Alma Media > Mainostajalle > Hiilimittari > Vastuullisuuden edelläkävijä K-ryhmä käyttää Alma Hiilimittaria

Vastuullisuuden edelläkävijä K-ryhmä käyttää Alma Hiilimittaria

K-ryhmä on vastuullisuustyössään maailman johtavia toimijoita. Vastuullisuuden hyväksi tehdään työtä joka päivä, läpi koko arvoketjun ja yhdessä kumppanien sekä asiakkaiden kanssa. Osana mainonnan ja markkinoinnin vastuullisuutta K-ryhmä mittaa digimainontansa hiilijalanjälkeä Alma Hiilimittarin avulla.

K-ryhmä on tänä päivänä yksi johtavista pohjoiseurooppalaisista kauppakonserneista, jolle vastuullisuus on liiketoiminnan DNA:ssa. Keskon vastuullisuusstrategia sisältää kaikki ESG:n osa-alueet, joiden parissa tehdään vastuullisuustyötä joka päivä ja läpi koko arvoketjun. Vastuullisuusstrategian painopistealueina ovat ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset sekä hyvä hallinto.

K-ryhmän brändijohtaja, Vice President Heidi Jungar kertoo:

”Vastuullisuus on K-brändille erottautumistekijä, koska olemme tehneet sen eteen työtä jo lähes neljän vuosikymmenen ajan. Tavoitteenamme on olla maailman vastuullisin kauppa – tämä tavoite pitää meidät päämäärätietoisina myös tulevina vuosina, sillä vaikka strategiaa työstävät vastuullisuuden ammattilaiset, vastuullisuustyötä tehdään lopulta jokaikisen K-ryhmäläisen toimesta.”

Vastuullisuustyöllä on pitkät perinteet K-ryhmässä, sillä esimerkiksi ensimmäiset ympäristösäädökset on laadittu jo 1980-luvulla K-kauppiaiden yhteistyönä. Pitkäjänteinen työ on tuonut myös tunnustusta, sillä Kesko kuuluu muun muassa Down Jonesin Sustainability Indexiin. Kesko on myös ollut ainoana yrityksenä alusta lähtien Global 100 -listalla, jossa yritys valittiin maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi 2024.

Tutustu K-ryhmän laajaan vastuullisuustyöhön >>

Vastuullisuus yhtenä brändin kivijaloista

Vastuullisuus pitää tehdä asiakkaalle helpoksi – K:n tavoitteena  on, että asiakas voi aina luottaa siihen, että K-ryhmä varmistaa ja mahdollistaa osaltaan vastuulliset valinnat asiakkailleen.

Markkinoinnin ja mainonnan vastuullisuus pitää sisällään ilmastotekijöiden lisäksi myös muita K-ryhmälle tärkeitä tekoja. Näitä ovat esimerkiksi monimuotoisuus mainonnan sisällöissä, mainonnan saavutettavuus eri kielillä sekä mm. näkörajoitteisten keskuudessa, erilaisten ihmisryhmien esiintuominen mainonnassa sekä mainostuotantojen vastuullisuus.

Vastuullisuustyöstä myös kerrotaan avoimesti ja laajasti. Heidi Jungar kertoo:

”Teemme esimerkiksi paljon viestintää ja sisältömarkkinointia vastuullisuuteen liittyvistä teemoista ja aiheista, ja saamme niistä hyvää palautetta. Esimerkiksi Kiroileva Hiili on ollut todella suosittu, mutta etenkin kaikki informatiiviset ja käytännön vinkkejä antavat sisällöt ovat olleet todella pidettyjä – olemmehan tunnettuja nikseistämme.”

Hiilimittari tuo päästöjen mittaamiseen konkretiaa ja asettaa mittasuhteet

Osana markkinoinnin ja mainonnan vastuullisuutta K-ryhmä mittaa digimainonnan hiilijalanjälkeä Alma Hiilimittarin avulla.

