Alma Media > Mainostajalle > Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla
Kohdenna mainontaa urheilusta kiinnostuneille

Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla

Datasegmenttien avulla voit kohdentaa digitaalista mainontaa tarkasti, tehokkaasti ja tietosuojasääntelyn mukaisesti. Alman datasegmentit muodostuvat muun muassa verkkokäyttäytymisestä sekä tilaaja- ja rekisteröitymistiedoista. Tutustu ensimmäiseen kuukauden datasegmenttiin: ”Penkkiurheilu”.

Luet Kuukauden datasegmentti -artikkelisarjan ensimmäistä artikkelia. Artikkelisarjan tavoitteena on esitellä käytännönläheisesti digitaalisen mainonnan kohdentamisessa hyödynnettäviä datasegmenttejä Alman verkostossa. Haluamme tarjota myös esimerkkejä, millaisia kohdennettuja kampanjoita tai jatkuvaa mainontaa datasegmenttien avulla voi tehdä ja millaisia datasegmentillä tavoitettavat kohderyhmät ovat.

Näin datasegmentit muodostetaan Almalla

Alman verkosto tavoittaa noin 88 % suomalaisista. Meillä on korkeasti profiloivia sivustoja, kuten esimerkiksi business-väen tavoittavat Kauppalehti ja Talouselämä. Myös tarjoamamme kauppapaikat – kuten Etuovi.com tai Nettiauto.fi – profiloivat käyttäjiään tehokkaasti. Näiden lisäksi edistyksellinen teknologia ja jatkuva kehitystyö takaavat sen, että voimme tarjota mainostajille toimivia ratkaisuja mainonnan kohdentamiseen ostopolun jokaiseen eri vaiheeseen.

Tuotepäällikkö Jenna Kärki on asiantuntija datan keräämisessä ja hyödyntämisessä, joten annetaanpa hänen kertoa, miten datasegmentit tarkalleen ottaen muodostetaan Almassa:

”Datasegmenttien lähteenä hyödynnämme Alman omaa, ensimmäisen osapuolen dataa, eli vierailut spesifeissä aiheissa, tietyillä sivustoilla ja osioissa, markkinapaikkojen haut, tilaaja- ja rekisteröintitiedot sekä erilaiset kyselyt.

Hyödynnämme tekoälyä sisältöjemme semanttiseen analysointiin. Tekoäly analysoi ja luokittelee sisältöjä eri asiasanoihin, ja sitä kautta voidaan päätellä, että esimerkiksi tietty uutinen koskee tiettyä aihepiiriä. Segmenttejä rakentaessa valitaan sopivat säännöt, esimerkiksi aiheeseen liittyvät asiasanat. Lisäksi asetetaan frekvenssi, eli kuinka usein ja millä aikavälillä haluttu toiminta tapahtuu.

Esimerkiksi ”Penkkiurheilu”-segmenttiin päätyneen käyttäjän on täytynyt tehdä 10 sivulatausta 30 päivän aikana urheiluaiheisissa sisällöissä. Frekvenssi valitaan aina huolella ja tapauskohtaisesti – pohdimme mikä määrä sivulatauksia indikoi kiinnostuksesta riittävästi, huomioiden kuitenkin myös tavoittavuus. Haluamme, että segmenttimme ovat laadukkaita ja tarkkoja, mutta myös riittävän tavoittavia, jotta mainostajamme saavuttavat tavoitteensa.”

Alma tavoittaa urheiluhullut suomalaiset

Ensimmäinen kuukauden datasegmentti on ”Penkkiurheilu”. Suomalaiset ovat tunnetusti urheiluhullua kansaa – varsinkin silloin kun peli kulkee ja mitaleita ropisee. Eipä siis ihme, että penkkiurheilu-datasegmentin koko on jopa 1,2 miljoonaa selainta.

Datasegmentti on muodostettu kävijöistä, jotka lukevat usein urheiluun liittyviä sisältöjä (10 sivulatausta 30 päivän aikana), vierailevat Iltalehden urheiluosiossa tai seuraavat Amppareiden urheiluaiheisia uutisia.

