Alma Media > Mainostajalle > Kohti älykkäämpää kohdentamista: Tulevaisuus on jo täällä

Kohti älykkäämpää kohdentamista: Tulevaisuus on jo täällä

Tiesitkö, että kohdentamisen tulevaisuus on jo täällä, ja eilisen kohdentamisen tavat eivät enää tänään riitä? Kohti älykkäämpää kohdentamista -artikkelisarja esittelee mainostajan parhaat työkalut ja keinot tulevaisuuden – ja jo tämän päivän – kohdentamiseen.

Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisesta on puhuttu jo melkein kyllästymiseen asti. Se on toki merkittävä muutos digimainonnan ekosysteemissä, mutta toisaalta kolmannen osapuolen evästeiden merkitys on jo pitkään ollut laskussa. Näin ollen pelkästään kolmannen osapuolen evästeiden varaan perustuva kohdentaminen ei tänäänkään tavoita kaikkia yleisöjä ja ei siten tuo mainostajalle parhaita tuloksia.

Iso osa verkon käyttäjistä jää tavoittamatta kolmannen osapuolen evästeitä hyödyntävillä teknologioilla muun muassa näistä syistä:

  1. Sivulatauksissa tehdään paljon sovelluksissa. Kolmannen osapuolen evästeiden hyödyntäminen sovelluksissa on haastavaa.
  2. Merkittävä osa netin käyttäjistä käyttää selaimenaan Safaria tai Firefoxia, joissa kolmannen osapuolen evästeitä ei voi hyödyntää kohdentamisen tukena.

Huomio suostumuskäytäntöihin

Selain- ja teknologiamuutosten lisäksi on kiinnitettävä huomiota verkkokävijöiden kohdentamiseen antamiin suostumuksiin. Suostumuskäytännöt tulevat todennäköisesti tiukentumaan vielä nykyisestä. Lisäksi käyttäjät ovat entistä tietoisempia ja antavat entistä vähemmän suostumuksia evästetietojen hyödyntämisen käyttöön kohdentamisessa.

Edellä mainituista syistä mainonnan kohdentamiseen käytettäviä suostumuksia on jo nyt entistä vähemmän käytettävissä ja tämä vaikuttaa suuresti kaikkiin mainostajiin ja tuovat haasteita mainonnan kohdentamiseen.

Ratkaisut tehokkaampaan kohdentamiseen ovat jo täällä

Haasteita paremman kohdentamisen kehittämiseen siis riittää. Mutta jos tulevaisuuden haasteet ovat jo täällä, niin samoin ovat ratkaisut niiden selättämiseen. Muun muassa ensimmäisen osapuolen datan parempi hyödyntäminen, kontekstuaalinen kohdentaminen ja erilaiset ID-ratkaisut tarjoavat työkaluja tehokkaaseen mainonnan kohdentamiseen jo nyt. Näistä ratkaisuista kerromme lisää seuraavissa Kohti älykkäämpää kohdentamista -sarjan artikkeleissa.

Ensimmäisen osapuolen data kohdentamisen moottorina

  • Ensimmäisen osapuolen datan merkitys tulee kasvamaan ja oman asiakasdatan tehokkaampi hyödyntäminen tarjoaa yhden ratkaisun entistä parempaan kohdentamiseen.
  • Alma Data Cleanroom hyödyntää asiakkaan omaa dataa mainonnan kohdentamisessa ja sen avulla voit lisätä asiakasymmärrystäsi.
  • Palvelun avulla kohdennat mainontaa nykyasiakkaillesi tai löydät uusia asiakkaita samankaltaisista yleisöistä Alman digiverkostossa.
    Tutustu Alma Data Cleanroomiin >>


  • Julkaistu: 25.11.2022, 11:57
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kohdentaminen

Seuraa Kohti älykkäämpää kohdentamista -artikkelisarjaa

  • Kerromme artikkelisarjassa, millaista kehitystyötä olemme tehneet, jotta voimme nyt ja tulevaisuudessa tarjota Suomen parhaat ratkaisut ja työkalut mainonnan kohdentamiseen.
  • Sarjan artikkelit julkaistaan Almamedia.fi-sivuston Mainostajat-osiossa.

Jaa artikkeli