Alma Media > Mainostajalle > Kohti älykkäämpää kohdentamista: Julkaisijan ja mainostajan oma data paremmin käyttöön

Kohti älykkäämpää kohdentamista: Julkaisijan ja mainostajan oma data paremmin käyttöön

Kolmannen osapuolen evästeiden merkitys vähenee ja tukeutuminen pelkästään niiden pohjalle rakennettuihin mainonnan kohdentamisen teknologioihin ei enää tänä päivänä riitä. Tarvitaan siis uusia keinoja kohdentaa sekä uusia datalähteitä kohdentamisen moottoriksi.

Niin mainostajat kuin mainonnan julkaisijat ovat valmistautuneet kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen jo hyvän aikaa. Se onkin hyvä, sillä vaikka tietty selainvalmistaja on lykännyt kolmannen osapuolen evästeiden poistamista useaan kertaan, niin jo nyt iso osa verkon käyttäjistä jää tavoittamatta pelkästään kolmannen osapuolen evästeitä hyödyntävillä teknologioilla.

Tämä johtuu muun muassa siitä, että sivulatauksia tehdään paljon sovelluksissa, ja niissä kolmannen osapuolen evästeiden hyödyntäminen on jo nyt haastavaa. Lisäksi merkittävä osa netin käyttäjistä käyttää selaimenaan sellaisia, joissa kolmannen osapuolen evästeitä ei voi nytkään hyödyntää kohdentamisen tukena.

Ja jossain kohtaa tulevaisuudessa elämme kolmannen osapuolen evästeiden jälkeisessä maailmassa. Viimeistään tällöin mainonnan julkaisijan ja itse mainostajan keräämä, analysoima ja jalostama data nousevat tärkeämmiksi keinoiksi tarjota verkkokävijälle relevanttia kohdennettua mainontaa.

Mainostaja oma data + julkaisijan data = kohdentamisen tulevaisuus

Mainostajan oma data sekä julkaisijan keräämä data ovat nousseet entistä tärkeämmäksi perustaksi kohdentamiselle, ja niiden merkitys tulee edelleen kasvamaan. Yhdistelemällä dataa ja niiden tarjoamia kohdentamisen keinoja älykkäästi tavoitetaan relevantit ja laadukkaat kohderyhmät jatkossakin. Ja ennen kaikkea, kun data on kerätty lähellä sen käyttöä, on sitä turvallista käyttää sekä helpompi hallinnoida.

Tällaista julkaisijan dataa voit hyödyntää mainonnan kohdentamisessa:

  • Verkkokävijän käyttäytymiseen perustuva data
    • Esimerkiksi sivulataukset tietyissä aiheissa, klikit sekä sitoutuminen relevanttiin aihepiiriin ja siitä tehtävä kohderyhmien analysointi.
  • Kontekstuaalinen data
    • Kontekstuaalista dataa käytetään, kun kohdennetaan mainontaa yleensä tekoälyn luokittelemia asiasanoja sisältävään sisältöön. Prediktiivinen kontekstuaalinen kohdentaminen perustuu reaaliaikaiseen ennustamiseen siitä, millaisia sisältöjä käyttäjä todennäköisimmin kuluttaa. Ennuste perustuu mm. tunnistettujen käyttäjien verkkokäyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin.
    • Verkkokävijän itse antama data
      • Muun muassa sisäänkirjautumistiedoista saatava data, demografiatiedot, toimialatiedot sekä kyselyillä kerättävä data.

    Datakumppanuuksilla mainostajan oma data parempaan käyttöön:

    • Mainostajan omaa asiakasdataa voi hyödyntää kohdentamisessa esimerkiksi Alma Data Cleanroom avulla. Palvelun avulla kohdennat mainontaa omille asiakkaillesi tai löydät uusia asiakkaita samankaltaisista yleisöistä.

    Lue lisää Alma Data Cleanroomista >>

    Tutustu tulevaisuuden kohdentamiseen

    Haluatko kuulla lisää, miten me Almalla ratkomme tulevaisuuden kohdentamisen haasteita?

    Tutustu Alma Mediaratkaisujen digimainonnankehitystiimin kohdentamisesta vastaavan tuotepäällikkö Jenna Kärjen seminaaripuheenvuoroon IAB:n tapahtumassa.

    Katso IAB:n seminaaritallenne >>

    • Julkaistu: 3.1.2023, 12:49
    • Kategoria: Mainostajalle
    • Teema: Kohdentaminen

    Kohti älykkäämpää kohdentamista

    Tutustu artikkelisarjaan, joka esittelee mainostajan parhaat työkalut ja keinot tämän päivän ja tulevaisuuden kohdentamiseen.

    Lue edelliset artikkeli tästä
    Tulevaisuus on jo täällä >>
    Rakennuspalikat parempaan kohdentamiseen >>

    Jaa artikkeli