Alma Media > Mainostajalle > Ajankohtaiset yleisöt: Näin tavoitat suomalaisen kevät- ja kesäkansan

Ajankohtaiset yleisöt: Näin tavoitat suomalaisen kevät- ja kesäkansan

Mainostaja: inspiroidu vinkeistämme, miten tavoitat yleisöjä juuri nyt ja teet ajankohtaista mainontaa oikeille kohderyhmille. Tässä neljä yleisöryhmää, jotka tavoitat keväällä ja alkukesän aikaan.

Hyödynnä loma- ja matkakuume

Minne mennään kesälomamatkalle ja mitä muuta tehdään lomalla? Tämä mietityttää monia kesälomiaan parhaillaan suunnittelevia. Matkailukohteiden, majoitusvaihtoehtojen sekä erilaisten tapahtumien tai esimerkiksi nähtävyyksien mainonnalle on siis kysyntää ja tilausta.

Tavoita oikeat yleisöt esimerkiksi seuraavilla kohdentamisen keinoilla:

  • Kohdenna verkkokäyttäjän sijainnin perusteella. Meillä voit kohdentaa mainontaa kaupunki- tai maakuntatasolla. Sijaintiin perustuva kohdentaminen sopii esimerkiksi paikallisten tapahtumien tai muiden kesäkohteiden mainostamiseen.
  • Tiesithän, että voit kohdentaa mainontaa myös säätilan perusteella? Sää on monelle lomalaiselle tai muuten kesäänsä viettävälle relevantti asia, ja voit hyödyntää sitä mainonnan personoinnissa monin tavoin.
  • Matkailusta kiinnostuneet kohderyhmät tavoitat myös hyödyntämällä kontekstikohdentamista, jolloin mainoksesi näkyy matkailuun liittyvien sisältöjen yhteydessä. Myös verkkokävijöiden käyttäytymiseen perustuvien datasegmenttien avulla on mahdollista kohdentaa mainontaa juuri matkailusta kiinnostuville yleisöille läpi koko Alman verkoston.

Sisustajat ja puutarhurit ovat liikkeellä

Kotipuutarhurit ja muut viherpeukalot aktivoituvat kevättä kohden mennessä. Myös kodinsisustajat ja -remontoijat aloittavat omia projektejaan ja kohdennetulla mainonnalla voi tarjota heille uusia ideoita.

Näin kohdennat puutarhanhoidosta ja kodin sisustamisesta kiinnostuneille:

  • Kohdenna mainontaa esimerkiksi puutarhanhoidosta tai kodista ja puutarhasta kiinnostuneisiin datasegmentteihin. Datasegmentit muodostetaan verkkokävijän käyttäytymisen perusteella ja edellä mainittuihin segmentteihin verkkokävijä nousee kulutettuaan ja selailtuaan puutarhanhoitoaiheisia sisältöjä tai laajemmin asumiseen, kotiin ja puutarhaan liittyviä sisältöjä Alman medioissa.
  • Sisustamisaiheisia sisältöjä Alman medioissa kuluttaneet nousevat datasegmenttiin: Asuminen – Sisustaminen. Käytä tätä yleisöä, kun haluat tavoittaa kodin sisustamisesta kiinnostuneet.

Ei kevättä ilman lätkähuumaa

Maan suosituin urheilulaji kerää ääreensä isoja yleisöjä ensin kotimaisen Liigan Playoff-sarjan, ja sen jälkeen MM-kisojen pariin. Jääkiekon MM-kisat ovat suuri ja kiinnostava ilmiö – varsinkin, kun pelejä pelataan myös kotimaassa Tampereen uudella Nokia Arenalla.

Kohdenna mainontaa jääkiekosta kiinnostuneille kohderyhmille konteksti- tai datakohdentamisen avulla ja hyppää mukaan suuren urheilujuhlan tunnelmaan:

  • Verkkokävijät, jotka säännöllisesti vierailevat Iltalehden Jääkiekko -osiossa tai muuten kuluttavat jääkiekkoaiheisia sisältöjä Alman medioissa nousevat datasegmenttiin: Urheilu – Jääkiekko.
  • Kontekstikohdentamisen avulla mainontaa voi suunnata tietyn aihepiirin sisältöjen yhteyteen. Kontekstikohdentaminen toimii myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä ja kohdentaminen tapahtuu aina reaaliaikaisesti perustuen verkkokävijän sen hetkisen kiinnostuksen kohteeseen. Voit kohdentaa mainontaa jääkiekkokontekstin avulla, jolloin mainonta näkyy tämän aiheen sisältöjen yhteydessä. Tiesitkö, että kontekstikohdentamisen on todettu olevan erittäin tehokasta, kun mainonta liittyy läheisesti muun sisällön aihepiiriin?

Muista myös kevään ja alkukesän juhlat

Kevään ja alkukesän kalenteri on täynnä erilaisia juhlia ja tapahtumia; vappu, juhannus, koulujen päättäjäiset ja valmistujaiset. Puhumattakaan erilaisista perhejuhlista, kuten kesähäät, rippijuhlat ja muut mukavat tapahtumat.

Juhliin etsitään esimerkiksi ruokaa ja juomaa, lahjoja, juhla-asusteita tai juhlissa tarvittavia palveluita, kuten juhlapaikkaa, ohjelmaa tai siivouspalveluita.

Tutustu muutamaan ideaan, miten hyödyntää juhlakausi mainonnan kohdentamisessa:

  • Ruuasta, juomasta, leivonnasta tai vaikkapa viineistä kiinnostuneita kohderyhmiä voi tavoitella verkkokävijöiden käyttäytymiseen perustuvien datasegmenttien avulla tai hyödyntää kontekstikohdentamista sopivissa näiden aihepiirien sisällöissä koko Alman verkostossa.
  • Mainontaa voi tehdä myös sopivaan mediaan kohdentamalla. Suomen suurin ruokasivusto Kotikokki tavoittaa tehokkaasti ruoanlaitosta kiinnostuneet kuluttajat juuri oikeassa ympäristössä. Kotikokissa pääset osaksi suomalaisten arkea ja juhlaa, niin keittiöihin kuin ruokaostoksille.
  • Tyylistä ja muodista kiinnostuneet – ja kenties juhla-asusteita etsivät – tavoitat esimerkiksi Muoti-datasegmentin tai muotiin liittyvän kontekstikohdentamisen avulla.

Lue lisää kohdentamisen mahdollisuuksista >>

Ota yhteyttä myyntiin ja suunnitellaan ajankohtainen kohdennettu kampanja >> 

  • Julkaistu: 14.4.2023, 09:40
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Ajankohtaiset yleisöt, Kohdentaminen

Hyvä tietää: Miten Almalla kohdennetaan mainontaa?

Alman erottelevat sisällöt sekä profiloitavien kävijöiden suuri määrä mahdollistavat uniikit ja tarkat mutta kuitenkin laajasti tavoittavat kohdennusmahdollisuudet.

Kohdentamisessa käytettävä data on aina peräisin Alman omilta sivustoilta – tiedämme mistä data on peräisin ja miten se on kerätty ja käsitelty.

Jaa artikkeli