K-ryhmän Digital Media Strategist Anna-Liisa Kupiainen kertoo käytännön kokemuksista Alma Hiilimittarin parissa seuraavasti:

”Palvelu on vielä varsin uusi, mutta seuraamme hiilidioksidipäästöjä osana kampanjaraportointia. Alma Hiilimittari avartaa näkemystä digimainonnan päästöistä ja toimii hyvänä keskustelun herättäjänä aiheeseen. Lisäksi vertailu muihin päästölähteisiin tuo konkretiaa ja asettaa mittasuhteet.

Suomessa ollaan mainonnan hiilijalanjäljen ja vastuullisuuden mittaamisessa vielä varsin alussa. Parhaillaan luodaan ymmärrystä, mistä mainonnan hiilijalanjälki koostuu ja miten me mainostajana voimme siihen vaikuttaa. Display- ja videoverkostoista mainostamme pääosin kotimaisissa medioissa, jotka lähtökohtaisesti mielletään vastuullisiksi.

K-ryhmän Anna-Liisa Kupiainen: ”Alettuamme hyödyntämään Hiilimittaria päästöjen seuraamisessa ja tutustuessamme enemmän digimainonnan hiilipäästöihin, on yllättänyt se, miten merkittävästä määrästä päästöjä puhutaan, kun tarkastellaan digitaalista mainontaa.

Edelläkävijän terveiset

K-ryhmä on monessa mielessä yritysvastuun edelläkävijä ja siksi onkin kiinnostavaa kuulla, millaisia terveisiä he haluavat lähettää muille suomalaisille yrityksille.

Heidi Jungar vinkkaa:

”Tehkää vastuullisuuden teot läpinäkyväksi ja viestikää niistä avoimesti, mutta ymmärrettävästi! Asiakkaita kiinnostavat eritoten teot, joissa heillä on aktiivinen rooli. Toivoisimme, että mahdollisimman moni yritys kommunikoisi vastuullisuustyöstään monipuolisesti. Laitetaan yhdessä vain pökköä pesään ja lisää vauhtia, että pääsemme vastuullisuusasioissa seuraavalle tasolle!”

Jungarin mielestä vastuullisuustyössä on tärkeää ottaa asiakkaat ja muut sidosryhmät kiinteäksi osaksi kaikkea tekemistä.

”Haastamme muitakin yrityksiä tekemään vastuullisuustyötä yhdessä asiakkaiden kanssa ja lähellä omaa asiakasrajapintaansa. On tärkeää auttaa ja kannustaa asiakkaita tekemään entistä vastuullisempia valintoja. Tämä pätee niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaiden kanssa tehtävään liiketoimintaan.

Meiltä tästä on käytännön esimerkkinä muun muassa datapalvelut, jotka auttavat asiakkaita oivaltamaan omien ostopäätöstensä ja valintojensa vastuullisuutta. Tarjoamme esimerkiksi dataa siitä, mikä on ruokaostosten kotimaisuusaste ja ilmastovaikutukset tai miten ruokatottumukset vertautuvat kansallisiin ravintosuosituksiin. Näin tarjoamme asiakkaille tuotteita ja palveluita, joiden avulla asiakas voi itse suunnata kohti kestävämpää huomista.”

Samalla tiellä on myös Alma Hiilimittari – sen tavoitteena kun on auttaa mainostaja-asiakkaitamme kohti kestävämpää ja vähäpäästöisempää digimainontaa ja tulevaisuutta.

    Haluatko tietää, miten sinä voit vaikuttaa digimainontasi hiilijalanjälkeen?

    Ota yhteyttä mediamyyntiimme, niin jutellaan lisää!

    • Julkaistu: 8.2.2024, 10:04
    • Kategoria: Hiilimittari, Mainostajalle
    • Teema: Hiilimittari, Vastuullisuus

     

    Alma Hiilimittari kertoo digimainontasi päästöt

    Tutustu Alma Hiilimittariin >>

     

    Kesko nousi maailman vastuullisimmaksi päivittäistavarakaupan yritykseksi – Ainoana maailmassa jo 20 vuotta vastuullisimpien yritysten listalla

    Lue lisää Keskon sijoituksesta Global 100 -listalla >>

    Jaa artikkeli