Alma Media > Mainostajalle > Tutkimus: Alma Businessmedioiden yleisö auto-ostoksilla
Autotutkimus 2023: Yleisö auto-ostoksilla

Tutkimus: Alma Businessmedioiden yleisö auto-ostoksilla

Mainonnalla on yhä merkittävä vaikutus ostopäätöksissä. Lähes puolet muodostaa harkintalistaa nähtyyn mainokseen perustuen. Mutta mitkä automerkit juuri nyt kiinnostavat? Autotutkimus 2023 selvitti, millaiset ostohousut yleisöllä on autokaupoilla tällä hetkellä jalassaan.

Tämä artikkeli tarjoaa silmäyksen Autotutkimuksen tuloksiin, lisätietoa saat omalta yhteyshenkilöltäsi.

Autotutkimus 2023

Tutkimuksessa kysyttiin muun muassa autonhankintaprosessista, kiinnostuksesta vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntäviin autoihin, työsuhdeautoilusta ja pakettiautomerkkien harkinnasta. Lisäksi tuloksissa nähdään merkkikohtaisesti, mitkä autot kiinnostavat juuri nyt. Vastaajina oli Alma Businessmedioiden yleisö.

Kiinnostus sähköautoihin on ottanut loikan

Uuden auton ostajissa sähköauto on nyt suosituin valinta käyttövoimaksi, ja noin puolet voisi harkita hybridiautoa.

Autotutkimus 2023, kiinnostus sähköautoihin
57 % vastaajista on kiinnostunut sähköautosta, kun vastaava luku viime vuonna oli 45 %.
Autotutkimus 2023, kiinnostus bensiiniautoihin
32 % vastaajista on kiinnostunut bensiiniautosta.
Autotutkimus 2023, kiinnostus hybridiautoihin
51 % voisi harkita hybridiauton ostoa.

Opastusta käyttövoiman valintaan kaivataan yhä

Tutkimuksesta nousee esiin, että kolmasosa kokee käyttövoiman valinnan olevan yhä vaikeaa. Syitä voi olla monia. Tietoa ei välttämättä ole tarjolla riittävästi tai sitä ei oikein ymmärretä. Lisäksi Suomen talviolosuhteet saattavat mietityttää sähköautoa harkitsevia. Nykypäivänä myös vaihtoehtoja on paljon eikä ehkä osata tehdä oikeaa valintaa. Toisaalta maailmantilanne ja talouteen liittyvät muuttujat saattavat saada yleisön harkitsemaan entistä tarkemmin hankintojaan.

Vinkkinä mainostajille, että ostajakuntaa kannattaa valistaa käyttövoiman valinnoissa ja tuoda kunkin vaihtoehdon hyötyjä esille erilaisten ajotottumusten ja käyttötarpeiden mukaan.

Lähes puolet tekee harkintoja mainonnan perusteella

Millä perusteella ostopäätöksiä tehdään? Muun muassa mainonnalla on merkittävä vaikutus harkinnoissa ja ostopäätöksissä. Lähes puolelle (48 %) vastaajista harkintalista muodostuu nähtyyn mainokseen perustuen. Koeajon merkitykseen luottaa 45 % vastaajista, ja 40 % sanoo harkintalistan muodostuvan sen perusteella, että on lukenut, nähnyt tai kuullut autoista kertovan jutun tai ohjelman.

Suurten hankintojen, kuten auton, hankinta-aika on yleensä pitkä. Autotutkimuksessa uutta autoa harkitsevista vastaajista 27 % arvioi hankinta-ajan olevan 3–6 kk. Voin viidesosa eli 21 % vastaajista arvioi hankinta-ajan olevan 6–12 kk.

Mainonnalla on tärkeä rooli

Haluatko tietää lisää Autotutkimuksesta?

Mitkä automerkit ja -mallit kiinnostavat yleisöä juuri nyt? Kuinka paljon rahaa ollaan valmiita käyttämään auton hankintaan? Mitä pakettiautomerkkejä yrityspäättäjien keskuudessa tällä hetkellä harkitaan? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!

Katso myös: Kohdenna mainontaa auton ostoputken eri vaiheisiin >
Tavoita autoileva yleisö: Löydä oikeat kohdentamisen keinot! >

Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2023

  • Julkaistu: 6.10.2023, 10:59
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Autoilu, Tutkimus

Autotutkimus 2023 lyhyesti

  • IRO Research toteutti tutkimuksen Alma Businessmedioiden Vaikuttajayhteisössä 1.–11.9.2023.
  • Tutkimukseen vastasi 984 panelistia.
  • Vaikuttajayhteisöön kuuluu printti- ja digimedioiden käyttäjiä.

Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >

Tutustu Alman autoilun ja liikkumisen kokonaisuuteen >

Jaa artikkeli