Alma Media > Mainostajalle > Löydä luovuus! Apunasi on tekoäly, rohkeus, liikkuva kuva ja data
Löydä luovuus

Löydä luovuus! Apunasi on tekoäly, rohkeus, liikkuva kuva ja data

Näin syksyn kynnyksellä on mukava palata lämpimän kesän tunnelmiin. Kesäkuun Cannes Lions -mainosfestivaali tarjosi jälleen luovia toteutuksia tuutin täydeltä.

Kuten yleensä, markkinointiväki kahlaa ehdokkaat ja voittajatyöt läpikotaisin oman inspiraationsa lähteiksi. Nostamme esiin muutaman työn, jossa tekoälyn, rohkeuden, videon tai datan hyödyntäminen voi auttaa oman luovuuden löytämiseen.


Rakenna luova kampanja tekoälyn avulla

Kilpailutyö Speaking in Color

Voitti Grand Prix -palkinnon kategoriassa ”Creative B2B, Brand Experience” ja hopeaa kategoriassa ”Creative B2B, Long-Term Brand Building”.

Sherwin Williams on teollisten pintakäsittelyaineiden toimittaja. Speaking in color on pääosin arkkitehdeille ja suunnittelijoille suunnattu ääniohjattu digitaalinen palvelu, joka toimii tekoälyn ja hakualgoritmien avulla etsien miljoonien kuvien joukosta oikeaa värisävyä. Palveluun annetaan joko ääniohjatusti tai kirjoittamalla (englanniksi) toivottu värimaailma, esimerkiksi ”ocean”, jonka jälkeen väriehdotuksia voi täydentää ja muokata toivomalla esimerkiksi ”lighter” tai ”more green”, kunnes toivottu sävy on löytynyt.

Palvelu toimii erinomaisesti sekä ammattilaisille että kuluttajamarkkinoille, sillä se auttaa myös tavallisia ihmisiä esimerkiksi oman kodin sisustusväripaletin tai tietyn värisävykoodin löytämisessä.

Speaking in Color
Speaking in Color on ääniohjattu työkalu, joka hyödyntää tekoälyä ja hakualgoritmeja. Testaa itse ja kokeile löydätkö oman täydellisen väripalettisi.

Mitä tekoälyn hyödyntämisestä voi oppia?

Mihin AI ja hakualgoritmit eivät pystyisi, kun vain mielikuvitus on rajana. Ajatus tekoälyä hyödyntävän värinetsintäpalvelun taustalla on loppujen lopuksi nerokkaan yksinkertainen, sillä se vastaa juuri siihen tarpeeseen, mitä sekä ammattilaiset että tavalliset kuluttajat pohtivat: väri, jota ajattelen. Kun maailma on täynnä värejä, miten löytää juuri se oikea, täydellinen sävy? Arkea helpottavia palveluita tullaan näkemään toivottavasti jatkossakin.

Katso video kilpailutyöstä >>
Kokeile Speaking in Color -työkalua >>


Rakenna luova kampanja rohkeuden avulla

Kilpailutyö The Missing Chapter

Voitti Grand Prix -palkinnon kategoriassa ”Sustainable Development Goals” ja hopeaa kategoriassa ”Health Lions”.

Procter & Gamblen Whisper-terveyssidebrändin The Missing Chapter -kampanja Intiassa on osa ‘Keeping Girls in School’ -liikettä. Vihdoin kirjoitettiin se puuttuva luku, joka selittää ihmisen biologiaa ja kertoo kuukautisten olevan täysin luonnollinen asia.

Toivottavasti palkintoakin suurempi vaikutus tällä kampanjalla olisi tabun kumoutuminen, suhtautumisen muuttuminen tyttöjen kuukautisiin ja siihen, että Intian hallitus ottaa tämän aiemmin puuttuneen kappaleen mukaan koulukirjoihin Intiassa eikä tulevaisuudessa enää yksikään tyttö lopettaisi kouluaan tietämättömyyden takia.

The Missing Chapter
The Missing Chapter -kampanja Intiassa on osa ‘Keeping Girls in School’ -liikettä. Tabuun tarttuminen vaatii rohkeutta.

Mitä rohkeuden hyödyntämisestä voi oppia?

Olisipa rohkeaa tarttua tabuun ja kertoa siitä avoimesti kaikille. Niinpä, ja sitten asia ei olisi enää tabu. Kun jokin asia ei toimi, on hankalasti ymmärrettävä tai siitä ei tiedetä tarpeeksi, sitä suuremmalla syyllä aihe kannattaa tuoda rohkeasti esiin. Kannattaa pohtia myös tunnetaanko ja tiedetäänkö omat tuotteet ja palvelut tarpeeksi hyvin vai oletetaanko oman brändin olevan niin tuttu, ettei se enää selityksiä yleisölle kaipaa. Yleisö kuitenkin muuttuu koko ajan, tulee uusia sukupolvia, uusia käsityksiä ja uusia elämäntapoja.

