
Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat
Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee näitä ja monia muita asioita autoilijoiden käytöksestä ja ostoaikeista.
Alma Businessmedioiden yleisöillä on keskimäärin yksi auto taloudessaan. 34 prosentilla tutkimukseen vastaajista on myös toinen auto taloudessaan.
Eniten automerkin valintaan vaikuttaa autoliikkeessä vieraileminen. Alman autotutkimuksen mukaan 45 prosenttia vastaajista koki, että autoliikkeessä käyminen todella vaikutti lopullisen automerkin valintaan.
Huomionarvoista on, että toiseksi eniten valintaan vaikuttaa uuden automallin tai kiinnostavan autotarjouksen näkeminen mainoksessa: 43 prosenttia vastaajista vaikuttui automerkistä niiden perusteella.
Korkeamman hintapisteen autot kiinnostavat
Lähes puolet uutta autoa ostamassa tai harkitsemassa olevat vastaajat ovat valitsemassa tai miettimässä yli 50 000 euron autoa. 21 prosenttia vastaajista on kiinnostunut yli 70 000 euron hintaluokan automalleista.
Uuden auton ostamista harkitsevat tai päätöksen tehneet harkitsevat eniten yli 50 000 euron hintaluokan autoa. Käytettyä autoa hankkimassa olevat pohtivat eniten noin 20 000–25 000 euron hintaluokan autoja.
Uutta autoa ostamassa olevat vastaajat pitävät harkintalistallaan keskimäärin yli neljä eri merkkistä autoa. He ovat kiinnostuneita koeajamaan keskimäärin lähes kolmea eri merkin autoa.
Kiinnostus hybridiautoiluun nousussa
Osittain sähköllä toimivien autojen suosio on nousussa. Uuden auton ostajissa hybridi- ja ladattava hybridiauto ovat nyt suosituimmat valinnat käyttövoimaksi, ja noin puolet voisi harkita ladattavaa hybridiautoa. 41 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut myös täyssähköautoista.
Uutta työsuhdeautoa harkitsevilla hybridi ja ladattava hybridi vievät myös voiton.
Auton käyttövoimaa pohdittaessa 27 prosenttia uuden auton ostajista koki valinnan vaikeaksi. Uuden auton ostavat ja sitä harkitsevat kaipaavat lisää tietoa muun muassa auton sähköisestä kantamasta ja olosuhteiden vaikutuksesta tähän. Myös auton jälleenmyyntiarvo ja käyttökustannukset mietityttivät.
Käyttövoiman valinnan hankalaksi kokevat haluavat lisää opastusta eniten auton jälleenmyyntiarvoon liittyen. Kuluttajat siis pohtivat, kuinka auton arvo säilyy tulevaisuudessa.
Tiesitkö, että meiltä löytyy dataa ja työkaluja autojen jälleenmyyntiarvon säilyttämiseen? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaarin tallenne ja ota selvää, miten esimerkiksi eri käyttövoimaa hyödyntävät autot säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa.
Katso tallenne tästä: Ajankohtaista autokaupasta: Tee parempaa liiketoimintaa datan avulla
Haluatko tietää lisää Alma Businessmedioiden autotutkimuksesta?
Haluatko tietää, mitä automerkkejä tai -malleja suomalaiset harkitsevat? Entä millaisia autoja työmatkailijat harkitsevat eniten? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!
Lue, mitkä automerkit kiinnostavat kyselyyn vastaajia
Tutustu automainostajan vinkkeihin
Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?
Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >
Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024
- Julkaistu: 27.2.2025 klo 13:20
- Kategoria: Mainostajalle
- Teema: Alma tutkii, Autoilun datakatsaus
Alma Businessmedioiden autotutkimus 2024
- Tutkimuksessa kysyttiin Alma Businessmedioiden yleisöltä autonostoaikeista, autonhankintaprosessista, automerkkien ja -mallien harkinnasta, kiinnostuksesta vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntäviin autoihin, työsuhdeautoilusta ja pakettiautomerkkien harkinnasta.
- Iro Research toteutti tutkimuksen Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisössä (paneeli) 12.–20.9.2024.
- Tutkimukseen vastasi 781 panelistia.
- Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisöön kuuluu printti- ja digimedioiden käyttäjiä.
- Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen mukaan vastaamaan Alma Businessmedioiden KMT 2024 -tutkimuksen profiilia.