Gasumin sisältömarkkinointi nosti kaasuautojen hakumääriä Nettiautossa
Gasum on pohjoismainen energiayhtiö ja kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Yhtiön tavoitteena on, että ihmiset ja tavarat liikkuvat puhtaasti sekä maalla että merellä. Gasum tarjoaa teollisuudelle sekä yhdistettyyn sähkön ja lämmön tuotantoon puhdasta ja kustannustehokasta energiaa sekä raaka-ainetta.
Gasumin liikenneyksikkö toteutti keväällä 2022 yhdessä Alman kanssa kuluttaja-asiakkaille suunnatun sisältömarkkinointiartikkelin, jonka aiheena oli kaasuautoilun edut.
Artikkeli julkaistiin Iltalehden Autot -osiossa sekä Suomen suurimmassa autojen markkinapaikassa Nettiautossa.
Kiikarissa kaasuautoilusta kiinnostuneet
Gasumin sisältömarkkinoinnin kohderyhmänä olivat auton vaihtoa suunnittelevat yksityishenkilöt: erityisesti 25–64-vuotiaat paljon ajavat, työmatkalaiset, ympäristötietoiset sekä kaasutankkausverkoston alueella asuvat lapsiperheet.
Gasumin Indirect Sales Manager, Traffic Finland, Heidi Kuoppala kuvaa kampanjan tavoitteita seuraavasti:
”Perinteisten polttoaineiden hinnat nousivat hyvin korkealle keväällä, mutta uudet sähköautot ovat kuitenkin korkean hankintahinnan vuoksi vielä monen kuluttajan tavoittamattomissa. Aika oli siten hyvin otollinen kertoa kohtuuhintaisemmasta vaihtoehdosta päästä edullisempaan ja ympäristöystävällisempään autoiluun käsiksi.
Kampanjan ensisijaisena tavoitteena oli lisätä tietoisuutta edullisemmasta tavasta hankkia kaasuauto eli käytetyn kaasuauton maahantuonnista ulkomailta. Uusien autojen toimitusajat olivat koko alkuvuoden ja ovat edelleen hyvin pitkiä, minkä vuoksi kaasuautojen määrä Suomessa on kasvanut ensisijaisesti käytettynä maahantuotujen autojen kautta. Kampanjan toissijaisena tavoitteena oli siten tukea tämän lyhyemmän aikavälin myyntifunnelin kasvattamista.”
Tulokset puhuvat puolestaan
Entä miten kampanja toimi ja päästiinkö sille asetettuihin tavoitteisiin? Annetaan Heidi Kuoppalan vetää yhteen artikkelilla saavutetut tulokset:
”Tulokset olivat erinomaiset. Artikkelia luettiin Iltalehdessä selvästi yli vertailuryhmän mediaanin ja lukuaika oli huomattavan pitkä, mikä kertoi siitä, aihe oli todella kiinnostanut ja se oli ajankohtainen. Myös Nettiautossa kampanjan klikkiprosentti oli yli keskiarvon muihin vastaaviin kampanjoihin verrattuna. Saimme tavoitettua juuri niitä henkilöitä, joita halusimmekin eli autoilusta ja ympäristöstä kiinnostuneita työelämässä olevia henkilöitä. ”
Kiinnostus kaasuautoiluun kasvussa
Kuluttajien kasvanut kiinnostus kaasuautoiluun näkyy Nettiauton myytävien autojen haussa sekä markkinapaikalla myydyissä ajoneuvossa. Keväällä 2022 haku- ja myyntimäärätilastoissa näkyi merkittävä nousu kaasua käyttövoimanaan käyttävissä autoissa – pian Gasumin artikkelin julkaisun jälkeen. Sisältömarkkinoinnilla on siis mahdollista vaikuttaa aktiivisesti kuluttajien käyttäytymiseen ja kiinnostukseen.
Myös Heidi Kuoppala iloitsee kasvaneesta kiinnostuksesta kaasuautoihin:
”Olisin ollut erittäin tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin jo näin, mutta kermana kakun päälle sain kuulla, että kaasuautojen hakumäärät ja myytyjen kaasuautojen määrät Nettiautossa kasvoivat hienosti artikkelin myötä. Näemme erittäin harvoin näin suoraviivaisia tuloksia, kun kyse on kuitenkin ensisijaisesti tietoisuuden kasvattamiseen tähtäävästä viestinnästä. Mehän emme edes myy autoja, mutta tarvitsemme autoja kulkemaan teille, jotta voimme myydä niihin soveltuvaa polttoainetta. Voi siis todellakin sanoa, että kampanja ylitti kaikki asetetut tavoitteet ja odotukset.”
Tavoita sisältömarkkinoinnilla autoilevat suomalaiset
Alma tarjoaa monipuolisen kokonaisuuden autoaiheisille aiheille ja sisällöille muun muassa Iltalehdessä ja Kauppalehdessä. Suosituimmat autoilun markkinapaikat – Nettiauto ja Autotalli – täydentävät kokonaisuutta ja tavoittavat kattavasti auton ostoaikeissa olevat kuluttajat.
Olemme Almalla panostaneet voimakkaasti autoaiheisten sisältöjen tuotantoon ja esimerkiksi markkinapaikoilta saadaan dataa koko autoilun markkinasta. Näin ollen sisällöntuottajamme tietävät tarkkaan, mitkä aiheet lukijoita kiinnostavat ja mitä näkökulmia käyttämällä saadaan vaikuttavimmat autoalan sisällöt. Tämä asiantuntemus on mainostaja-asiakkaittemme käytettävissä, tutustu sisältömarkkinoinnin tekijöihimme täältä.
Olemmekin erittäin tyytyväisiä, kun panostuksemme näkyvät myös asiakkaan onnistumisina heidän omissa markkinoinnin tavoitteissaan. Päästetään Heidi Kuoppala taas ääneen:
”Arvostan yhteistyössämme erityisesti sitä, että Almalla on hallussa autoilun osalta koko paletti erilaisia digitaalisia medioita, joiden myötä saamme saavutettua kattavasti tavoittelemiamme kohderyhmiä koko ostoprosessin eri vaiheissa aina tietoisuuden kasvattamisesta auton hankintaan asti. Tämä luo mielestäni erinomaiset lähtökohdat myös tulosten mitattavuuden ja läpinäkyvyyden kannalta: meidänkin tapauksessamme tulokset pystyttiin mittaamaan perinteisten tavoittavuusmittareiden lisäksi aina haettujen ja myytyjen autojen määrissä asti.
Hyvä yhteistyö vaatii myös luonnollisesti luottamusta toimijoiden kesken. Arvostan sitä, että asiakasvastaavamme suosittelee meille aina niitä ratkaisuja, mitkä hyödyttävät meitä eniten, eikä ensisijaisesti vain myy. Luottamus auttaa kaiken kiireen keskellä keskittymään oikeasti olennaisiin asioihin.”