Alma Media > Mainostajalle > Alma Talk > Alma Talk: Mikä B2B-markkinoijia puhututtaa?
Alma Talk: B2B-markkinoinnin trendit

Alma Talk: Mikä B2B-markkinoijia puhututtaa?

Kuumat aiheet ovat yritysten vastuullisuus, tapahtumien takaisintulo ja datan rooli evästeiden poistumisen jälkeen B2B-markkinoinnissa. Mutta yhä useamman B2B-yrityksen ylimmän johdon prioriteetti numero yksi on: brändi.

Markkinoinnin rooli on vahvistunut B2B-puolella

Kuluttajaliiketoiminnassa brändillä on aina ollut tunnustettu rooli, mutta nyt myös B2B-kentässä markkinoinnilta ja sisällöiltä vaaditaan entistä enemmän. Tämä johtunee osiltaan siitä, että digitalisaatio ja teknologinen kehitys, vastuullisuuden nousu sekä sopeutuminen koronan jälkeiseen aikaan ovat muuttaneet maailmaa.

Jopa 78 % B2B-markkinointijohtajista näkee, että brändin rakentamisella on kriittinen tai erittäin tärkeä rooli yrityksen taloudellisen arvon muodostukselle.

Brändi on siis ykkönen. Mutta. Tästä huolimatta mittaamisen kanssa ollaan vielä alkutekijöissä. B2B-markkinointijohtajista vain 48 % sanoo mittaavansa brändimielikuvia ja 50 % mittaa brändiään säännöllisesti joko vuosittain tai useammin.

Myös Suomessa on tilaa ja tarvetta luovalle B2B-markkinoinnille

Toukokuussa 2022 julkaistusta LinkedIn-tutkimuksesta ilmenee, että markkinajohtajat globaalisti uskovat luovuuteen. Tutkimuksen mukaan globaaleista B2B-markkinajohtajista:

  • 82 % sanoo luovuuden olevan tuloksellisen markkinoinnin osatekijänä nousussa.
  • 81 % uskoo, että B2B-brändit tekevät kampanjoita ja sisältöjä, jotka pystyvät kilpailemaan luovuudessa myös perinteisten kuluttajabrändien kanssa.
  • 69 % uskoo, että B2B-ostajan osto- ja asiakaspolkua ajaa eteenpäin emootio samalla tavalla kuin kuluttajienkin kohdalla.
  • 39 % käyttää jo nyt aktiivisesti tarinankerrontaa, luovuutta ja huumoria apunaan brändinrakentamisessa ja sisällöissä.

Alma Talk: B2B-markkinoinnin trendit

Tervetuloa Alma Talkiin
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Mediaratkaisut

B2B-markkinoinnin trendit
Vesa Siitari, tutkimuspäällikkö, Alma Mediaratkaisut

Markkinoinnin ja bisneksen välinen yhteistyö
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit Oyj

Keskustelu
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Media
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit
Kari Tervonen, Roadmap Director, Omnicom Media Group

Katso tallenne alta.

Loading the player...


Katso myös:
Löydä luovuus! Apunasi on tekoäly, rohkeus, liikkuva kuva ja data >>
Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan >>

Lähteet:
State of B2B Marketing 2022/Warc (2022)
Linkedin (2022)

  • Julkaistu: 31.10.2022, 09:54
  • Kategoria: Alma Talk, Mainostajalle
  • Teema: B2B-markkinointi

Jaa artikkeli