Katso video kilpailutyöstä >>


Rakenna luova kampanja videon avulla

Kilpailutyö Drive2Extremes

Voitti pronssia kategoriassa ”Film Craft”.

Kun kaksi ääripäätä kohtaa, voi syntyä taidokas video, joka vie katsojan Abu Dhabin aavikolta Levin lumihangille. Porschen Taycan Cross Turismo -sähköautoa kuvattiin ääriolosuhteissa, ja vuorotellen videolla pöllyää sekä hiekka että lumi. Tuotantoyhtiö Directors Guild vastasi Suomen kuvauksista.

Ylläty videotuotannon helppoudesta! Alma Brand Studion videotiimin esittely >>

Drive2Extremes
Drive2Extremes. Porschen sähköautoa kuvattiin ääriolosuhteissa Suomen Levillä pakkasessa ja Abu Dhabin paahtavassa helteessä. Koukutu upeasta videosta, musiikista, maisemista – ja autosta.

Mitä videon hyödyntämisestä voi oppia?

Onko tuotteesi alan parhaimmistoa, testivoittaja sarjassaan, äärimmäisen kestävä tai uusinta teknologiaa käyttävä? Näytä se, mitä sinulla on. Tee tuotteestasi tai palvelustasi video, kerro ominaisuuksista animaation keinoin, tee live-lähetys, näytä mitä tuotteesi tekee ja mihin sitä käytetään. Niinhän sitä sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja video vielä enemmän.

Katso video kilpailutyöstä >>


Rakenna luova kampanja datan avulla

Kilpailutyö Asics, Mind Race

Oli ehdolla ”Creative Data, Data Storytelling” -kategorian shortlistalla.

Vaikka kaikki tietävät liikunnan olevan hyväksi keholle ja mielelle, vielä vaikuttavampaa on todentaa se käyttäjätestin ja datan avulla. Testissä seurattiin mitä tapahtuu, kun aktiiviset liikkujat lopettavat liikkumisen viikon ajaksi. Mind Uplifter™ -työkalun avulla jokainen pääsee mukaan tähän mielenkiintoiseen maailmanlaajuiseen projektiin, sillä työkalu kerää dataa anonyymisti. Datan avulla voi seurata testin vaikutuksia interaktiivisella kartalla. Jokainen työkalua käyttävä voi myös olla mukana tukemassa tärkeää Mind-järjestön työtä.

Asics, Mind Race
Asics, Mind Race on vaikuttava maailmanlaajuinen kampanja. Sinäkin voit osallistua ja seurata The ASICS State of Mind -indexiä.

Mitä datan hyödyntämisestä voi oppia?

Mitä yhteistä on kaikilla maapallon ihmisillä? Voiko heidät yhdistää tämän tiedon avulla? Kun dataa kerätään, siitä voi useimmiten tehdä visuaalista ja helposti ymmärrettävää. Dataa ei tarvitse käyttää isona massana eikä kaikkea saatavilla olevaa dataa tarvitse käyttää samaan aikaan. Alkuun pääsee simppelisti jo sillä, kun oivaltaa projektin oikean kohderyhmän ja tietää, mitä dataa on mahdollista kerätä ja miten se hyödyttää käyttäjiä kaikkein eniten.

Katso video kilpailutyöstä >>



Heräsikö luovuutesi esiin?
Vaikka oma luovuutesi antaisi vielä odottaa tuloaan, saat meiltä luovat ammattilaiset jalostamaan ajatuksesi käytäntöön kaikenkokoisiin markkinoinnin kampanjoihin.
Ota yhteyttä mediamyyntiin niin jutellaan lisää >>


Lähteet:

https://www.contagious.com/news-and-views/cannes-lions-creative-b2b-winners-2022
https://speakingincolor.app/
https://www.lovethework.com/en-GB/awards/creative-b2b-201?year=2022
https://www.freepressjournal.in/brandsutra/cannes-lions-2022-the-missing-chapter-campaign-is-real-in-its-impact-dheeraj-sinha
https://www.adweek.com/creativity/pg-period-education-campaign-sustainable-development-goals-grand-prix-cannes/
https://www.porsche.com/specials/en/middle-east/drive2extremes/
https://www.asics.com/gb/en-gb/mk/sound-mind-sound-body-impact-mind-race

  • Julkaistu: 1.9.2022, 14:02
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Luovuus, Markkinointi

Jaa artikkeli