Alma Media > Uutinen > Lukijoiden luottamuksen säilyttäminen on median elinehto

Lukijoiden luottamuksen säilyttäminen on median elinehto

Vastuullinen journalismi antaa totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu, jotta ihmisillä olisi oikeus muodostaa mielipiteensä luotettavan tiedon pohjalta. Monimuotoinen, luotettava ja riippumaton media turvaa kansalaisten tiedonsaannin, mahdollistaa toimivan demokratian ja vahvistaa suomalaisten kykyä tunnistaa disinformaatiota.   

Suomi on ollut vuodesta toiseen lehdistönvapauden kärkimaita maailmassa. Reuters-instituutin uutismedia-tutkimus vuodelta 2022 kertoo, että Suomessa luottamus uutisiin on suurempaa kuin missään muualla maailmassa. Tämä on ansaittu suomalaisten journalistien yhteisellä vastuullisuudella ja siitä halutaan pitää kiinni.    

Alma Media on sitoutunut noudattamaan Julkisen sanan neuvoston laatimia Journalistin ohjeita, jotka tukevat sananvapauden vastuullista käyttöä ja määrittelevät hyvän journalistisen tavan Suomessa.   

— Luotettava, moniarvoinen ja riippumaton journalismi on yhteiskunnassa toimivan demokratian edellytys. Pureudumme tutkivan journalismin keinoin valtaa pitävien eettisesti kestävään toimintaan, emmekä epäröi tuoda julki mahdollisia epäkohtia, sanoo Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen.      

Hän muistuttaa, että lukioiden luottamuksen säilyttäminen on median elinehto.   

— Laadukas journalismi sitouttaa lukijoita yhtiön kustantamiin medioihin pitkäaikaisesti ja lukijat pitävät niitä lukijatutkimuksissa laadukkaina ja luotettavina, Kauppinen jatkaa.  

Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi muistuttaa, että muiden Alma Median talous- ja ammattimedioiden tavoin Kauppalehti edistää lisäksi markkinataloutta, yritysten ja yhteiskunnan talouskasvua ja uutisoi innovaatioista ja käytännön ratkaisuesimerkeistä kestävään kehitykseen, niiden taloudellisista tuloksista ja uusimmista tutkimuksista.  

Päätoimittajilla on aina vastuu  

Alma Median medioiden journalistisesta sisällöstä kantavat vastuun kunkin median päätoimittajat apunaan toimituksensa esihenkilöt. He luovat toimituskulttuurin antamalla aktiivista työnohjausta ja palautetta sekä kehittämällä toimituksen sisäisiä ohjeistuksia ja tyylikirjoja.   

— Toimituksissamme työskentelevät ymmärtävät ammatillinen vastuunsa, Ahosniemi kertoo.  

Ahosniemi on kuitenkin huolissaan siitä, että mediasisällön kustantajien haastava yhtälö on investoida digitalisoitumiseen samalla, kun tulot ovat vähentyneet ja kustannukset ovat nousseet huomattavasti.  

Kauppinen ja Ahosniemi kiinnittävät huomiota siihen, että samalla kuin vastuullisen journalismin tarve on lisääntynyt disinformaatiota vastaan taisteltaessa, kansalaisten tasavertaisia mahdollisuuksia tukevan luotettavan tiedon tuottaminen on taloudellisesti vaikeutunut. Globaalit alustajätit vievät valtaosan digitaalisista mainostuloista, mutta ne eivät tuota itse sisältöjä eivätkä maksa voitoistaan veroja Suomeen.   

Sananvapautta ja demokratian toimivuutta voidaan heidän mukaansa vahvistaa, kun vastuullisen median toimintaedellytykset ja kilpailukyky on kunnossa.   

— Toimintaedellytyksiä voidaan parantaa muun muassa alentamalla lehtien ja kirjojen arvonlisäveroa, tasapuolistamalla kilpailua alustajättien ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa, turvaamalla kansalaisten tasapuolista tiedonsaantia lehtien säännöllisellä, kattavalla ja laadukkaalla jakelulla sekä parantamalla suomalaisten medialukutaitoa ja mediakasvatuksen asemaa opetuksessa, Ahosniemi sanoo.

  • Julkaistu: 21.9.2022, 09:06
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: journalismi, vastuullisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Politiikan toimittaja Lauri Nurmi: Minulle merkityksellistä on eteenpäin katsova journalismi

Iltalehden palkittu politiikan toimittaja Lauri Nurmi kertoo lukijoille niistäkin asioista,…

Töissä Almalla

”Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, miten toimittajana käyttää saamaansa valtaa ja vastuuta”

Iltalehden terveystoimittajan Heljän Salosen mielestä työ voi olla energisoivaa, kunhan…

Töissä Almalla

Mielekkäämpää työelämään tutustumista nuorille

Alma Media, Monster ja Lasten ja nuorten säätiö kehittävät yhteistyössä…

Vastuullisuus