Alma Media > Mainostajalle > Ohjelmallinen mainonta > Alma Spotlight – Juuli Pelkonen, Adform: Meillä kaikilla on vastuu ylläpitää kotimaisten toimijoiden elinvoimaisuutta myös ohjelmallisessa mainonnassa

Alma Spotlight – Juuli Pelkonen, Adform: Meillä kaikilla on vastuu ylläpitää kotimaisten toimijoiden elinvoimaisuutta myös ohjelmallisessa mainonnassa

Alma Spotlightin asiantuntijahaastattelussa on tällä kertaa vieraana Juuli Pelkonen, joka vetää IAB:n ohjelmallisen mainonnan työryhmää ja toimii Adformilla asiakkuusjohtajana.


Katse tulevaisuuteen

Valoimme Juulin kanssa uskoa ohjelmallisen mainonnan tulevaisuuteen markkinassa vellovista muutoksista huolimatta. Miten käy helpon ja tarkan kohdentamisen? Romuttuuko ohjelmallisen skaalautuvuus? Miten pysytään kuluttajien mediankäytön kyydissä niin, että mainonta on jatkossa entistä osuvampaa?

”Käyttäjät edelleen kaipaavat hyvin kohdistettua mainontaa ja IAB:n tutkimuksen mukaan ovat myös valmiita maksamaan mediankäytöstä omalla datalla, kun kyseessä on luotettava palvelu. Samaan aikaan kiristyvä lainsäädäntö parantaa yksityisyyden suojaa.”


Lisää avointa dialogia ja läpinäkyvyyttä

Muutokset datan käytössä erityisesti kolmannen osapuolen evästeisiin liittyen pakottaa markkinaa tuulettamaan myös ohjelmallisen mainonnan läpinäkyvyyttä. Tämä on erittäin tervetullut suuntaus. Mainonnan kustannusrakenne, kuluttajien tietoturva ja vastuullinen mainonnan ostaminen ansaitsevat kaikki päästä päivänvaloon.

”Markkinan täytyy olla valmis käymään avointa dialogia ja keskustelun kautta myös haastamaan eri osapuolia, jotta asioita saadaan eteenpäin. Toivoisin, että samoja kysymyksiä läpinäkyvyyteen liittyen kysyttäisiin paikallisten toimijoiden lisäksi myös isoilta kansainvälisiltä jäteiltä. Vastuu tästä on meillä kaikilla, mutta suurin valta on loppujen lopuksi mainostajalla. Myös mediatoimisto pystyy vaikuttamaan, mihin rahat allokoidaan.” Toteaa Juuli.

Vastuullisuuteen liittyen yksi tärkeä näkökulma hiilijalanjäljen lisäksi on myös sosiaalinen vastuu. Paikallisten toimijoiden yhteistyö on todella tärkeää, jotta markkinasta saadaan entistä parempi, ja samalla ylläpidetään kotimaisten toimijoiden elinvoimaisuutta. Muun muassa IAB Finland, Markkinointikollektiivi ja Marketing Finland kokoavat tällä hetkellä toimijoita yhteen, ja toivoisin näkeväni jatkossa entistä tiiviimpää yhteistyötä paikallisten toimijoiden kesken.”


Kuuntele podcast alta:


Vielä vähän keskustelua Näin Suomi Bidaa -kyselystä

Juttelimme Juulin kanssa vielä vähän Näin Suomi Bidaa -kyselyn tuloksista, koska halusimme kuulla, mitä mieltä hän on muun muassa algoritmien vaatimuksista tulevaisuudessa. Esimerkiksi huomion optimoinnin tarve on noussut esille ohjelmallisessa ostotavassa ja sen tarve on näkynyt myös kyselyn vastauksissa. Juulilta saatiin hyviä vinkkejä, miten DSP:ssä voi optimoida huomiota jo olemassa olevilla keinoilla, jos hyvin toimivaa huomion optimointialgoritmia ei ole vielä omassa arjessa käytössä.

Tutustu Näin Suomi bidaa -kyselyyn ja lataa tutkimusraportti >>

  • Julkaistu: 10.5.2024, 14:36
  • Kategoria: Ohjelmallinen mainonta
  • Teema: Alma Spotlight

Alma Spotlight

Alma Spotlight on artikkelisarja, jossa päästämme asiakkaamme ääneen.

Kuulemme muun muassa siitä, mikä on kuuminta juuri nyt ohjelmallisen mainonnan tai laajemmin digimarkkinoinnin piirissä.

Millaisten asioiden parissa ohjelmallisen mainonnan ostajat toimistoissa juuri nyt työskentelevät ja mitkä ilmiöt puhuttavat alalla? Alma Spotlight myös haastaa ja haluaa aikaansaada keskustelua – vakavista aiheista, mutta ei välttämättä vakavissaan.


Kuuntele Alma Spotlight podcast Spotifyssä
tai yhdellä seuraavista alustoista:

Jaa artikkeli