Alma Media > Mainostajalle > Ruokaintoilijat ja kotileipurit kiinni kohdennetulla mainonnalla

Ruokaintoilijat ja kotileipurit kiinni kohdennetulla mainonnalla

Tämänkertaisessa kuukauden datasegmentti -artikkelissa perehdymme ruokaan ja juomaan liittyviin kohderyhmiin. Meiltä löydät ruokaintoilijat, kotikokit tai vaikka erilaisia ruokavaliota noudattavat yleisöt. Mainostajalle tämä tarkoittaa mahdollisuutta vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja mielikuviin.

Mitä tänään syötäisiin? Tämä kysymys pyörii monen kuluttajan mielessä päivittäin. Osalle kuluttajista hyvä ruoka ja juoma on myös arjen tai juhlan luksusta, johon ollaan valmiita panostamaan aikaa ja rahaa. Oma lukunsa ovat myös innokkaat kotileipurit, jotka jauhopeukalot syyhyten kokeilevat uusia ja tuttuja leivontaohjeita.

Päivittäistavaroiden mainostajalle tämä tarkoittaa mahdollisuuksia vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja mielikuviin sekä luoda uutta kysyntää esimerkiksi uutuustuotteille. Almalta löydät erilaisia ruuasta, leipomisesta tai ruokavalioista kiinnostuneita kohderyhmiä, joille voi kohdentaa digitaalista mainontaa datasegmenttien avulla.

Näin datasegmentit toimivat

Voit käyttää erilaisia datasegmenttejä ohjelmallisessa mainonnassa tai yksittäisissä kampanjoissa.

Datasegmentit perustuvat yleisöjen käyttäytymiseen. Niiden muodostamiseen ja mallintamiseen käytettävä data kerätään Alman omista digipalveluista, tilaaja- ja rekisteröitymistiedoista sekä erilaisista kyselyistä. Käytämme mainonnan kohdentamiseen aina vain sellaista dataa, joka täyttää tietosuojasääntelyn vaatimukset.

Kiinnostuitko datasegmenteillä kohdentamisesta?

Tutustu tästä edellisiin kuukauden datasegmentti -artikkeleihin ja löydä muun muassa nämä yleisöt:

Lifestyle-yleisöt »
Eri harrastuksista kiinnostuneet »
Kotimaan matkailijat »
Auton hankintaa suunnittelevat »
Sijoittajat »
Asunnonetsijät »
Penkkiurheilijat »

Kohdenna mainontaa ruuasta ja juomasta kiinnostuneille

Kohdentamalla oikeisiin yleisöihin saat brändillesi relevantit yleisöt kiinni, eikä kampanjasi budjetti valu ns. hukkakontakteille. Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa ruuasta ja juomasta kiinnostuneille kohderyhmille. Lisäksi voit tarkentaa kohdentamista ja tavoitella esimerkiksi leivonnasta tai viinistä kiinnostuneita. Myös erilaisia ruokavaliota noudattavia – kuten vegaanista tai gluteenitonta – saat kiinni kohdentamalla oikeille datasegmenteille.

Ruuasta ja juomasta kiinnostuneet kohderyhmät muodostetaan muun muassa reseptisivusto Kotikokki-sivuston vierailujen ja reseptihakujen perusteella. Kohderyhmien muodostamiseen käytetään myös dataa Iltalehden Pippuri -osion käynneistä sekä erilaisten ruokaan ja juomaan liittyvien semanttisten käsitteiden ja niitä sisältävien sisältöjen kulutuksen perusteella.

Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi näillä kohderyhmille:

  • Leivonta (segmentin koko noin 120 000)
  • Ruoanlaitto (segmentin koko noin 660 000)
  • Viinit (segmentin koko noin 250 000)
  • Ruokavalio – Gluteeniton (segmentin koko noin 3 000)
  • Ruokavalio – Vegaaninen (segmentin koko noin 29 000)

Tutustu datasegmenttilistaan täältä »

Heavy-userit kiinni oikealla kohdentamisella

Osana kuukauden datasegmentti -sarjaa esittelemme esimerkkikampanjoita tai -mainostajia käytännönläheisesti. Tällä kertaa nostamme esiin gluteenittomia jauhoja ja muita leivontatarvikkeita valmistavan ja myyvän brändin.

Brändin tavoitteena on tavoittaa tehokkaasti tuotteidensa heavy-userit eli gluteenitonta ruokavaliota noudattavat. Yritys tavoittelee myös uusia asiakkaita ja pyrkii kasvattamaan tunnettuuttaan kaikkien kotileipureiden mielissä.

Mainontaa kohdennetaan datasegmenttiin ”Ruokavalio – Gluteeniton”, jotta saadaan kiinni brändin ydinkohderyhmä. Käytettävän datasegmentin koko on varsin rajallinen, joten mainontaa kohdennetaan myös leivonnasta kiinnostuneiden segmenttiin. Näin mainonnan kohderyhmää saadaan kasvatettua ja tavoitetaan myös muita kotileipureita, joille yrityksen tuotteet eivät välttämättä vielä ole tuttuja.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

Esimerkin gluteenittomia leivontatuotteita valmistava ja myyvä yritys luottaa digitaalisessa mainonnassaan liikkuvaan kuvaan. Esimerkiksi heidän banneriaineistossaan käytetään lyhyttä videota, jossa yrityksen tuotteet ja niiden käyttötarkoitus on pääosassa. Videomainonnan ja muun liikkuvan kuvan avulla voidaan herättää yleisössä tunteita ja mainonnan muistijälki on näin ollen pysyvämpi.

Haluatko lukea lisää videomainonnan tehokkuudesta päivittäistavaroiden markkinoinnissa?

Videomainonnan ratkaisuillamme vaikutat tehokkaasti päivittäisostopäättäjien ja ruuanlaittajien valintoihin, juuri oikealla hetkellä. Tutustu videomainonnan ratkaisuihin tästä »

  • Julkaistu: 27.9.2022, 10:53
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kohdentaminen

Jaa artikkeli