
Näin yläkoululaiset pääsivät TET-viikolla kiinni oikeisiin työelämän projekteihin
Alma Median Helsingin toimiston arkea piristivät maalis-huhtikuun vaihteessa yläkoululaiset, jotka osallistuivat Alman TET-viikolle. Tällä kertaa opiskelijoita oli ennätysmäärä, kahdeksan.
– Almalla koetaan tärkeäksi järjestää omia TET-jaksoja ja osallistua koko Suomen TET-paikat yhteen kokoavan TET.fi sivuston kehittämiseen, jotta kaikilla nuorilla, eli tulevaisuuden työnhakijoilla, on yhdenvertaiset ja monipuoliset mahdollisuudet tutustua työelämään, kertoo Minna Kemppainen, Alman Brand and Sustainability Manager.
Almalla tettiläisten ohjelmaan sisältyy monipuolisesti tietoa ja tekemistä. Tettiläiset pääsevät kuulemaan eri alojen asiantuntijoiden kertomuksia omasta työstään ja urastaan. Tänä keväänä he pääsivät kuulemaan muun muassa myynnin, markkinoinnin ja devaajan työstä. Lisäksi oppilaat työstivät Iltalehden johdolla journalistisia juttuja, ja pääsivät valmistelemaan Alman yhtiökokousta, Alma Insightsin koulutustilaisuutta sekä työskentelemään Alman sisäisen viestinnän ja brändituotteiden parissa.
– Meillä TET:iin kuuluu aina myös ryhmän itsenäisesti työstämä projektitehtävä, jonka lopputuotoksen he esittelevät almalaisille viikon päätteeksi. Tällä kertaa Joblylta tullut ryhmätehtävä käsitteli tekoälyä työnhaussa ja tulevaisuuden työelämässä, Kemppainen kuvailee.
Tällaisen jutun tettiläiset itse kirjoittivat viikostaan:
Moikka, täällä me Alma Median tettiläiset. Kuluneella TET-viikolla olemme päässeet tutustumaan Alma Mediaan ja siihen, että mitä eri osa alueita täältä löytyy. Joukostamme löytyy monenlaisia taitavia osaajia ja meitä kaikkia kiinnostaa monipuolisesti eri asiat. Päällimmäisenä viikolta mieleemme on jäänyt Joblyn antama projektityö sekä Iltalehden kanssa tehty uutistehtävä.
Iso osa meistä ei tiennyt vielä ennen TET-viikkoa, että mikä on Alma Media. Viikon aikana saatiinkin sitten vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Jotkut asiat kiinnostivat joitakin enemmän kuin toisia, mutta pääasia oli kuitenkin se, että viikolta löytyi kaikille mielenkiintoisia aiheita. Työntekijät olivat ystävällisiä ja avuliaita. Alma Media sai meidät kaikki kiinnostumaan alasta ja kaikille jäi viikosta hyvä fiilis.
—
Työelämään tutustuminen (TET) on peruskouluopintoihin kuuluva jakso, jonka aikana yläkouluikäiset pääsevät tutustumaan työelämään työskentelemällä viikon tai kahden ajan tietyssä yrityksessä.
Alma järjestää omia useamman opiskelijan TET-jaksojaan tyypillisesti 1-2 kertaa vuodessa. Alman TET-jaksoille haetaan erillisen TET.fi palvelussa avautuvan haun kautta. Alma kehittää yhdessä Lasten ja Nuorten säätiön sekä Joblyn kanssa Suomen TET.fi-palvelua, joka kokoaa yhteen avoimet TET-paikat ympäri Suomea. Palvelu on tarkoitettu sekä harjoittelua etsiville nuorille sekä paikkoja tarjoaville yrityksille. Sivusto tarjoaa yrityksille valmiita työkaluja ja materiaaleja TET-viikkojen järjestämiseen.
Lue lisää TET.fi
- Julkaistu: 8.4.2025 klo 10:04
- Kategoria: Uutinen
- Teema: Vastuullisuus