Alma Media > Mainostajalle > Tavoita, mainosta ja vaikuta työsuhdeautoilijoihin

Tavoita, mainosta ja vaikuta työsuhdeautoilijoihin

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on noin 80 000 työsuhdeautoedun saajaa. Työsuhdeautoetu tarkoittaa sitä, että työnantaja ja työntekijä sopivat yrityksen omistaman tai hallinnoiman auton käytöstä. Työhön liittyvien matkojen lisäksi työntekijä voi käyttää autoetua myös vapaa-ajan ajoihin. Työntekijälle työsuhdeauton käyttö on helppo ja huoleton tapa ajaa uudella autolla ilman pelkoa yllättävistä kuluista.

Autotoimialan mainostajalle työsuhdeautoilijat ovatkin kiinnostava kohderyhmä, sillä yleensä työsuhdeautoksi valitaan vähän arvokkaampi auto, kuin omalla kustannuksellaan. Yleensä myöskään suhdannevaihtelut ja talouden epävarmuus eivät vaikuta työsuhdeautojen hankintaan yhtä merkittävästi kuin yksityishenkilöiden hankintoihin.

Tällaisia autoja työsuhdeautoilijat suosivat

Työsuhdeautoilijoita tai sen hankintaa pohtivia löytyy Suomen suurimmalta autoilun markkinapaikalta Nettiautosta. Kysymme palvelun käyttäjiltä säännöllisesti nettikyselyn avulla muun muassa autojen hankinta-aikeista ja preferensseistä.

Tarkastellaanpa toukokuussa 2023 kerätyn datan pohjalta niiden vastaajien, jotka ilmoittavat kyselyssä taloudessa olevan työsuhdeauto, näkemyksiä auton hankintaan liittyen.

Suosituimmat seuraavan auton käyttövoimat:

Työsuhdeauton omaavat taloudet

Millä käyttövoimalla kulkevan uuden auton tai työsuhdeauton hankintaa suunnittelet?
Sähkö38,7 %
Ladattava hybridi38,7 %
Diesel35,5 %
Bensiini29,0 %
Hybridi22,4 %

Kaikki vastaajat

Millä käyttövoimalla kulkevan uuden auton tai työsuhdeauton hankintaa suunnittelet?
Sähkö50,8 %
Ladattava hybridi44,9 %
Bensiini40,3 %
Hybridi32,6 %
Diesel22,5 %

Nettiauton kyselyyn vastanneet työsuhdeauton omaavat taloudet suosivat seuraavan hankittavan auton käyttövoimaksi ladattavaa hybridiä tai sähköautoa. Samat käyttövoimat ovat myös kaikkien vastaajien keskuudessa suosituimmat, vaikkakin sähköautoa harkitsee noin puolet kaikista vastaajista, kun osuus työsuhdeautoilijoiden keskuudessa on vajaat 40 %.

Kyselyn mukaan diesel on käyttövoimana huomattavasti suositumpi työsuhdeautoilijoiden, kuin muiden autoilijoiden keskuudessa. Jopa 35,5 % työsuhdeautoilijoista harkitsee seuraavaksi autoksi dieselautoa, kun kaikkien vastaajien keskuudessa sitä harkitsee vain 22,5 %. Tähän vaikuttanee se, että dieselautot ovat perinteisesti olleet paljon ajavien autoilijoiden valinta, joita työsuhdeautoilijoissa on paljon.

Kalliimman hintaluokan autot korostuvat työsuhdeautoilijoiden keskuudessa

Nettiauton kävijäkyselyssä selvitetään myös seuraavan hankittavan auton hintaluokkia. Vastaajat, joiden taloudessa on työsuhdeauto, suunnittelevat hieman kalliimman auton hankintaa. Noin 42 % vastaajista arvioi seuraavan hankittavan auton hinnaksi 50 000–69 999 euroa. Kaikkien vastaajien hankinta-aie painottuu yli 30 000 euroa, mutta alle 50 000 euroa maksaviin autoihin.

