Alma Media > Mainostajalle > Tuore tutkimus paljastaa: Nämä automerkit kiinnostavat eniten

Tuore tutkimus paljastaa: Nämä automerkit kiinnostavat eniten

Alman uusimman Autotutkimuksen mukaan Alma Businessmedioiden yleisöt harkitsevat useamman eri mallin välillä, kun tiedossa on uuden auton ostaminen tai sen harkitseminen. Tietyt merkit nousivat korkeimmalle harkintalistalla.

Monet asiat vaikuttavat ostajan ajatusten taustalla, kun uusi auto on hankintalistalla – etenkin silloin, kun harkinnassa on malleja eri merkeiltä.
 
Eniten automerkin valintaan vaikuttaa autoliikkeessä vieraileminen. Alman Autotutkimuksen mukaan 45 prosenttia vastaajista koki, että autoliikkeessä käyminen todella vaikutti lopullisen automerkin valintaan.

Toiseksi eniten vaikutti uuden automallin tai kiinnostavan autotarjouksen näkeminen mainoksessa. 43 prosenttia vastaajista vaikuttui automerkistä niiden perusteella. Myös automerkin verkkosivuilla käyminen vaikutti automerkin valintaan 42 prosentilla vastaajista.

Toisin kuin viime vuonna, auton koeajaminen ei ole vaikuttanut harkintaan tai ostopäätökseen yhtä paljon.


Yli neljä merkkiä harkintalistalle – mainonnalla voit vaikuttaa

Uuden auton hankkivat tai hankkimista harkitsevat ottaisivat harkintalistalle keskimäärin yli neljä eri automerkkiä. Muutama vuosi sitten uutta autoa hankkivat harkitsivat jopa lähes viiden eri merkin välillä.

Kun uuden auton ostaminen tai sen harkitseminen on mielessä, koeajamassa käydään todennäköisesti lähes kolme eri merkin autoa keskimäärin.

Vain 13 prosenttia vastaajista harkitsee yhden tietyn merkin autoja. Koska moni tekee ostopäätöksen näkemänsä mainonnan perusteella, brändimainontaa suunnitellessa kannattaa pitää mielessä myös tämä kohderyhmä. Etenkin jatkuvalla ja pitkäaikaisella mainonnalla on mahdollisuus vaikuttaa ostajien mielipiteisiin.

Top-5 automerkit, joita Businessmedioiden yleisöt harkitsevat
  1. Mercedes-Benz ja Volvo
  2. Volkswagen
  3. BMW
  4. Audi
  5. Toyota
Top-5 merkit, jotka kiinnostavat uuden auton ostajia tai sitä harkitsevia
  1. Audi ja BMW
  2. Mercedes-Benz ja Skoda
  3. Volvo
  4. Volkswagen
  5. Toyota
Top-5 merkit, joita työsuhdeautoilijat harkitsevat
  1. Audi
  2. Volvo
  3. Mercedes-Benz
  4. BMW
  5. Volkswagen
Top-5 pakettiautomerkit ammattikäyttöön
  1. Mercedes-Benz
  2. Volkswagen
  3. Ford
  4. Toyota
  5. Citroen


Haluatko tietää lisää Autotutkimuksesta?

Tiesitkö, että merkkiä Audi harkitsevat voisivat ostaa myös merkin BMW auton? Haluatko tietää, mitä automalleja harkitaan eniten miltäkin merkiltä? Miksi tietyt pakettiautomerkit päätyvät päättäjien harkintalistalle? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!


Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >


Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024

  • Julkaistu: 13.1.2025 klo 15:28
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Alma tutkii, Autoilun datakatsaus

Alma Businessmedioiden Autotutkimus 2024

  • Tutkimuksessa kysyttiin Alma Businessmedioiden yleisöltä autonostoaikeista, autonhankintaprosessista, automerkkien ja -mallien harkinnasta, kiinnostuksesta vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntäviin autoihin, työsuhdeautoilusta ja pakettiautomerkkien harkinnasta. ​
  • Iro Research toteutti tutkimuksen Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisössä (paneeli) 12.–20.9.2024.​
  • Tutkimukseen vastasi 781 panelistia. ​
  • Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisöön kuuluu printti- ja digimedioiden käyttäjiä.
  • Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen mukaan vastaamaan Alma Businessmedioiden KMT 2024 –tutkimuksen profiilia.​

Jaa artikkeli