jukka_viitasaari_ville_rinne03_s638x0_q80_noupscale

Tuulensuu luotsaa Aamulehden tulevaisuuteen

Aamulehden uusi päätoimittaja jakaa reseptejä median tulevaisuuteen ja kalan valmistukseen.

Joskus toimittajat ovat hankalia haastateltavia, mutta helsinkiläisessä klassikkoravintolassa nieriäänsä verkkaisesti haarukoiva Jussi Tuulensuu on helppo tapaus. Hän puhuu harkitusti, pääasiassa päälauseilla. Intoutumisen hetkelläkin suusta tulee valmiiksi pureskeltua tavaraa.

Vaikka Aamulehden päätoimittaja on urallaan profiloitunut graafisena osaajana, hän ei näe – tietenkään – ongelmaa siirtyä visualistin jakkaralta toimituksellisen johdon nahkanojatuoleihin. ”Designissa ajatellaan laajasti ja asiakaslähtöisesti, ja toimituksissa asiakasta ajattelevat usein eniten juuri designerit. He miettivät, miten ihminen katsoo ja löytää asioita.”

Aamulehden uusi päätoimittaja Jussi Tuulensuu odottaa paljon Tampereelta ja tamperelaisilta.

Tässä tullaan työyhteisöjen ja elinkeinotoiminnan ytimeen – kaikki on lopulta toisen ihmisen asemaan asettautumisen kykyä.

”Se on sen miettimistä, miten mediassa liikutaan, ilman että sitä tarvitsee kysyä tai miettiä. Työssä on paljon samaa kuin arkkitehtuurissa.”

Mobiili on ainoa suunta

Aamulehdessä Tuulensuuta odottavat isot uudistushankkeet. Niiden haltuunotto sujunee, sillä sekä päätoimittajan historia että olemus kertovat kyvystä tehdä paljon asioita yhtä aikaa. Lounaan aikana hän jakaa haastattelun lisäksi kalareseptejä ja kertoo sovelluksista toimittajan työn helpottamiseksi.

Aamulehden kehityksestä hänellä on selkeä näkemys.

”Missä tahansa lehdessä tärkein asia on nyt kääntää täysin fokus mobiiliin. Sen kertoo paitsi analytiikka, myös havainnot kauppajonoissa. Haaste on tietysti se, että tuotot tulevat edelleen eniten printistä, ja se perälauta ei saisi vuotaa.”

Lehtien tulevaisuus vaatiikin suurta ajattelutavan muutosta. Tuulensuu kertoo, kuinka esimerkiksi amerikkalainen Tribune-ketju on jaettu eri yhtiöiksi. Printtilehdet ovat oma yhtiönsä, ”huippukuntoon trimmattu kone, joka toimii törkeän tehokkaasti”, ja toinen puolisko keskittyy kasvattamaan sähköistä puolta.


Digikehityksen on oltava vahvaa. Samalla pitää estää se perälaudan vuoto.

Tapa ei sellaisenaan Aamulehteen sovi, mutta digikehityksen on oltava vahvaa. Samalla pitää estää se perälaudan vuoto – pitää mukana ne, jotka eivät ole puhtaita digiuskovaisia.

”Olennaista on vastata kysymyksiin, jotka ovat lukijoiden elämässä jatkuvasti läsnä. Meillä täytyy olla rahanarvoisella tavalla kiinnostavaa sisältöä, joka kehittyy ja on olemassa lukijaa varten.”

Mitä se sisältö tarkkaan ottaen on, sitä ei tiedä kukaan. ”Mutta varmaa on, että asioiden, joita tehdään, pitää olla erilailla uniikkeja kuin nyt, ja se on iso kysymys. Pienen ryhmän kiteytyneen tarpeen palveleminen on helpompaa. Maakuntalehdessä uniikkius on vähän hankalampaa.”

Maakuntalehti parantaa maailmaa

Aamulehdellä on vankka asema Pirkanmaalla, eikä sen uhka ole uutiskilpailu muun paikallisen median kanssa. ”Kilpailemme sosiaalisen median lisäksi kuntourheilua, kaupungilla kävelyä, kaljan juontia, sauvakävelyä, veneilyä, matkustelua vastaan. Ihmisillä on aika paljon tekemistä.”

Aamulehti haluaa tehdä Tampereesta paremman paikan.

Maakuntalehdellä on kuitenkin vastuunsa maakunnan kehittämisestä ja kehittymisestä. ”Lehden lähtökohta on tuottaa lisäarvoa, ja Aamulehti haluaa tehdä Tampereesta paremman paikan. Joskus se tarkoittaa myös kriittisyyttä.”

Tuulensuu uskoo porukkansa kykyyn parantaa Tamperetta ja maailmaa. ”Se on pätevä talo, jonka ihmisillä on loistava asenne. Siellä ei ensimmäisenä kysellä, onko joku uusi asia ok, vaan reaktio on yleensä ’jaahas, nyt tehdään’.”

Aiemmin Jussi Tuulensuu on johtanut enimmillään kymmentä ihmistä, nyt alaisia on sata. Johtamisen opeissaan hän palaa toisen asemaan asettumiseen, lukijalähtöisyyteen: ”Miten voimme palvella?”

Johtajan on ajateltava tulevaisuutta ja saada toisetkin ajattelemaan sitä. ”Päätoimittajan tehtävä on auttaa löytämään pienet askeleet, joilla tulevaisuuteen kävellään rohkeasti nykyhetkestä. Työni on tämän kommunikointia joka päivä. Johtaminen on viestintää, uudestaan ja uudestaan.”

Jännittääkö uusi tehtävä?

”Ei, vaan innostaa!”

Nopeasti edennyt designeri


Jussi Tuulensuu syntyi Hämeenlinnassa, mutta nuoruus kului Halikossa Salon Seudun Sanomia lukien. Häntä kiehtoi jo lapsena typografia. ”Luin typografiasta kaiken, mitä käsiini sain ja sommittelin sanoja varhaisella taitto-ohjelmalla Xerox Venturalla isäni työpaikassa ammattioppilaitoksen atk-luokassa.”

Tuulensuu lähti opiskelemaan Tampereelle 1996 tiedotusoppia, koska se oli nopein tapa päästä alalle. Pian hän kuitenkin hakeutui designin ympärille. Designinkin tekeminen vaatii vahvaa sisältöosaamista. ”Se antaa pelimerkkejä puolustaa käyttäjälähtöistä ajattelutapaa.”

Vajaan kymmenen Tampereen-vuoden aikana hän opintojen lisäksi kävi kesätöissä Savon Sanomissa ja Riihimäen Sanomissa sekä oli töissä ylioppilaslehti Aviisissa ja Aamulehdessä.

Vuonna 2005 kutsuivat Journalisti-lehden AD:n tehtävät. Sieltä hän jatkoi 2009 Kauppalehti Optioon ja kolme vuotta myöhemmin Sanomille. Sanomien aikakauslehtiyksikössä hän toimi aluksi ulkoasupäällikkönä auto-, tekniikka- ja tiedelehtien ryhmässä ja suunnitteli lehtikonsepteja. Ennen Aamulehteen siirtymistään Tuulensuu johti uuden toimitusjärjestelmän käyttöönottoja kaikissa Sanoman aikakauslehdissä.

Uutta päätoimittajaa odottaa mieluinen muutto Kirkkonummelta Tampereelle. ”Tampere on elävä kaupunki, mutta siellä on kuitenkin tilaa hengittää. Se ei ole kaupunkitilana liian paineinen, kuten esimerkiksi Helsinki paikoittain on.”