Katso alla olevasta graafista kaikkien vastaajien ja työsuhdeautoilijoiden vastaukset kysymykseen: Minkä hintaluokan uuden auton tai työsuhdeauton olet ajatellut hankkia?

Nosta mainontaan työsuhdeautoilijoita kiinnostavia teemoja

Työsuhdeauton käyttäjä tekee pääsääntöisesti itse päätöksen valitsemastaan autosta. Toki auton valintaan vaikuttavat tietyt reunaehdot, muun muassa auton verotusarvo tai ympäristövaikutukset. Usein myös yritykset asettavat tiettyjä vaatimuksia työsuhdeautoilleen.

Markkinointiviestinnällä voi ja kannattaa vaikuttaa auton käyttäjään eli autoetuun oikeutettuun työntekijään. Esimerkiksi auton taloudellisuus, käytännöllisyys, ympäristöarvot ja sopivuus niin työ- kuin vapaa-ajan käyttöön ovat asioita, joista työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneita. Markkinointiviestinnässä on syytä korostaa ja kertoa näistä ominaisuuksista.

Näin teet vaikutuksen markkinoinnilla työsuhdeautoa harkitsevaan:

Käytä korkean huomioarvon mainosformaatteja
Esimerkiksi videomainonta huomataan ja liikkuvan kuvan avulla voi herättää tunteita, jolloin mainonta myös muistetaan paremmin.
Lue lisää videomainonnasta Alman verkostossa >>

Hyödynnä myös muut vaikuttavat mainosratkaisumme. Muun muassa digikokosivu ja supersivu kiinnittävät verkkokävijän huomion ja mahdollistavat näyttävät kampanjatoteutukset. Tutustu monipuolisiin digimainonnan ratkaisuihimme >>

Ota osaa keskusteluun sisältömarkkinoinnin keinoin
Etenkin autojen erilaiset käyttövoimat ovat olleet pinnalla viime aikoina, ja autonhankkijoilla on tarve oikealle sekä ajantasaiselle tiedolle esimerkiksi eri käyttövoimien hyödyistä ja ominaisuuksista. Sisältömarkkinoinnin avulla otat osaa keskusteluun ja tuot brändisi esiin monipuolisesti.

Parhaat tulokset saavutat ammattilaisen kirjoittamalla sisällöllä. Alma Brand Studion tuottajat rakentavat sisällöt niin, että ne sopivat autoilun ja liikkumisen sivustoille sekä kiinnostavat ja vaikuttavat lukijoihin.

Tavoita kohderyhmä Suomen suurimmasta autoilun ja liikkumisen kokonaisuudesta
Suomen suurimmat autoilun markkinapaikat Nettiauto ja Autotalli keräävät autoilijat yhteen tuottaen samalla ainutlaatuista dataa, mitä autoilevat suomalaiset hakevat ja ostavat. Tämä data on käytettävissäsi muun muassa tehokkaamman kohdentamisen ja paremman markkinoinnin moottorina.

Iltalehti Autot on Suomen suurimpia digitaalisia automedioita ja Kauppalehdestä löytyy mielenkiintoisia autoaiheisia sisältöjä, jotka houkuttelevat autonostajia.

Kohdenna oikeaan yleisöön
Hyödynnä monipuoliset kohdentamisen mahdollisuudet ja tavoita oikea yleisö sopivassa ostoputken vaiheessa.

Esimerkiksi autoilun kontekstiin kohdentamalla tai käyttämällä merkki- tai hintaluokkakohtaista kohdentamista tavoitat tarkasti ja tehokkaasti haluamasi yleisön ja voit personoida mainontaa. Voit hyödyntää myös dataa omista asiakkaistasi ja löytää lisää samankaltaisia yleisöjä Alma Data Cleanroomin avulla.
Tutustu monipuolisiin kohdentamisen mahdollisuuksiin >>

Kiinnostuitko Alman autoilun ja liikkumisen palvelujen mainosratkaisuista?

Pyydä meidät kylään ja käydään yhdessä läpi autoalan kuulumiset ja suositukset markkinointiin.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

  • Julkaistu: 5.6.2023, 09:56
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Autoilu, Autoilun datakatsaus

Jaa artikkeli