Alma Media > Mainostajalle > Kohti älykkäämpää kohdentamista: Kohdenna konteksteihin

Kohti älykkäämpää kohdentamista: Kohdenna konteksteihin

Miten kohdentaa digimainontaa yleisön tämänhetkisen kiinnostuksen perusteella reaaliaikaisesti? Vieläpä niin, että siihen ei tarvita kolmannen osapuolen evästeitä ja että mainonta on toimivaa, yleisöilleen relevanttia sekä mainostajalle kustannustehokasta. Vastaus on tietenkin: hyödynnä kontekstuaalista kohdentamista!

Mainonnan kohdentamisen hyödyt ovat kiistattomat. Kohdentamalla mainontaa tavoitat oikeat yleisöt oikeaan aikaan ja voit hyödyntää ostopolun kaikki vaiheet. Kohdennettujen kampanjoiden tulokset ovat yleensä parempia, sillä viestisi tavoittaa potentiaalisimmat kohderyhmät ja samalla voit säästät kustannuksia, kun epärelevantit kohderyhmät rajataan kampanjasta pois.

Tutustu Alman kohdentamisen ratkaisuihin >>

Kontekstikohdennus perustuu verkkokävijän kuluttamiin sisältöihin

Kontekstuaalisessa kohdentamisessa hyödynnetään verkkosivujen sisältöjä ja siten se perustuu käyttäjän aitoon ja reaaliaikaiseen kiinnostukseen​. Esimerkiksi autoilusta kiinnostunut tai autonostoa harkitseva kuluttaja todennäköisesti lukee ja selaa autoiluun liittyviä sisältöjä esimerkiksi Iltalehdessä tai autoilun markkinapaikoilla. Kontekstuaalisen kohdentamisen avulla voidaan mainontaa näyttää näiden relevanttien sisältöjen yhteydessä reaaliaikaisesti. 

Sisältöjä voidaan tunnistaa monilla eri tavoilla, muun muassa tekoälyn tekemän luokittelun sekä toimituksen tai sisällöntuottajien tekemien luokittelun avulla. Lisäksi hyödynnämme prediktiivistä kontekstia, jossa tekoäly ennustaa tunnettujen käyttäjien käyttäytymisen perusteella ne sisällöt, jotka kyseistä kohderyhmää todennäköisimmin kiinnostaa.

Kontekstikohdentaminen toimii myös evästeettömässä maailmassa

Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen asettaa tehokkaalle kohdentamiselle omat haasteensa, mutta kohdennetun mainonnan aika ei suinkaan ole vielä ohi. Kontekstuaalinen kohdentaminen eli verkkokävijän kuluttamien sisältöjen hyödyntäminen kohdentamisessa toimii myös evästeettömässä maailmassa. Sen lisäksi kontekstuaalinen kohdentaminen toimii aina reaaliaikaisesti käyttäjän selaimessa.

Kontekstikohdentaminen parantaa mainonnan tehoa

Kontekstuaalinen kohdentaminen parantaa mainonnan tehoa ja tuloksia sekä auttaa optimoimaan mainonnan kustannuksia. Tämä perustuu muun muassa siihen, että kontekstuaalisuuden avulla mainokset voidaan optimoida näkymään käyttäjille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita samankaltaisista aiheista kuin mainos. Esimerkiksi autoaiheisia sisältöjä kuluttaville käyttäjille näytetään automainontaa, ruoka-aiheisia sisältöjä kuluttaville ruokaan liittyvää mainontaa ja niin edelleen.

Kontekstuaalisen kohdentamisen hyötyjä ovat:

  1. Parempi mainonnan tehokkuus:
    Mainontaa näytetään vain käyttäjille, jotka ovat kiinnostuneita mainoksen aiheesta. Siten mainonta kohdentuu potentiaalisimmille yleisöille ja mainonta on sitä kautta tehokkaampaa.
  2. Mainokset ovat relevantteja yleisölle:
    Kun mainokset näytetään käyttäjille, jotka ovat jo kiinnostuneita samankaltaisista aiheista kuin mainos, ovat mainokset todennäköisesti relevanteimpia ja kiinnostavimpia käyttäjille. Tällä on vaikutusta myös mainostajan brändiarvoon ja mielikuviin.
  3. Parempi mainonnan kulujen optimointi:
    Kontekstuaalisen kohdentamisen – kuten muunkin mainonnan kohdentamisen – avulla mainonnasta voidaan rajata pois epärelevantteja tai esimerkiksi heikommin konvertoituvia kohderyhmiä, jolloin mainosbudjettia voi kohdentaa oikeisiin yleisöihin.

Esimerkkejä Alman kohdentamisessa käytettävistä konteksteista

Oikea konteksti vaihtelee muun muassa mainonnan tavoitteiden, tavoiteltavan yleisön ja mainostajan toimialan mukaan. Kontekstikohdentaminen on käytettävissä ohjelmallisessa mainonnassa sekä suorakampanjoihin. Valitse ja yhdistele sinulle sopivan tapa kohdentaa noin 50 erilaisen kontekstin joukosta!

Tässä muutamia esimerkkikonteksteja, joiden avulla mainontaa voidaan kohdentaa:

Autoilu
Auton ostoaie
Ekologiset autot
Hyötyajoneuvot

Business
Yrittäminen
Sijoittaminen
Vastuullisuus

Viihde
Musiikki ja konsertit
TV ja elokuvat

Ruoka ja juoma
Leivonta
Ruoanlaitto

Harrastukset
Veneen ostoaie
Lemmikit

Asuminen
Rakentaminen
Sisustus

Lifestyle
Ympäristö ja ekologia
Perhe ja vanhemmuus
Muoti
Urheilu
Matkustus

Ota yhteyttä mediamyyntiimme niin suunnitellaan yhdessä tarpeisiisi ja tavoitteisiisi sopiva kampanja >>

  • Julkaistu: 21.4.2023, 10:44
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kohdentaminen

Kohti älykkäämpää kohdentamista

Tutustu artikkelisarjaan, joka esittelee mainostajan parhaat työkalut ja keinot tämän päivän ja tulevaisuuden kohdentamiseen.

Lue edelliset artikkelit tästä:
Tulevaisuus on jo täällä >>

Rakennuspalikat parempaan kohdentamiseen >>

Julkaisijan ja mainostajan oma data paremmin käyttöön >>

Näin käytät omaa dataasi >>

Jaa artikkeli