttisia käsitteitä ja avainsanoja sisältävien sisältöjen kuluttaminen nostaa verkkokävijän tai selaimen näihin datasegmentteihin. Vierailut Kauppalehden Pörssi-osiossa tai Arvopaperissa indikoivat lukijan olevan kiinnostunut sijoittamisesta ja myös ne huomioidaan datasegmenttien muodostamisessa.

Tutustu sijoittamiseen liittyviin datasegmentteihin ja miten ne on muodostettu täältä »

Hyödynnä datasegmenttejä luovasti

Kuukauden datasegmentti -artikkeleissa esittelemme aina myös esimerkkikampanjan. Ilmeistä olisikin nyt kertoa, miten sijoituspalveluita tarjoava yritys valitsee kampanjansa kohderyhmäksi sijoittamisesta kiinnostuneet datasegmentit. Sillä tavoin saa varmasti tehokkaan kampanjan toteutettua ja oikein kohderyhmän kiinni.

Mutta lähestymme esimerkkikampanjaa tällä kertaa hieman eri kulmasta. Oletamme, että sijoittamisesta kiinnostuneilla on varmasti ylimääräistä rahaa ja he ovat hyvin toimeentulevia. Tällöin tämä kohderyhmä on mielenkiintoinen myös esimerkiksi luksustuotteiden, palveluiden, matkailun tai vaikkapa autoalan mainostajille.

Datasegmenttejä voi hyödyntää siis myös luovasti kohderyhmien muuhun elämäntapaan, demografiaan tai muihin taustatietoihin liittyen. Testaaminen ja kokeileminen on tässä mallissa erittäin tärkeää ja sen avulla on mahdollista löytää juuri oikea kohderyhmä ja kohdentamisen tapa. Ei myöskään pidä unohtaa, että kun datakohdentamisessa tiedämme varsin tarkkaan, millaisille kohderyhmälle mainonta näkyy, kannattaa myös mainonnan luova sisältö mukauttaa kohderyhmää puhuttelevaksi.

Lisätietoa kohderyhmästä:
Sijoittamisesta kiinnostuneissa korostuvat korkeammat tuloluokat

Vertasimme, millaiset demografiat ja kiinnostuksen kohteet korostuvat näissä datasegmenteissä.

Demografiat:

Datasegmenteissä korostuvat miehet.

Segmenteissä korostuvat myös asunnon omistajat: valtaosa asuu omassa asunnossa.

Noin puolella näihin segmentteihin kuuluvilla talouden bruttotulot ovat 50 000–99 999 euroa ja noin kolmanneksella yli 100 000 euroa.

Kiinnostuksen kohteet:

Segmenteissä olevia kiinnostaa erityisesti talousaiheet. Myös teknologiaa ja siihen liittyvät asiat, kuten viihde-elektroniikka ja tietotekniikka kiinnostavat.

Muita kiinnostuksen kohteita ovat muun muassa ympäristö ja ekologia. Myös työelämä ja esimerkiksi uudet autot ovat tämän kohderyhmän kiinnostuksen kohteina.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

  • Julkaistu: 17.3.2022, 16:04
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: kohdentaminen

Jaa artikkeli