Alma Media > Mainostajalle > Miten kohdentaa mainontaa eri harrastuksista kiinnostuneille?

Miten kohdentaa mainontaa eri harrastuksista kiinnostuneille?

Harrastuksiin ollaan usein valmiita käyttämään paljonkin rahaa ja aikaa. Aktiiviset harrastajat ovatkin monelle mainostajalle tärkeitä asiakkaita ja siten hyviä kohderyhmiä digitaaliselle mainonnalle. Tällä kertaa kuukauden datasegmenttiartikkelissa keskitymme erilaisten harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden perusteella muodostettuihin yleisöihin.

Kesällä on aikaa harrastaa. Tai sitten viimeistään syksyllä palataan ns. ruotuun ja aloitetaan uusi harrastus tai jatketaan aktiivisesti vanhaa ajanvietettä. Esittelemmekin tällä kertaa kuukauden datasegmenttinä erilaisia harrastuksiin liittyviä mainonnan kohdentamisen keinoja. Harrastuksiin ollaan usein valmiita käyttämään huomattaviakin summia rahaa, joten nämä ovat kiinnostavia kohderyhmiä eri toimialojen mainostajille.

Kuukauden datasegmentti -artikkelien tarkoitus on esitellä käytännönläheisesti mainonnan kohdentamisessa hyödynnettäviä yleisösegmenttejä.

Lue edelliset artikkelit tästä:

Kohdenna mainontaa kotimaan matkailusta kiinnostuneille yleisöille »
Näin kohdennat mainontaa auton hankintaa suunnitteleville »
Sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita asumisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla »

Entistäkin tarkempaa kohdentamista datan avulla

Datasegmenteillä voidaan kohdentaa mainontaa haluttuihin yleisöihin. Datasegmentit ovat käytettävissä niin ohjelmalliseen mainontaan kuin suorakampanjoihinkin.

Datasegmentit muodostetaan keräämällä dataa muun muassa tilaajatiedoista ja kyselyistä. Lisäksi keräämme monipuolisesti verkkokävijöiden käyttäytymisdataa sivustoiltamme. Olemme kehittäneet datan keräämiseen ja hyödyntämiseen käytettävää data-arkkitehtuuria kevään 2022 aikana. Uuden teknologian avulla kerättävä data on entistäkin tarkempaa ja sitä hyödynnetään reaaliajassa, jolloin muun muassa mainonnan tavoittavuus paranee.

Lue lisää datakyvykkyyksien kehittämisestä Almalla >>

Kohdentamisen mahdollisuuksia moniin eri kiinnostuksen kohteisiin

Erilaisiin harrastuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin liittyvät datasegmentit muodostetaan pääsääntöisesti semanttisten käsitteiden mukaan. Esimerkiksi datasegmenttiin ”Harrastukset – Koirat” nousee, mikäli on kuluttanut sisältöjä, joissa on koiriin liittyviä semanttisia käsitteitä.

Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi näillä kohderyhmille:

  • Metsästys ja kalastus (segmentin koko noin 210 000)
  • Ulkoilu (segmentin koko noin 700 000)
  • Lemmikit (segmentin koko noin 330 000)
  • Lemmikit – Koirat (segmentin koko noin 210 000)

Lisäksi voit kohdentaa mainontaa myös muun muassa veneilyyn, eSportiin ja videopeleihin, käsitöihin, valokuvaukseen sekä tieteeseen liittyville datasegmenteille. Alman kaikki datasegmentit löytyvät verkkosivuillamme olevasta listasta, jossa avaamme, miten segmentit on rakennettu, millaiset yleisöt segmentteihin nousee ja minkäkokoisia yleisöjä niillä tavoittaa.

Tutustu datasegmenttilistaan täältä >>

Aktiiviset koiraihmiset kiinni digitaalisella mainonnalla

Kuukauden datasegmenttiartikkelissa kuvaamme käytännönläheisen esimerkkikampanjan tai casen kautta, miten datakohdennuksiin liittyviä yleisöjä voi käyttää digitaalisessa mainonnassa.

Tällä kertaa olemme syventyneet harrastuksiin liittyviin datasegmentteihin, joten esimerkkimainostaja on lemmikkieläintarvikkeisiin erikoistunut yritys. Yritys tuo maahan ja myy etenkin koirille ja koiranomistajille tarkoitettuja tarvikkeita ja välineitä. Mainostajan tavoite on kasvattaa tunnettuutta aktiivisten koiranomistajien ja koiraharrastajien keskuudessa sekä ohjata liikennettä verkkokauppaansa.

Yritys toteuttaa ensin brändikampanjan hyödyntäen isoja mainosmuotoja ja muun muassa liikkuvaa kuvaa ja kohdentaa sen seuraaviin datasegmentteihin: Lemmikit – Koirat, Lemmikit, Metsästys ja kalastus sekä Ulkoilu. Näin saadaan laajempi peitto kampanjaan. Koirat ovat monelle metsästyksestä kiinnostuneille tärkeä osa harrastusta, joten on perusteltua hyödyntää myös tätä yleisöä osana kampanjaa.

Kampanja jatkuu taktisemmalla otteella, jolloin mainontaa kohdennetaan vielä tarkemmin lemmikeistä ja koirista kiinnostuneisiin datasegmentteihin. Mainonnan viesti on tällöin verkkokauppaan ja suoraan verkko-ostoksille ohjaava.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

  • Julkaistu: 23.6.2022, 09:39
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: kohdentaminen

Jaa artikkeli