Lue artikkelin lopusta, millaiset kiinnostuksen kohteet korostuvat ”Penkkiurheilu” datasegmenttiin kuuluvissa.

Mainontaa voi kohdentaa tarkemmin myös näille kohderyhmille:

  • Formula 1:stä kiinnostuneet (segmentin koko n. 530 000),
  • jalkapallosta kiinnostuneet (segmentin koko n. 340 000) tai
  • jääkiekosta kiinnostuneet (segmentin koko n. 690 000).

Penkkiurheilukin on välineurheilua, joten urheiluun liittyviin datasegmentteihin kohdistuvaa mainontaa voivat hyödyntää esimerkiksi kodinkoneliikkeet, urheilutapahtumien järjestäjät, fanituotteiden myyjät tai ruoka- ja juomateollisuus.

Tutustu urheiluun liittyviin datasegmentteihin ja miten ne on muodostettu täältä »

Esimerkkikampanja: elintarvikebrändi hyödyntää suuret urheilutapahtumat

Mennäänpä vielä lähemmin käytäntöön kuvitteellisen esimerkkikampanjan avulla!

Elintarvikebrändi on saanut selville käyttäjätutkimuksessaan, että yksi sen asiakassegmentti kuluttaa brändin snack-tuotteita samalla kun seuraa urheilua televisiosta yksin tai isommassa porukassa.

Alkuvuosi 2022 on suurten urheilutapahtumien aikaa Pekingin talviolympialaisineen ja jääkiekon MM-kotikisoineen. Esimerkin yritys toteuttaa ”Voita parhaat kisaeväät” -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa bränditunnettuutta ja sekä kasvattaa markkinointirekisteriä tuotepakettiarvonnan avulla.

Osana kampanjatoimenpiteitä yritys kohdentaa digitaalista mainontaa penkkiurheilu-datasegmenttiin. Jääkiekon MM-kisojen aikaan toukokuussa kampanjaa kohdennetaan vielä tarkemmin jääkiekosta kiinnostuneiden segmenttiin.

Digitaalinen kampanja sisältää banneriaineiston, kampanjavideon sekä laskeutumissivun, jossa kävijä voi osallistua arvontaan. Kampanjan viestiä ja luovaa ratkaisua räätälöidään sen mukaan, mikä urheilutapahtuma on menossa. Talviolympialaisten aikaan käytetään erilaista sisältöä, kuin jääkiekon MM-kisojen aikana myöhemmin keväällä.

Yritys hyödyntää kampanja-aineiston toteutuksessa Celtra-työkalua, jolla se voi toteuttaa vaikuttavia luovia ratkaisuja helposti ja nopeasti. Tutustu tästä Celtraan ja luo tehokkaat aineistot kampanjaasi »

Lisätietoa kohderyhmästä:
”Penkkiurheilijat” -datasegmentissä korostuvat hyvin toimeentulevat

Vertasimme, millaiset demografiat ja kiinnostuksen kohteet korostuvat tässä datasegmentissä. Lisäksi tutkimme segmentin mediankäyttöä Alman medioissa.

Demografiat:

  • Datasegmentissä korostuvat miehet: 70% miehiä, 30% naisia.
  • Segmentissä korostuvat myös yli 35-vuotiaat ja hyvin tienaavat: talouden tulot 50 000–100 000 euroa vuodessa.

Kiinnostuksen kohteet:

  • Segmentissä olevia kiinnostaa myös muu urheilu: jalkapallo, jääkiekko, formulat, liikunta sekä urheiluvaatteet.
  • Lisäksi segmentin kiinnostuksen kohteissa korostuvat metsästys ja kalastus, viinit, ravintolaelämykset, musiikki sekä parisuhde.
  • Kiinnostusalueista alikorostuvat: autoilu, remontointi, matkustus ja tietotekniikka.

Mediankäyttö:

  • Sivulatausten perusteella suurimmat sivustot, joissa segmenttiin kuuluvat ovat vierailleet: Iltalehti.fi (etusivu, uutiset, viihde ja urheilu), Telkku.com, Etuovi.com, Kauppalehti.fi ja Uusi Suomi.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

  • Julkaistu: 18.1.2022, 10:00
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: kohdentaminen

Jaa artikkeli