Alma Media > Mainostajalle > Kohdenna mainontaa yleisön lifestyle-valintojen perusteella

Kohdenna mainontaa yleisön lifestyle-valintojen perusteella

Elokuun kuukauden datasegmentti -artikkelissa paneudumme erilaisiin lifestyle-yleisöihin. Kohdentamalla oikeisiin datasegmentteihin tavoitat muun muassa muodista, kauneudesta ja hyvinvoinnista kiinnostuneet yleisöt. Esimerkkikampanjassa tutustumme ekologisia kauneudenhoitotuotteita myyvään verkkokauppaan, jolla on testaaminen ja kokeilemisen kulttuuri dna:ssaan.

Elämäntyyli eli ns. lifestyle on tapa luokitella verkkokävijöitä, jolloin näille yleisöille voi kohdentaa tehokasta digitaalista mainontaa. Tämän kuukauden datasegmentti -artikkelissa kerromme lifestyleen perustuvista kohdentamisen mahdollisuuksista. Nämä kohderyhmät ovat kiinnostavia yleisöjä mainostajan näkökulmasta, sillä esimerkiksi muotiin, hyvinvointiin ja terveyteen liittyen kulutetaan ja tehdään hankintoja niin verkosta kuin kivijalkaliikkeistäkin.

Entistäkin tarkempaa kohdentamista

Datasegmenttejä hyödynnetään mainonnan kohdentamiseen digitaalisissa kanavissa Alman verkostossa. Datasegmenttejä voi käyttää niin ohjelmalliseen mainontaan kuin suorakampanjoihinkin. Tarjoamme kaikista tehdyistä kampanjoista kattavan raportin, josta käy ilmi kampanjan tulokset. Myös ohjelmallisen mainonnan tulokset raportoidaan.

Datasegmentit muodostetaan keräämällä verkkokävijöiden käyttäytymisdataa sivustoiltamme ja palveluistamme. Sen lisäksi keräämme dataa muun muassa tilaajatiedoista sekä erilaisten kyselyiden avulla. Datan keräämisessä noudatetaan aina tietosuojasäätelyn vaatimuksia.

Olemme kehittäneet datan keräämiseen käytettävää teknologiaa kevään 2022 aikana. Uuden teknologian johdosta kerättävä ja hyödynnettävä data on entistäkin tarkempaa ja sen avulla kohdentaminen on reaaliaikaista. Lue tästä datakyvykkyyksien kehittämisestä Almalla >>

Kiinnostuitko datasegmenteillä kohdentamisesta?

Tutustu tästä edellisiin kuukauden datasegmentti -artikkeleihin:

Miten kohdentaa mainontaa eri harrastuksista kiinnostuneille »
Kohdenna mainontaa kotimaan matkailusta kiinnostuneille yleisöille »
Näin kohdennat mainontaa auton hankintaa suunnitteleville »
Sijoittamisesta kiinnostuneet kiinni kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita asumisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla »
Tavoita 1,2 miljoonaa penkkiurheilijaa kohdennetulla mainonnalla »

Tavoita muodista ja kauneudesta kiinnostuneet

Lifestyle-kategorioiden yleisöihin kohdentamalla tavoitat muun muassa muodista, kauneudesta ja hyvinvoinnista kiinnostuneet. Lisäksi meiltä löydät yleisöjä esimerkiksi kulttuurista ja taiteista kiinnostuneista, ympäristöaiheista ja ekologisesta elämäntavasta innostuneista sekä perheaiheista ja lapsista kiinnostuneista.

Yleisöt muodostetaan pääsääntöisesti verkkokäyttäytymisen mukaan, eli kohderyhmään nousee kuluttamalla kyseessä olevan lifestyle-aiheen semanttisia käsitteitä sisältäviä sisältöjä.

Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi näillä kohderyhmille:

  • Kauneus ja meikit (segmentin koko noin 260 000)
  • Muoti (segmentin koko noin 460 000)
  • Terveys ja hyvinvointi (segmentin koko noin 720 000)
  • Hyväntekeväisyys (segmentin koko noin 6 000)
  • Kulttuuri ja taide (segmentin koko noin 770 000)
  • Ympäristö ja ekologisuus (segmentin koko noin 570 000)
  • Perheisiin ja lapsiin liittyvät semanttiset käsitteet (segmentin koko noin 790 000)
  • Raskaus ja vauvat (segmentin koko noin 690 000)

Tutustu datasegmenttilistaan täältä >>

Kauneudenhoitoon keskittyvä verkkokauppa saa parempia tuloksia testaamalla

Osana kuukauden datasegmentti -artikkelia esittelemme kuvitteellisen esimerkkikampanjan, jonka avulla voit lähemmin tutustua datasegmenttien käyttöön. Nyt kun puhumme lifestyleen, eli ihmisen elämäntyyliin perustuvista yleisöistä, käytämme esimerkkinä ekologisiin kauneudenhoito- ja hyvinvointituotteisiin keskittyvää verkkokauppaa. Verkkokauppa haluaa tasaista – mutta relevanttia – kävijävirtaa sivuilleen sekä tietenkin saada myyntiä aikaan.

Verkkokauppa tekee sivuillaan aktiivista konversio-optimointia, jolla tähdätään lisäämään ostoksia tekevien kävijöiden määrää sekä kasvattamaan keskioston kokoa. Yritys on tutkinut ja todennut, että ajamalla tasaisesti kävijävirtaa sivuille heidän laadukkaat tuotteensa sekä huippuunsa viritetty ja asiakkaalle oston helpoksi tekevä verkkokauppa tuovat tasaista kassavirtaa sekä jatkuvan virran uusia asiakkaita. Tärkeässä osassa tekemistä onkin jatkuva tulosten mittaaminen ja verkkoanalytiikka sekä tietenkin tulosten analysointi ja niistä johtopäätösten tekeminen ja toimintojen kehittäminen.

Yritys tekee jatkuvaa digimarkkinointia kohdentaen mainontaa seuraaviin datasegmentteihin: Kauneus ja meikit, Terveys ja hyvinvointi sekä Ympäristö ja ekologisuus. Verkkokaupan dna:ssa on kokeilemisen ja jatkuvan kehittämisen kulttuuri. Siksipä he eivät tyydy vain optimoimaan verkkokauppaansa vaan tekevät jatkuvaa A/B-testausta myös esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin aineistolle ja mainosmuodoille. A/B-testauksen avulla on saatu selville muun muassa, että liikkuvaa kuvaa tai muita liikkuvia elementtejä sisältäviä elementtiä sisältävät bannerit ja muut digitaaliset mainokset aktivoivat paremmin ja ohjaavat siten enemmän kävijöitä verkkokauppaan.

Testauksen avulla he ovat jo saaneet kasvatettua mainonnan klikkiprosenttia, joten mainonta ohjaa entistä paremmin kävijöitä verkkokauppaan. Testausta tehdään itse mainonnan lisäksi myös yleisöissä ja kohdentamisessa, joten seuraavaksi kokeiluun on lähdössä Raskaus ja vauvat -datasegmentti. Yritys haluaa lisätä myös tämän yleisön mainonnan kohderyhmäksi, sillä heidän hypoteesinsa on, että yrityksen ekologiset ja hellävaraiset kauneudenhoitotuotteet sopivat hyvin myös odottaville äideille. Jatkuvalla testaamisella ja tulosten mittaamisella on mahdollista saada entistä parempia tuloksia, joten sen pitäisikin olla osa jokaisen digimarkkinoijan työkalupakkia.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

  • Julkaistu: 17.8.2022, 13:09
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: kohdentaminen

Jaa artikkeli