Alma Media > Mainostajalle > Näin Alma Businessmedioiden yleisöt toimivat autokaupoilla – 6 vinkkiä tehokasta mainontaa varten

Näin Alma Businessmedioiden yleisöt toimivat autokaupoilla – 6 vinkkiä tehokasta mainontaa varten

Alman Businessmedioiden autotutkimuksen mukaan suomalaiset kääntyvät useimmiten autojen markkinapaikkojen puoleen hakiessaan tietoa tai inspiraatiota auton ostamisen tueksi. Millaisen auton omistaminen kiinnostaa ja miten mainostaja voi vaikuttaa ostopäätökseen?


Alman Businessmedioiden autotutkimuksen mukaan auton ostopäätöksen tueksi haetaan tietoa monista eri paikoista.

Suurin inspiraation lähde kaikkien vastaajien kesken oli autojen markkinapaikkojen verkkosivut, eli esimerkiksi Autotalli.com ja Nettiauto.com. Toiseksi eniten tietoa haettiin automerkin tai maahantuojan verkkosivulta – ne olivat tärkeitä etenkin heille, jotka olivat ostamassa tai harkitsemassa uutta autoa.

Suurin osa käyttää uuden auton hankintaan noin 6–12 kuukautta, toiseksi suurimmalla vastaajaryhmällä auton ostossa kestää 3–6 kuukautta. Uuden auton ostaminen käynnistetään siis hyvissä ajoin ja hätiköityjä päätöksiä vältetään. Esimerkiksi eri käyttövoimien vertailu ja harkinta voivat vaikuttaa ostoprosessiaikaan.

Työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta auton vaihtaminen on ajankohtaista vasta yli 2 vuoden päästä.  Suurin osa työsuhdeautoilijoista tekee kuitenkin ostopäätöksen nopeasti, noin 1–2 kuukaudessa.


Uuden auton ostoprosessi kestää noin 6–12 kuukautta.

Työsuhdeautoilijat tekevät päätöksen nopeasti, jopa 1–2 kuukaudessa.


Auton omistaminen kiinnostaa

Auton omistaminen kiinnostaa suomalaisia edelleen: 84 prosenttia kaikista vastaajista olivat joko erittäin tai melko kiinnostuneita tästä omistamisen vaihtoehdosta. Edellisen vuoden kyselyn vastaava luku oli 85 prosenttia.

Yksityisleasing on ollut pitkään kasvava trendi, mutta esimerkiksi Pohjoismaihin verrattuna kiinnostus on vielä pientä Suomessa: 42 prosenttia vastaajista on joko erittäin kiinnostunut tai melko kiinnostunut tästä omistusmuodosta.

Uuden auton hankkiminen tai leasaaminen kiinnostaa kokonaisuudessaan kuitenkin nyt viime vuotta vähemmän. Kaikista tutkimukseen vastanneista 6 prosenttia on tekemässä päätöstä auton ostosta ja 15 prosenttia harkitsee uuden auton hankkimista. Vuonna 2023 10 prosenttia vastaajista oli ostamassa autoa, 21 prosenttia harkitsi ostoksen tekemistä.


Autoalan mainostaja: ota nämä vinkit huomioon mainonnassa!

1. Satsaa digitaalisiin kanaviin

  • Mainonta on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa autoilijoiden ostokäyttäytymiseen, sillä 43 prosenttia tutkimukseen vastanneista koki mainonnan ja tarjouksen vaikuttavan automerkin valintaan.
  • Esimerkiksi brändimainonta, sisältömarkkinointi, taktiset aktivoinnit ja liikennettä ohjaavat toimenpiteet ovat tehokkaita keinoja mainostaa digitaalisesti.

2. Mainosta säännöllisesti ja pitkäjänteisesti

  • Moni suomalainen ei tee auton ostopäätöstä hetkessä, vaan autoa harkitaan jopa vuoden ajan. Tuo brändisi ja automallisi esille siis säännöllisesti ja pysy autoa harkitsevien top-of-mindissa jatkuvalla mainonnalla.

3. Tee liikennettä ohjaavaa mainontaa​

  • Ohjaa kävijöitä oikean tiedon ääreen tai vaikkapa koeajotapahtumaan.
  • Hyödynnä tunnetuimmat autoilun markkinapaikat mediana ja kohdentamisessa hyödynnettävä datan lähteenä.

4. Tee säännöllistä sisältömarkkinointia

  • 28 prosenttia tutkimukseen vastanneista sanoo harkintalistan muodostuvan sen perusteella, että on lukenut, nähnyt tai kuullut autoista kertovan jutun tai ohjelman.
  • Nämäkoetaan tärkeämmäksi tietolähteeksi kuin esimerkiksi keskustelupalstat tai sosiaalinen media​.
  • Kerro tuotteistasi ja palveluistasi ja ota keskustelu haltuun sisältömarkkinointiartikkelilla tai syvenny aiheeseen podcastin avulla. Hyödynnä myös vaikuttajien ja tavallisten kuluttajien kokemukset.

5. Tartu aiheisiin, jotka kiinnostavat yleisöjä

  • Tarjoa monipuolista, ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kuluttajille. Satsaa myös omien kanavien sisältöihin ja ohjaa oikeat yleisöt niiden äärelle.
  • Yleisöjä kiinnostavat esimerkiksi
    • Käyttövoimat
    • Autojen saatavuus
    • Polttoaineiden hintojen vaihtelu
    • Omistamisen muodot

6. Hyödynnä omaa asiakasdataasi paremmin

  • Suoramainonnan merkitys on laskenut, joten hyödynnä omaa asiakasdataa paremmin esimerkiksi Alman Mainostajan Omat Yleisöt -palvelun avulla​.
    • Kohdenna mainontaa Alman verkostossa omille asiakkaille tai samankaltaisille yleisöille​.


Kysy lisää Alma Businessmedioiden autotutkimuksesta

Haluatko tietää, mitä automerkkejä tai minkä hintaluokan autoja suomalaiset harkitsevat? Entä millaiset käyttövoimat puhuttavat yleisöjä? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!

Lue, mitkä automerkit kiinnostavat kyselyyn vastaajia


Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >


Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024

  • Julkaistu: 7.2.2025 klo 09:37
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Alma tutkii, Autoilun datakatsaus

Alma Businessmedioiden autotutkimus 2024

  • Tutkimuksessa kysyttiin Alma Businessmedioiden yleisöltä autonostoaikeista, autonhankintaprosessista, automerkkien ja -mallien harkinnasta, kiinnostuksesta vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntäviin autoihin, työsuhdeautoilusta ja pakettiautomerkkien harkinnasta.
  • Iro Research toteutti tutkimuksen Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisössä (paneeli) 12.–20.9.2024.
  • Tutkimukseen vastasi 781 panelistia.
  • Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisöön kuuluu printti- ja digimedioiden käyttäjiä.
  • Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen mukaan vastaamaan Alma Businessmedioiden KMT 2024 -tutkimuksen profiilia.
 

Jaa artikkeli