Alma Media > Uutinen > Tukea kestävän liiketoiminnan innovoinnille

Tukea kestävän liiketoiminnan innovoinnille

Sen lisäksi, että Alma Media kehittää oman toimintansa vastuullisuutta, ja pyrkii luomaan positiivisia vaikutuksia toimintaympäristössään, ovat palvelumme mahdollistaneet jo useamman vuoden ajan käyttäjien tekemät vastuulliset valinnat. Alman digitaalisia palveluita suunnitellaan eettisen vihreän palvelusuunnittelun raameissa ja työtä tuetaan erillisprojekteilla, jotka tähtäävät ajankohtaisten ja tulevaisuuden ratkaisujen edistämiseen.

Kestävien liiketoimintaratkaisujen innovoinnin tueksi toteutettiin keväällä 2023 kehityshankkeet asumisen sekä autoilun ja liikkumisen palveluille.

Asumisen palveluille työkaluja kohti konkretiaa

Alma on ollut Aalto-yliopiston kumppani jo vuodesta 2019 ja kumppanuuden aikana opiskelijat ovat toteuttaneet erilaisia kehitysprojekteja hyödyttäen Alman liiketoimintaa.

Helmi-toukokuussa 2023 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat Maisa Ruonamaa ja Joonas Heininen toteuttivat Alman asumisen palveluille kartoitus- ja kehitysprojektin. Tavoitteena oli selvittää, millaisia asumisen kestävien ratkaisujen digitaalisia palveluja tällä hetkellä on, ja mitä mahdollisuuksia markkina voisi tarjota. Lisäksi selvityksessä arvioitiin, millaiset konseptit tai ratkaisut toisivat lisäarvoa Alman olemassa olevien palvelujen kokonaisuuteen.

”Vastuulliselle kuluttamiselle on kysyntää, mutta monin paikoin tarjonta on vielä puutteellista. Projektin tarkoitusperä osui siis tarpeeseen ja tulee kiihdyttämään tekemisiämme aiheen parissa.” kertoo Alman Suomen suurimman remonttien markkinapaikan Urakkamaailman perustaja ja liiketoimintapäällikkö Kalle Koivuniemi.

Alman asumisen palvelut tulevat hyödyntämään työn tuloksia omassa konseptointityössään. Selvitys auttaa sekä jäsentämään jo aikaisempaa asumisen palveluissa tehtyä ideointi- ja kartoitustyötä, mutta tuo myös uusia näkökulmia. ”Projektissa saatiin hienosti yhdistettyä Alman vahvuuksia yli yksikkörajojen ja paketoitua houkuttelevia palveluita niin kuluttajien, yritysasiakkaiden kuin myös Alman kannalta. Projekti kirkasti kuinka Alman nykyisellä palvelutarjoomalla on suurta potentiaalia viedä kuluttaja- sekä yritysasiakkaitamme kohti kestävämpiä toimintatapoja.” Koivuniemi jatkaa.

Lue myös opiskelijoiden artikkeli projektista Aalto-yliopiston sivuilta.

Hackathonista useita ideoita autoilun ja liikkumisen -yksikölle

Autoilun ja liikkumisen kestäviä valintoja ryhdyttiin selvittämään yhdessä Rambollin kanssa. Yhteistyö sisälsi markkinatutkimuksen ja sidosryhmähaastatteluja vastuullisuustrendien tunnistamiseksi sekä Alman omalle henkilökunnalle järjestetyn innovointityöpajan, hackathonin. “Tavoitteena oli löytää yhteys vastuullisuuden ja liiketoimintamahdollisuuksien välillä, mutta myös syventää ymmärrystä ja ottaa aikaa ideoinnille vain ja ainoastaan vastuullisuuden näkökulmasta”, kuvailee liikkumisen palvelujen johtaja Heikki Huttunen.

Markkinatutkimuksen pohjalta löydettiin kolme mahdollista teemaa, joihin palvelukehityksessä voisi keskittyä. Hackathonista syntyi yhteensä neljä joko nykyisiä palveluja kehittävää tai uutta liiketoimintaa synnyttävää ideaa, joita viedään eteenpäin sisäisessä arvioinnissa.

“Ilokseni huomasin, että onnistuimme inspiroimaan, sillä koko työpajan ajan käynnissä oli aktiivinen keskustelu ja päivän lopussa esitellyt liiketoimintaideat olivat kaikki huolellisesti mietittyjä. Etenkin yksi jo olemassa olevaan hankkeeseen liittyvä idea toi siinä työstettävän palvelun positiointiin merkittävää lisäarvoa.”, Huttunen jatkaa.

Kestävä kehitys liiketoimintaa luovana tekijänä

Alman digitaalisia palveluita kehitetään Almalle räätälöidyn eettisen vihreän palvelusuunnittelun raameissa, jossa teknologisilla ratkaisuilla, oman henkilökunnan osaamisen jatkuvalla kehittämisellä ja eettisesti kestävillä palveluilla varmistetaan ympäristö, jossa sekä yritysasiakkaiden että kuluttajien on mahdollista tehdä vastuullisia valintoja.

“Palveluitamme käyttää säännöllisesti iso joukko suomalaisia kuluttajia, mikä tarjoaa mahdollisuuden ja vastuun auttaa heitä tekemään kestäviä valintoja, ja sitä kautta vaikuttaa ympäröivään maailmaan”, kertoo kevään kehitysprojekteja koordinoinut Alma Median Brand Manager Minna Kemppainen ja lisää “Almalla on vankka perusta oman toimintamme vastuullisuuden kehittämisessä, ja on todella innostavaa olla mukana tukemassa asiantuntijoitamme ja tiimejämme kehittämässä liiketoimintaa kestävillä tavoilla.”

Sekä asumisen että autoilun ja liikkumisen palveluissa kestävää konseptointi- ja kehitystyötä jatketaan tiiviisti yhteistyössä asiakkaiden, alan toimijoiden ja kumppaneiden kanssa.

Lisää Alman vastuullisuustyöstä tuoreimmassa vastuullisuusraportissa.

  • Julkaistu: 6.9.2023, 09:30
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu, Vastuullisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Urakkamaailma valmiina vastuullisuuden kasvavaan merkitykseen remontointipäätösten vaakakupissa

Alma Median remonttien markkinapaikka Urakkamaailma julkaisi lokakuussa 2023 palvelussaan mahdollisuuden,…

Vastuullisuus

Vastuullisuuden edelläkävijä K-ryhmä käyttää Alma Hiilimittaria

K-ryhmä on vastuullisuustyössään maailman johtavia toimijoita. Vastuullisuuden hyväksi tehdään työtä…

Vastuullisuus

Katso webinaaritallenne: Vastuullisen digimainonnan mittaaminen

Alma Mediaratkaisuiden Johanna Vartiainen oli puhumassa vastuullisesta digimainonnasta ja sen…

Vastuullisuus