Alma Media > Mainostajalle > Ajankohtaiset yleisöt: Loppuvuosi on mainostajallekin juhlaa

Ajankohtaiset yleisöt: Loppuvuosi on mainostajallekin juhlaa

Loppuvuosi on tapahtumia ja juhlia täynnä, joten ostohalua, menohalua ja kysyntää riittää. Monelle mainostajalle tämä tarkoittaa sesonkikautta, jolloin on hyvä hetki mainostaa ja tavoitella oikeita ja ostohaluisia yleisöjä. Tässä vinkit sopivaan mainonnan kohdentamiseen.

Ohjaa juhlakauden ostohaluinen yleisö ostoksille

Vuoden viimeisiin kuukausiin mahtuu paljon juhlia ja tapahtumia: syyslomat, halloween, isänpäivä, itsenäisyyspäivä sekä useammalle viikolle jakaantuva pikkujoulukausi, ja huipennuksena joulu sekä uudenvuodenjuhla.

Loppuvuosi onkin monelle mainostajalle sopivaa sesonkia, kun sekä kuluttajat että yritykset hankkivat juhlapaikkoja, juhliin sopivaa ruokaa ja juomaa sekä asut, puvut ja muistamiset. Kuluttajat tekevät myös muita hankintoja ja käyttävät aktiivisesti esimerkiksi ravintola- ja majoituspalveluita. Nyt on siis mainostajan paikka tavoittaa oikeat yleisöt oikeaan aikaan ja oikealla viestillä kohdentamalla.

Kolme tapaa kohdentaa mainontaa ja tavoittaa juhlakauden yleisö:

  • Hyödyntämällä erilaisiin datasegmentteihin liittyvää kohdentamista tavoitat muun muassa juhlista, ruoasta ja juomasta sekä muodista ja tyylistä kiinnostuneet kohderyhmät.
  • Demografioita hyödyntämällä tavoitat erilaisissa elämäntilanteissa olevia yleisöjä tai tietynikäisiä kohderyhmiä.
  • Kontekstiin kohdentamalla mainonta näkyy tiettyyn aiheeseen liittyvän sisällön yhteydessä, esimerkiksi ruoka-aiheisissa sisällöissä. Eikä pidä unohtaa Kotikokki-palvelua, jossa haetaan reseptejä ja ideoita myös juhlapöytään, ja siten tavoitat ruuasta ja juomasta kiinnostuneet yleisöt.

Pidä brändisi näkyvillä joulun ostossesongin alkaessa

      Black Friday tai jopa kokonainen Black Week viimeistään käynnistää joulun ostossesongin. Kuluttajat ovat aktiivisesti liikkeellä hyvien tarjousten perässä ja ostohalua löytyy.

      Joulun viettoon tehdään paljon erilaisia hankintoja lahjoista alkaen. Myös sesongin mukaiselle ruualle ja erilaisille palveluille riittää kysyntää.

      Joululoman aikaan moni haaveilee myös matkoista kotimaassa tai ulkomailla, ja monet etsivät joulunajan tapahtumia ja menoja.

      Tavoita joulunajan aktiiviset yleisöt ostopolun eri vaiheissa ja varmista brändisi näkyvyys. Nyt on aika myös taktisemmalle mainonnalle, sillä kysyntää erilaisille tarjouksille, tuotteille ja palveluille on paljon. Oikein kohdentamalla ja räätälöimällä viestiäsi kohderyhmän mukaan saavutat mainonnan erilaiset tavoitteet.

      Tavoita ostohaluiset yleisöt näin:

      • Kohdenna mainontaa jouluun liittyviin sisältöihin kontekstikohdentamisen perusteella. Tämän aihepiirin sisältöjen ja niiden lukijoiden määrä luontaisesti kasvaa mitä lähemmäksi juhlapyhää mennään, joten yleisöä on hyvin tavoitettavissa. 
      • Datasegmenttien avulla tavoitat esimerkiksi tarjouksista kiinnostuneet ”tarjoushaukat”, viihde-elektroniikasta kiinnostuneet tai erilaisten harrastusten parissa aikaa viettävät. Näille erityisille kohderyhmille voi viestiä sopivalla viestillä esimerkiksi hyvistä loppuvuoden tarjouksista ja uutuuksista.

        • Julkaistu: 13.10.2023, 13:37
        • Kategoria: Mainostajalle
        • Teema: Ajankohtaiset yleisöt, Kohdentaminen

        Jaa artikkeli